Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: گرمای شدید در فصل بهار و تابستان نزدیک به ۷۲۰ میلیارد تومان خسارت به پسته‌کاران این شهرستان وارد کرد.

هادی یغماییان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال بر اثر افزایش بی‌سابقه دمای هوا در زمان تلقیح گل پسته و شدت گرما در فصل های بهار و تابستان، شاهد کاهش حدود ۶۰ درصدی تولید پسته در آران و بیدگل هستیم که سبب خسارت زیاد به پسته‌کاران شهرستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آران و بیدگل امسال در تولید رقم پسته احمدآقایی نزدیک به ۶۰ درصد و پسته اکبری حدود ۵۵ درصد کاهش تولید داشته است، ادامه داد: البته امسال عمده باغ‌های پسته شهرستان در سال ناباروری هم به سر می‌برند که موجب کاهش بیشتر تولید پسته در شهرستان حتی تا ۷۵ درصد شده است.

وی با یادآوری اینکه برداشت پسته در آران و بیدگل از ۲۵ شهریور آغاز شده و تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد، اضافه کرد: چهار هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت پسته است که از این مقدار، نزدیک به سه هزار هکتار بارور است.

معاون جهاد کشاورزی آران و بیدگل اظهار داشت: متوسط تولید پسته خشک در آران و بیدگل از هر هکتار زیر کشت، حدود ۲ تن است که امسال به ۵۰۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه آران و بیدگل رتبه نخست تولید پسته در استان اصفهان دارد، افزود: گروهی شامل کارشناسان ستادی جهاد کشاورزی استان اصفهان، اداره تحقیقات باغبانی، بانک کشاورزی و کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی روز گذشته از باغ‌های پسته آران و بیدگل بازدید کردند که پس از تکمیل گزارش‌ها، موضوع جبران خسارت‌های باغ‌های دارای بیمه کشاورزی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

یغماییان با اشاره به ضرورت توسعه واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی و پسته در آران و بیدگل ادامه داد: ارزآوری، اشتغال‌زایی و مصرف بهینه آب از مواردی است که کشاورزان رغبت زیادی برای ساخت باغ پسته دارند.

وی با اشاره به اینکه پسته آران و بیدگل بیشتر ارقام بومی کله قوچی، احمدآقایی و اکبری شامل می‌شود، گفت: این شهرستان دارای هشت پایانه فرآوری پسته است که در منطقه‌های مختلف فعالیت دارند و سالانه افزون بر ۹۰ درصد محصولات را فرآوری و آماده عرضه به بازار می‌کنند.

شهرستان آران و بیدگل با ۱۴ هزار هکتار باغ و مزرعه در شمالی‌ترین نقطه استان، در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است./ایرنا


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آران و بیدگل تولید پسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۲۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل به کشاورزی بشرویه ۱۸۵ میلیارد خسارت زد

سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت: در پی بارش‌های اخیر، ۱۸۵ میلیارد تومان به بخش کشاورزی شهرستان بشرویه آسیب وارد شده است.

او افزود: از این میزان خسارت ۶۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به حوزه زراعی، ۷۸  میلیارد تومان به حوزه باغی، ۱۱ میلیارد تومان به منابع آبی شهرستان، ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به تأسیسات آبیاری و جاده‌های بین مزارع وارد شده است.

سرچاهی ادامه داد: گزارش‌ها  و پیگیری‌های لازم برای تأمین اعتبار و جبران خسارت وارده در دست اقدام است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردی تسهیلات در آران و بیدگل
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • سیل به کشاورزی بشرویه ۱۸۵ میلیارد خسارت زد
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • پرداخت ۷۲۴ میلیاردی مستمری تامین اجتماعی آران و بیدگل
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر