Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:51:02 GMT

پلیسی درمانگر و جامعه محور باشیم

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۶۰۶۶

پلیسی درمانگر و جامعه محور باشیم

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سردار مهدی حاجیان در جلسه توجیهی تبیینی ویژه جانشینان فرماندهان انتظامی استان ها افزود: مقام معظم رهبری بر مقدم دانستن پیشگیری بر درمان و مقابله با جرم، فرهنگ سازی در مقوله امنیت همواره تاکید داشتند، بنابراین اولویت های نیروی انتظامی نیز در راستای تحقق منویات گرانبهای فرماندهی معظم کل قوا مشخص و عملیاتی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با گریزی بر تدابیر فرمانده ناجا در حوزه اجتماعی گفت: هدف کلان نیروی انتظامی، پاسداری از ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و حفظ و ارتقاء نظم و امنیت است و در این میان، ماموریت محوری معاونت اجتماعی نیز حفظ و ارتقاء نظم و امنیت "اجتماعی است.

سردار حاجیان با بیان اینکه معاونت اجتماعی ناجا یک مجموعه ستادی، صفی و بین بخشی است، تاکید کرد: معتقدم که این معاونت بایستی نقش خود را در جریان های اجتماعی و پیش رویدادها به نحو احسن اجرا کند و در واقع نبض سنجی پدیده ها و جریان های اجتماعی با بهره مندی از ابزارهای شناختی، ادراکی، نرم افزاری، چند رسانه ای و مطالعات محیطی و ... باید از کارکردهای مهم این معاونت باشد.

سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه مدیریت بعد بحران روانی امنیت یا بعد ذهنی امنیت از دیگر کارکردهای معاونت اجتماعی ناجا است، گفت: رویکرد اساسی در برنامه پنجم و ششم توسعه در زمینه اجتماعی؛ توجه به آموزش، دانش، پژوهش و کاربرد فناوری های نوین است.

سردار حاجیان در ادامه با تاکید بر اینکه مقابله با علل و ریشه وقوع جرم و بزه همواره در دستور کار پلیس باشد، تصریح کرد: باید با نگاه پلیس درمانگر و  جامعه محور ماموریت ها را پیش ببریم و اگر چنین رویکردی اتخاذ کنیم در پس رویدادها، هزینه و انرژی کمتری صرف می کنیم.

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا با بیان اینکه احساس امنیت ذهنی بالاتر از امنیت عینی است، افزود: آنچه که می تواند ماموریت های ما را  هدفمند  و  جهت دار کند بررسی پدیده ها، رویدادها و همچنین اقدامات پیش رویدادی با نگاه پیش بینی و پیشگیری است؛ بنابراین باید با بهره مندی از ابزارهای دیداری، شنیداری و گفتاری، به سمتی برویم که احساس امنیت در جامعه بالا رود.

این مقام ارشد انتظامی خطاب به جانشینان فرماندهان انتظامی استان ها عنوان کرد: شما برادران عزیز که فرهیختگان حوزه انتظامی هستید با نگاه "حرفه ای" و "کاربردی" می توانید در پیشبرد اهداف سازمان موثر باشید؛ اگر نگاهمان را به سمت تحقق پلیس" درمانگر" و "جامعه محور" ببریم قطعا بسیاری از هزینه ها کاهش می یابد و به دستاوردهای روزافزونی خواهیم رسید.

سردار حاجیان با بیان اینکه امروز پلیس هوشمند است، تاکید کرد: پلیس با بهره گیری از ابزارهای هوشمند می تواند به نبض سنجی جریان های اجتماعی بپردازد و بداند که کانون تشکیل بحران ها و آسیب های اجتماعی کجاست و با اتخاذ چنین روش و فرآیندی می تواند اقدام مثمرثمری انجام دهد.

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح رویکرد نیروی انتظامی در کاهش آسیب های اجتماعی و روانی پرداخت و اظهار کرد: توسعه نگاه روانشناختی، جامعه شناسی و ترسیم آسیب های اجتماعی به منظور افزایش احساس امنیت، کاربردی نمودن دایره اجتماعی در کلانتری ها و پاسگاه ها، کاربردی نمودن مراکز مشاوره و مددکاری در استان ها و شهرستان ها، ظرفیت چند رسانه ای و ضرورت حضور هوشمندانه پلیس، اطلاع رسانی و ضرورت نقش آفرینی در جامعه رسانه ای، نفوذ کلامی و ذهنی با استفاده از زبان هنر و ... برخی از رویکردهای اتخاذی به منظور کاهش آسیب های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه سایر سازمان ها نیز چون ناجا در کاهش آسیب های اجتماعی و روانی نقش ایفا کنند، خاطر نشان کرد: جریان شناسی و نبض سنجی و تشخیص و بررسی رویکردهای اجتماعی جامعه، نگاه به مسئولیت و ماموریت پلیس در پیش رویدادها نیز از رویکردهای ناجا در این حوزه با محوریت "برآورد اجتماعی " است.

سردار حاجیان با بیان اینکه تحقق هوشمندسازی پلیس و پلیس هوشمند از رویکردهای اولویت دار ناجا است، تاکید کرد: بهره مندی و کاربرد فناوری های نوین صرفا در معنا  هوشمندسازی تلقی نمی شود، علاج واقعه قبل از وقوع واتکا به  اقدامات پیش رویدادی مصداق بارز هوشمندی است؛ یعنی در نقطه شکل گیری جرایم با رویکرد اجتماعی و درمانگری ورود کنیم.

وی تصریح کرد: هدایت و تنویر افکار عمومی در موضوعات "شناختی" از کارکردهای مهم اجتماعی ناجا است، ما متناسب با تغییر نگرش، رفتار و یا شرایط جامعه بایستی تاکتیک و تکنیک هایمان را اتخاذ کنیم.

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا با بیان اینکه پلیس اجتماعی می تواند سرمایه های اجتماعی نیروی انتظامی را افزایش  دهد، بر لزوم توجه به تهیه برآورد های اجتماعی تاکید و عنوان کرد: برآوردهای اجتماعی بایستی مبنای برآوردهای اطلاعاتی و طرح ریزی عملیاتی باشد.

سردار حاجیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پلیس خود را از مردم و برای آن ها می داند، خاطر نشان کرد: بایستی سازوکاری فراهم کنیم که همبستگی اجتماعی میان پلیس و مردم افزایش یابد، در واقع همراه سازی مردم به منظور پیشبرد ماموریت های نیروی انتظامی بسیار حائز اهمیت است.

این مقام ارشد انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اولویت های ماموریتی معاونت اجتماعی ناجا پرداخت و گفت: توسعه و تقویت خدمات روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی به ویژه با توجه به وضعیت کرونایی کشور، استکام بخشی به بنیان های عملیات روانی برای تشخیص به موقع، تهدیدهای نرم و جنگ های روانی – شناختی دشمن و تدوین سناریوهای آفندی و خنثی سازی متناسب با شرایط، توسعه و تقویت آموزش همگانی به جامعه با استفاده از ظرفیت های مجازی و استحکام بخشی شیوه های مشارکت جویی و مشارکت پذیری و تقویت نظم و امنیت عمومی از جمله این اولویت های ماموریتی است.

همچنین توسعه و تقویت مطالعات و تحقیقات اجتماعی مرتبط با نظم و امنیت عمومی، تغییر رویکرد و توسعه و تقویت افکارسنجی های مرتبط با نظم و امنیت عمومی، توسعه و تقویت اقدامات هوشمند و رقابتی رسانه ای در سطح ملی و بین المللی، تغییر رویکرد توسعه و تقویت حوزه مستندات اجتماعی، نهادینه سازی بهره گیری از اقسام چندگانه هنر، ظرفیت های تولیدات هنری در حوزه نظم و امنیت عمومی و همچنین اتخاذ رویکردهای نوین و پیش کنش گری فعال، رقابت هوشمندانه و توسعه همه جانبه مرکز رصد فضای مجازی از دیگر اولویت های ماموریتی معاونت اجتماعی ناجا بود که از زبان سردار "حاجیان " مطرح شد.

وی اضافه کرد: ارتقاء سطح نظم و امنیت عمومی با پیشگیری از جرم در فضای حقیقی و مجازی با تاکید بر مشارکت همگانی و مسئول سازی سایر دستگاه ها نیز از ماموریت های اولویت دار ما در حوزه اجتماعی است.

سردار حاجیان با تاکید بر اینکه بایستی پیش کنش گر فعال در حوزه اجتماعی باشیم، تصریح کرد: بهره مندی از ظرفیت های مجازی، رسانه ای و افکارسنجی به نبض سنجی جریان های اجتماعی و در پی آن ارتقاء مشارکت های اجتماعی و البته امنیت عمومی ـ اجتماعی  کمک می کند.

گفتنی است، در این جلسه سردار "حاجیان" به تبیین راه اندازی قرارگاه فضای مجازی به ریاست سردار "حسین اشتری" و دبیری معاونت اجتماعی ناجا پرداخت.

برچسب‌ها سردار مهدی حاجیان فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خط حادثه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سردار مهدی حاجیان فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خط حادثه سردار مهدی حاجیان فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خط حادثه معاونت اجتماعی ناجا جریان های اجتماعی نظم و امنیت عمومی آسیب های اجتماعی سردار حاجیان نیروی انتظامی توسعه و تقویت ماموریت ها بهره مندی رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۶۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام به موقع واحد پلیس برای نجات جان شهروندان

سردار علی آزادی اظهار کرد: ماموران انتظامی سنندج در حین گشت زنی در محله شریف آباد، متوجه آتش گرفتن خودروی در آن حوالی می شوند.

فرمانده انتظامی کردستان با اشاره به اینکه یک راننده و یک سرنشین داخل خودرو بودند، افزود: ماموران وظیفه شناس بلافاصله با کپسول اطفاء حریق داخل خودرو سازمانی با اقدام شجاعانه، پژو روا که از ناحیه موتور دچار آتش سوزی شده بود، را خاموش کردند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این حادثه صدمه جانی نداشته است، گفت: اقدام همراه با سرعت عمل ماموران موجب خوشحالی شهروندان شد.

سردار آزادی یادآور شد: پلیس با تمام توان در راستایی ایجاد امنیت و آرامش شهروندان تلاش می‌کند و این را به عنوان یک افتخار برای خود می‌داند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • اقدام به موقع واحد پلیس برای نجات جان شهروندان
  • اقدام به موقع پلیس جان ۲ نفر را در سنندج نجات داد
  • انهدام باند قاچاق سوخت در کرمان
  • دستگیری ۲۲ نفر از عوامل تیراندازی در هویزه
  • دستگیری ۲۲ نفر از عاملان تیراندازی در هویزه
  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • انجام ۳ ماموریت پلیسی در استان سمنان/کلاهبردار به دام پلیس افتاد
  • ۲۵ سارق دستگیر شدند
  • دستگیری سارقان سابقه‌دار در طرح «امنیت محله محور» در اسفراین
  • بيش از 89 هزار تماس با مرکز فوريت هاي پليسي گلستان