Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

شهر تاریخی اصفهان با ظرفیت‌های گردشگری متعدد در کل دنیا شناخته شده، اما رودخانه همیشه خروشان آن و آثار تاریخی روی این بستر برای همه دارای جذابیت و معرفی بیشتر است، متأسفانه به دلیل برخی از بی مدیریتی‌ها و کاهش حجم بارندگی در بیش از یک دهه گذشته شاهد خشکی مقطی و یا طولانی مدت این جاذبه طبیعی بوده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز‌ها وقتی از روی سی و سه پل می‌گذریم بستر خشک آن غمی سنگین بر دلمان می‌نشاند. برای هر اصفهانی نشین زاینده رود تداعی کننده تلاطم زندگی و طراوت و شادابی در این دیار نیمه بیابانی بود.

این روز‌ها نه زاینده رود حال و روز خوشی دارد؛ نه کشاورانی که کشت پاییزه آن‌ها به دلیل بستن زود هنگام سد، قربانی برداشت‌های غیرقانونی بالادستی شده است، تالابی که دود خشک شدن و تبدیل شدن آن به کانون گرد و غبار فقط در چشمان مردم اصفهان نخواهد نشست و همه شهر‌های کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد. محیط زیست و حیوانات نیز از خشکی زاینده رود دچار خسران و کمبود شده اند.نبود آب برای آشامیدن یا کمک به سر سبزی حاشیه زاینده رود، کمبود یا قیمت بالای علوفه به خاطر هزینه‌های تامین آب، یا وجود علوفه با سموم مختلف برای جلوگیری از آفات کمبود آب باعث تلف شدن تعداد قابل تامل گوسفندان شده است.

در کنار تمام این مشکلات وجود بیش از اندازه پلاستیک و ضایعات در مسیر و کنار زاینده رود را که گوسفندان به علت گرسنگی از آن‌ها تغذیه میکنند و خطر گوشت آلوده و مشکل دار را نیز نمی‌توان ندیده گرفت. کشاورزان برای بردن گله‌های خود مجبور به کوچ به مناطق نسبتا سبز‌تر می‌شوند یا باید به همین اندک علف سبز کف رودخانه که حاصل رطوبت بستر رودخانه زاینده رود است قناعت کنند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: زاینده رود اصفهان بحران آب زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۱۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست

مهدی زارع خورمیزی رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان تفت گفت: کارشناسان به صورت منظم کلیه معادن موجود درحوزه شهرستان را پایش کرده و در صورت عدم رعایت الزامات زیست محیطی اخطار‌های لازم به متولیان معادن ارائه می‌دهند. 

وی افزود: فعالیت تمامی معدن فعال به صورت منظم توسط کارشناسان محیط زیست رصد می‌شود. 

زارع خورمیزی با بیان اینکه فعالیت‌های معدنی یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست است، ادامه داد: متولیان معادن به منظور کاهش تبعات فعالیت معدنی خود باید الزامات زیست محیطی را رعایت کنند تا از تهدیدات و تخریب بیش از حد طبیعت جلوگیری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • اخذ اسناد ۹۷۶ هکتاری بستر رودخانه حاجی عرب در استان قزوین
  • هشدار وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد