Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  احمد وحیدی وزیر کشور در یادداشتی به فرصت‌های بازرگانی ایجاد شده برای ایران پرداخت.

متن کامل یادداشت وزیر کشور به شرح زیر است:

تجارت و بازرگانی در عصر وابستگی متقابل پیچیده اقتصادی، نیازمند بستر‌ها و زمینه‌های مساعد سیاسی و امنیتی است. درواقع ثبات و پایداری در همکاری‌های سیاسی و نزدیکی اراده‌ها مولفه‌ای تعیین‌کننده در گسترش مناسبات اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قاعده‌ای کلی و همه‌جانبه در نظام نوین بین‌المللی است. بر همین مبناست که کشور‌ها طی توافقات دوجانبه و چندجانبه وارد فضای تعامل و همگرایی اقتصادی می‌شوند.

جمهوری اسلامی ایران هم با توجه به جایگاه ژئواستراتژیک جغرافیایی، ظرفیت‌های فرهنگی و جمعیتی، منابع غنی معدنی و فسیلی و فرصت‌های صنعتی ازجمله کشور‌هایی است که توان بالایی در همگرایی اقتصادی با محیط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود دارد.

به تعبیری دیگر، باید گفت در میان همه کشور‌های دنیا هیچ کشوری به اندازه ایران ظرفیت بین‌المللی شدن را ندارد. ارتباط‌دهنده شرق به غرب، جنوب به شمال، منابع طبیعی گسترده، توسعه درون‌زا، سرمایه انسانی کارآمد، توان امنیت‌ساز داخلی، قدرت امنیت‌ساز منطقه‌ای و از همه مهم‌تر تاریخ و فرهنگ این سرزمین در کنار نظام مردم‌سالاری دینی، جملگی ظرفیت‌های ایران برای بازیگری فعال جهانی است. همگی این شاخصه‌ها درصورت وجود نگاه راهبردی می‌تواند در عرصه اقتصادی فرصت‌های بی‌شماری پیش‌روی ملت ایران قرار دهد؛ به‌ویژه اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی، باید دیپلماسی چندجانبه، در خدمت پیشرفت درون‌زا و برون‌گرا قرار گیرد.

از این بستر عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و حضور در این باشگاه بزرگ سیاسی و اقتصادی شرق جهان، فرصتی مهم در اختیار کشور قرار می‌دهد. مرز‌های این سازمان گسترده، ظرفیت‌های تجاری متنوعی را در برابر کشور می‌گشاید. در این نهاد منطقه‌ای، بیش از پیش قدرت امنیت‌بخش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی نمایش داده خواهد شد.

از منظر پیشرفت همه‌جانبه داخلی که وزارت کشور نقشی هماهنگ‌کننده، شتاب‌بخش و میداندار را برعهده دارد، عضویت در سازمان همکاری شانگهای، یک ظرفیت مهم برای پیشرفت استان‌های مرزی کشور است؛ پیشرفتی که بر بوم جغرافیایی و مزیت اقتصادی مناطق مرزی کشور استوار است و واجد ویژگی تولید ثروت پایدار خواهد بود. از آن جهت که کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های از تعرفه‌های ترجیحی با یکدیگر برخوردار هستند و این موضوع می‌تواند زمینه‌ای برای گسترش مرز‌های صادراتی کشور ازجمله استان‌های مرزی مرتبط و حضور در بازار بزرگ شانگ‌های شود؛ به‌خصوص اینکه استان‌های شرقی کشور با ۲کشور عضو این سازمان یعنی پاکستان و تاجیکستان همسایه هستند و با افغانستان هم به عنوان عضو ناظر این سازمان، مرز ۹۰۰کیلومتری دارند. این موضوع با توجه به چشم‌انداز سازمان شانگ‌های که به‌دنبال تشکیل بازار‌های مشترک اقتصادی، پول واحد و کاهش موانع تعرفه‌ای در حوزه تجارت است، می‌تواند تسهیل‌گر مراودات بازرگانی برای تعدادی از استان‌های مرزی ما با ۳کشور افغانستان، تاجیکستان و پاکستان شود.

در این بستر، فعال‌شدن بازارچه‌های مرزی در ۲استان سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی به‌طور جدی پیگیری می‌شود. این بازارچه‌ها می‌توانند تسهیل‌گر تجارت محلی با استان‌های همجوار مرز‌های ایران شوند و بخش زیاد اشتغال پایدار موردنیاز در مرز‌ها را تامین کنند.

بازار بزرگ شانگ‌های میزبان حدود ۵۰درصد جمعیت جهان و قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان ازجمله هند و چین است. مسئله قابل تامل در اینجاست که اقتصاد کشور‌های شانگ‌های وجه تکمیلی و هم‌افزایی دارد.

