Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر انتشارات مبشر گفت: رسیدن به اهداف تعیین شده در هر تصمیم و مصوبه نیازمند اجرایی شدن دارد و چنانچه به مرحله اجرا گذاشته شود آنگاه می‌توان امیدی به بهبود شرایط حاکم بر حوزه نشر داشت.

حسین رستمی در گفت‌وگو با میزان پیرامون شرایط این روزهای ناشران گفت: افزایش قیمت‌ مواد اولیه خصوصا کاغذ رکود عمیقی را در حوزه نشر ایجاد کرده تا حدی که بسیاری از ناشران از ادامه کار دست کشیده‌اند و برخی در انتظار کاغذ باقی مانده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین راستا ادامه داد: افزایش قیمت کتاب که بر گرفته از قیمت کاغذ و در مرحله بعد افزایش قیمت مواد اولیه بوده، زمینه را برای رکود حوزه نشر فراهم کرده، این رکود طی سال‌های اخیر بسیار سنگین تر شده و در سال ۱۴۰۰ با بی رغبتی ناشران برای  فرآیند تولید کتاب به خوبی خود را نشان داده است، از سوی دیگر ناشران با سرمایه‌های مشخص و اندک نمی‌توانند به بازگشت سرمایه خود امید داشته باشند و این عواقب خاصی را برای جامعه فرهنگی و نشر به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

رستمی یکی از دغدغه‌های مهم ناشران را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: ناشران برای پرداخت هزینه‌های چاپ با مشکل مواجه هستند این امر در کنار قیمت پر نوسان و بالای کاغذ ناشران را با بحران روبرو کرده است، وجود تک تک این عناصر در کنارهم به معنی افزایش قیمت کتاب است؛ کتابی که قیمت بالا داشته باشد، در شرایط اقتصادی امروز از سبد خانواده‌ها حذف شده و مورد بی توجهی جامعه قرار می‌گیرد به عبارتی از چرخه فرهنگ خارج می‌شود و این یک زنگ خطر است.

وی به رخداد‌های سال ۹۹ در حوزه نشر اشاره و ابراز کرد: مسئولان فرهنگی با دادن کاغذ دولتی به ناشران شرایط را برای مدتی کوتاه به ثبات رسانده بودند، اما با قطع شدن تسهیلات برای صنعت نشر بار دیگر ناشران دچار آسیب‌های عمیقی شدند، کاغذ دولتی سبب می‌شد بسیار از چالش‌ها و آسیب ها، خود را به خوبی نشان ندهد و امروز که خبری از کاغذ دولتی نیست ما شاهد کاهش تولید کتاب هستیم.

مدیر انتشارات مبشر تصریح کرد: پرداخت وام و یا تعرفه‌های فرهنگی چنانچه صورت بگیرد تنها به عنوان یک تسکین دهنده و برای مدتی می‌تواند مشکلات و آسیب‌های صنعت نشر از دید‌ه‌ها پنهان کند و چاره‌ای بلند مدت برای زخم‌های صنعت نشر خواهد بود. برای رفع موانع تولیدات فرهنگی باید تدبیری کارساز انجام شود.

رستمی پیرامون سرمایه در گردش ناشران اظهار کرد: سرمایه در گردش ناشران محدود است و نمی‌توان با کاغذ بازار آزاد به چاپ کتاب‌های در دست تولید پرداخت از سوی دیگر نباید در این شرایط ناشران را مقصر دانست کاهش تعداد کتاب‌های منتشر شده و کاهش سرانه مطالعه هر دو آسیب‌هایی را به بدنه نشر وارد می‌کند لذا باید تدابیری کاربردی و اجرایی برای این منظور در دستور کار قرار گیرد.

وی در همین راستا تاکید کرد: رسیدن به اهداف تعیین شده در هر تصمیم و مصوبه‌ای نیازمند اجرایی شدن است و چنانچه به مرحله اجرا گذاشته شود آنگاه می‌توان امیدی به بهبود شرایط حاکم بر حوزه نشر داشت.

رستمی پیرامون عوامل تاثیرگذار بر سهولت کار ناشران خاطرنشان کرد: حمایت از ناشران خصوصا ناشران خصوصی بسیار مهم و قابل توجه است، زیرا این ناشران نقش مهمی در تولید فرهنگ دارند و حمایت از آنان با تامین کاغذ و یا برپایی نمایشگاه‌های کتاب بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات صنعت چاپ و نشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات صنعت چاپ و نشر افزایش قیمت حوزه نشر آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۱۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت دوباره رشته پرستاری به دانشگاه آزاد بوشهر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، گفت: بر اساس پیگیری‌های مستمر صورت گرفته در وزارتخانه بهداشت رشته تحصیلی پرستاری به رشته‌های دانشگاه آزاد واحد بوشهر بازگشت داده شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، سعید رازقی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 17 هزار دانشجو در واحد‌ها و مراکز شهرستانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه در واحد بوشهر حدود 7 هزار دانشجو تحصیل می‌کنند، گفت: بر اساس افق مد نظر ما از مهرماه امسال هر واحد دانشگاهی در پذیرش دانشجو 20 درصد افزایش خواهد داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر افزود: نیروهای نخبه و کارآمد از گنجینه‌های این استان محسوب می شوند که باید متناسب با ظرفیت‌های موجود رشته‌های دانشگاهی ایجاد شوند.

وی از صدور مجوز فعالیت رشته پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر خبر داد و عنوان کرد: بر اساس پیگیری‌های مستمر صورت گرفته در وزارتخانه بهداشت رشته تحصیلی پرستاری به رشته‌های دانشگاه آزاد واحد بوشهر بازگشت داده شده است که در مرحله اول حدود 14 نفر دانشجو پذیرش خواهند شد.

رازقی با اشاره به اینکه به‌زودی تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر با هلدینگ‌های نفت و گاز قرارگاه خاتم‌الانبیا منعقد خواهد شد خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه به‌منظور گسترش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه صورت می‌گیرد و از اتفاقات تاثیرگذار در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر خواهد بود.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور برای ورود به قراردادهای آموزشی و پژوهشی نفت و گاز در حوزه پروژه‌های قرارگاه باید با هماهنگی و نمایندگی دانشگاه آزاد بوشهر فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر خاطر نشان کرد: این دانشگاه به تازگی در جشنواره مهدویت و امامت (مشاعره) در میان دانشگاه‌های ممتاز کشور قرار گرفت.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • بازگشت دوباره رشته پرستاری به دانشگاه آزاد بوشهر
  • بازگشت به کار کارگران اخراجی شرکت پارس طبیعت سلولز گروه صنایع کاغذ پارس
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • ورود دلار آزاد به کانال ۶۳ هزارتومانی/ خریدار نیست
  • جوجه یک روزه
  • انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب