Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@09:08:49 GMT

شرکت‌های برق چین به مرز ورشکستگی رسیدند

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۸۴۱۱

شرکت‌های برق چین به مرز ورشکستگی رسیدند

به گزارش ایسنا، با احیای دومین اقتصاد بزرگ جهانی از همه گیری ویروس کرونا، تقاضا برای انرژی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده و باعث افزایش شدید قیمتهای سوخت و تصمیمات کم سابقه پکن برای به مخاطره انداختن بخشی از امنیت انرژی برای روشن نگه داشتن چراغها در آینده نزدیک شده است. همه این رویدادها در حالی اتفاق می افتد که اقتصاد چین با کندی روبرو شده و نرخ تورم رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل این نگرانیها بود که پکن در یک حرکت تاریخی تصمیم گرفت از ذخایر استراتژیک خود نفت برداشت کند. چین که بزرگترین واردکننده نفت و دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، برای سر پا نگه داشتن اقتصادش به شدت به نفت خارجی متکی است. اصلاح این آسیب پذیری امنیت انرژی را مدتهاست در مرکز سیاست انرژی چین قرار داده اما به نظر می رسد فعلا توجه پکن به کنترل آسیب معطوف شده است.

در واقع به دلیل افزایش شدید تقاضا برای برق، بعضی از استانهای چین با بدترین کمبود برق این کشور در یک دهه گذشته روبرو شده اند. آنچه که این وضعیت را وخیم کرده، افزایش قیمتهای زغال سنگ است که شرکت‌های برق چین را در معرض خطر واقعی ورشکستگی قرار داده است. زغال سنگ بیش از ۵۰ درصد از سبد انرژی چین را تشکیل می دهد و اختلاف اخیر با استرالیا، تامین زغال سنگ در چین را پیش از افزایش قیمتها محدود کرده بود. در حقیقت بایکوت غیررسمی چین علیه زغال سنگ استرالیا باعث کمبود زغال سنگ در این کشور در اوایل امسال شد.

اکنون گروههای متعددی از نیروگاههای زغال سنگ از دولت چین درخواست کرده اند تا از ساکنان برای برق هزینه بیشتری دریافت کنند تا این شرکتها بتوانند دوام پیدا کنند. با وجود این که قیمت زغال سنگ از سقف گذشته اما نیروگاههای زغال سوز چینی تنها می تواند قیمتشان را حداکثر ۱۰ درصد در واکنش به رشد هزینه های عملیاتی افزایش دهند. اما آنچه که اوضاع را وخیمتر کرده، تصمیم سال گذشته کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین برای ممنوعیت افزایش نرخ بوده است.

نیروگاههای زغال سوز چین اکنون خواستار افزایش نرخها شده اند. انجمن صنعت نیروی برقی پکن در نامه ای که اوایل ماه جاری به کمیسیون مدیریت شهری شهرداری پکن ارسال کرد خواستار قیمتهای بالاتر برق شد.

نشریه ساوت چاینا مورنینگ هفته گذشته گزارش کرد پنج شرکت عضو این انجمن در هفت ماه نخست امسال از ۲۰ میلیون یوان (۳.۱ میلیون دلار) تا ۱۹۲ میلیون یوان ضرر متحمل شده اند. ماه گذشته هم ۱۱ شرکت نیروی زغال سوز در شبکه برق پکن-تیان جین-تانگشان اعلام کردند ضررده شده اند و به دلیل افزایش قیمتهای زغال سنگ در آستانه ورشکستگی قرار دارند. در این نامه آمده بود قیمتهای زغال سنگ تا ژوییه ۶۵.۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرد.

شدت کمبود زغال سنگ و احتمال تبعات اقتصادی طولانی آن باعث شده است بسیاری به این فکر بیافتند که پکن تا چه زمانی ایستادگی خواهد کرد تا مانع وقوع این بحران شود. گمانه زنی گسترده ای وجود دارد که دولت چین به زودی ناچار خواهد شد به بایکوت غیررسمی واردات زغال سنگ از استرالیا خاتمه دهد تا بتواند تقاضای موجود را تامین کند. همچنین این سوال مطرح است که آیا پکن قادر خواهد بود به تعهدات اقلیمی خود عمل کند؛   چرا که لازمه چنین تعهدی، قطع وابستگی به زغال سنگ است که کثیفترین سوخت فسیلی از نظر میزان انتشار کربن شناخته می‌شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگرچه رییس جمهور چین وعده های بزرگی برای کربن زدایی تا سال ۲۰۶۰ می دهد اما چین و هند در حال حاضر عامل افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمتهای جهانی زغال سنگ هستند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر محمدباقر ذوالقدر سازمان همکاری شانگهای ابومحمد عسگرخانی هفته دفاع مقدس چین شرکت های برق اربعین 1400 اعمال ماه صفر محمدباقر ذوالقدر سازمان همکاری شانگهای ابومحمد عسگرخانی هفته دفاع مقدس زغال سنگ شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۸۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۴ درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز از افزایش ۱۰۴ درصدی تولید این شرکت در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی شیراز، احمدرضا حیدرنیا در جمع هیئت مدیره این شرکت به توسعه و پیشرفت پتروشیمی شیراز، به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت پتروشیمی ایران در سال‌های اخیر اشاره و بیان کرد: این شرکت با اتکا به برنامه‌ریزی‌های دقیق، سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و تلاش بی‌وقفه کارکنان خود، توانسته گام‌های بلندی در مسیر تحقق اهداف بردارد.

وی با اشاره به رشد چشمگیر تولید شرکت پتروشیمی شیراز در سال ۱۴۰۲ افزود: پتروشیمی شیراز پارسال موفق به رشد ۱۰۴ درصدی تولید محصولات نسبت به ظرفیت اسمی واحدها شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز همچنین افزایش تولید بیش از ۱۰۵ هزار تنی را نشان‌ از تعهد و تلاش این مجموعه برای افزایش سهم خود در بازار داخلی و خارجی برشمرد و یادآور شد: تولیدات ۱۰ سال اخیر این شرکت نشان می‌دهد پتروشیمی شیراز در یک روند صعودی مستمر قرار دارد و با وجود چالش‌های پیش‌ رو به‌طور مداوم در حال ارتقای سطح تولید است.

سهم ۲۵ درصدی پتروشیمی شیراز از فروش اوره

حیدرنیا اعلام کرد: سهم تولید و فروش محصول اوره در بین شرکت‌های اوره‌ساز در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به‌خوبی نشان‌دهنده رشد سهم پتروشیمی شیراز در این زمینه است و این روند نشان می‌دهد سهم تولید اوره پتروشیمی شیراز در سال ۱۴۰۲ در بین اوره‌سازهای کشور به ۲۵ درصد و سهم فروش این شرکت نیز به ۲۵ درصد رسیده است.

به گفته وی، این افزایش نشان‌دهنده رشد توان تولیدی و ارتقای کیفیت محصولات پتروشیمی شیراز است که به افزایش سهم این شرکت در بازار داخلی و خارجی شده منجر است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز همچنین به پیشرفت قابل‌توجه پروژه‌های توسعه‌ای افزون بر افزایش تولید، اشاره و تصریح کرد: پروژه ساخت کارخانه تولیدی کیسه که از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده، تا پایان سال ۱۴۰۲ به پیشرفت ۲۲ درصدی رسید. این پروژه با هدف بومی‌سازی و استفاده از حداکثر توان تولید داخل در حال اجراست و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از آن، گامی دیگر همسو با تحقق اهداف خودکفایی کشور برداشته شود.

حیدرنیا به صرفه‌جویی ارزی حاصل از بومی‌سازی توری‌های کاتالیست پلاتین - رودیوم در پتروشیمی شیراز اشاره کرد و این مهم را گامی مهم به‌منظور خودکفایی صنعت پتروشیمی کشور و تحقق ایران قوی برشمرد.

صرفه‌جویی ارزی بیش از ۴میلیون یورویی

وی اضافه کرد: این دستاورد با صرفه‌جویی ارزی بیش از ۴میلیون یورویی نشان‌دهنده عزم و اراده متخصصان ایرانی در مسیر خودکفایی و قطع وابستگی به منابع خارجی است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز با اشاره به اهمیت این دستاورد در صنعت پتروشیمی کشور گفت: اسید نیتریک به‌عنوان ماده اولیه در تولید نیترات آمونیوم، یک محصول راهبردی در صنایع مختلف است و بومی‌سازی کاتالیست توری‌های پلاتین - رودیوم، استمرار تولید این محصول را تضمین و کشور را از وابستگی به منابع خارجی بی‌نیاز می‌کند.

حیدرنیا به برنامه‌های آتی این شرکت نیز اشاره و با تأکید بر استمرار توسعه و پیشرفت شرکت پتروشیمی شیراز در سال ۱۴۰۳ ادامه داد: افزایش تولید، ارتقای کیفیت محصولات، توسعه بازارهای صادراتی و بومی‌سازی فناوری جزو مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳ است.

دیگر خبرها

  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • افزایش ۱۰۴ درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲
  • از طنین «فریاد قدس» تا شنیده شدن استخوان‌های خُرد شده رژیم صهیونیستی/ روسیاهی به زغال صهیونیستی ماند
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • بانک آمریکایی «ریپابلیک فرست» اعلام ورشکستگی کرد
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است