Web Analytics Made Easy - Statcounter

مفصل زانو از استخوان ران، کشکک، استخوان درشت نی و استخوان ساق پا تشکیل شده است. رباط‌ها استخوان‌ها را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند و عضلات و تاندون‌ها به حرکت مفصل زانو کمک می‌کنند. در صورت آسیب به هر یک از این ساختارها یا بروز بیماری در آن‌ها دچار مشکلات زانو خواهید شد. مشکلات زانو می‌توانند باعث بروز درد و مشکل در راه رفتن شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سبک زندگی فعال امروزی می‌تواند فشار زیادی به زانو وارد کند. ورزشکاران ممکن است در اثر ضربه ناگهانی یا زمین خوردن یا یک پیچ‌خوردگی ساده دچار آسیب زانو شوند. زنان به ویژه مستعد بروز مشکلات در کشکک زانو هستند، در حالی که افراد مسن ممکن است به دلیل افزایش سن مشکلاتی در مفاصل داشته باشند. بسیاری از مشکلات زانو ناشی از آسیب بافت‌های نرم (غضروف و رباط‌ها) در داخل مفصل است. تا به امروز تشخیص مشکلات مربوط به زانو به راحتی امکان‌پذیر نبوده است.

مهم نیست که چه عاملی باعث مشکل زانو می‌شود، متخصصین زانو می‌توانند به شما در رفع مشکلات مربوطه کمک کنند.

چه زمانی به متخصص زانو مراجعه کنیم؟

انواع مختلفی از بیماری‌های زانو وجود دارند که می‌توانند باعث درد زانو شوند. این بیماری‌ها می‌توانند نتیجه‌ی یک سبک زندگی فعال، حرکت مکرر، استفاده بیش از حد یا افزایش سن باشند. در ادامه برخی از بیماری‌های شایع زانو که در صورت ابتلا به آن‌ها باید به پزشک مراجعه کنید ذکر شده‌اند:

آرتروز. آرتروز ناشی از دژنراسیون غضروف در زانو است. شدت آرتروز زانو می‌تواند به اندازه‌ای باشد که موجب فرسایش کامل غضروف و ساییدگی استخوان‌ها روی یکدیگر شود. آرتروز معمولاً بدون نیاز به انجام عمل جراحی قابل درمان است. یک پزشک ارتوپدی قطعاً می‌تواند در درمان این بیماری به شما کمک کند. وارد شدن آسیب به رباط. رباط‌ها استخوان‌های پا را کنار یکدیگر و هنگام حرکت زانو را ثابت نگه می‌دارند. آسیب‌های رباط به ویژه در ورزشکاران شایع هستند و می‌توانند باعث درد شدید شوند. چنین آسیب‌هایی ممکن است نیاز به عمل جراحی جهت ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده داشته باشند. پارگی غضروف. نواحی دارای غضروف در زانو مینیسک نامیده می‌شود. در صورت پاره شدن غضروف زانو دچار پارگی مینیسک نیز می‌شوید. این آسیب شایع مانند پارگی رباط معمولاً نیاز به انجام عمل جراحی دارد. تاندونیت. استفاده بیش از حد می‌تواند باعث تورم تاندون‌های زانو شود. یکی از انواع تاندونیت «زانوی پرشکاران» نامیده می‌شود. در این حالت کشیدگی مکرر ناشی از دویدن یا پریدن زیاد باعث بروز التهاب یا دژنراسیون تاندون کشکک می‌شود. بورسیت. هر زانو دارای چندین بورس حاوی مایع است که از مفصل زانو محافظت می‌کنند. عوامل مختلفی مانند ضربه، عفونت یا رسوبات کریستالی ناشی از نقرس می‌توانند بورس‌های مختلف زانو را ملتهب کنند و باعث بروز درد و تورم شوند. درد راجعه. اعصاب زانو از قسمت کمر منشاء می‌گیرند و از مفصل ران، ساق پا و مچ پا عبور می‌کنند. درد زانو می‌تواند ناشی از بیماری‌های ناحیه لگن، مچ پا یا کمر باشد. بنابراین قبل از مشکوک شدن به درد زانوی ناشی از مشکل زانو برای انجام ارزیابی‌ها و تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

علائم

علائم و نشانه‌هایی که گاهی با زانودرد همراه می‌شوند عبارتند از:

تورم و سفتی قرمزی و گرما در هنگام لمس ضعف بی‌ثباتی (احساس از دست دادن زانو) صدای تق تق یا ترکیدن حباب در زانو احساس گرفتگی یا قفل شدن (ناتوانی در صاف کردن کامل زانو) ناتوانی در صاف کردن کامل زانو درد در قسمت داخلی زانو درد در قسمت خارجی زانو تورم در محل آسیب دیدگی درد حاد ناشی از آسیب ورزشی، تصادف یا زمین خوردن

در صورت طولانی شدن هریک از این علائم، برای درمان به دکتر مغاری متخصص طب فیزیکی در قزوین مراجعه کنید.

تشخیص زانودرد

به منظور جلوگیری از پیشرفت وضعیت، تشخیص درد مزمن زانو را به تأخیر نیندازید. متخصص زانو در قزوین برای ارزیابی سلامت مفصل زانو و تعیین علت درد از روش‌هایی مانند اشعه ایکس و ام آر آی استفاده خواهد کرد.

همچنین متخصص زانو سابقه پزشکی و فعالیت‌هایی را که معمولاً می‌توانند علت درد محسوب شوند یا در روند آن دخیل باشند بررسی خواهد کرد.

گزینه‌های درمانی

تعدادی از گزینه‌های غیر جراحی و جراحی برای بازگرداندن تحرک و کاهش درد وجود دارند. این گزینه‌ها عبارتند از:

گزینه‌های غیر جراحی: درمان‌های محافظه‌کارانه متعددی برای درمان درد زانو در قزوین توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی وجود دارند. این درمان‌ها شامل فیزیوتراپی، مصرف دارو، بریس و تزریق استروئید می‌باشند. درمان‌های غیر جراحی، فیزیوتراپی و توانبخشی متوالی می‌توانند زانو را به وضعیتی نزدیک به حالت قبل از آسیب برسانند. طی این درمان‌ها نحوه‌ی جلوگیری از بی‌ثباتی به بیمار آموزش داده می‌شود. گزینه‌های جراحی: آرتروسکوپی: آرتروسکوپی یک عمل جراحی است که به پزشک اجازه می‌دهد بدون ایجاد برش بزرگ روی پوست بیرونی که از مفصل زانو محافظت می‌کند زانوی آسیب‌دیده را درمان و مشکل را رفع کند. فناوری فیبر نوری منجر به ابداع آرتروسکوپ شده است، ابزاری که به متخصص اجازه می‌دهد مستقیماً ساختار زانو را مشاهده کند و اکثر مشکلات را تشخیص دهد. پیوند غضروف: تا سال‌های اخیر درمان‌های مرتبط با نقایص غضروف مفصلی پیشرفت چندانی نداشته‌اند. تا کنون تنها درمان استفاده از ابزارهای مکانیکی جهت تراشیدن غضروف مفصلی بود تا بتوان آن را صاف کرد و کار چندانی روی سطح صاف این غضروف جهت رفع نقایص انجام نمی‌شد. در حال حاضر گزینه‌های درمانی جدیدی برای دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز وجود دارند. تعویض کامل یا جزئی زانو: اگر درمان‌های غیرجراحی مانند داروها و استفاده از وسایل کمکی مانند واکر یا عصا جهت راه رفتن مفید واقع نشد، می‌توانید گزینه عمل جراحی تعویض کامل یا جزئی زانو را در نظر بگیرید. عمل جراحی تعویض مفصل روشی ایمن و مؤثر برای تسکین درد، اصلاح ناهنجاری پا و کمک به از سرگیری فعالیت‌های عادی است. بازسازی ACL: بازسازی رباط صلیبی قدامی (بازسازی ACL) عمل جراحی پیوند بافتی و تعویض این رباط واقع در زانو است تا عملکرد آن را پس از آسیب بازیابی کند. رباط پاره شده قبل از وارد کردن پیوند طی یک عمل آرتروسکوپی از زانو خارج می‌شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: درمان آرتروز آرتروز زانو رپورتاژ متخصص زانو وجود دارند متخصص زانو عمل جراحی مفصل زانو بیماری ها گزینه ها درمان ها درد زانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۳۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهداشت و سلامت جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: آشنایی با مسائل شرعی از یک طرف و مسائل حقوقی از طرف دیگر بسیار حائز اهمیت است، یعنی دانش مورد نیاز حوزه کاری شما یک بخشی شرعی و یک بخشی حقوقی است، تخصص پزشکی و رشته‌ای هم در جای خود حائز اهمیت است که باید هر روز به صورت عمیق‌تر آن را بررسی کنید.

وی ادامه داد: برای مثال یک دندانپزشک باید بداند اگر یک دندان را آنطور که باید درست نکرد و بعداً برای این مراجعه‌کننده مشکل و بیماری درست کرد و خسارت مالی به بار آورد، این تا قیامت مدیون می‌ماند، بسیاری از مردم همین که بفهمند مدیون شدن چیست خیلی احتیاط می‌کنند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: باید مسائل دینی را به‌صورت محسوس و ملموس به پزشکان، پرستاران و کادر درمان گوشزد کنیم، مردم هم طالب مسائل دینی هستند، چون این مسائل با فطرت منطبق است، ما نباید در این مسائل کوتاهی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: شعار امسال جهش تولید و مشارکت مردم است، اگر ما بخواهیم برش فضای بهداشت و درمانی این شعار را در نظر بگیریم، آن را به همان آموزه‌های دینی بر می‌گردانیم، دین ما به مقوله بهداشت و درمان اهمیت زیادی قائل است و پیش از آنکه کشور‌های غربی به بسیاری از مسائل بهداشتی و اهمیت آن پی ببرند، دین ما به آنها سفارش کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: بیان این مسائل هم باور مردم را نسبت به فرهنگ غنی خودشان بیشتر می‌کند و هم باعث می‌شود از این فرصت‌ها استفاده کنند، ما چقدر باید از این سرمایه‌های معنوی بهره ببریم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در روایات آمده سه چیز است که نباید مشترک باشد، یکی شانه، یکی مسواک و دیگری حوله، امروز می‌بینیم دنیا چقدر روی اینها مانور می‌دهد، مشارکت دادن مردم صرفاً حرف نیست، ما اگر بخواهیم در حوزه بهداشت و درمان مردم را مشارکت بدهیم.

وی یادآور شد: مشارکت مردم کار شما را سبک می‌کند، برای مثال شما ممکن است بگویید امسال ما هزار نفر مراجعه‌کننده به دندانپزشکی به خاطر پوسیدگی دندان داشته‌ایم، اگر مردم را با مسائل بهداشتی آگاه کنیم، این تعداد بسیار کاهش پیدا می‌کند و دست شما برای درمان با کیفیت بیشتر باز می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: برخی چیز‌ها زیرساختی و در حوزه پیشگیری است، ما باید سراغ زیرساخت‌ها برویم تا مردم گرفتار نشوند، ممکن است برای مثال با برخی شوینده‌ها برخی بلا‌ها بر سر ریه، پوست و جان آدم‌ها بیاید، قبل از اینکه مردم مبتلا شوند باید نظارت‌های شما دقیق باشد تا امنیت غذایی و بهداشتی مردم را تأمین کنید.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در تعریف رسول اکرم (ص) می‌فرماید طَبیب دَوّار بِطِبّه، طبیب دوّار بودن رسول خدا (ص) یک معنای ایمانی، اخلاقی و حتی بهداشتی دارد.

وی بیان کرد: باید نگاه جامع و پدرانه در کل مجموعه شما وجود داشته باشد، برخی گلایه‌های مردمی از وضعیت بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها می‌شنویم که ناراحت‌کننده است، البته این طور نیست که هر کس هر گلایه‌ای کند ما آن را بپذیریم، اما برخی گلایه‌های آنقدر پی در پی توسط افراد گوناگون عنوان می‌شوند که مشخص می‌شود درست است، باید نگاه جامع و پدرانه داشته باشید، باید با مدیریت و تدبیر کار کنید، باید انتقادات را پذیرفت و در صدد اصلاح مشکلات برآمد.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: جوانی جمعیت و رسالت جامعه پزشکی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، برخی می‌گویند ما به فلان بیمارستان یا مطب برای موضوع باروری مراجعه کرده‌ایم و وقتی کادر درمان متوجه شده‌اند که برای مثال این بچه سوم ماست، با ما به تندی برخورد کرده‌اند، یعنی آن کسی که باید حمایت کند، قتلگاه برای نابود کردن آدم‌ها درست کرده است، این بدترین قتلگاه است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: در بحث نظارت و اشراف بر مجموعه شما در برخی موارد گلایه‌هایی وجود دارد، بی‌تفاوت نبودن نسبت به مسائل و مفاسد یکی از مسائل حائز اهمیت است، وقتی آدم در مسئولیت قرار می‌گیرد باید گوش‌هایش تیز و حواسش جمع باشد تا آدم‌هایی که بوی فساد می‌دهند، آدم‌هایی که می‌خواهند جیبشان را پر کنند و حرام و حلال و بیت‌المال نمی‌فهمند را شناسایی کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در جذب نیرو‌های مؤمن و متعهد دست و دلبازتر برخورد کنید، در دفع نیرو‌هایی که به درد نمی‌خورند دقت بیشتری داشته باشید، همان قدر که به بحث مؤمن و متعهد بودن توجه می‌کنید، به متخصص و علمی بودن نیرو‌ها هم توجه کنید.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: در بحث تأخیر در پرداخت‌ها نیز گلایه‌هایی وجود دارد که باید روی این مسائل دقت کنید.

وی تأکید کرد: باید تلاش کنید ارائه خدمات دولتی پیچیدگی پیدا نکند یا محل تاخت و تاز هوا‌های نفسانی نباشد، برای مثال فلانی پزشک بیمارستان دولتی است، اما کاری می‌کند بیمارش خود به خود ترغیب شود که به بیمارستان خصوصی برود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: یعنی ممکن است ما شرایطی فراهم کنیم که بیماران را از بیمارستان‌های دولتی برانیم، ممکن است انگیزه‌های دنیاطلبانه و مادی پشت این مسائل باشد و باعث گرفتاری مردم شود، نظارت‌ها باید در این زمینه‌ها نیز بیشتر شود، برای مثال یک عملی که می‌شود با یک مبلغ معمولی اتفاق بیفتد، با یک مبلغ کلان و نجومی اتفاق می‌افتد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: رعایت عفاف و حجاب نیز یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت است، خوب است همه فضا‌های بیمارستانی شما این مسئله را مدنظر قرار دهند، قانون کشور ما حجاب است، شما به این کارمندان حقوق می‌دهید، خیلی‌ها تمایل دارند جای این افراد باشند، وقتی ما برای این افراد امتیاز قائل شده‌ایم و آنان را وارد کار کرده‌ایم، آنها هم باید حرمت قوانین و دین را نگه دارد، قانون حرمت دارد، ما باید مجری قانون در محیط‌های حوزه بهداشت و درمان باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته
  • دلایل بروز زانودرد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • بهداشت و سلامت جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • زیرمیزی نماد ناهنجاری در عرصه سلامت
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران