Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دهه آخر ماه صفر و با ابتکار آستان قدس رضوی، مردم ایران اسلامی با شعار «همه خادم الرضاییم؛ نجات انسان، رسم مسلمانی» یکی از باشکوه‌ترین برنامه‌های معنوی، فرهنگی و اجتماعی را رقم خواهند زد.

خبرگزاری میزان - صبح امروز نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه آخر ماه صفر در حرم مطهر رضوى با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران این آستان برگزار و جزئیات برنامه‌های این دهه تشریح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه آخر ماه صفر، شعار محوری این دهه را «همه خادم الرضاییم؛ نجات انسان، رسم مسلمانی» اعلام و اظهار کرد: امسال با اشراف کامل به وضعیت کشور و نیاز‌های جامعه، این شعار محوری انتخاب شده است تا بتوانیم گره‌گشای بخشی از مشکلات مردم باشیم.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم ۸۰ میلیون هم‌وطن، می‌توانند در دهه آخر صفر، یک خادم‌الرضا (ع) باشند و خادمان آستان قدس رضوی را در تحقق شعار محوری این دهه همراهی کنند.

رحمتی تصریح کرد: با این وجود هنوز بخش قابل توجهی از جامعه نیاز به حمایت و دلگرمی دارند، از جمله بیش ۱۰۰ هزار خانواده که داغدار عزیزانشان هستند و آن‌ها را بخاطر کرونا از دست داده‌اند، در کنار حمایت‌های دولتی، به همدلی مردم هم نیاز دارند و ما در آستان قدس رضوی نیز این مسئولیت را روی دوش خود احساس می‌کنیم.
وی تصریح کرد: با شعار محوری امسال، همه مردم ایران می‌توانند خادم الرضا (ع) باشند و در ۱۰ روز آخر ماه صفر، حتی با یک تماس تلفنی با خانواده‌های داغدار، آرام‌بخش آن‌ها بوده و در صورت امکان نایب‌الزیاره شان باشند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

رحمتی ادامه داد: علاوه بر این خانواده‌های داغدار، عزیزان دیگری نیز در بیمارستان‌ها بستری هستند که در کنار خدمات کادر درمان، به تقویت روحیه معنوی هم نیاز دارند و تلاش خواهد شد در دهه آخر ماه صفر، ارتباطات تصویری مستقیم از حرم مطهر با این بیمارستان‌ها برقرار و زمینه تسلی خاطر آن‌ها فراهم شود.

رحمتی به عملکرد موفق خادمان حضرت رضا (ع)، در انجام کار سخت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر نیز اشاره کرد و گفت: آستان قدس رضوی با توجه به تاکیدات تولیت معزز این آستان، طی ماه‌های گذشته رعایت بالای ۹۰ درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی را داشته است و همه نهاد‌های مسئول از جمله وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و دیگر مجموعه‌های نظارتی این عملکرد را تایید و اعلام کرده‌اند که آستان قدس رضوی در این عرصه پیش رو و پیشگام بوده است.

وی تصریح کرد: در دهه آخر ماه صفر امسال نیز با توجه به منویات تولیت محترم، دو رویکرد «رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی» و «استفاده گسترده از رسانه و فضای مجازی برای برنامه‌های این ایام» را مد نظر قرار داده‌ایم.

قائم مقام تولیت آستان قدس ادامه داد: امسال با توجه به محدودیت‌های حضور گسترده زائران، باید به دنبال آن باشیم که رابطه معنوی بین زائر و امام را از طریق توسل برقرار کنیم، لذا حداکثر استفاده از ظرفیت رسانه و فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم با برنامه‌های ابتکاری و نوآورانه، دل‌های مردم را به ضریح حضرت رضا (ع) مردم گره بزنیم.

وی افزود: در کنار نیاز به همکاری و همراهی رسانه‌های ملی و استانی، هر زائر دهه آخر صفر که توفیق زیارت ایشان را داشته باشد هم می‌تواند یک رسانه برای دیگر عزیزانی باشد که به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی امکان تشرف به مشهد برایشان فراهم نیست.

وی افزود: برای این مهم، همه ظرفیت‌های رسانه‌ای ملی، استانی و بین‌المللی را پای کار آورده‌ایم و تولید برنامه‌های این ایام به ۷ زبان نیز یک اقدام نوآورانه است که به جبران شدن دلتنگی برای حضور مردم در حرم رضوی کمک خواهد کرد.

رحمتی بر ضرورت همراهی و همکاری رسانه‌ها نیز تاکید و اظهار کرد: باید سطح پوشش برنامه‌های این دهه به گونه‌ای باشد که، هر ایرانی در هر زمان که خواست دلش را به حرم مطهر رضا (ع) گره بزند، این بستر فراهم باشد و این ارتباط برقرار شود.

به گفته قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، برنامه‌های این دهه در سه بخش «برنامه‌های زیارتی و معنوی حرم مطهر»، «برنامه‌های سازمان علمی و فرهنگی برای ترویج سیره رضوی»، و «برنامه‌های اجتماعی بنیاد کرامت با مشارکت مردم، نادران خیران واقفان» طراحی شده است.

رحمتی افزود: از نظر گسترده اجرای برنامه‌ها نیز، «حرم مطهر»، «شهر مشهد»، «استان‌های خراسان»، «سراسر کشور» و «سطح بین‌الملل» مد نظر قرار گرفته و در هر گستره، برنامه‌هایی اجرا خواهد شد.

محمد مهدی برادران، مدیر عالی حرم مطهر رضوی نیز در این نشست درباره برنامه‌هایی که به شکل حضوری و با حداقل تعداد شرکت‌کنندگان برگزار خواهد شد، گفت: پیش از شیوع کرونا، بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج (ع) در دهه آخر ماه صفر میزبان بیش از ۴ میلیون زائر و مجاور بود، اما با توجه به شرایط موجود و رویکرد‌های اتخاذ شده برای مقابله با کرونا، تلاش داریم برنامه‌ها به شکل محدود برگزار شود و با پوشش گسترده رسانه‌ای و پخش زنده این مراسم، ارتباط معنوی مردم با این حرم مطهر را از طریق ویژه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برقرار کنیم.

برادران در ادامه به برخی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در حرم مطهر رضوی نیز اشاره و اظهار کرد: حرم مطهر در این ایام محفل برپایی مراسم عزاداری به شکل محدود و با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی است که محوریت اجرای برنامه‌های این ایام صحن پیامبر اعظم (ص) خواهد بود.

به گفته برادران یکی از این برنامه‌ها، مراسم عزاداری شب‌های دهه آخر ماه صفر است که قبل و بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور سخنرانان برجسته از جمله حجج اسلام والمسلمین رفیعی، پناهیان و آیت الله خاتمی برگزار می‌شود. همچنین یکی از برنامه‌های خاص این ایام که برای نخستین بار در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، اجرای مراسم سنتی عزاداری چهارپایه خوانی است که میثم مطیعی، مهدی میرداماد، مهدی رسولی، مهدی سروری و جعفر ملائکه، مداحان و ذاکران حرم مطهر در این برنامه خواهند بود.

برادران در ادامه گفت: در طراحی ویژه برنامه‌های این ایام تلاش شده برنامه‌هایی برای اقشار مختلف همچون بانوان، معلولان و جانبازان، نیرو‌های مسلح، پزشکان و پرستاران داشته باشیم، همچنین با توجه به همزمانی دهه آخر صفر با ایام گرامیداشت دفاع مقدس، برنامه‌هایی برای پیشکسوتان دفاع مقدس و جانبازان عزیز تدارک دیده شده است. مراسم عزاداری ویژه ناشنوایان در مدرسه خیرات خان، ویژه نابینایان در مدرسه میرزاجعفر، ویژه بانوان در زینبیه صحن امام حسن مجتبی (ع)، ویژه جانبازان در مسجد گوهرشاد و ویژه نوجوانان در صحن قدس خواهند بود، ضمن آنکه بستری برای تشرف معلولان به حرم مطهر در این ایام پیش‌بینی شده است. علاوه بر آن طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، اقوام مختلف از جمله هیئات آذربایجانی‌ها، مازندرانی‌ها، یزد‌ی‌ها، اصفهانی و عزاداران خراسان شمالی برنامه‌هایی را به شکل محدود و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهند کرد.

برادران با اعلام آمار اقلام مصرفی بهداشتی مورد استفاده در حرم مطهر رضوی گفت: از آغاز شیوع کرونا، بالغ بر ۲۴ میلیون عدد ماسک به صورت رایگان بین زائرانی که ماسک نداشتند، توزیع شده است. همچنین ۶ هزار لیتر مواد ضدعفونی دست و ۳۷ هزار لیتر مواد ضدعفونی سطوح در این ایام مصرف شده است.

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز به تشریح برنامه‌های فرهنگی این ایام پرداخت و گفت: تدوین و ارائه بسته فرهنگی ویژه هیئات مذهبی و مواکب حسینی و رضوی، برپایی کنگره شهدای مدفون در گلزار شهدای خواجه ربیع و رونمایی از هفت اثر جدید علمی و پژوهشی بخشی از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده سازمان ویژه این ایام است.

وی با بیان این که همه ساله در این ایام، ترویج سنت و سیره امام هشتم (ع) و اهل بیت (ع) بیش از همیشه مد نظر است، از تدارک گسترده این سازمان برای برپایی برنامه‌های علمی با موضوع سبک زندگی رضوی خبر داد.

طالبی ادامه داد: در گستره حرم مطهر رضوی، برپایی نمایشگاه‌های موضوعی محصولات فرهنگی به ویژه سیره رضوی را خواهیم داشت. همچنین در گستره مشهدالرضا (ع) برپایی مواکب حسینی، توزیع ۲۵۰۰ بسته کمک معیشتی، ارائه بسته فرهنگی، تبلیغی و تبرکی به هیئات مذهبی و. برنامه‌ریزی شده است.

به گفته او، اعزام کاروان‌های رضوی به هیئات مذهبی شهرستان‌ها و بقاع متبرکه استان نیز پیش‌بینی شده و در گستره برنامه‌های بین‌المللی نیز، ویژه‌برنامه‌های متنوعی توسط سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.

 انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مذهبی آستان قدس رضوی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی آستان قدس رضوی قائم مقام تولیت آستان قدس دستورالعمل های بهداشتی برنامه های این ایام دهه آخر ماه صفر دهه آخر ماه صفر آستان قدس رضوی حرم مطهر رضوی برنامه هایی دهه آخر صفر حرم مطهر شعار محوری برنامه ها خواهد شد رضوی نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۲۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه «در آستان بقیع»/ تصاویری از حرم‌های مطهر ائمه(ع) قبل و بعد از تخریب

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام و المسلمین نواب در ادامه سفر به مشهد به همراه سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و حج زیارت از نمایشگاه در آستان بقیع که در صحن غدیر حرم مطهر رضوی برپاست، بازدید کرد.

بر اساس این گزارش، دراین بازدید مسئولین برگزاری نمایشگاه درباره اهداف برگزاری و ویژگی‌های این نمایشگاه به سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت توضیحاتی ارائه کردند.

گفتنی است در نمایشگاه درآستان بقیع که به همت بعثه مقام معظم رهبری و همکاری آستان قدس رضوی برپا شده و تا پایان ماه شوال ادامه خواهد داشت، ماکت حرم‌های مطهر ائمه (ع) و اصحاب قبل و بعد از تخریب در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)
  • جشن تکلیف ۴ هزار دختر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • برپایی نمایشگاه «در آستان بقیع»/ تصاویری از حرم‌های مطهر ائمه(ع) قبل و بعد از تخریب
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر