Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:13:16 GMT

باید وجود خود را بدهکار شهدا و خانواده شهدا بدانیم

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۹۵۸۴

باید وجود خود را بدهکار شهدا و خانواده شهدا بدانیم

ایسنا/خوزستان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: شکی نیست که باید وجود خود را بدهکار شهدا و خانواده شهدا بدانیم. اینها بر گردن ما حق دارند. اگر بتوانیم با نگاه ویژه، رسیدگی به خانواده شهدا را به‌عنوان سیره مستمر خود و مجموعه خود قرار دهیم، قطعا بی‌جواب نخواهد بود.

حجت‌الاسلام عیدیان در مراسم ادای احترام به مقام شهدا که امروز (۳۱ شهریورماه) در یادمان شهدای گمنام دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در طی تاریخ زندگی بشر،‏ جنگ و کشت و کشتار زیاد اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرسوم است که در این جنگ‌ها، ارتش‌ها و لشکرها به مبارزه با هم بپردازند. در برخی جوامع دلبستگی‌های اجتماعی، حضور آحاد جامعه را در این جنگ‌ها می‌طلبد و این امر زیاد اتفاق افتاده است، از جمله در دوران دفاع مقدس اما آنچه دفاع مقدس هشت ساله ما را از بقیه جنگ‌ها متمایز می‌کند، ویژگی‌هایی است که در جبهه به وفور یافت می‌شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: گویی چیزهایی هست که در خارج از فضای جبهه قابل دستیابی نیستند. طلاب آن‌ها را در حوزه و حجره و مدارس به دست نیاوردند و افراد دانشگاهی آن‌ها را در محیط‌های دانشگاهی، کلاس‌ها و آزمایشگاه‌ها به دست نیاوردند. ما در کتاب‌ها و خاطرات می‌خوانیم آن طلبه مسجد و محراب را به سمت جبهه رها می‌کند و استاد و دانشجو کلاس و کرسی تدریس را به سمت جبهه رها می‌کنند و همه به دنبال فضای انسان‌سازی و فضایل اخلاقی هستند.

عیدیان گفت: ممکن است بگوییم دوری از خانواده، رها کردن کسب و روزی و حضور در بیابان‌ها و مرگ را از نزدیک لمس کردن، ناخودآگاه حالت انقطاع و آورده‌هایی دارد اما اینکه فضایل و ملکات اخلاقی هم رشد کنند و خود را در صحنه عملی نشان دهند، چیزی نیست که نمونه آن در جایی دیگر باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: زاویه دید رزمندگان ما نسبت به فضای جبهه چیزی است که فضای دفاع و جنگ ما را از نظایر خود متمایز می‌کند. خداوند در آیه ۹۵ سوره مبارکه نساء می‌فرماید «لَا یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَکُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَی وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَی الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا» افرادی که اهل جهاد نیستند، با آن‌هایی که اهل مبارزه هستند، یکسان نیستند و درجه و رتبه آن‌ها باهم متفاوت است و به افرادی که دست از راحتی می‌کشند، اجر عظیم می‌دهیم.

وی با اشاره به پیش قدم بودن دانشگاهیان در عرصه دفاع مقدس، گفت: شکی نیست که باید وجود خود را بدهکار شهدا و خانواده شهدا بدانیم. اینها بر گردن ما حق دارند. اگر بتوانیم با نگاه ویژه، رسیدگی به خانواده شهدا را به‌عنوان سیره مستمر خود و مجموعه خود قرار دهیم، قطعا بی‌جواب نخواهد بود.

عیدیان افزود: در این آیه به جهاد به وسیله مال نیز اشاره شده است. گاهی ما با جان خود به میدان مبارزه قدم می‌گذاریم. جهاد دیگر جهاد به وسیله مال است. در ماه‌های اخیر با شیوع کرونا و وضعیت اقتصادی نامطلوب، به این مساله توجه کنیم تا بتوانیم مصداقی از این آیه شریفه باشیم. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی علمی و آموزشی خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دفاع مقدس خانواده شهدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۹۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان

ایسنا/کرمان مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در ایام شهادت امام جعفر صادق علیه السلام چهار شهید گمنام در استان کرمان تشییع و تدفین خواهند شد.

سرهنگ محمود مهدوی فرد عصر امروز، هشتم اردیبهشت ماه در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمان از تشییع و تدفین پیکرهای مطهر شهدا در ایام شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام خبر داد و افزود: ۲۳۱ نقطه از استان برای میزبانی از شهدای گمنام درخواست دارند.

وی بیان کرد: از هشت مکانی که سال گذشته مصوب شده بود، چون ساخت و ساز اولیه یادمان در سه نقطه انجام شده، پیکرهای مطهر شهدا در این نقاط تدفین می‌شوند که شامل کوهپایه کرمان، سیرجان و رفسنجان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان گفت: در حال حاضر ۱۴۵ یادمان شهدای گمنام با ۳۲۲ شهید در استان کرمان وجود دارد.

همچنین محمدمهدی فداکار باستاندار کرمان در این جلسه اظهار کرد: مکان‌های عمومی مانند معراج شهدا، یادمان‌ها، ساختمان‌های بسیج در شهرستان‌ها که پاتوق اعزام رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده، ثبت ملی شود.

وی بیان کرد: برنامه‌های اختصاصی، دیدار با خانواده معظم شهدا، حضور راویان برای جهاد تبیین، تبلیغات محیطی و تجلیل از پیشکسوتان و جانباران به‌مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در استان کرمان برگزار می‌شود.

استاندار کرمان همچنین از شهدای گمنام به‌عنوان عزیزان مردم نام برد و بر تکریم و احترام آنها تاکید کرد و ادامه داد: باید ابتدا یادمان شهدای گمنام ساخته شود و بعد شهید را دفن کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار با خانواده شهید مرزبان حسن بادامکی
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • خانواده‌های شهدا پشتوانه‌های اصلی نظام هستند
  • دیداری از جنس تکریم خانواده شهدا
  • بیانیه حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین
  • بیانیه مشترک حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین
  • گلزار شهدا یک فرصت برای کار فرهنگی است
  • شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو
  • دیدار با خانواده‌های معظم شهدا به مناسبت هفته کار و کارگر
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال