Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@21:36:08 GMT

خرید بیش از ۲ تُن خرما از نخلداران خوزستانی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۰۵۱۳

خرید بیش از ۲ تُن خرما از نخلداران خوزستانی

محمدامین معین راد، مدیر تعاون روستایی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: از ابتدای فصل برداشت خرما تاکنون و با توجه به قرار گرفتن در پیک خرید خرما، ۲ تُن از این محصول از سوی ۷ مرکز خرید تحت نظر تعاون روستایی در ۶ شهرستان شامل؛ اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان، ماهشهر و کارون خریداری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: بعد از ۱۷ سال و با رایزنی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته شاهد خرید تضمینی خرما از نخلداران در خوزستان هستیم و موضوع فوق قطعا به احیاء نخیلات در خوزستان کمک شایانی می‌کند.

معین راد اظهار داشت: یکی از دلایل خرید تضمینی خرما از نخلداران این بود که کارگاه داران و کارخانجات اعلام کرده بودند که ۱۰ هزار تن خرما در انبار‌های خود دارند و هنوز به فروش نرسیده اند و برای اینکه حاصل دسترنج نخلداران با افت قیمت روبرو بود، برای کنترل قیمت خرما وزارتخانه، سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی تصمیم گرفتند تا قیمت خرما را واقعی کرده و خرید تضمینی را تصویب و مصوب کردند.

مدیر تعاون روستایی خوزستان بیان کرد: از این رو و از زمانی که خرید خرما به صورت تضمینی به ما ابلاغ شد کار خرید با دقت و همچنین همت عوامل خرید آغاز شد و علیرغم اینکه روز‌های ابتدایی خرید آهسته انجام می‌شد، اما اکنون در پیک خرید قرار داریم و پیش بینی می‌شود تا ۱۰ مهرماه کار خرید به پایان برسد، هر چند که طبق ابلاغیه مراکز خرید آمادگی دارند تا ۳۰ مهرماه خرمای نخلداران را خریداری کنند، ولی به این معنی نیست که اگر روند خرید خرما متوقف شد، عوامل خرید و یا ستاد خرید فعالانه تا ۳۰ مهرماه در مراکز خرید مستقر باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی دیگر از مسائل موجود این است که امکان دارد در روز‌های آینده و با توجه به حجم بالای خرید مراکز دیگری را برای تسهیل در روند خرید خرما بازگشایی و افتتاح کنیم و تعداد مراکز خرید را به ۱۵ مورد برسانیم و بحمدالله این آمادگی در تعاون روستایی وجود دارد و به کشاورزان و نخلداران این اطمینان خاطر را می‌دهیم که در تحویل خرمای خود به مراکز خرید مشکلی نداشته باشند.

ظرفیت اسمی مراکز خرید خرما بیش از ۲۰ هزار تن است

او گفت: در حال حاضر ظرفیت اسمی ۷ مرکز خرید ما رقمی بیش از ۲۰ هزار تن است، اما با توجه به اینکه خرید خرما با ظرافت‌هایی روبرو است و باید با دقت بیشتری نگهداری شود، پیش بینی می‌کنیم رقم خرید به زیر ۱۲ هزار تن برسد، ضمن اینکه ذکر این نکته ضروری است که با توجه به کمبود صندوق‌های چوبی در بازار و افزایش قیمت صندوق‌های چوبی برای رفاه حال نخلداران مصوب شد که نخلداران خرمای خود را در صندوق‌های پلاستیکی محکم به ما تحویل بدهند.

معین راد اظهار کرد: یکی از اصول خرید منظم خرما این است که با توجه به اینکه خرما در صندوق‌های پلاستیکی به ما تحویل داده می‌شود، بیش از ۴ تا ۵ ردیف نباید روی هم دیگر قرار بگیرند، زیرا احتمال شکستگی صندوق‌ها و خراب شدن خرما وجود دارد، از این رو و بدلیل اینکه خرما در ردیف‌های محدودتر و ارتفاع کمتر خریداری می‌شود، قطعا با کاهش ظرفیت انبار‌ها و مراکز خرید مواجه هستیم و همین موضوع باعث شده که احتمال بازگشایی مراکز دیگر را بدهیم.

او بیان داشت: با توجه به اینکه کارگاه داران و کارخانه‌های بسته بندی خرما در طول سال تنها می‌توانند از این طریق ارتزاق کنند و رزق و روزی آن‌ها از خرید خرما است، یکی از نگاه‌های ویژه ما این است که حجم بیشتر خرما را آن‌ها خریداری کنند و ما نه به عنوان رقیب و بلکه به عنوان همکار در کنار آن‌ها هستیم و امیدواریم با قیمت مناسب که مانع از آسیب دیدن کشاورزان شود، خرما از نخلداران خریداری شود.

مدیر تعاون روستایی خوزستان با اشاره به اینکه خرمایی که در حال حاضر از نخلداران خریداری می‌شود خرمای استعمران است، افزود: تا امروز بیش از ۲ هزار تن خرما از نخلداران ۶ شهرستان در ۷ مرکز خرید خرما خریداری شده است و در این راه ۴۰ نفر به صورت فصلی و تا پایان خرید خرما مشغول به کار شده اند و اغلب عوامل خرید از ساکنان روستا‌ها و یا مناطق کنار مراکز خرید ما هستند.

او تصریح کرد: امیدواریم که کشاورزان درآمد مکفی حاصل دسترنج خود را به دست بیاورند و قیمت به گونه‌ای باشد که رضایت کشاورزان به دست آید و اینکه در نهایت خرما در اسرع وقت وارد بازار مصرف شود و برای تولید محصولات دیگر به مقاصد مختلف بارگیری و حمل شود.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خرید خرما تعاون روستایی برداشت خرما خرما از نخلداران تعاون روستایی مراکز خرید خرید خرما صندوق ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید و تجهیز ۲۸ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، محمدحسین واحدیان افزود: شهرداری شهرکرد در سال گذشته ۱۶ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین جدید برای استفاده در حوزه خدمات شهری، عمرانی و کنترل ترافیک و ۱۲ دستگاه تجهیزات با بیش از ۵۷ میلیارد تومان هزینه خریداری شد.
وی ادامه داد: یک دستگاه نمک پاش، تیغه پشت تراکتوری، یک دستگاه فلاسک آسفالت، یک دستگاه تانکر آب، یک پاکت جلو تراکتوری، ۵ دیتاگه پرس ۶۰۶ و دو دستگاه تیغه برف‌روب نیز خریداری شد.

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • خرید و تجهیز ۲۸ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین در سال گذشته
  • تیک‌تاک در آستانه حذف از اپ استور آیفون
  • افزایش ۵۳ درصدی خرید گندم در خوزستان ‌
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • خریدبیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خوزستان
  • گندم معمولی هر کیلو۱۸۵۰۰تومان از کشاورزان استان خریداری می شود