Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@12:21:24 GMT

چای، طلای سبز استان گیلان

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۶۲۸۲

چای، طلای سبز استان گیلان

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، چای درختچه‌ای دائمی و همیشه‌سبز است، که از محصولات راهبردی در کشورمان به حساب می‌آید.

چایی که مصرف می‌کنیم از برگ‌های این گیاه بدست می‌آید.

برگ، اندام اصلی تولید غذا در بوته‌های چای است.

بیش از ۷۰ درصد برگ چای را آب و بقیه آن را ماده خشک تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تولید چای باکیفیت باید تنها از شاخساره‌های فوقانی این گیاه شامل یک غنچه (جوانه) به همراه دو تا سه برگ استفاده شود.

از هر ۱۰۰ کیلوگرم برگ سبز چای به طور میانگین ۲۲ونیم کیلوگرم چای خشک به دست می‌آید.

در برگ‌چینی مطلوب توجه به کیفیت برگ، رعایت استاندارد برگ‌چینی، شدت برگ چینی و دور برگ چینی (مدت زمان لازم برای این که قسمت اعظم شاخساره‌های باقیمانده از دور قبل مجددا آماده برداشت شوند) اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای بدست آوردن بیشترین عملکرد و نیز یک محصول باکیفیت بالا، لازم است که در برداشت به تعداد برگ‌ها، طول ساقه و لطافت برگ کاملاً دقت شود.

به طور کلی برگ‌چینی باعث جداکردن شاخساره‌های فوقانی گیاه چای می‌شود بنابراین در کنار برداشت چای بایستی به حفظ قدرت باردهی گیاه توجه کرد.

ارتفاع بوته‌های چای در اکثر باغات شمال ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است.

البته کارشناسان، ارتفاع ۵۵ تا ۶۰ سانتی متر را برای برداشت مناسب‌تر می‌دانند.

در یک برداشت مطلوب و باکیفیت با توجه به دور برگ‌چینی باید یک تا دو برگ مغذی را روی بوته‌ها باقی گذاشت.

ترکیبات شیمیایی چای شامل پلی فنل‌ها (کاتچین‌ها و فلاوونوئیدها)، آلکالوئید‌ها (کافئین، تئوروبین، تئوفیلین و غیره)، روغن‌های فرار، پلی ساکاریدها، آمینواسیدها، چربی‌ها، ویتامین‌ها به خصوص ویتامین ث، عناصر معدنی مثل آلومنیوم، فلوئور، منگنز و ... می‌گردد.

پلی فنل‌ها با دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی مسئول خصوصیات سلامت‌بخشی چای هستند.

فلاوونوئید‌ها اثرات آنتی اکسیدانی، ضد حساسیتی و ضد میکروبی دارند.

مقدار غلظت ترکیباتی که سبب بالارفتن کیفیت چای تولیدی می‌گردند در غنچه و برگ اول و دوم بیشتر است.

شاخساره‌ی در حال رشد چای، دارای بیشترین مقدار مواد لازم برای تهیه چای خشک با کیفیت است؛ به طوری که بیشترین مقدار این مواد در جوانه‌ها وجود داشته و به تدریج با رسیدن به برگ‌های مسن، مقدار آن کاهش می‌یابد.

در ساقه‌ها، مقدار این مواد در کمترین میزان خود قرار دارد.

بهتر است سطح برداشت (برگ‌چینی) مسطح، یکنواخت و بدون فاصله باشد تا عملیات برداشت خصوصا با ماشین‌آلات که بسیار حائز اهمیت است به راحتی انجام پذیرد.

استفاده از ماشین‌آلات برداشت در طول چند سال و با بوته‌سازی مناسب باغات چای می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش و کیفیت برگ‌چینی را افزایش دهد.

در برگ چینی انتخابی که با دست انجام می‌شود استاندارد برگ‌چینی به دلیل انتخاب شاخساره‌های مناسب بصورت کامل رعایت می‌شود.

اما در برگ‌ چینی غیرانتخابی که بوسیله ابزار‌هایی از قبیل قیچی، موتور‌های برداشت تک نفره و دونفره و …انجام می‌شود، بایستی فرم‌دهی و مرتب کردن بوته‌های چای برای برداشت مکانیکی انجام شده باشد تا برگ‌های نامطلوب داخل محصول برداشت شده نگردند.


