Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:20:36 GMT

۲۵ درصد اشتغال چهارمحال و بختیاری سهم مهم بخش کشاورزی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۰۹۸۸

۲۵ درصد اشتغال چهارمحال و بختیاری سهم مهم بخش کشاورزی

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری با یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار وسعت یکی از استان‌های مستعد در حوزه کشاورزی است که ۲۵۰ هزار هکتار از سطح وسعت استان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد و سالانه نیمی از این میزان زیرکشت قرار می‌گیرد و مابقی اراضی آیش گذاشته می‌شود.

۳۴۲ هزار هکتار وسعت استان جنگل، یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع است و در حوزه کشاورزی ۶۷ هزار بهره‌بردار فعالیت دارند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولیدات محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند که ۹۴۰ تن از این میزان تولیدات زراعی است که هفت هزار میلیارد تومان کل ارزش تولیدات کشاورزی استان در یکسال زراعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان سالانه ۲۰۰ هزار تن محصولات باغی و ۳۳۱ هزار تن شیلات و آبزیان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که این امر در حوزه اقتصاد و ایجاد اشتغال در استان اثرگذار است و به گفته کارشناسان حوزه اقتصاد و کشاورزی می‌طلبد که برای توسعه حوزه کشاورزی در استان و استفاده از فناوری نوین، توسعه آبیاری نوین و توسعه کشت‌های متراکم ،توسعه گلخانه، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی توجه بیشتر انجام شود.

توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی باید توسعه یابد 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بخش کشاورزی استان در تولید ناخالص بین ۱۶ تا ۱۹ درصد سهم دارد، گفت: باید به ظرفیت‌های بخش کشاورزی توجه بیشتری شود و از تمام این ظرفیت با استفاده فناوری و علم روز استفاده کرد.

علی شهریارپور افزود: ۲۵ درصد اشتغال ایجاد شده در استان و ۲۰ تا ۲۵ درصد سهم صادرات استان مختص بخش کشاورزی است و تولید سرانه تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان در مقایسه با کشور ۵۰ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون بخش کشاورزی از نظر شاخص‌های اقتصادی وضعیت خوبی قرار ندارد ، گفت: کشاورزی در این استان از سال‌های گذشته به عنوان مهمترین فعالیت اقتصادی،اجتماعی مردم استان بوده است به گونه‌ای که تمام فعالیت‌های استان به بخش کشاورزی ارتباط دارد.

شهریارپور به ظرفیت و قابلیت‌های استان در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید از این ظرفیت و پتانسیل کشاورزی با استفاده از فناوری روز دنیا استفاده کرد تا به پیشرفت‌ها و رشدهای قابل قبول در حوزه کشاورزی دست یافت.

وی به تغییر الگوی کشت، توسعه فعالیت در حوزه گیاهان دارویی، توسعه گلخانه‌ها، توسعه صنعت دامپروری و کشت‌های متراکم در استان به عنوان یک فرصت اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش منابع آبی توسعه فعالیت‌های کشاوری مبتنی بر استفاده از فناوری روز دنیا یک مزیت است، تا بتوان از ظرفیت کشاورزی برای افزایش تولید ناخالص استان استفاده کرد.

 ۱.۲ درصد اراضی زراعی کشور در چهارمحال و بختیاری قرار دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه ۱.۲ درصد اراضی کشاورزی کشور در استان قرار دارد، گفت: در این استان ۶۷ بهره‌بردار در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که ۹۴۰ تن از این میزان تولیدات زراعی است.

حسین برزگر افزود: هفت هزار میلیارد تومان کل ارزش تولیدات کشاورزی استان است که از این میزان یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه زراعت است.

به گفته وی، ۶۴ درصد تولیدات کشاورزی این استان از بخش زراعی است و با توجه به اینکه این تولیدات بیشترین میزان تناژ و سطح زیرکشت استان را شامل می‌شود، اما ارزش ریالی این تولیدات نسبت به سایر حوزه‌های کشاورزی از جمله باغات، دامپروری و شیلات کمتر است و این امر باعث شده که توجه کمتری برای توسعه این بخش انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش صنعت و خدمات، بخش دامپروری وابستگی فراوان به حوزه زراعت دارد، گفت: بخش دامپروری ۳۳ درصد ارزش تولیدات را در استان به خود اختصاص داده و در صورتی که علوفه‌ای توسط فعالان بخش زراعت در استان تولید نشود، صنعت دام نیز دچار مشکل خواهد شد.

برزگر افزود: هم‌اکنون مهمترین تولیدات زراعی استان شامل گندم، جو ،کلزا، چغندر قند، سیب زمینی و حبوبات است.

سال زراعی جاری ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان زیر کشت پاییزه قرار گرفت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در سال زراعی جاری ۸۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت پاییزه و ۳۲ هزار هکتار نیز زیر کشت بهاره قرار گرفت.

به گفته وی، با توجه به شرایط خشکسالی ۱۰ تا ۲۵ درصد سطح زیرکشت بهاره استان به خصوص در زمینه کشت حبوبات وسیب زمینی نسبت به سالهای گذشته کاهش داشت.

برزگر اظهار داشت: در سال زراعی جاری تولید محصولات زراعی ۱۱۴ تن بود که این میزان در مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱۷۰ هزار تن بود و کاهش ۳۳درصدی داشت.

وی افزود: برای سال زراعی جاری ۲ هزار و ۷۰۰تن بذر تهیه شده که ۳۰ درصد بذرتهیه شده در استان بذرگواهی شده است.

برزگر با تاکید بر اینکه سال زراعی جدید حدود پنج هزار تن بذر برای کشاورازن تهیه شده که برای کشت پاییزه توزیع شود، گفت: در ۲ سال گذشته، توزیع تراکتور و ادوات کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است و در سال ۹۹ در استان ۳۱۱ دستگاه تراکتور و ۳۳۱ دستگاه ادوات کارنده و کشنده و امسال نیز ۱۹۸ دستگاه تراکتور بین کشاورزان استان توزیع شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت:هم‌اکنون ۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه تراکتور، ۲۴۳ دستگاه کمباین در استان فعال است و ظرفیت مکانیزاسیون استان ۱.۹۵ درصد است که از متوسط کشوری بالاتر است.

وی افزود: ۵۰ درصد سهمیه کودشیمیایی مورد نیاز کشاورزان تهیه شده است و تاکنون ۱۵ هزار تن سهیمه کودی کشاورزان توزیع شده است.

سطح زیرکشت محصولات راهبردی از جمله کلزا در استان توسعه یابد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت کشت محصولات راهبردی در استان گفت: سطح زیرکشت محصولات راهبردی در استان به خصوص کلزار باید توسعه پیدا کند و در برنامه است در سال زراعی جدید یک‌هزار و ۳۲۵ هکتار زیر کشت کلزار قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه نیمی از فرصت کشت پاییره کلزا در استان گذشته است تنها ۲۲۰ هکتار زیر کشتا کلزار قرارگرفته است که باید در راستای توسعه کشت کلزا در استان برنامه‌های حمایتی انجام شود.

برزگر با تاکید بر اینکه توسعه کمی بخش کشاورزی در استان امکان پذیر نیست، گفت: توسعه کیفی بخش کشاورزی مورد تاکید قرار دارد.

دومین شهرک تخصصی کشاورزی در استان فعال می‌شود 

برزگر از راه‌اندازی دومین شهرک تخصصی کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: این شهرک تخصصی در حوزه نهاده کشاورزی راه‌اندازی خواهد شد تا تمام موارد مورد نیاز زیر مجموعه بخش زراعت از جمله تامین نشاء، بذر را با استفاده از توان و تکنولوژی نو تولید کنند.

معاون سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت:هم‌اکنون احداث شهرک تخصصی بادام در شهرستان سامان در دست اجراست .

وی به توسعه کشاورزی قراردادی، تغییر الگوی کشت به عنوان برنامه‌های مهم و راهبردی در حوزه زراعت اشاره کرد و گفت: تکمیل زنجیره تولید با همکاری بخش صنعت از دیگر برنامه‌های این حوزه است.

توسعه بخش کشاورزی در توسعه اقتصاد کشور تاثیر گذار است 

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بخش کشاورزی به عنوان نخستین بخش تولید کشور است، گفت: توسعه بخش کشاورزی در توسعه اقتصاد کشور تاثیرگذار است و هشت درصد میزان تولید ناخالص ملی کشور در این حوزه تولید می‌شود.

عطاالله ابراهیمی افزود: بخش کشاورزی اثر مستقیمی بر تامین امنیت غذایی دارد و زمینه خودکفایی و استقلال کشور در زمینه تولید محصولات غذایی را فراهم می‌کند.

به گفته وی، امنیت غذایی ارزش و جایگاه فراتر از این دارد که با یک نگاه اقتصادی بتوان به حوزه کشاورزی و تامین امنیت غذایی کم توجهی کرد.

وی اظهار داشت: بحث کشاورزی علاوه بر تولید مواد غذایی و امنیت غذایی در ایجاد اشتغال و افزایش صادارات نیز تاثیرگذاراست.

ابراهیمی به سرمایه‌گذاری در راستای ایجاداشتغال و دست یافتن به خودکفایی در بخش‌های مختلف تاکید کرد و گفت: برای ایجاد همین میزان فرصت شغلی ایجاد شده در حوزه کشاورزی، در حوزه صنعت به هزاران میلیارد سرمایه نیاز است.

به گفته وی، بخش کشاورزی به عنوان پیش‌نیاز توسعه کشور است و کشورهای که در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتر داشته باشند، موفقتر هستند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به مشکل خشکسالی و ممنوعه شدن دشتهای استان اشاره کرد و گفت: باید از برنامه‌های و ظرفیت‌های نوین در کشاورزی استفاده کرد تا با کمترین میزان آب، بیشترین میزان تولید را داشته باشیم و همچنین از بذرهای اصلاح شده برای کشت استفاده کرد.

وی به اصلاح الگوی کشت در استان و استفاده از آب سبز تاکید کرد و اظهارداشت: باید از گونه‌های مناسب با شرایط اقلیم و آب و هوایی استان برای کشت استفاده کرد.

ابراهیمی افزود: حفاظت از خاک به عنوان یکی از اولویت‌های جهادکشاورزی است که در چند سال گذشته مورد کم توجهی قرار گرفته است .

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری  دارای ۱۰ شهرستان و جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری کشاورزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان چهارمحال و بختیاری سازمان جهادکشاورزی کشاورزی چهارمحال کشاورزی در استان حوزه کشاورزی سال زراعی جاری اراضی کشاورزی کشاورزی استان بخش کشاورزی امنیت غذایی یک میلیون سطح زیرکشت هزار هکتار هم اکنون ۲۵ درصد هزار تن زیر کشت ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۰۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت زنجیره ارزش بادام و آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت کشور گفت: زنجیره‌های ارزش آبزی‌پروری و بادام برای چهارمحال و بختیاری اولویت دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، سعید عباسی در بازدید از غرفه چهارمحال و بختیاری در رویداد اکسپو 2024، اظهار داشت: زنجیره‌های ارزش استان به عنوان طرح ملی تعریف شده‌اند و برای هر زنجیره ارزش، سند توسعه‌ای خواهیم داشت که اسناد پشتیبان آن آمایش سرزمین است.

وی افزود: در اسناد توسعه بالادستی و تجمعات کسب‌وکاری در طرح توسعه زنجیره‌ها، همه پتانسیل‌ها دیده و نقش تعریف خواهد شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت کشور یکی از اهداف متعالی طرح زنجیره ارزش راهبردی را بحث صادرات بیان کرد و گفت: در کنار رویداد اکسپو 2024، ارائه توانمندی‌های صادراتی و زنجیره‌های ارزش در سطح ملی با هدف شناخت استان‌ها از ظرفیت‌های خود برگزار شده است تا استان‌ها به استناد مطالعات اسناد بالادستی خود به زنجیره‌های ارزش راهبردی برسند.

عباسی با بیان اینکه بیش از یک سال و نیم از فعالیت طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی طی شده است، عنوان کرد: اسناد توسعه‌ای این زنجیره‌ها با هدف‌گذاری سالانه تا حدودی آماده شده است، ولی تاکنون نهایی نشده‌اند.

وی با تأکید بر اولویت‌دار بودن زنجیره‌های ارزش آبزی‌پروری و بادام برای چهارمحال و بختیاری، مطرح کرد: از ایستگاه نخست تولید محصول رقابت‌پذیر تا عرضه در بازارهای صادراتی برنامه‌ریزی می‌شود و دستگاه‌های تخصصی و مرجع، شناسایی و اهداف را ابلاغ می‌کنند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر زنجیره‌های ارزش راهبردی ایجاد شود.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • اولویت زنجیره ارزش بادام و آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • رقابت داوطلبان تجربی در چهارمحال و بختیاری
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار