Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@19:51:36 GMT

وزیر خارجه پاکستان: طالبان با دولت فراگیر مخالف نیست

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۳۴۷۰

وزیر خارجه پاکستان: طالبان با دولت فراگیر مخالف نیست

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در مصاحبه با سایت العربی الجدید، نگرانی‌های کشورش را درباره احتمال گسترش دامنه آوارگی و بحران انسانی در افغانستان ابراز کرد و گفت، با سقوط ۸۰ هزار قربانی، پاکستان بهای سنگینی را در سطح انسانی پرداخت و در سطح اقتصادی نیز بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت دید و در چهار دهه اخیر بدون هیچ گونه حمایت بین المللی میزبان بیش از سه میلیون آواره افغانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه گفت، البته اگر وضعیت افغانستان به شکل خردمندانه‌ای مدیریت شود، یک فرصت واقعی برای برقراری صلح و امنیت وجود دارد.

قریشی افزود، از نظر پاکستان در حال حاضر اولویت با پرهیز از نابسامانی وضعیت انسانی است. اگر وضعیت انسانی افغانستان وخیم شود، پاکستان به شدت آسیب خواهد دید چرا که سیل کثیری از آوارگان افغان به این کشور هجوم خواهند آورد و پاکستان هم پتانسیل پذیرش این تعداد را ندارد زیرا در حال حاضر هم بیش از سه میلیون افغان در پاکستان هستند. اگر افغانستان دچار آشوب و هرج و مرج شود سازمان‌های تروریستی مثل القاعده و غیر آن از وضعیت بهره برداری می‌کنند و پاکستان به عنوان همسایه افغانستان در راس خواهد بود.

وی گفت، پاکستان در مورد عملیات خروج زمینی و هوایی (آمریکایی‌ها، خارجی‌ها و افغان‌ها در پی کنترل طالبان بر افغانستان) تمامی اقداماتی که انتظار می‌رفت، انجام داد و چالش فعلی وضعیت انسانی است. بلوکه شدن حساب های افغانها (در بانک های آمریکا و کشورهای اروپایی) به مقابله با این چالش کمکی نمی‌کند. از طرف دیگر پول‌ها (کمک ها) به منظور ممانعت از نابسامانی وضعیت و نیز حساب‌های بانکی افغان‌ها بلوکه شده‌اند و آنها نمی‌توانند به پولشان دسترسی داشته باشند و این مساله باید حل شود. تبعات فروپاشی اقتصادی در افغانستان در وهله اول دامنگیر پاکستان خواهد شد.

وزیر خارجه پاکستان ابراز امیدواری کرد که دولت افغانستان تمامی اقشار مردمی را شامل شود و گفت، رهبران طالبان در اصل با این ایده مخالف نیستند. وی تاکید کرد: نمی‌توان برای آنها نماینده‌ای (خارجی) در دولت تحمیل کرد اما وجود یک دولت آشتی ضروری است.

وی درمورد اظهارات عمران خان، نخست وزیر پاکستان که گفته بود برای موافقت طالبان با تشکیل دولتی فراگیر میانجیگری می‌کند، گفت: آنچه نخست وزیر گفته است این است که ما برای دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان پیشنهاد می‌کنیم یک دولت با حضور همه ملت افغانستان وجود داشته باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر محمدباقر ذوالقدر سازمان همکاری شانگهای ابومحمد عسگرخانی هفته دفاع مقدس شاه محمود قریشی وزیرخارجه پاکستان افغانستان طالبان افغانستان اربعین 1400 اعمال ماه صفر محمدباقر ذوالقدر سازمان همکاری شانگهای ابومحمد عسگرخانی هفته دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۳۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان در مراسم آغاز پروژه ساخت جاده هرات-غور اظهار داشت ساخت بزرگراه‌ها نقش مهمی در توسعه تجارت و ترانزیت افغانستان با کشورهای منطقه‌ دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان در مراسمی با حضور والی هرات، والی غور، فرمانده سپاه 207 الفاروق و مسئولین حکومتی و نظامی غور و هرات پروژه ساخت جاده هرات-غور را افتتاح کرد.

ملا برادر در این مراسم گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان دارد و با توجه به این اهمیت، امارت اسلامی این بخش را در اولویت‌های خود قرار داده است که نشست‌های پی‌درپی با کشورهای همسایه و منطقه به منظور توسعه و سازندگی اساسی آن ادامه دارد.

وی افزود: این جاده یکی از پروژه‌های مهم و ملی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را از طریق حمل و نقل زمینی به کابل وصل می‌کند.

معاون نخست‌وزیر حکومت طالبان پیش از این گفته بود جاده‌‎ای در شهرستان «واخان» ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان درحال ساخت است که با تکمیل آن مسیر جدیدی میان افغانستان و چین ایجاد می‌شود.

وی افزود این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد و انتقال کالاهای تجاری دو کشور باشد.

هیئت اقتصادی افغانستان در راه تهران؛ «ملابرادر» عازم ایران شدمعاون نخست وزیر افغانستان خطاب به تاجران ترک: برای سرمایه گذاری زمینه خوبی فراهم شده استانتقاد ملابرادر از سکوت جامعه جهانی درباره توقیف دارایی‌های افغانستان

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند