Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@20:13:52 GMT

تکامل «زبان اشاره» از گذشته تا امروز

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۹۲۸۳۷

تکامل «زبان اشاره» از گذشته تا امروز

ایسنا/اصفهان بنا به گفته فدراسیون جهانی ناشنوایان، تقریبا ۷۲ میلیون ناشنوا در جهان وجود دارد که حدود ۸۰ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و این افراد برای ارتباط با دنیای کلام، از زبانی موسوم به زبان اشاره بهره می‌گیرند؛ زبانی دیداری که تا امروز بیش از ۳۰۰ نوع مختلف از آن در دنیا تکامل یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ ثبت شده زبان اشاره، نشان می‌دهد در جوامع غربی از قرن ۱۶ به عنوان یک زبان بصری یا روش‌های ارتباطی گسترش یافته‌است. نوشتن تاریخچه زبان اشاره از آغاز قرن ۱۷ در اسپانیا شروع شد و تا امروز بنا به گفته فدراسیون جهانی ناشنوایان بیش از ۳۰۰ نوع زبان اشاره متفاوت وجود دارد.

روز جهانی زبان اشاره هر سال در ۲۳ سپتامبر گرامی داشته می شود؛ روزی به منظور افزایش آگاهی از اهمیت زبان اشاره به عنوان وسیله ارتباطی و احقاق کامل حقوق افراد ناشنوا. این روز اولین بار در سال ۲۰۱۸ مطرح شد و از سویی دیگر فدراسیون جهانی ناشنوایان در سال ۱۹۵۱ در این روز تأسیس شد.

زبان اشاره نوعی سیستم ارتباطی است که با استفاده از حرکات و نشانه های بصری به وسیله افراد ناشنوا استفاده می شود. این زبان از یک سیستم حرکتی مرسوم، تقلید و اشارات دست و املای انگشتان به علاوه استفاده از حرکات دست برای بیان حروف الفبا تشکیل شده‌است.

زبان اشاره به طور کامل زبان طبیعی است و از نظر ساختاری متمایز از زبان گفتاری. یک زبان اشاره بین المللی وجود دارد که افراد ناشنوا در جلسات بین المللی و هنگام مسافرت از آن استفاده می کنند. 

به گفته سازمان ملل متحد، روز جهانی زبان های اشاره «هویت زبانی جامعه ناشنوایان را ارتقا می بخشد» و تاکید سازمان ملل در به رسمیت شناختن این زبان، نشان دهنده این است که زبان اشاره از نظر وضعیت با زبان های گفتاری برابر است و سازمان ملل در نظر دارد کشورها را ملزم کند تا یادگیری زبان اشاره را تسهیل کرده و هویت زبانی جامعه ناشنوایان را ارتقا دهند.

جوامع ناشنوا در سراسر جهان با موانع قابل توجهی در زمینه تحصیل، اشتغال و مراقبت های بهداشتی روبرو هستند. آنها نیاز به ترجمه کارآمد و مقرون به صرفه دارند تا بتوانند به خدماتی دسترسی داشته باشند که در دنیای شنوا امری بدیهی تلقی می شود.

تعجب آور است که مانع اصلی ارتباطی بین ناشنوایان صدا نیست بلکه زبان است. یک جامعه ناشنوا از زبان اشاره به عنوان زبان اول استفاده می کند و برخلاف تصور عموم، زبان اشاره ترجمه حرکتی زبان های گفتاری نیست. این زبان در واقع زبانی طبیعی کامل است که از نظر ساختاری با زبان های گفتاری تفاوت دارد.

تفاوت بین زبان اشاره و گفتاری بیشتر از تفاوت بین هر دو زبان گفتاری به دلیل تضاد در کانال های ارتباطی است. علاوه بر این، مانند زبان های گفتاری، زبان های اشاره از یک منطقه جغرافیایی به منطقه دیگر متفاوت است. در نتیجه، ترجمه بین زبان اشاره و زبان گفتاری حداقل به اندازه ترجمه بین زبان های گفتاری چالش برانگیز است.

تکنولوژی ترجمه خودکار بین زبان های اشاره و گفتاری مزایای قابل توجهی را نوید می دهد و می توان از آن برای رفع مشکل این قشر در مواقعی که ارتباطات فرامنطقه ای نیاز است، استفاده کرد.

ناتوانی در خوانش لب ها را می توان چالش بزرگ ناشنوایان و افراد کم شنوا در دوران پاندمی کرونا در نتیجه استفاده همه گیر از ماسک دانست. بسیاری از ناشنوایان با استفاده از این ابزار کلیدی (لب خوانی) برای درک جهان که از نظر آنها بی صدا است استفاده می کردند و حالا با وجود ماسک هایی که از ترس انتشار ویروس بر روی صورت افراد جای گرفته امکان این ارتباط برای ناشنوایان و افراد کم شنوا از بین رفته و آنها را در دنیای منزوی تر فرو برده است.

استفاده از ماسک های صورت شفاف و بهینه سازی خدمات مجازی و خدمات سلامت، توانبخشی و آموزش از راه دور می تواند برای افراد کم شنوا در این دوران همه گیری مفید باشد.

این مشکل زمانی مشخص می شود که افراد ناشنوا نیاز به مراجعه به مراکز درمانی داشته باشند، جایی که درک آنها برای پزشکان و پرسنل پرستاری دشوار و گاهی غیرممکن است. برای غلبه بر این مانع ارتباطی، دفتر سازمان بهداشت جهانی در بلاروس استفاده از رایانه لوحی را آزمایش کرد و مرکزی را جهت ارائه خدمات به این دسته از افراد مشخص کرد.

راهکار اسنپچت برای کمک به ناشنوایان

همچنین به مناسبت هفته بین المللی ناشنوایان، اپلیکیشن اسنپ چت (Snapchat) برچسب های سفارشی و سه لنز AR برای تشویق کاربران ایجاد کرده است.

ویژگی های جدید با ترکیب بازخورد و راهنمایی کارکنان ناشنوا و کم شنوا در این شرکت و با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری بینایی رایانه ای توسعه یافته توسط استارتاپ مجارستانی SignAll که بر فناوری ناشنوایان تمرکز دارد، طراحی شده است. SignAll فناوری توسعه داده که می تواند برای ردیابی حرکات دست و ترجمه زبان اشاره به زبان گفتاری مورد استفاده قرار گیرد.

این شرکت در ماه آوریل برنامه کاربردی تلفن همراه Ace ASL را برای iOS و اوایل این ماه برای اندروید راه اندازی کرد. ویژگی های جدید اسنپ توسط مهندس نرم افزاری که ناشنوا است، انجام شده است.

او انگیزه این کار را مشکل پسرش در یادگیری زبان اشاره اعلام کرد و معتقد است که این فناوری برای این است که به خانواده هایی مانند او کمک شود تا با هم ارتباط برقرار کرده و رشد کنند.

لنزهای AR به کاربران اسنپ چت کمک می کند تا نام خود را به همراه کلمات رایج مانند "دوست داشتن"، "بغل کردن" و "لبخند" استفاده کنند. آنها می توانند تجربیات خو را در گفتگو با سایر کاربران ثبت کرده و به اشتراک بگذارند و همچنین گروه جدیدی از برچسب های Bitmoji وجود دارد که برخی از اصطلاحات را نشان می دهد.

منبع: WHO، springer، theverge

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی زبان اشاره زبان های گفتاری زبان اشاره افراد ناشنوا بین زبان کم شنوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۲۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای ۴ شهر ناسالم و آلوده است / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، لازم است بدانیم امروز هوای چهار شهر در وضعیت ناسالم و آلوده قرار ندارد و تعداد ۱۹ شهر سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلانشهر اصفهان با شاخص ۱۶۰، در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچ یک از شهرها در موقعیت ناسالم (قرمز) ثبت نشدند.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۱۰۹، ارومیه با شاخص ۱۱۲ و اهواز با شاخص ۱۰۸، در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، به طوری که روز گذشته هیچکدام از شهرها در موقعیت ناسالم (نارنجی) قرار نداشتند.

قابل توجه است که شرایط کیفی هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای کرج با شاخص ۶۱، بوشهر با شاخص ۷۴، تهران با شاخص ۵۵، شهرکرد با شاخص ۶۲، بجنورد با شاخص ۵۲، زنجان با شاخص ۸۲، سمنان با شاخص ۵۲، زاهدان با شاخص ۵۳، قزوین با شاخص ۸۲، قم با شاخص ۷۷، سنندج با شاخص ۷۶، کرمانشاه با شاخص ۵۹، یاسوج با شاخص ۸۴، اراک با شاخص ۷۱ و همدان با شاخص ۷۲، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته هفتم اردیبهشت، شهرهای اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، بجنورد، اهواز، زنجان، سمنان، قزوین، قم، سنندج، یاسوج، اراک و همدان، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

بر این اساس، شاخص کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اردبیل با شاخص ۳۷، بیرجند با شاخص ۴۵، مشهد با شاخص ۳۷ و کرمان با شاخص ۴۸، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، اردبیل، شهرکرد، زاهدان، کرمان و کرمانشاه، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس و یزد ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای ارومیه، ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس و یزد بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، چهار شهر پاک (سبز) و هشت شهر بدون داده ثبت شده‌اند، در حالی که روز گذشته تعداد ۱۶ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و شمار ۹ شهر بدون داده درج شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 748402

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تصاویری دیدنی از تکامل پورشه در طول زمان
  • بخشی از تکامل در پورشه (فیلم)
  • هوای ۴ شهر ناسالم و آلوده است / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل شد
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • سیر تکامل ب‌ ام‌ و را خیلی سریع ببینید
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • چه شد که مغز و هیکل انسان امروزی انقدر کوچک شد؟!
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (6 اردیبهشت)