Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@14:20:56 GMT

کشت ۸۸ هزار هکتار سویا، کنجد و آفتابگردان روغنی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۲۷۶۶

کشت ۸۸ هزار هکتار سویا، کنجد و آفتابگردان روغنی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، غلامحسین خدرایی افزود: در سال زراعی جاری حدود ۲۸ هزار هکتار در سه استان گلستان، مازندران و اردبیل زیر کشت سویا رفته است.

وی پیش بینی کرد: از این سطح حدود ۶۰ هزار تن محصول برداشت شود همچنین کشاورزان می توانند سویای تولیدی خود را با قیمت خرید تضمینی مصوب در اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: برداشت سویا تقریبا از اواخر مهرماه سال جاری آغاز می شود.

خدرایی اضافه کرد: برای سال زراعی آینده نیز نزدیک به دو هزار تن بذر سویا از ارقام مختلف تهیه شده است.

معاون طرح دانه های روغنی کشور درباره سطح زیر کشت کنجد در سال زراعی جاری گفت: حدود ۵۰ هزار هکتار کشت کنجد داشته ایم که بیشتر در مناطق جنوبی و گرم کشور است ضمن اینکه از این سطح کشت شده، نزدیک به ۵۰ هزار تن کنجد تولید شود.

خدرایی ادامه داد: از تولید ۵۰ هزار تن کنجد حدود ۲۵ هزار تن روغن استحصال می شود.

وی با اشاره به برنامه توسعه کشت رقم مقاوم به ریزش کنجد گفت: امسال رقم مقاوم به ریزش در حدود چهار تا پنج هزار هکتار از اراضی کشت شد.

خدرایی با بیان این که این رقم قابل برداشت با کمباین معمولی است، گفت: یکی از مشکلات کشاورزان این است که مجبورند محصول کنحد را با دست برداشت کنند که زمان‌بَر و پُر هزینه است.

معاون طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بیشترین توسعه کشت رقم مقاوم به ریزش را در اراضی استان خوزستان داشته ایم و قصد داریم ظرف چهار سال، کشت این رقم را به منظور کاهش هزینه های تولید در سطح وسیعی گسترش دهیم.

وی اجرای طرح پایلوت تغذیه کنجد در استان هایی همچون گلستان، خوزستان، جنوب کرمان و مازندران را از جمله اقدامات و برنامه های دفتر دانه های روغنی نام برد و اظهار داشت: کارهای تحقیقاتی در زمینه تغذیه کنجد به منظور افزایش عملکرد و کیفیت آن در حال انجام است.

خدرایی، زمان آغاز برداشت کنجد را از اوایل مهر عنوان کرد.

وی درباره کشت آفتابگردان گفت: در سال زراعی جاری، بیش از ۵۰ هزار هکتار آفتابگردان کشت شده که نزدیک به ۴۰ هزار هکتار آن آفتابگردان آجیلی و حدود ۱۰ هزار هکتار آفتابگردان روغنی است.

معاون طرح دانه های روغنی برآورد کرد: از حدود ۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت آفتابگردان روغنی نزدیک به ۱۵ هزار تن محصول به دست آید.

وی از برنامه ریزی برای توسعه کشت ارقام هیبرید و op آفتابگردان روغنی خبر داد و اذعان داشت: این ارقام مقاوم به خشکی هستند و با یک یا دو بار آبیاری عملکرد تولید بالایی دارند.

خدرایی افزود: برخی از این ارقام روغنی خارجی و برخی تولید داخل هستند. برداشت آفتابگردان آغاز شده و تا آبان ماه در مناطق گرم ادامه دارد.

کد خبر 5310820

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی دانه های روغنی پروازهای اربعین اربعین 1400 قیمت دلار سازمان هواپیمایی کشوری اقتصاد چین رمز ارز وزارت جهاد کشاورزی قیمت جهانی طلا قیمت یورو قیمت طلا اجلاس شانگهای 2021 شاخص کل بورس قیمت جهانی نفت بانک مرکزی ایران آفتابگردان روغنی دانه های روغنی هزار هکتار سال زراعی هزار تن ۵۰ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۲۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زعفران به ۲۳۰ تن رسید

علی حسینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قدمت زعفران به ۳ هزار سال پیش باز می گردد، گفت: بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۱۲۳ هزار هکتار از سطح کشور زیر کشت زعفران است که  براین اساس باید بیش از هزار تن زعفران برداشت شود، در حالیکه تولید فعلی یک چهارم این عدد است.

به گفته او، براساس فرمول همه ساله ۵ تا ۱۰ درصد سطح زیر کشت این محصول اضافه می‌شود، چراکه با جایگزینی مزارع هر چند سال یک بار، سطح زیرکشت ۲ تا ۳ برابر سطح زیر کشت افزوده می شود. بنابراین اگر تا چند سال قبل ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران داشتیم، اکنون این عدد  به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است که با احتساب این سطح کشت زعفران و نیروی انسانی هزار تن محصول باید تولید شود، در حالیکه سنوات قبل ۳۰۰ تن زعفران در کشور تولید می‌شد.

حسینی ادامه داد: در دهه ۵۰ تا ۶۰ عملکرد زعفران در هر هکتار بین ۶ تا ۷ کیلوگرم بود، در حالیکه اکنون با وجود افزایش سطح زیرکشت عملکرد به زیر ۳ کیلوگرم رسیده است. همچنین بر اساس آمار اعلامی در شرایط کنونی از میزان سطح زیر کشت  ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن زعفران تولید می شود.

عضو شورای ملی زعفران افزود: قیمت کنونی هر کیلو زعفران حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان است که تا چند ماه پیش، ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بود.

او با بیان اینکه سالانه ۲۰ تا ۳۰ تن زعفران به شکل قانونی به افغانستان صادر می‌شود، گفت: بنابر آمار مصرف زعفران در افغانستان ۵ تن است که بر این اساس مابقی زعفران تولیدی مجدد به دیگر کشورها صادر می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه
  • ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال یکپارچه سازی می شود
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست
  • ترمیم سریع سوختگی با بانداژ ساخته‌شده از سیب، ذرت و سویا!
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد
  • تولید زعفران به ۲۳۰ تن رسید
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • افزایش کشت گلخانه ای در شهریار