Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:12:33 GMT

زنان از دفاع مقدس می‌گویند

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۹۶۵۴۱

زنان از دفاع مقدس می‌گویند

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، از دفاع مقدس و روزهایی که مردم ایران با افتخار و اندوه از آن یاد می کنند، روایت های مختلفی بازگو شده است، شهدای جنگ تحمیلی، قصه های بسیاری برای بازگو کردن داشته اند و از هر سو خاطره ای به یاد می آید که آن روزگار را به تصویر می کشد. در میان همه این راویان، زنانی هستند که با دقت و ریزبینی، لحظه لحظه این رویدادها را ثبت و خواندنی کرده اند، این هفته کتاب هایی به قلم زنان بخوانید که روایتگر دفاع مقدس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روایت عشق و خون، در میانه میدان جنگ

قصه ها از جنگ تحمیلی بسیارند اما قصه هایی هستند که از میانه میدان سخن می گویند، از قلبی که میانه میدان به یاد عزیزانش به تپش می افتد و معرکه عشق و خون یکی از این کتاب هاست. 

معرکه عشق و خون، مجموعه ای از ۹ داستان کوتاه است که به ادبیات مقاومت و پایداری می پردازد، داستان های این مجموعه همگی در ارتباط با موضوع انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حرم هستند. این کتاب روایتگر شخصیت‌هایی است که در دوره ای در جنگ حضور داشتند و شخصیت‌های دیگری که در حال حاضر در دفاع از ارزش‌های خود تلاش می‌کنند. در حقیقت داستان‌های کتاب به شخصیت‌هایی پرداخته است که با فضای ارزش‌های پایداری و مقاومت زندگی می‌کنند. 

این تویی تنهای تنها، فیروزه های خردلی، معرکه عشق و خون، عطر گل شب بو، قاصدک های مهاجر برخی از داستان هایی هستند که در این مجموعه می خوانید. 

مریم بصیری، نویسنده این کتاب، متولد اول اسفند ۱۳۴۸ در شهر ارومیه است، او کارشناسی تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی را از دانشکده هنر و معماری دریافت کرده و در کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی از دانشکده هنر سوره فارغ التحصیل شده است. بصیری در بیست سالگی، کار خود را با روزنامه نگاری آغاز کرد. 

مریم بصیری نویسنده پرکاری است و تاکنون بیش از ۴۰ اثر داستانی از او منتشر شده است و سال‌هاست به آموزش داستان، فیلم‌نامه و نمایشنامه‌نویسی مشغول است. از دیگر آثار او می‌توان به دخیل عشق، پشت صحنه یک رویا، بهشت من کنار توست، فانوس دریایی و مسافر باغ سیب اشاره کرد.

مجموعه داستان معرکه عشق و خون، در ۱۸۴ صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسیده است. 

یخ در بهشت برای گرم ترین روزهای جنگ

گرمای جنگ با لباس های جنگی، ادوات جنگی و کلاه فلزی، صد چندان می شود، تحمل این حال و هوا جز اراده ای پولادین، قوت قلب بسیاری می طلبد. این قوت قلب مثل یک لیوان یخ در بهشت در کام مبارزان و رزمندگان ریخته می شود، یخ در بهشتی از جنس محبت...

کتاب یخ در بهشت، روایت زنان در میدان یا پشت صحنه جنگ است، روایت مادرانی است که خودشان از قهرمانی دیگران قصه‌ها گفته‌اند و حال خودشان قهرمانانی شده‌اند که از آن‌ها قصه‌ها باید گفت. خواهران، مادران و دخترانی که سال‌ها پیش از جنگ با تربیت رزمندگان سهم سترگی در جبهه‌ها داشتند و در حین جنگ با جانفشانی و دلسوزی، و پشت خط جبهه با صبوری و مدارا، از جنگ حماسه‌ای از خود بر جای گذاشتند. 

یک نقطه از جهنم، یخ در بهشت، پرنده‌های مرده، ناله کوه، حق با تو بود، موج‌های سرخ، خانه آرزوها، گیسوبران، عروس قصر و ... بخشی از داستان های این کتاب هستند که به دبیری سیده عذرا موسوی گردآوری شده اند. رقیه کریمی، سمیه حسینی، معصومه میرابوطالبی، مونا اسکندری، سیده‌فاطمه موسوی، زهره شریعتی، محبوبه حاجی‌مرتضایی، معصومه عیوضی، مهین سمواتی، فاطمه نفری و مرضیه نفری، نویسندگان قصه های این مجموعه هستند. 

سیده عذرا موسوی، متولد ۱۸ اسفند ۱۳۶۲ است و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات کودک و نوجوان دارد.  او مربی ادبی کانون پرورش، فکری کودکان و نوجوانان بوده است. موسوی در جشنواره شعر و داستان انقلاب، جایزه داستان انقلاب و برخی دیگر از جشنواره ها مورد تقدیر قرار گرفته و تا کنون بیش از ۲۰ اثر تالیفی و گردآوری، منتشر کرده است. او نویسنده کودک و نوجوان نیز هست و در نشریات کودک نیز سابقه همکاری و مدیریت دارد. 

مجموعه داستان یخ در بهشت، در  ۱۳۶ صفحه توسط نشر کتاب جمکران به چاپ رسیده است.

هنر و قلم در خط مقدم جنگ 

هنر و جنگ، همان اندازه که با یکدیگر متقابل هستند، به همان اندازه نیز نزدیک هستند، هنر خواهان صلح و آرامش است اما در میدان جنگ، راهی برای افزودن شور و شعور به شمار می رود و این گونه به آن نزدیک می شود.

کتاب تا پلاک ۱۴۰ خاطرات ۱۴۰ نفر از اهالی قلم است از دوران دفاع مقدس که هر کدام از زاویه دید خود وضعیت و موقعیتی را روایت می‌کنند که خود و دور و اطرافیانش در آن موقعیت و وضعیت قرار گرفته بودند و تمامی این وضعیت‌ها و موقعیت ها زندگی در آن جاری است.

مصطفی رحماندوست، هدایت‌الله بهبودی، نصرت‌الله محمودزاده، سیروس همتی، مرتضی سرهنگی، جهانگیر خسروشاهی، راضیه تجار و...، بخشی از افرادی هستند که خاطره هایشان در این کتاب گردآوری شده است. 

آذر خزاعی سرچشمه، متولد اسفندماه ۱۳۵۴ در شهرری است و نوشتن را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده است. کتاب‌نمای نویسندگان دفاع مقدس(فهرستواره نویسندگان دفاع مقدس از سال ۵۹ تا ۸۵)، مجموعه داستان برادرها، مجموعه داستان خرده روایت های یک فرمانده از جنگ، دستان کوچک نقش های بزرگ، کارنامه چهل ساله نشر امیر کبیر، تا پلاک ۱۴۰ و کتاب نگاهی دیگر(ظرفیت های نمایشی خاطرات مکتوب دفاع مقدس)، بخشی از آثار او هستند.

تا پلاک ۱۴۰  به کوشش آذر خزاعی سرچشمه در ۵۴۳ صفحه به نگارش در آمده و  توسط انتشارات صریر به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها جنگ تحمیلی دفاع مقدس ادبیات فارسی هفته دفاع مقدس نویسنده کتاب ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی دفاع مقدس ادبیات فارسی جنگ تحمیلی دفاع مقدس ادبیات فارسی هفته دفاع مقدس نویسنده کتاب ادبیات معرکه عشق و خون مجموعه داستان یخ در بهشت دفاع مقدس قصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۶۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان قزوین میزبان شهید گمنام

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: مراسم استقبال از شهید گمنام  فردا  یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حجتی تاکستان برگزار می‌شود.

سرهنگ امیری مقدم افزود: ساعت ۱۶ روز دوشنبه هم  پیکر مطهر این شهید دوران دفاع مقدس  از مسجد  حضرت امام جعفر صادق(ع) شهر نرجه تشییع و در بوستان این شهر بخاک سپرده  می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اهواز
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»
  • استان قزوین میزبان شهید گمنام
  • ترسناک‌ترین فیلم جهان که کشته داده!
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • ایجاد «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» در مجموعه دفاع مقدس سمنان
  • «شمع محفل» در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن