Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@18:58:17 GMT

یک روز قبل از شروع جنگ در مرز‌ها چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۵۲۴۷

یک روز قبل از شروع جنگ در مرز‌ها چه گذشت؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با حمله جنگنده‌های بعثی به ۱۰ فرودگاه کشورمان به صورت رسمی آغاز شد، اما روز قبل از آن، یعنی در ۳۰ شهریور چه اتفاقی در مرز‌ها افتاده بود؟

پاسگاه مومنی
امروز عراق بار دیگر شهر‌های خرمشهر، آبادان و پاسگاه مؤمنی از توابع خرمشهر را هدف حملات خمپاره‌ای قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاسگاه مومنی ۱۰ روز قبل نیز توسط نیرو‌های دشمن مورد هجوم قرار گرفته بود و دو تن از مدافعان آن به شهادت رسیده بودند. خرمشهر و آبادان حداقل از ۱۰ روز قبل، حالت جنگی به خود گرفته‌اند. از همین جاست که مردم خرمشهر مقاومت خود را نه ۳۴ روز که ۴۴ روز می‌دانند.

بیشتربخوانید

ماجرای عملیات بعد از پذیرش قطعنامه/ اسم این عملیات را خیلی‌ها نشنیده‌اند!

امروز (۳۰ شهریورماه ۱۳۵۹) نیروی دریایی عراق به پاسگاه دریایی ایران در خرمشهر حمله کرد و طرفین با یکدیگر درگیر شدند. در این درگیری یک ناوچه خودی هدف آتش دشمن قرار گرفت و غرق شد. در آبادان که تقریباً چسبیده به خرمشهر است و برخی نواحی آن از طریق اروند رود با عراق همرزم است، پالایشگاه آبادان، پایگاه خسروآباد و اسکله ۱۱ و ۱۲ از سوی توپخانه دشمن مورد حمله قرار گرفتند. فاصله شهر تا عراق آن قدر کم است که دشمن می‌تواند با سلاح سبک نیز آبادان را مورد هجوم قرار بدهد. در حملات امروز تانکر نفت جزیره مینو غرق شد و دو مجروح و دو مفقودالاثر برجای گذاشت. همچنین یک قایق ایرانی که قصد داشت مجروحین را منتقل کند مورد اصابت گلوله توپ دشمن قرار گرفت و غرق شد. حملات دشمن عکس‌العمل خودی را در پی داشت و یک کشتی تجاری عراق در اروندرود هدف آتش خودی قرار گرفت و آسیب دید. در فکه که شمال خوزستان قرار دارد، دشمن پاسگاه‌های خودی را هدف قرار داد.

جنگ تمام عیار
وقایع امروز ۳۰ شهریور ۵۹ چیزی از یک جنگ تمام عیار کم نداشت. رفته رفته مردم عادی نیز متوجه شدند در آستانه یک جنگ بزرگ قرار دارند. عراق که از روز‌های قبل بندر خرمشهر را بار‌ها و بار‌ها مورد حملات محدود قرار داده بود، رفته رفته بر حملات خود افزود و هربار خشن‌تر از قبل ظاهر شد. همین دیروز (۲۹ شهریورماه ۵۹) بود که نبرد سنگینی از دهانه اروندرود تا خرمشهر رخ داد.

خلاصه این درگیری‌ها به این شرح بود: پاسگاه خین مورد تجاوز قرار گرفت، ترمینال نظامی بندر خرمشهر هدف حمله عراق قرارگرفت، یک کشتی تجاری ایران هدف آتش عراق قرار گرفت و آسیب دید، یک قایق ژاندارمری جمهوری اسلامی در اروند هدف آتش دشمن قرار گرفت و غرق شد، ضمناً چند نفر از پرسنل ژاندارمری مجروح شدند، دو قایق کوچک موتوری ایران که در داخل اروند متوقف بودند بر اثر تیراندازی نیرو‏های عراقی غرق شدند که نیرو‏های خودی نیز متقابلاً عکس‌العمل نشان دادند. عصر ۲۹ شهریور ناوچه شماره ۴ عراقی در محل تلاقی رود اروند و نهر خین هدف قرار گرفت و منهدم شد، یک کشتی لایروبی عراق در کنار اروند هدف قرار گرفت و غرق شد، یک ناوچه موشک‌انداز در دهانه اروند مورد اصابت آتش خودی قرار گرفت و غرق شد.

آخرین تجاوز پیش از جنگ

امروز (۳۰ شهریورماه ۱۳۵۹) همچنین پاسگاه‌های گیسکه، چغاحمام و چیلات در مرز‌های سومار، نفت‏شهر و دهلران به تصرف ارتش عراق درآمدند. عراق نیمی از هواپیما‌های خود را به عربستان، کویت، امارات، عمان، یمن شمالی و اردن فرستاد تا در برابر حملات متقابل ایران در امان باشند و ستاد لشکر ۵ مکانیزه عراق به تمامی واحد‌های تابعه دستور داده تا اطلاع ثانوی سکوت رادیویی را رعایت کنند.

نهایتاً اینکه اگر تا روز ۳۰ شهریور ۶۰۵ حمله و تجاوز از سوی عراق به مرز‌های ایران به ثبت رسیده بود، امروز آخرین حمله ارتش عراق قبل از شروع رسمی جنگ با حمله به کشتی تجاری در خور موسی در خلیج فارس به ثبت رسید. روز بعد ارتش عراق حمله سراسری خود را انجام داد و جنگ تحمیلی رسماً آغاز شد.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جنگ تحمیلی دفاع مقدس ۳۰ شهریور هدف آتش روز قبل مرز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۵۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 کشف بیش از ۵۶۷ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان سمنان

ایسنا/سمنان  فرمانده انتظامی استان از کشف بیش از ۵۶۷ هزار لیتر سوخت قاچاق در فروردین ماه امسال توسط ماموران انتظامی استان خبر داد.

سردار جلیل موقوفه ئی ۵ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ماموران کلانتری و پاسگاه های انتظامی استان با همکاری پلیس های تخصصی در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی در فروردین ماه به صورت فعالانه و هدفمند اقدامات خود را اجرایی کردند. 

وی با اشاره به اشرافیت اطلاعاتی و گشت زنی هدفمند پلیس در این راستا افزود: ماموران موفق شدند با انجام ماموریت های خاص پلیسی در بازه زمانی یک ماهه ۵۶۷ هزار و ۴۶۵ لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل را کشف و ضبط کنند. 

سردار موقوفه ئی از دستگیری ۱۰ نفر و توقیف چندین دستگاه وسیله نقلیه از قاچاقچیان خبر داد و گفت: به گفته کارشناسان ارزش تقریبی سوخت های قاچاقی کشف شده‌ ۱۸۱ میلیارد ریال است. 

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه پلیس برای حفظ و توسعه منابع ملی با اقتدار در برابر قاچاقچیان سوخت ایستاده است از شهروندان خواست: اخبار و اطلاعات خود در این زمینه را از طریق تماس با مرکز فوریت های ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

فرمانده انتظامی شهرستان میامی نیز ‌از کشف ۱۰۰۰ لیتر سوخت قاچاق از یک دستگاه خودروی سمند توسط ماموران پاسگاه انتظامی فرومد خبر داد. 

سرهنگ حسین عجم افزود: در راستای اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی ماموران پاسگاه انتظامی فرومد حین ایست و کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه سمند مظنون و به راننده آن دستور ایست داد. 

وی با بیان اینکه راننده بدون توجه به دستور ایست پلیس از محل متواری شد ادامه داد: پس از تعقیب و مراقبت خودرو و عدم توجه راننده به هشدارهای پلیسی ماموران با رعایت تمامی جوانب اقدام به شلیک سمت لاستیک وسیله نقلیه قراری کردند. 

سرهنگ عجم از توقف پژو توسط ماموران خبر داد و اظهار کرد: راننده که اهل و ساکن یکی از استان های شرقی کشور دستگیر و از داخل خودروی وی ۱۰۰۰ لیتر سوخت گازوئیل قاچاق کشف و ضبط شد. 

فرمانده انتظامی شهرستان میامی تصریح کرد: با تکمیل پرونده راننده متخلف به مراجع قضایی معرفی و وسیله نقلیه وی توقیف شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق
  • رسانه‌ها تبلیغات دشمن پس از حمله به اسرائیل را خنثی کردند
  • حمله به اسرائیل عظمت ایران را نشان داد
  • سارق سیم و کابل برق در سمنان دستگیر شد
  • سردار فدوی: دشمن با اقتدار تنبیه شد / صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند
  • کشف ۲۵۶ کیسه آرد خارج از شبکه در نهاوند
  •  کشف بیش از ۵۶۷ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان سمنان
  • راه اندازی سه پاسگاه محیط‌بانی در لرستان
  • پنتاگون: از طرح حمله اسرائیل به رفح خبر نداریم