درواقع ایران به سرمایه و ابعادی از دانش فنی قدرت‌های اقتصادی این سازمان نیاز دارد و در سوی مقابل این کشور‌ها به تولیدات نفتی، معدنی، صنعتی و مهم‌تر از آن ژئوپلیتیک ایران محتاج هستند. همچنین ایران می‌تواند یک بازار بزرگ جهت تامین نیازمندی‌های غذایی، کشاورزی، انرژی و حتی صنعتی و خدمات مهندسی برای همسایگان شرقی باشد. عضویت ایران در شانگ‌های درراستای توسعه سواحل مکران نیز قابل تعریف است. این عضویت می‌تواند چابهار را در تقاطع۲کریدور جهانی شرق به غرب (یک کمربند یک راه چین) و کریدور شمال به جنوب (هند، ایران و روسیه) تثبیت کند. همچنین مطمئن‌ترین مسیر ورودی هند به افغانستان، ایران و بندر استراتژیک چابهار است. در سوی مقابل چینی‌ها برای احیای جاده ابریشم به حضور در چابهار و جغرافیای ایران نگاه ویژه‌ای دارند و عملیاتی شدن این پروژه می‌تواند زیرساخت‌های ارتباطی، جاده‌ای و ترانزیتی ایران را در چند استان کشور متحول سازد. موقعیت بندر چابهار، ظرفیت مهمی برای گریز ایران از وضعیت تحریم‌شوندگی است که مانع از اعمال برخی محدودیت‌های تحمیلی می‌شود؛ چراکه ظرفیت تبدیل شدن به پنجره سرمایه‌گذاری‌های بانکی، مالی و تجاری را برای کشور در گستره وسیعی از کشور‌های حوزه شانگ‌های دارد. توسعه خط راه‌آهن چابهار تا زاهدان و نیز اتصال به خطوط ریلی خواف- هرات و نهایتا ازبکستان، می‌تواند در چارچوب همکاری‌های شانگ‌های عملیاتی شود.

در مجموع سازمان شانگ‌های فرصت و پنجره‌ای جدید روی توسعه سرمایه‌گذاری در ابعاد ترانزیتی، صنعتی، تجاری با محوریت‌های استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، رضوی و شمالی و نیز هم‌افزایی چندین استان همجوار با این استان‌هاست. این ظرفیت‌ها با هوشمندی راهبردی و فعال‌سازی نقاط مشترک، قابلیت بالفعل شدن درراستای تحقق پیشرفت پایدار بومی مبتنی بر مزیت‌های اقتصاد محلی را دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان همکاری های شانگهای وزارت کشور استان های مرزی سازمان شانگ ظرفیت ها کشور ها مرز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۳۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود

مقام مسئول سازمان هواشناسی گفت:‌ با توجه به افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای، باید منتظر تکرار رویدادهای شدید آب و هوایی در اکثر مناطق جهان و ایران بود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، احد وظیفه اظهار کرد: دگرگونی‌های بی‌سابقه در زمین در حال وقوع است. محتوای گرمای اقیانوس‌ها و سطح دریاها به بالاترین حد مشاهده شده رسیده و وسعت یخچال های قطب جنوب نیز به کمترین حد مشاهده شده تا کنون رسیده است.

نماینده رسمی سازمان هواشناسی کشور در تدوین گزارش اقلیمی سال 2023 قاره آسیا با بیان این‌که بحران آب و هوا بزرگ‌ترین چالش بشریت است، افزود: گرمای شدید، سیل، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و طوفان‌های حاره‌ای، ویرانی‌های زیادی به بار آورده و سبب بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی هنگفتی شده است.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی هواشناسی با هدف افزایش آگاهی‌بخشی آحاد جامعه نسبت به تغییرات در حال وقوع روی زمین، یک گزارش سالانه اقلیمی با مشارکت سازمان های هواشناسی سراسر جهان تهیه و تدوین می‌کند که بخشی از گزارش امسال با مشارکت سازمان هواشناسی ایران تدوین شده است. بخشی از این گزارش به تغییرات گسترده در پارامترهای اقلیمی ایران به ویژه در حوزه بارش و دما اشاره شده که پیامدهای زیادی داشته است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی یادآور شد: با توجه به این‌که غلظت گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش، باید منتظر تکرار رویدادهای شدید آب و هوایی در اکثر مناطق جهان و ایران بود. سازمان‌های هواشناسی و آب و هواشناسی کشورها برای مقابله با وسعت و بزرگی این چالش همکاری های خود با جامعه بین المللی را افزایش داده اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • برگزاری رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • رویه‌های بندری در هرمزگان اصلاح می‌شود
  • نمایشگاه توانمندی های صادراتی فرصت رشد و تعمیق روابط اقتصادی کشور