Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@13:27:14 GMT

دلیل ایجاد میخچه چیست؟ + درمان خانگی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۳۸۵۶

دلیل ایجاد میخچه چیست؟ + درمان خانگی

میخچه‌ها و پینه‌ها لایه‌های ضخیم شده و سخت پوستی هستند و زمانی ایجاد می‌شوند که پوست سعی می‌کند از خود در برابر سایش، اصطکاک و فشار محافظت کند. این عارضه‌های پوستی معمولاً روی پاها و انگشتان پا یا روی دست‌ها و انگشتان دست ایجاد می‌شوند.

به گزارش ایمنا، میخچه‌ها و پینه‌های پوستی معمولاً ظاهر زشت و ناخوشایندی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر فرد سالمی هستید، تنها در صورت احساس ناراحتی باید میخچه یا پینه را درمان کنید. برای بسیاری از افراد کم کردن منبع اصطکاک یا فشار باعث از بین رفتن میخچه و پینه خواهد شد.

علت بروز میخچه پا چیست؟

در صورت پوشیدن کفشی که بیش از اندازه تنگ باشد و یا در حالتی که پا در آن راحت نباشد و یا اگر پا به دلیل ایستادن و یا راه رفتن برای مدت زمان طولانی، پیوسته در معرض اصطکاک و سایش باشد ممکن این میخچه‌های دردناکی در کف پا ایجاد شود.

میخچه‌ها در کدام قسمت پا ایجاد می‌شوند؟

میخچه‌ها می‌توانند در نقاط مختلفی از پا ایجاد شوند، برای مثال:

زیر بستر ناخن انگشت پا
بین انگشتان پا
در یک طرف پا
در کف پا

علت ایجاد میخچه انگشت دست چیست؟

مانند پا، میخچه‌ها می‌توانند روی انگشتان و یا روی دست‌ها در پاسخ به فشار، اصطکاک یا ساییدگی طولانی مدت ایجاد شوند. افرادی که بیش‌تر از همه در معرض ابتلاء به میخچه انگشتان دست قرار دارند، افرادی هستند که مرتب با دست‌های خود کار می‌کنند، این افراد شامل:

کارگرهای ساختمانی

باغبان‌ها

مکانیک‌ها

نوازندگان گیتار

قهرمانان رشته‌های ورزشی مختلف

چه زمانی برای درمان میخچه باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر میخچه دردناک و یا ملتهب شود باید به پزشک مراجعه کرد. در صورتی که فرد به دیابت مبتلا باشد و یا اینکه سرعت جریان خون او کمک باشد قبل از انجام هر گونه خود درمانی برای میخچه باید با پزشک تماس بگیرد. چرا که حتی کوچک‌ترین جراحت روی پا منجر به یک زخم عفونی باز خواهد شد.

پیشگیری از میخچه دست و پا

پوشیدن کفش‌هایی که فضای کافی را در اختیار انگشتان پا بگذارد: اگر نتوانید انگشتان پا را درون کفش تکان دهید، این مسئله نشان‌دهنده‌ی این است که کفش تنگ است.

استفاده از پوشش‌های حفاظتی: در اطراف بخش‌هایی از پا که در معرض سایش با کفش یا جوراب قرار دارد از پدهای مخصوص غیر پزشکی و یا پانسمان استفاده کنید. همچنین می‌توان از ابزارهای مخصوصی برای جدا کردن انگشتان پا و یا کلاف‌های پشمی بین انگشتان پا استفاده کرد.

استفاده از دستکش‌های مخصوص در هنگام استفاده از ابزار آلات: در صورت نداشتن دستکش، از ابزارهایی استفاده کنید که دور دسته‌های آن‌ها با پوشش‌های مخصوصی پوشیده شده است.

مرطوب نگه داشتن مداوم انگشتان و دست‌ها با کرم مرطوب کننده

درمان میخچه دست و پا

درمان میخچه و پینه معمولاً مستلزم پرهیز از انجام کارهایی است که باعث تشدید وضعیت می‌شوند. با پوشیدن کفش مناسب، استفاده از پدهای محافظتی و انجام اقدامات خود درمانی تا حدود زیادی می‌توان از شدت علائم کاست.

برای از بین بردن میخچه مراحل زیر را انجام دهید:

پاهای خود را درون آب گرم حاوی نمک اپسوم یا منیزیم سولفات قرار دهید.

بعد از آن پاهای خود را با حوله تمیز خشک کرده و از لوسیون مرطوب کننده یا روغن نارگیل استفاده کنید

این مراحل را روزانه تکرار کنید تا میخچه نرم شود

بعد از اینکه میخچه نرم‌تر شد، به آرامی با کمک سنگ پا یا سوهان مخصوص پا میخچه را مالش دهید.

چندین هفته این مراحل را تکرار کنید تا میخچه به صورت کامل از بین برود.

استفاده از روغن کرچک و پدهای مخصوص

پاهای خود را درون آب گرم قرار دهید.

سپس با کمک حوله تمیز پاهای خود را خشک کرده و مقداری روغن کرچک به آن بمالید.

بعد از مرطوب کردن میخچه به کمک روغن کرچک، میخچه را با پدهای مخصوص بپوشانید.

بعد از آن جوراب به پا کنید. جورابی که می‌پوشید نباید زیاد تنگ باشد. از طرفی دیگر جوراب ممکن است با روغن کرچک لکه‌دار شود، بنابراین از جوراب قدیمی خود استفاده کنید.

تهیه‌ی دارو از داروخانه بدون نیاز به نسخه پزشک

می‌توان از داروخانه پدهای میخچه‌ی حاوی سالیسیلیک اسید تهیه کرد و سپس از آن‌ها استفاده کرد.

مرطوب کردن پوست با کرم مرطوب کننده

استفاده مرتب از کرم مرطوب کننده در دست و پا کمک می‌کند تا پوست نرم باقی بماند.

پوشیدن کفش و جوراب راحت

برای اینکه دچار میخچه و عوارض بعد از آن نشوید در انتخاب کفش و جوراب به خصوص هنگامی که قصد پیاده‌روی دارید دقت کنید، سلامت پاهای خود را در نظر بگیرید و از پوشیدن جوراب و کفش تنگ و نامناسب اجتناب کنید.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

کد خبر 523961

منبع: ایمنا

کلیدواژه: میخچه درمان خانگی میخچه درمان میخچه ها و پینه ها عارضه های پوستی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق استفاده کنید پاهای خود مرطوب کننده پوشیدن کفش انگشتان پا روغن کرچک میخچه ها دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۳۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دولت مردمی ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی ایجاد شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه حضور در جمع مردم در مسجد امام هادی(ع) شهرک ولی‌عصر(عج) تهران از برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای گسترش مراکز دندانپزشکی دولتی خبر داد و اظهار کرد: در دولت مردمی تاکنون 67 مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی در کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما فعالیت مراکز دندانپزشکی دولتی به صورت دو یا سه نوبته در طول شبانه روز است، گفت: یکی از راه‌های تقویت خدمات دندانپزشکی، افزایش تعداد مراکز و ساعات کاری آن‌ها در بخش دولتی است و حتی به دنبال برون سپاری خدمات دندانپزشکی هستیم تا دندانپزشکان بتوانند با استفاده از امکانات بخش دولتی، خدمات مورد نیاز را با تعرفه دولتی به مردم ارائه کنند.

وی حضور در بین مردم و دیدار چهره به چهره با آنها را از برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت مردمی عنوان کرد و گفت: در سفرهای استانی رییس جمهور، میز ارتباطات مردمی وزارت بهداشت برای رسیدگی به مشکلات مردم برپا شده و باعث آشنایی با مشکلات مردم و اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با کاستی ها می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمده مشکل مردم در این منطقه از تهران را مربوط به بیمه اتباع بیگانه فاقد شناسه و دسترسی به برخی داروهای خاص دانست و گفت: در این منطقه داروخانه‌های زیادی فعال هستند اما نیاز است که خدمات دارویی تقویت و داروخانه‌های مرجع همانند 13 آبان از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، راه اندازی شود. البته برخی از مشکلات مردم این منطقه مربوط به سایر دستگاه های اجرایی است که به آنها منعکس می‌شود. 

جذب 26 هزار نیروی ‌جدید در ‌وزارت بهداشت

عین‌اللهی همچنین درخصوص دسترسی به برخی داروهای بیماران خاص گفت: داروها دو دسته‌اند؛ برخی از آن‌ها جنبه درمانی و برخی دیگر جنبه نگهداری دارند. متأسفانه برخی بیماری‌های ژنتیکی، دارو و درمان موثری ندارند و داروهای آنها بیشتر جنبه نگهداری دارند. خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان داروهای مشابه خارجی را با کیفیت بالا تولید می‌کنند؛ اما برخی بیماران به استفاده از داروهای خارجی اصرار دارند که این موضوع، تخصصی و نیازمند نظرات پزشکان متخصص است اما آنچه مسلم است، نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه، تقاضا برای داروهای تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد
  • ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم
  • راه اندازی بازارچه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • بازارچه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان