Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@12:13:14 GMT

قمر در عقرب آری یا نه/مذهب و علم هر کدام چه می گویند؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۳۰۹۲

قمر در عقرب آری یا نه/مذهب و علم هر کدام چه می گویند؟

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته در طرح «چهارشنبه‌ها با پاسخگویی به شبهات خبرگزاری مهر»، به یکی از شایع‌ترین مباحث فضای مجازی که بر پایه مباحث دین عنوان شده است یعنی «قمر در عقرب» پرداخته‌ایم.

طبیعی است برای درک درست این مبحث نیاز است که دیدگاه‌های نجومی نیز مورد بررسی قرار گیرد و بر این اساس در ابتدا به تشریح مفهوم این مطلب و صحیح بودن آن از دیدگاه نجومی پرداخته و در ادامه آن را از دیدگاه مذهب مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ارتباط کارشناس نجوم در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: قمر در عقرب یکی از معروف‌ترین واژه‌های نجومی در میان مردم است که بیش از آنکه ماهیتی نجومی داشته باشد، ماهیتی خرافی دارد در حدی که به عنوان استعاره‌ای از وضعیت‌های ناپایدار و بحرانی به کار می‌رود.

عمران مرادی افزود: امروزه چراغ‌های مه شکن گذرگاه‌ها ارتباط عمیق و عجیب انسان‌ها را با آسمان قطع کرده است اما انسان‌های قدیم که از تکنولوژی روشنایی و برق بی بهره بودند، شب‌های بدون تلویزیون را بر فراز بام‌های کاه گلی با آسمانی به دور از آلودگی نورهای کاذب، به صبح می‌رساندند.

مجموعه ترکیبی از این اعتقادات متافیزیکی نادرست و افسانه‌ها طالع بینی یا اختربینی را به وجود آورد که قرن‌ها ثروت کلانی را به جیب رمال‌ها و طالع بین‌ها سرازیر کرد آیا ستارگان موجوداتی فرامادی و تأثیرگذار در سرنوشت ما هستند

وی اضافه کرد: در واقع ستارگان سوسو زن آسمان سیاه برای آنها سرشار از هزاران افسانه و حکایت بود و از سوی دیگر عدم آگاهی از فیزیک و ماهیت علمی ستارگان موجب شده بود تصور کنند ستارگان موجوداتی فرامادی هستند که سرنوشت و زندگی ما را رقم می‌زنند.

این کارشناس نجوم تاکید کرد: مجموعه ترکیبی از این اعتقادات متافیزیکی نادرست و افسانه‌ها طالع بینی یا اختربینی را به وجود آورد که قرن‌ها ثروت کلانی را به جیب رمال‌ها و طالع بین‌ها سرازیر کرد تا اینکه علم ستاره شناسی کاسه حیله و نیرنگ خرافی آنها را واژگون کرد.

وی ادامه داد: امروزه علم ستاره شناسی بدیهی کرده است که سیارات و ستارگان اجرامی مادی مانند خورشید و زمین هستند و هیچ اثر متافیزیکی بر زندگی ما انسان‌ها ندارند و همه خیر و شرهای زندگی زمینی به عملکرد خود آنها باز می‌گردد.

مرادی تصریح کرد: ما امروزه می‌دانیم که هنگامی که ماه در مسیر حرکت گردشی به دور زمین در راستای مجموعه‌ای از ستارگان دور دست به نام صورت فلکی عقرب قرار می‌گیرد، نه تنها بحرانی پیش نمی‌آید و طوفانی نمی‌شود بلکه سوژه‌ای زیبا برای عکاسی نجومی خلق می‌شود که معمولاً خوشایند عکاسان آسمان شب است.

وی افزود: ماه در عصر باستان طالع نیکی‌ها بوده و ستارگان صورت فلکی عقرب به دلیل شباهت تصادفی و ظاهری با عقرب، طالع شرها و هر بار که ماه در راستای این صورت فلکی قرار می گرفته مردم می‌ترسیدند که نکند عقرب، ماه را نیش بزند و در نتیجه مشکلی پیش آید.

این کارشناس و مدرس نجوم بیان داشت: نگاه انسان امروز بیشتر به تحولات فیزیکی ستارگان از جمله ستاره قرمز رنگ «قلب العقرب» در میانه صورت فلکی عقرب است که مراحل پیری و آخرین دوره‌های عمر خود را طی می‌کند که البته ممکن است میلیون‌ها سال طول بکشد.

قمر در عقرب‌هایی که وقتی در خواب ناز هستیم رخ می‌دهند

وی تاکید کرد: اما آنچه هنوز جای بحث دارد، وجود برخی از افراد نا آگاه است که هنوز به شومی و شری قمر در عقرب اعتقاد دارند و نمی‌دانند قمر در عقرب بارها و بارها رخ می‌دهد و آنها در خواب نازند و تنها برخی از موارد آن را مطلع می‌شوند!

به نظر می‌رسد معطل نگه داشتن کار و فعالیت در شرایطی که دین اسلام خود از مشوقان و مروجان تلاش برای کسب روزی است محلی از اعراب نداشته باشد اما در عین حال نمی‌توان روایاتی که در ارتباط قمر در عقرب بیان شده است را نیز نادیده گرفت، گرچه برخی معتقدند که همه این روایات سندیت ندارد و برخی نیز بر این عقیده هستند که همان گونه که ماه بر جزر و مد دریا تأثیر دارد در شرایط خاصی فاصله آن با زمین ممکن است بر روی احوالات انسان نیز تأثیراتی داشته باشد که البته این مطلب مورد استفاده برخی معتقدان به این پدیده، ارتباطی با اثبات قمر در عقرب ندارد.

اعتقاد بر تأثیر ماه و ستارگان بر سرنوشت انسان

یک کارشناس مذهبی در این ارتباط با با اشاره به اینکه اعتقاد برخی بر این است که خورشید و ماه و دیگر ستارگان منظومه شمسی در هر یک از ماه‌های دوازده گانه، صُوَر فَلکی خاصی را ترسیم می‌کنند، اظهار داشت: این افراد معتقد هستند که این وضعیت در متولدان هرماه تأثیر خاصی دارد که این تأثیرات به‌صورت الگوهای شخصیتی، توانایی‌ها و حتی در سرنوشت انسان نمود پیدا می‌کند.

جواد حیدری با بیان اینکه به‌عنوان مثال مطابق این داده‌ها متولدین فروردین فعال‌اند و از فهم و ذکاوت خاصی برخوردارند، ابراز داشت: در ارتباط با خصوصیات آن‌ها گفته‌شده که به دلیل خودمحوری، از کاه کوه می‌سازند یا به طور مثال متولدین اردیبهشت عمل‌گرا هستند و ثبات قدم همراه با بردباری و صمیمیت شاخصه اصلی آن‌هاست.

آنچه هنوز جای بحث دارد، وجود برخی از افراد نا آگاه است که هنوز به شومی و شری قمر در عقرب اعتقاد دارند و نمی‌دانند قمر در عقرب بارها و بارها رخ می‌دهد و آنها در خواب نازند انرژی ستارگان بر درمان بیماری‌ها تأثیری دارد؟

وی اضافه کرد: گروه دیگری معتقدند که ستارگان و سیارات تأثیری در سرنوشت ما ندارند ولی درعین‌حال همه دارای انرژی هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، به طور مثال با تمرکز بر سیاره زهره می‌توان از انرژی آن برای درمان برخی بیماری‌ها کمک گرفت.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه بررسی تأثیر کیهان و کائنات از دریچه نگاه الهی و دینی ما را به این نتیجه می‌رساند که در این ارتباط قطعاً دو مطلب باطل و مردود وجود دارد، تاکید کرد: اعتقاد به اثر استقلالی کیهان و ستارگان و ماه و خورشید بر سرنوشت انسان، باور به اینکه انسان براثر این کائنات، شخصیتش به‌طور جبری شکل می‌گیرد و از جانب خود اراده‌ای برای تغییر ندارد به یقین از دیدگاه عقلانی و دینی مردود است.

احادیث و روایات در باب «قمر در عقرب»

وی با بیان اینکه گذشته از نظرات مختلف در مورد تأثیرات اجرام آسمانی و بیان خطوط قرمز معارف دینی؛ یکی از مباحث مطرح‌شده در برخی احادیث و روایات ما، موضوع «قمر در عقرب» است، گفت: از باب نمونه در کتاب کافی روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که «هر کس در هنگامی‌که قمر در عقرب باشد، مسافرت یا ازدواج نماید، خیری نمی‌بیند.».

حیدری تاکید کرد: در توضیح این روایت ابتدا باید بدانیم که ماه (قمر، moon) در طول یک ماه قمری، که حدود ۲۹.۵ روز است، یک‌بار به‌طور کامل دور زمین می‌چرخد! این‌یک دور کامل، به دوازده قسمت مساوی تقسیم‌شده (۱۲ تا ۳۰ درجه) و برج‌هایی نیز برای هر یک از این دوازده صورت فلکی انتخاب‌شده که عبارت از حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، حوت، دلو، جدی هستند.

وی با بیان اینکه هر یک از این نام‌های دوازده‌گانه، متناسب با صورت فلکی ستاره‌های دوردستی است که ماه در مقابل آن‌ها قرار دارد، بیان کرد: قمر (ماه) در هر یک از این صورت‌های دوازده‌گانه، یک دوازدهم طول ماه قمری صبر می‌کندکه حدود ۲ روز و ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه است؛ به‌عنوان‌مثال، در هر ماه قمری، ماه حدود دو روز و نیم در برج و صورت فلکی عقرب است که با مراجعه به تقویم‌های نجومی که هرسال چاپ می‌شود می‌توانیم از روزهای قمر در عقرب مطلع شویم.

کراهت سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب

کارشناس مذهبی تاکید کرد: باید در این ارتباط و در مفهوم این روایات، به سخنان بزرگان و علما دقت کنیم، امام خمینی در این رابطه می‌فرمایند که روایات این باب، در مقام بیان علّت تامّه نیست، بلکه در مقام بیان اقتضای امکان و احتمال است، بر این اساس فقها، سفر و اجرای صیغه ازدواج را در هنگامی‌که قمر (ماه) در برج عقرب باشد، حمل بر کراهت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب هرچند موضوع قمر در عقرب امری است که بر طبق آن فتوا داده‌شده است ولی باید در نظر داشت که فتوا ویژه موارد سفر و ازدواج است که در روایات ذکر شده است، و علاوه بر این، حکمی که به آن فتوا داده شده کراهت و نه حرمت است.

اعتقاد به اثر استقلالی کیهان و ستارگان و ماه و خورشید بر سرنوشت انسان، باور به اینکه انسان براثر این کائنات، شخصیتش به‌طور جبری شکل می‌گیرد و از جانب خود اراده‌ای برای تغییر ندارد به یقین از دیدگاه عقلانی و دینی مردود اس تنافی اهم مقدم با قمر در عقرب

حیدری گفت: بر این اساس برخی از فقها گفته‌اند که اگر امر اهم مانند اطاعت والدین (مثلاً والدین به فرزند خود در روزی که قمر در عقرب است، دستور سفر دهند) یا حج واجب، با این موضوع تنافی پیدا کند، آن امر اهم مقدم می‌شود.

صدقه دادن برای رفع اثر احتمالی

بنا بر آنچه گفته شد موضوع قمر در عقرب صرفاً مربوط به امور مهم همچون سفر و ازدواج است و در ارتباط با سایر امور مبنای دینی وجود ندارد؛ علاوه بر اینکه انجام همین امور هم مکروه و نه حرام است بنابراین اگر ضرورتی برای انجام این امور در آن روزها وجود ندارد بهتر است احتیاط کرده و درزمانی غیر از زمان مذکور آن امر مهم را به جا آورد و اگر ضرورتی ایجاد شد انجامش مانعی ندارد و با توکل بر خدا می‌توانند اقدام کنند و برای رفع اثرش می‌توان از طریق صدقه دادن دفع ضرر احتمالی نمود.

کد خبر 5309291

منبع: مهر

کلیدواژه: پاسخ به شبهات شبهات جواد حیدری هفته دفاع مقدس ویروس کرونا واکسن کرونا اربعین 1400 آمار کرونا بوشهر اربعین حسینی خطبه های نماز جمعه کرمانشاه گرگان دفاع مقدس جنگ تحمیلی واکسیناسیون کرونا ایلام دفاع مقدس صورت فلکی عقرب سرنوشت انسان قمر در عقرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۳۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل درگیری با داور در لیگ جوانان تهران محروم شدند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا و به نقل از سایت هیات فوتبال استان تهران، به دنبال حواشی رخ داده در جریان بازی تیم‌های اتحاد ستارگان و آرمان آفرینان از لیگ دوی فوتبال تهران و ضرب و شتم داور مسابقه و عوامل برگزاری، کمیته انضباطی هیات فوتبال استان تهران به دستور میرشاد ماجدی به طور ویژه تشکیل جلسه داد و در نهایت این نشست منجر به صدور حکم موقت علیه خاطیان این مسابقه شد. قرار است بعد از بررسی‌های دقیق آرای قطعی انضباطی متخلفان اعلام شود.

متن دستور موقت هیات فوتبال استان تهران به شرح ذیل می‌باشد:

در مسابقه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ بین تیم‌های آرمان آفرینان و اتحاد ستارگان در رده سنی دسته دوم جوانان با عنایت به گزارش مقامات رسمی مسابقه بازی، فیلم و عکس‌های وقایع بازی و سایر ادله و اطلاعات موجود، با توجه به اینکه نامبردگان در ذیل این دستور قضایی از جمله متهمین ارتکاب اقدامات خشونت بار غیر ورزشی و مغایر مبانی اخلاقی موضوع تخلفات انضباطی هستند، بدین وسیله در راستای حفظ انضباط و رعایت سلامت ورزشی، مقابله با رفتار‌های هنجارشکنانه و موهن در جریان برگزاری مسابقات، صیانت از حقوق و جایگاه مقامات رسمی برگزاری مسابقات از جمله تیم داوری و جلوگیری از پیامد‌های ناگوار و جبران ناپذیر، مستند به ماده ۱۰۰ آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، دستور موقت احتیاطی مبنی بر توقف فوری و ممانعت از هر گونه فعالیت در حوزه فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی و همچنین عدم اجازه ورود نامبردگان به ورزشگاه‌ها عجالتاً نسبت به افراد یاد شده تا رسیدگی به اتهامات ایشان و صدور رأی تا اطلاع ثانوی صادر می‌گردد:

۱. آقای میثم سهیل پور (سرمربی تیم اتحاد ستارگان)
۲. آقای میلاد منصوری (سرپرست تیم اتحاد ستارگان)
۳. آقای محمدحسین امیری (بازیکن شماره ۶۶ تیم اتحاد ستارگان)
۴. آقای امیرحسین وحیدی (بازیکن شماره ۲ تیم اتحاد ستارگان)
۵. آقای حسن عبدل علیزاده (سرمربی تیم امید اتحاد ستارگان)

مضافاً به موجب این دستور موقت تیم اتحاد ستارگان مکلف به برگزاری مسابقات آتی خود بدون حضور تماشاگران خواهد بود.

بدیهی است با تکمیل اطلاعات و انجام تحقیقات مقدماتی، بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در چهارچوب صلاحیت کمیته انضباطی و اخلاق نسبت به سایر خاطیان نیز تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد و علاوه بر فرآیند رسیدگی به تخلفات انضباطی ارتکابی در خلال این مسابقه و همچنین در حاشیه این بازی، امکان پیگیری، رسیدگی و تعقیب متهمین از طریق مراجع قضایی عمومی و رسمی کشور به قوت خود باقی است.

شایان ذکر می‌باشد در صورت صدور حکم محکومیت، میزان محرومیت ناشی از اجرای دستور موقت در هنگام اجرای رای محاسبه و از آن کسر خواهد شد. رأی صادره بلافاصله قابل اجرا و در عین حال ظرف دو روز قابل تجدید نظرخواهی در کمیته استیناف می‌باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • متولدین کدام ماه‌ها از همه آسیب‌پذیرترند!
  • چه بر سر ستارگان عجیب‌ترین قهرمان لیگ برتر آمد
  • محرومیت ۵ نفر به خاطر کتک زدن داور و ترافیک مشکلی همیشگی
  • صدور حکم موقت علیه ضاربان داور دیدار لیگ ۲ تهران
  • گزارش فرایدی نایت اسمکدان 26 آوریل؛ نیش دوست از نیش عقرب بدتر است/ اخبار WWE
  • عوامل درگیری با داور در لیگ جوانان تهران محروم شدند
  • (عکس) سلفی ستاره ایرانی با بلاگر مشهور ژاپنی
  • اعتراض باشگاه نیروی زمینی به همزمان نبودن ساعت بازی‌ها
  • امید ابراهیمی به ایران برمی‌گردد!
  • نخستین قهرمانی ستاره تیم ملی ایران با باشگاه قطری + عکس