Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@08:57:36 GMT

افسردگی پاییزی چیست و چگونه بر غلبه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۱۸۸۳

افسردگی پاییزی چیست و چگونه بر غلبه کنیم؟

همزمان با تغییرات در طول روز، رطوبت هوا، و درجه حرارت بروز اختلالات خلقی در نوجوانان می‌تواند باعث تغییرات در سطح انرژی و استرس آن‌ها شود. برخی نوجوانان علائمی همچون افسردگی را نشان می‌دهند که مرتبط با اختلال عاطفی فصلی است و در برخی فصول در طول سال بروز کرده و سپس به پایان می‌رسد.

به گزارش برنا؛ فصل تابستان پایان یافت و فصل پاییز آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از مردم می‌دانند که شروع فصل پاییز یعنی آغاز فصل آنفلوآنزا و سرماخوردگی اما کمتر کسی می‌داند که شیوع بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز وابسته به فصول است. یکی از این بیماری‌ ها اختلال عاطفی فصلی است.

همزمان با تغییرات در طول روز، رطوبت هوا، و درجه حرارت بروز اختلالات خلقی در نوجوانان می‌تواند باعث تغییرات در سطح انرژی و استرس آن‌ها شود. برخی نوجوانان علائمی همچون افسردگی را نشان می‌دهند که مرتبط با اختلال عاطفی فصلی است و در برخی فصول در طول سال بروز کرده و سپس به پایان می‌رسد.

اختلال عاطفی فصلی که به افسردگی تابستانی یا زمستانی نیز شهرت دارد به حالتی اطلاق می‌شود که فردی که در بیشتر اوقات سال شرایط طبیعی دارد، در زمستان یا تابستان دچار اختلالات عاطفی می‌شود. متاسفانه در بیشتر موارد این اختلال با افسردگی اشتباه گرفته می‌شود. در این اختلال نوجوان دستکم برای دو سال پیاپی شاهد مشکلات جدی افسردگی در یک فصل خاص خواهد بود.

علائم غالب این اختلال شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- احساس افسردگی در غالب اوقات

۲- احساس ناامیدی و بی ارزشی

۳- انرژی پایین

۴- از دست دادن علاقه برای انجام فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برد

۵- مشکلات خواب

۶- تغییر در اشتها یا وزن

۷- تنبلی یا اضطراب

۸- سختی در تمرکز کردن

۹- اندیشیدن مداوم به مرگ یا خودکشی

با این حال، افراد مختلف به صورت‌های متفاوتی این اختلال را درک می‌کنند و ممکن است اختلال عاطفی فصلی به صورت ملایم یا شدید خود را نشان دهد. علائم مختلف بستگی به فصول به صورت متفاوت خود را نشان می‌دهد. گرچه زمستان رایج‌ترین فصل بروز این اختلال است، اما در فصل تابستان نیز این اختلال می‌تواند به صورت جدی فرد را درگیر کند.

علائم منحصر به فرد اختلال عاطفی فصلی در زمستان شامل بی خوابی، انرژی کم، افزایش وزن، میل شدید و عطش برای خوردن کربوهیدرات و کناره گیری از اجتماع و انزواست که به خواب زمستانی نیز شهرت دارد.

در مقابل از علائم خاص اختلال عاطفی فصلی در تابستان می‌توان به تحریک پذیری، بی قراری، اضطراب، و بروز انواعی از خشونت رفتاری اشاره کرد.

از آنجا که این اختلال می‌تواند در نوجوانان باعث عوارض جدی مانند خودکشی شود شناسایی به موقع و مراجعه به روانشناس بسیار ضروری است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سرماخوردگی انرژی استرس افسردگی زمستان مشکلات مرگ خشونت خودکشی افسردگی پاییزی اختلال عاطفی فصلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۱۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۰ نفر در استان کردستان به علت خوردن قارچ سمی فصلی دچار مسمومیت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، فرزام بیدارپور اظهار کرد: ۱۰ نفر (از ابتدای سال جاری تاکنون) در شهرستان‌های بیجار، سقز و مریوان به علت خوردن قارچ سمی فصلی مسموم شده‌اند.

وی با بیان اینکه به علت بارندگی در فصل بهار قارچ‌های خودروی زیادی در طبیعت رشد می‌کنند که بسیاری از آن‌ها سمی هستند، افزود: برای پیشگیری از هرگونه مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی درخواست می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع‌آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه قارچ‌های سمی بسیار شبیه قارچ‌های خوراکی هستند و به‌ظاهر تفاوتی با آن‌ها ندارند و معمولاً غیرقابل شناسایی هستند، خاطرنشان کرد: تنها راه‌حل برای تشخیص سمی نبودن قارچ‌ها تشخیص آزمایشگاهی است.

بیدارپور تصریح کرد: سم قارچ خوراکی فاقد پادزهر است و تنها می‌توان با مصرف نکردن از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال به‌صورت تأخیری و بین پنج تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هرچه سریع‌تر بیمار باید به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.

کد خبر 748429

دیگر خبرها

  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • اتلتیکو مادرید ۳-۱ اتلتیک بیلبائو؛ تثبیت رتبه چهارم با غلبه بر رقیب مستقیم
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • هم‌افزایی با دهیاران و شورای روستا راه‌حل غلبه بر مشکلات 
  • اعزام شبانه اکیپ عملیاتی توزیع برق خوی برای تعمیر تیر شکسته و پیشگیری از بروز خاموشی 
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • سپاهان بر استقلال آبی پوشان ملاثانی غلبه کرد
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات