Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@09:38:51 GMT

تفاوت فرهنگسرا با سرای محله از زمین تا آسمان

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۸۷۹۰

تفاوت فرهنگسرا با سرای محله از زمین تا آسمان

به گزارش خبرگزاری فارس از  مشهد، سهراب صمدی حکاک فعال فرهنگی و رسانه‌ای در یادداشتی به تحلیل جایگاه و تفاوت فرهنگسرا و سرای محله به عنوان دو رکن تاثیرگذار در مشارکت‌های اجتماعی شهروندان پرداخته و بی مهری شهرداری‌ها نسبت به این دو نهاد را به نوعی نپذیرفتن کارکردهای نوین مدیریت شهری و قلیان آسیب‌های اجتماعی توصیف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این یادداشت آمده است:

فراهم شدن ساختارها و ترتیبات نهادی اقتصادی سیاسی و علمی شهروندیِ منجر به رشد شهروندان در مشارکتی خردمندانه و تأثیرگذار در فضای اجتماع خود، در دنیا بیش از یکصد سال است که به عنوان لازمه مدیریت شهری در عصرجدید، به وقوع پیوسته است. در کشور ما فرهنگسراها برای اولین بار، بیش از ۲۵ سال قبل در شهر تهران آن هم با تدبیر مقام معظم رهبری، پا به عرصه حیات شهری گذاشتند و ۱۵ سال بعد از ظهور و بروز آنها در شهرها، سرای محلات، باز هم برای اولین بار در کشور، در تهران، متولد شدند بله یعنی بیش از ۱۰ سال است که از عمر سرای محلات می‌گذرد اما متأسفانه هنوز خیلی‌ها نه تنها به ضرورت وجود اولی پی نبرده‌اند بلکه دومی را اصلاً نمی‌دانند چیست.

آری این دو اگر چه هر دو از زیرساخت‌های مدرن و مترقی شهرها محسوب می‌شوند و امروزه جزو فضاهای قطعی یک مجموعه شهری درآمده‌اند اما از لحاظ ماهوی، ذاتی و کارکردی با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. در جامعه کنونی وجود فرهنگسرا یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی یک منطقه شهری است که بی شک نقش بسزایی در توسعه یافتگی و تعالی فرهنگ جامعه آن دارد و بدون آن، آن منطقه از خلاء محسوسی رنج خواهد برد.

سرای محله اما، نهادی مدنی و شهری به عنوان نماد تحقق نهاد اجتماعی در مدیریت شهری است، برای مدیریت محله در جهت ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی و حضور شهروندان در فرآیند تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی محله‌ای تا رکنی از توسعه پایدار شهر را تشکیل دهند بنابراین وجود و ایفای نقش هر دوی این ارگان‌ها برای حیات شهر به مثابه یک موجود زنده، آن‌هم بطور توامان و در کنار هم، امری حیاتی و حساس است، موضوعی که از بدو تأسیس آنها تاکنون در کشور ما دچار فراز و فرودهای فراوانی بوده و همواره محل مناقشۀ «یا این یا آن»، تا آنجا که در هر دوره، مدیریت شهری بعد از تبدیل آنها به ایستگاه سیاهی لشکر جمعیت اتوبوسی در ابتدای دوره، در ایام انتخابات به صرافت برون‌سپاری و واگذاری آنها به بخش خصوصی به چشم یک سازمان رأی قوی و بسیج آنها در سازماندهی سیاسی جبهه خود، می‌افتد ایده‌ای که برخی آن را باعث نابودی کامل حیات اجتماعی شهر می‌دانند و منجر به ناکارآمدتر شدن مدیریت شهری در اداره شهر که بارزترین پیامد آن قلیان چشمه جوشان بروز آسیب‌های اجتماعی مشهود در سطح شهر است، یعنی پاشنه آشیل شهرداری‌ها و همان پدیده‌ای که مدیریت شهری همیشه از جمع کردن کامل آن عاجز مانده و همواره از این بابت مورد سرزنش بوده غافل از اینکه آسیب‌های اجتماعی یک موضوع چند‌‌‌‌‌‌ بُعد‌‌‌‌‌‌ی است و تنها با یک نوع خد‌‌‌‌‌‌مات نمی توان آن را حل کرد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیریت شهری شهر تهران توسعه پایدار فرهنگسرا مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۸۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی عصر سه شنبه در بازدید از پروژه‌های شهری رشت (طرح میثاق) اظهار کرد: پروژه‌های شهری رشت پیشرفت قابل قبولی دارد اما این تلاش‌ها برای رفاه حال شهروندان استمرار داشته باشد.

استاندار گیلان ساماندهی ترافیک شهری رشت از مطالبات اصلی شهروندان برشمرد و بیان کرد: احداث تقاطع، بازگشایی گره کور ترافیک شهری، جمع آوری آب‌های سطحی و حل مساله پسماند از دیگر انتظارات و مطالبات رشتوندان است که گام به گام توسط مدیریت رفع می‌شود.

عباسی با بیان اینکه پیشرفت اجرای پروژه طرح میثاق رشت رضایت بخش است، گفت: چهار پروژه طرح میثاق رشت تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به انسجام و همدلی بین مدیریت و پارلمان شهری رشت افزود: وفاق و همدلی خوبی بین اعضای شورا و مدیریت شهری شکل گرفته و این مساله بر سرعت بخشی کارها کمک می‌کند.

استاندار گیلان با تاکید. بر لزوم سرعت بخشی اجرای پروژه‌های شهری بیان کرد: هیچ بهانه‌ای نباید باعث به اخیر افتادن اجرای پروژه‌های شهری رشت شود.

عباسی تصریح کرد: در صورت امکان شیفت کارها برای سرعت بخشی پروژه طرح میثاق رشت افزایش پیدا کند تا شهروندان هر چه زود ثمره کار مدیریت شهری را لمس کنند و ببینند.

وی با بیان اینکه تفکیک زباله در رشت پیشرفت خوبی دارد، افزود: کارهایی که ط دو سال اخیر در مدیریت شهری رشت انجام شده در ۴۰ سال اخیر سابقه نداشته است.

کد خبر 6086854

دیگر خبرها

  • تفاوت چشمگیر میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با پرداختی سایر بازنشستگان
  • ضرورت تامین روشنایی محله های بی دفاع شهری
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • انبوه سازی بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن ملی در ۹ شهر گیلان
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهر تهران
  • اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان
  • الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت
  • پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • بلندترین برج آمریکا در قلب گردبادها / عکس