Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@11:07:10 GMT

عناصر شهری موثر بر ارتقای کیفیت زندگی

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۹۱۲۵۷

عناصر شهری موثر بر ارتقای کیفیت زندگی

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: تقلید از معماری گذشته و استفاده از این نوع سبک معماری در طراحی شهرهای امروزی دیگر ممکن نیست لذا تنها باید عناصر حیاتی شهرهای قدیمی در بطن شهرهای امروزی وجود داشته باشد.

مهدی ابراهیمی در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دستیابی به شهر زندگی به منظور ارتقا کیفیت زندگی شهروندان، تنها در انجام اصلاحات کالبدی خلاصه نمی‌شود بلکه نیاز است بسیاری از روابط، تعاملات و مناسبات تغییر کند تا شهر زندگی به واقع محقق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دستیابی به شهر زندگی با ایجاد نمادها و نشانه‌های شهری ممکن نیست، افزود: در شهرهای گذشته بناها معمولاً در یک طبقه ساخته می‌شد و به صورت افقی گسترش پیدا می‌کرد اما امروزه سبک معماری و نحوه ساخت بناها تغییر کرده است.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری خاطرنشان کرد: در شهرهای گذشته برخی امکانات در اختیار نبود اما امروزه ورود و گسترش فناوری‌های جدید موجب شده است تا شکل و ارتفاع بناهای مسکونی تغییر و تعداد طبقات بناهای شهری افزایش پیدا کند.

ابراهیمی تاکید کرد: تقلید از معماری شهرهای گذشته ممکن نیست بلکه تنها باید عناصر حیاتی و فرهنگی شهرهای قدیمی در بطن شهرهای امروزی وجود داشته باشد و در نحوه و نوع زندگی شهروندان جاری و ساری باشد.

وی اضافه کرد: عناصر فرهنگی شهرهای گذشته، مثل برادری، دوستی، دستگیری از فقرا و صفا و صمیمت بسیار مهم‌تر از مباحث کالبدی و معماری است که امروزه به آن پرداخته می‌شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری تصریح کرد: آنچه که به عنوان میراثی از شهرهای گذشته باید مورد توجه باشد، اصول حاکم بر شهرهای قدیمی است چرا که نمی‌توان همان بناهای قدیمی و تاریخی را عیناً در شهرهای امروزی پیاده کرد.

ابراهیمی گفت: شهر زندگی شهری است که در آن ساکنان و مسافران به معنای واقعی و به مثابه یک انسان زندگی می‌کنند؛ کیفیت زندگی در چنین شهری بسیار بالا است و سرزندگی، پویایی، تعاون و تکاپو در چنین شهری وجود دارد.

وی ادامه داد: شهرهای ما برای اینکه به کیفیت مطلوبی در حیات شهری دست پیدا کند، بیشتر از آنکه کالبد در آن مورد توجه باشد، باید بر مدار ارزش‌های فرهنگی و اسلامی حرکت کند و نیاز است برنامه‌ها و طرح‌های شهری نیز در این راستا باشد.

کد خبر 524104

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر فرهنگ فرهنگ شهری طراحی شهری تعاملات اجتماعی در معماری کیفیت زندگی کیفیت زندگی در شهر بهبود کیفیت زندگی شهری عناصر شهری طرح شهری برنامه ریزی شهری معماری شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهرهای امروزی شهرهای گذشته شهر زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۱۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است

ایسنا/لرستان نماینده لرستان در شورای عالی استان‌ها گفت: طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است.

سید عزیزالله میربراتی در جلسه شهرداران و شورای شهر با استاندار لرستان که در محل سالن جلسات استانداری استان برگزار شد، اظهار کرد: در اصل قانون اساسی در رابطه با شوراها صحبت شده که این اهمیت کار آنها را می‌رساند.

وی با بیان اینکه کارخانه آسفالت مسئله عمده شهرهای کوچک است، افزود: شهرهای کوچک به مانند شهرهای بزرگ دیده شوند.

میربراتی یکی از معضلات استان را نبود نیروی تخصصی در بدنه شهرداری‌ها عنوان کرد و یادآور شد: انتظار داریم کمیته‌های انطباق شهرهای کوچک را ببینند و این در حالیست که کمیته‌های انطباق شهرهای کوچک دیده شود.

وی بیان کرد: ارزش افزوده شهرداری‌ها در شهرهای کوچک ناچیز است که ضرورت دارد این مهم مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

نماینده لرستان در شورای عالی استان‌ها گفت: نبود نیروی تخصصی در بدنه شهرداری‌ها یکی از معضلات استان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • برگزاری نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی
  • اردبیل و اهواز ابتدا و انتهای مدار کیفیت هوای کشور
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند