Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@22:16:38 GMT

قصه جنگل، قاچاقچیان چوب و جنگلبانان/ امنیتی که وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۵۸۴۱

قصه جنگل، قاچاقچیان چوب و جنگلبانان/ امنیتی که وجود ندارد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان گیلان ۵۶۵ هزار هکتار جنگل دارد این در حالی است با وجود این وسعت و گستردگی و حضور همیشگی سودجویان و قاچاقچیان تنها ۵۵۷ جنگل بان از این عرصه‌های طبیعی صیانت و حراست می‌کنند.

در ماه‌های اخیر بارها خبر ضرب و شتم محیط بانان و جنگلبانان شهرهای مختلف استان گیلان توسط سودجویان و قاچاقچیان چوب به منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی که برای حفاظت از این میراث ملی و امانت آیندگان با کمترین امکانات و تجهیزات و حتی حقوق‌های اندک و شرایط سخت کاری از جان خود می‌گذرند تا اجازه ندهند عده‌ای برای کسب منفعت یک تکه از درختان که حیات جنگل به آنها بستگی دارد را جدا کنند و در این میان حتی جان خود را نیز از دست می‌دهند.

شهید «ناصر پیروی» از جمله این افراد بود که که در زمان ریاست خود در اداره منابع طبیعی ماسال به دلیل امتناع از برآوردن خواسته‌های گروهی از سودجویان ترور شد. از وی به عنوان یکی از خوشنام ترین و شجاع‌ترین جنگلبانان ایران نام برده شده است.

نبود امنیت شغلی و حقوق کافی

یکی از جنگلبانان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کمبود نیرو برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی استان گیلان، اظهار کرد: بیشتر نیروها شرکتی و قرقبان بوده و حقوق‌های خود را به موقع دریافت نمی‌کنند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه و حمایت مسئولان از جنگلبانان، افزود: یکی از مطالبات مهم از مسئولان این است که امنیت شغلی ما را فراهم کنند یکی از مطالبات مهم از مسئولان این است که امنیت شغلی ما را فراهم کنند.

این جنگلبان در ادامه به موضوع قراردادهای کاری جنگلبان اشاره و اضافه کرد: جنگلبانان برای حراست از جنگل از جان خود می‌گذرند در مقابل حقوق اندکی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به مظلومیت قشر جنگلبان، تأکید کرد: مسئولان باید صدای ما را بشنوند و برای رفع مشکلات ما اقدامی انجام دهند.

رفع تصرف ۱۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی گیلان

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز با اشاره به اینکه جنگل‌های هیرکانی به عنوان یک میراث طبیعی جهانی در استان گیلان قرار دارد، اظهار کرد: صیانت و حفاظت از این میراث ارزشمند وظیفه و تکلیف همه ما است.

احمد آقایی با اشاره به اینکه در سال گذشته با حمایت دستگاه قضائی، متولیان حوزه منابع طبیعی موفق شده‌اند هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی استان را رفع تصرف کنند، گفت: در پنج ماه نخست امسال نیز ۲۸۲ هکتار از اراضی جنگلی رفع تصرف شده است.

وی به تشکیل حدود ۹۱۶ فقره پرونده با موضوع تعرض به منابع طبیعی و جنگلی نیز اشاره و تصریح کرد: برای رسیدگی به این موضوع کمیته صیانت از جنگل‌ها در استان گیلان راه اندازی و فعال است.

برخورد قاطع با متصرفان اراضی ملی

آقایی با اشاره به برگزاری ۷۰ جلسه در قالب این کمیته، بیان کرد: در این جلسات همه اعضای اعم از انتظامی، نظامی و امنیتی، منابع طبیعی، محیط زیست و دادستان‌های سراسر استان تلاش کرده در برخورد با متخلفان اقدامات مناسبی انجام دهند.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی و محیط زیست متعلق به همه نسل‌ها است و باید از آن حفاظت و صیانت شود، گفت: در سال‌های اخیر مشاهده شده عده‌ای به منابع طبیعی تعرض کرده و در مقابل مأموران از قبول قانون تمرد کرده و ایراد ضرب و جرح می‌کنند.

معاون پیشگیری از جرایم دادگستری گیلان با اشاره به تقدیم شهدایی در زمینه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی، اظهار کرد: دستگاه قضائی با این افراد برخورد قاطع انجام می‌دهد دستگاه قضائی با این افراد برخورد قاطع دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه عده‌ای در استان از این افراد حمایت می‌کنند، گفت: دستگاه قضائی به این افراد نیز هشدار می‌دهد زیرا خط قرمز دستگاه قضا صیانت از منابع طبیعی است.

آقایی همچنین به موضوع ضرب و جرج محیط بان فومنی اشاره و اظهار کرد: ضاربان دستگیر و بازداشت شدند و قطعاً مجازت سخت در انتظار این افراد است.

کد خبر 5309574

منبع: مهر

کلیدواژه: جنگلبان جنگل های هیرکانی احمد آقایی دادگستری گیلان ویروس کرونا هفته دفاع مقدس واکسن کرونا آمار کرونا اربعین 1400 بوشهر خطبه های نماز جمعه اربعین حسینی واکسیناسیون کرونا کرمانشاه گرگان دفاع مقدس جنگ تحمیلی اردبیل ایلام دستگاه قضائی استان گیلان منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۵۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف اراضی ملی ۱۳۰ میلیارد ریالی در تالش

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار عزیزاله ملکی با اشاره به اینکه زمین‌خواری تعرض به منابع طبیعی و اراضی ملی بوده و جرم است، اظهار کرد: زمین‌خواران بدون در نظر گرفتن حق عامه مردم در بهره‌مندی از نعمت‌های خدادادی با هدف رسیدن به سودهای کلان اقدام به تصرف زمین و منابع طبیعی می‌کنند که برای مقابله با این مشکل، همکاری همه مردم و دستگاه‌ها الزامی است.

وی از دریافت خبر تصرف اراضی ملی توسط فردی سودجو در یکی از مناطق شهرستان تالش و آغاز تحقیقات پلیس در این زمینه خبر داد و گفت: مأموران انتظامی پس از انجام تحقیقات به همراه کارشناسان اداره منابع طبیعی و جهاد کشاورزی به آدرس محل اعلامی اعزام شدند.

فرمانده انتظامی استان گیلان با بیان اینکه در بازدید از زمین مورد نظر مشخص شد، این فرد ۱۳ هزار متر مربع از اراضی ملی را به تصرف خود درآورده و به صورت غیرقانونی آن را به وسیله سیم‌خاردار و فنس محصور کرده است، افزود: در این خصوص متهم ۴۵ ساله پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.

این مقام ارشد انتظامی با اعلام اینکه با حکم قضائی و به استناد قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، کلیه آثار تجاوز جمع‌آوری و رفع تصرف انجام شد، تصریح کرد: کارشناسان ارزش این اراضی را ۱۳۰ میلیارد ریال برآورد کردند.

سردار ملکی در پایان به رصد دقیق و اشرافیت بالای پلیس بر اقدامات غیرمجاز و مجرمانه متصرفان اراضی ملی اشاره کرد و بیان‌داشت: حفظ و حراست از منابع طبیعی و ملی از اولویت‌های مجموعه انتظامی است و مبارزه با زمین‌خواران و سودجویان به صورت مستمر در دستور کار پلیس قرار دارد.

کد خبر 6097354

دیگر خبرها

  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در شاهرود کشف شد
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • هفت خان مشکلات پیش روی اراضی هفت آسیاب سنندج
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد
  • رفع تصرف اراضی ملی ۱۳۰ میلیارد ریالی در تالش
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه