Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@22:34:29 GMT

تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان در یک نگاه

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۹۲۱۹۶

تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان در یک نگاه

ایسنا/زنجان پادگان‌شان در یکی از محل‌های پرتردد شهر قرار دارد. برخلاف تصور بسیاری از مردم دنیا که وجود نیروهای نظامی موجبات ترس و آزردگی خاطر شهروندان می‌شود ولی حضور آنان نه تنها سبب آزردگی زنجانی‌ها نمی‌شود، بلکه دیدن حصار پادگان تیپ ۲۱۶ مستقل زرهی شهید مخبری زنجان، سربازان و افسران، باعث دلگرمی و تعلق خاطر این مردم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان ابتدا در سال ۱۳۲۴ در شهر بهبهان (استان خوزستان) تأسیس و در سال ۱۳۳۴ به آذرشهر در استان آذربایجان‌شرقی منتقل می‌شود. این یگان در سال ۱۳۴۷ به زنجان انتقال پیدا کرده و تحت فرماندهی لشکر ۱۶ زرهی قزوین قرار می‌گیرد و تا سال ۱۳۹۰ نیز تحت امر این لشکر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در سال ۱۳۹۰ با توجه به توانمندی و قابلیت تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان، بنا بر تصمیم فرماندهی وقت ارتش، این تیپ از لشکر ۱۶ منفک شده و به عنوان یک تیپ مستقل نیروی زمینی ارتش به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان پس از انقلاب و در دوره مبارزه با ضدانقلاب‌ها با حضور در مهاباد به عنوان یکی از مناطق ناآرام کردستان، از مردم و کشور حمایت می‌کند و با آغاز جنگ تحمیلی، جبهه‌های جنگ شاهد مبارزات آنان می‌شود.

با شروع جنگ تحمیلی بلافاصله این تیپ به فرماندهی سرهنگ محمدکریم هوشیار تغییر مکان خود را از زنجان آغاز و با استفاده از راه‌آهن زنجان تجهیزات و ادوات خود را سوار واگن‌ها کرده و در ۲۵ مهرماه ۱۳۵۹ تقریباً به طور کامل (۸۵ درصد تیپ) در منطقه عمومی سد در شمال شهر اندیمشک یا همان منطقه بالای رود و تعدادی دیگر از یگان‌ها در منطقه سبزآب مستقر می‌شود و این در حالی است که تعدادی از نفربرهای شنیدار، تانک‌ها، خودروهای چرخدار و سایر وسایل و تعدادی از پرسنل همچنان در مأموریت شمال‌غرب از جمله مهاباد، دیواندره، تکاب، بیجار و سایر شهرهای آذربایجان‌غربی و کردستان منتقل می‌شود.

۲۵ اسفندماه ۱۳۵۹ تیپ زنجان به‌ عنوان اولین ماموریت جنگی به منظور تصرف رقابیه و انهدام نیروهای دشمن و قطع ارتباط دشمن وارد عمل می‌شود. تیپ با به کارگیری گردان رزمی ۱۱۴ در سمت راست و گردان رزمی ۱۲۵ در سمت چپ و گردان رزمی ۲۵۱ تانک در احتیاط موفق می‌شود ضمن وارد کردن تلفات و ضایعات زیاد به دشمن، پیشروی را به شرق رودخانه کرخه برساند. یگان‌های تیپ، دشمن را گام به گام عقب می‌راند و در قسمت جنوبی تپه‌های ابوصلیبی خات و رقابیه متوقف کرده و در همان‌جا مستقر می‌شود. در این عملیات گردان ۲۴۷ سوار زرهی لشکر ۲۱ و نیز عناصری از پشتیبانی لشکر ۲۱ حمزه، تیپ زنجان را پشتیبانی می‌کند.

تیپ ۲۱۶ زنجان بعد از مدتی در ۱۰ آبان‌ماه ۱۳۶۰ از تحت امر لشکر ۲۱ حمزه سیدالشهدای تبریز جدا می‌شود و زیر امر لشکر ۱۶ زرهی قزوین قرار گرفته و به سازمان اصلی خود برمی‌گردد. به جای تیپ زنجان در منطقه رقابیه، تیپ ۵۵ هوابرد شیراز قرار می‌گیرد و پس از دو روز تیپ ۲۱۶ ماموریت می‌یابد از منطقه رقابیه به منطقه سوسنگرد تغییر مکان می‌دهد و برای عملیات سرنوشت‌ساز طریق القدس خود را آماده می‌کند. در این منطقه گردان ۲۵۱ تانک که برای عملیات ثامن‌الائمه منفک شده، مجدداً زیر امر تیپ قرار گرفته و آماده اجرای عملیات طریق‌القدس می‌شود.

با اجرای عملیات طریق‌القدس نیروهای ایرانی می‌توانند ضمن آزادسازی شهرستان بستان و ۷۰ روستا برای اولین‌بار در قسمتی از خوزستان به مرز برسند و ارتباط نیروهای دشمن را در شمال و جنوب خوزستان قطع می‌کنند. این امر تدارک نیروهای دشمن مستقر در شمال و جنوب منطقه عملیات را مختل می‌کند.

دلاوری‌ها ادامه‌دار می‌شود و ارتشیان در عملیات بیت‌المقدس حضور می‌یابند. تیپ زنجان از بستان حرکت و در منطقه کرخه کور (نور) مستقر شده و بعد از چند روز که دشمن جبهه کرخه کور را با حجم آتش زیاد گلوله باران می‌کند و در این حجم آتش توپخانه نزدیک به ۱۰ نفر به شهادت می‌رسند، تیپ بلافاصله به ایستگاه حسینیه جابه‌جا می‌شود و در احتیاط قرار می‌گیرد و بعد از آن به منطقه کوشک تغییر مکان می‌دهد.

تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان پس از عملیات بیت‌المقدس به منطقه تنگه زلیجان و جنگل عمق تغییر مکان می‌دهد، هدف از این جابه‌جایی شرکت در عملیاتی که در بهمن‌ماه سال ۱۳۶۰ قرار بود در این منطقه انجام شود، بود. هدف اصلی این عملیات عقب راندن دشمن از خاک ایران و نهایتاً تصرف شهر العماره عراق اعلام می‌شود؛ بنابراین شناسایی و طراحی این عملیات به صورت مشترک توسط نیروهای اطلاعاتی تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان و برادران سپاه پاسداران به مدت دو ماه انجام می‌شود.

بالاخره بعد از گذشت ۸ سال سخت قطع‌نامه ۵۹۸ امضا می‌شود و جنگ پایان می‌یابد. تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان پس از آتش‌بس از ۳۰ مردادماه ۱۳۶۷ تا ۲۵ مهرماه ۱۳۶۹ مسئولیت و ماموریت می‌یابد به عنوان نیروی پوشش لایه‌ای در منطقه میمک تا ارتفاعات خلیفه در غرب صالح‌آباد را بر عهده بگیرد.

تیپ ۲۱۶ زنجان بعد از گذشت سال‌ها این بار در حوزه‌های دیگر پشتیبان مردم شده است. حضور در مرزها برای حفاظت از تمامیت ‌ارضی، همکاری در بازسازی آسیب‌ها و ویرانی‌های حوادث و بلایای طبیعی، مردم‌یاری در ایام کرونا و ... از دیگر اقدامات تیپ ۲۱۶ مستقل زرهی زنجان است. آنان با اهدای ۶۹۵ شهید، ۳۱۷ آزاده  و ۴۴۶ جانباز همواره پشتیبان و حافظ ملت ایران بودند.

به یکی از خیابان‌های اصلی شهر زنجان بیایید، پادگان تیپ ۲۱۶ مستقل زرهی شهید مخبری زنجان و ارتشیان را می‌بینید. دیدن آن‌ها هم برای مردم قوت قلب است هم خاطر جمعی. تا زمانی‌که آن‌ها حافظ شهر و کشور ما هستند، امنیت در معنای واقعی کلمه برای ما محقق می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی زنجان دفاع مقدس ارتش جمهوري اسلامي ايران تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان تغییر مکان تیپ زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۲۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد

 اسامه حمدان در گفتگو با المنار به وضعیت کنونی مقاومت در غزه اشاره کرد و افزود: اقدامات میدانی هماهنگ و رایزنی دائمی بین محور مقاومت وجود دارد و یکی از مهمترین نتایج این نبرد افزایش ظرفیت و قدرت محور مقاومت است.

این عضو ارشد حماس با بیان اینکه رژیم اشغالگر همچنان از توانایی مقاومت در غزه شگفت زده است، گفت: مقاومت وارد مرحله درگیری دائمی با دشمن اسرائیلی شده است.

وی در ادامه با تاکید براینکه قدرت مقاومت همچنان بالاست و تیپ‌های نخبه صهیونیستی در نوار غزه از هم پاشیده است، افزود: دشمن اسرائیلی بر روی کاهش توان مقاومت امید بسته بود، اما مقاومت آماده بود.

حمدان همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر قدرت و توان مقاومت همچنان در سطحی عالی قرار دارد، گفت: مقاومت در سلامت کامل به سر می‌برد و دشمن اکنون با این سوال راهبردی مواجه است که این نبرد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

این عضو ارشد حماس در ادامه با تاکید براینکه ما با محمد ضیف و یحیی السنوار به طور دائم در ارتباط هستیم، افزود: تماس‌ها بین رهبران مقاومت در نوار غزه و دفتر سیاسی حماس به شیوه‌های مشخصی ادامه دارد و رهبران مقاومت از نزدیک در جریان اوضاع میدانی قرار دارند.

وی در ادامه به عملیات وعده صادق ایران که در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه انجام شد، اشاره کرد و گفت: آنچه در جریان پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی شاهد بودیم، پایه‌گذار مرحله تازه‌ای شد و یکی از مهمترین نتایج این نبرد قدرت گرفتن هرچه بیشتر محور مقاومت بود.

حمدان همچنین درباره تهدید صهیونیست‌ها برای حمله به رفح، افزود: در صورتی که دشمن اقدام به حمله زمینی به رفح کند، مذاکرات متوقف خواهد شد، زیرا مقاومت زیر آتش مذاکره نمی‌کند.

وی با تاکید براینکه دشمن می‌خواهد با عملیات رفح از همه باج‌گیری کند، گفت: در صورت حمله زمینی دشمن به رفح، مقاومت اقدامات میدانی مدنظر خواهد داشت.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد
  • ۱۷۶ پروژه عمران شهری طی ۲ سال گذشته در استان زنجان اجرا شد
  • عملیات وعده صادق ظهور قدرت اراده ملت ایران بود
  • تهدیدها را در توزیع برق به فرصت تبدیل کرده ایم
  • شهید حسین اسکندرلو را بیشتر بشناسیم
  • خاطرات نفس‌گیر از نخستین روز عملیات بیت‌المقدس
  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • (ویدئو) روسیه خودرو‌های زرهی غنیمت گرفته از ۱۲ کشور را به نمایش گذاشت
  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است
  • دشمن می‌داند دست ما پُر است/ وعده صادق به ملت ایران ابهت داد