حبیب جهانساز، رییس سازمان چای کشور گفت: تاکنون ۱۲۲ هزارو ۷۵۰ تن برگ سبز چای از باغداران خریداری شده است.

او افزود: که از این مقدار ۵۸ هزارو ۱۷۳ تن درجه ۱ که معادل ۴۷.۴ درصد و ۶۴ هزارو ۵۷۷ تن درجه ۲ معادل ۵۲.۶ درصد از چایکاران خریداری شده است.

رییس سازمان چای کشور گفت: میزان چای خشک تولیدی ۲۷ هزارو ۶۰۰ تن است.

حبیب جهانساز تصریح کرد: ارزش ریالی چای برداشت شده توسط چایکاران ۶۹۷ میلیارد تومان است، که تاکنون ۵۹۴ میلیارد تومان که معادل ۸۵.۲ درصد پرداخت شده است.

 


انتهای پیام/م.‌ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات راهبردی برگ سبز چای برگ چینی بوته ها برگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۶۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن

وزیر امور خارجه آمریکا بدون فرش قرمز و حضور مقام‌های عالی رتبه وارد چین شد. رئیس کمیته حزب کمونیست در شانگ‌های و یکی از اعضای دفتر سیاسی، عالی رتبه‌ترین مقامی بود که از بلینکن استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا برای تحت فشار قرار دادن پکن در مورد مسائلی از جمله حمایت این کشور از روسیه و ظرفیت مازاد صنعتی، با تهدید تحریم‌های جدید آمریکا در جریان این سفر، وارد چین شده است.

بلینکن در سفر سه روزه خود ابتدا در شانگ‌های رفته و سپس در پکن توقف خواهد کرد تا با دانشجویان صحبت کند و در یک بازی بسکتبال شرکت کند.

براساس گزارش بلومبرگ، بلینکن تلاش خواهد کرد تا مقامات چینی را متقاعد کند تجارتی را که به رغم محدودیت‌های غربی اعمال شده پس از حمله روسیه به اوکراین، پایگاه صنعتی دفاعی روسیه را قادر به بازسازی کرده است، متوقف کند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: همچنین ادعا‌های ارضی پکن در مورد تایوان و دریای چین جنوبی در دستور کار قرار دارد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته پکن را «بیگانه هراس» خواند و قول داد که تعرفه‌های بیشتری بر چین اعمال کند و تحقیقاتی را در مورد صنعت کشتی سازی این کشور آسیایی آغاز کرد.

قبل از دیدار بلینکن، رسانه‌های دولتی چین تناقض در تلاش برای تثبیت روابط و در عین حال تشدید رقابت تجاری را مطرح کردند.

گلوبال تایمز، نوشت: «چرا طرف آمریکایی یک دیدار عادی را به چیزی که به نظر می‌رسد یک اولتیماتوم است تبدیل می‌کند؟ در این تفسیر هشدار داده شده است: «اگر این مشکل حل نشود، مانند راه رفتن در شب با چشم بسته است و به راحتی منجر به اشتباه و حتی خطر می‌شود».

بلینکن تنها چند ساعت پس از تصویب یک بسته کمک اضطراری ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان توسط سنا وارد چین شده است.

بلومبرگ می‌گوید هیأت ایالات متحده به دنبال این خواهد بود که سیاست‌های خود را به طور واضح به پکن ابلاغ کند تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند. سفر بلینکن همچنین همزمان با برگزاری مانور‌های نظامی آمریکا و فیلیپین در نزدیکی دریای جنوبی چین و تایوان است.

بعید است که مقامات ایالات متحده از این نشست‌ها با پیشرفت‌های مشخص یا قابل ارائه خارج شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افشاگری خیابانی روی آنتن: چینی‌ها جا زدند!
  • ویدیویی از طرز کار ربات‌های چینی که گیج کننده است
  • اینفوگرافیک | مقدار کالای اساسی حمل شده از مبدا بندر امام خمینی (ره) به استان آذربایجان غربی (۱۲ماهه سال ۱۴۰۲)
  • کشف ۱۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در اسدآباد
  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • سوغاتی چینی کی به تهران میرسه؟
  • تخلف یک کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه
  • حکم قرض به شرط پرداخت مبلغ اضافه
  • ضبط ۷۰۰ کیلوگرم لاشه گوشت مرغ در کرمانشاه