Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@09:24:39 GMT

۲۰ بازارچه‌ مرزی کشور غیرفعال است

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۹۶۸۲۳

۲۰ بازارچه‌ مرزی کشور غیرفعال است

ایسنا/خراسان رضوی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور عنوان کرد: از ۴۰ بازارچه مرزی مشترک در ۹ استان که با هفت کشور همسایه وجود دارد، بازارچه های سه استان تعطیل است. در واقع تنها بازارچه‌های مشترک ۶ استان به تعداد ۲۰ بازارچه فعال است. همچنین از ۲۰ بازارچه ای که غیرفعال است، ۱۴ مورد به خاطر عدم همکاری کشور مقابل بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور، در نشست بررسی مشکلات تجار و فعالان اقتصادی افغانستانی که در سالن سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ایران از معدود کشورهایی است که با ۱۵ کشور همسایه بوده و ۱۶ استان مرزی دارد. در این راستا گسترش همکاری‌های اقتصادی از اولویت‌های نخست دولت است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که اخیرا در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته، توسعه همکاری و تقویت ارتباط با کشورهای همسایه از طریق وزارت امور خارجه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور مدیریت واحد مرزی را موضوعی بسیار مهم ارزیابی و عنوان کرد: اگر این مدیریت واحد در مرز مستقر شود، هر چقدر بتوانیم با همسایگان تعامل بهتری ایجاد کنیم، این موضوع منجر به توسعه صادرات و واردات می شود.

دین پرست ادامه داد: قوانین و مقررات خیلی خوبی وجود دارد که باید به آن توجه و روی آن متمرکز شد. به طور مثال قانون مبادلات مرزی یکی از این موارد است که سال ۸۴ ابلاغ شد و استانداران به عنوان روسای شورای ساماندهی مبادلات مرزی مسئولیت ایجاد هماهنگی‌ها را در مرز پیدا کردند؛ لذا باید آقایان مسئول دائما این نشست‌ها را برگزار کنند.

وی خاطرنشان کرد: کارگروه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری نمونه دیگری از این قوانین خوب است که به واسطه آن مراکز خدمات سرمایه گذاری را در استان‌ها ایجاد کرده‌ایم و استاندار رییس آن است و اختیارات خوبی برای تقویت سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری با کشورهایی مانند افغانستان در اختیار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور تبیین کرد: حفظ تعاملات تجاری مستلزم این است که ما یک نگاه برد برد به مسائل داشته باشیم و کالاهای مورد نیاز را در ردیف کالاهای وارداتی قرار دهیم. هفته چهارم مهرماه نشست مشترک استانداران مرزی و نمایندگی‌های کنسولگری ایران در کشورهای همسایه را خواهیم داشت که چین و هند هم به این ۱۵ کشور اضافه می‌شود.

دین پرست ایجاد بانک اطلاعاتی و رتبه‌بندی تجار و بازرگانان برای توسعه تعاملات با محوریت سازمان سرمایه‌گذاری، بازنگری در صدور روادید برای افغانستانی‌ها، ایجاد شعبه ویژه صرافی، تفویض اختیار حضور اقامت سه ساله، کیفیت واحدهای اقامتی در مرز، مجوز ورود موقت پلی اتیلن از طریق گمرک، استرداد مالیات بر ارزش افزوده تجار و بازرگانان، رفع مشکل تامین سوخت، تمدید صدور کارت بازرگانی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خدمات بانکی و انتقال پول، ارایه خدمات بانکی و اینترنتی، رفع مسئولیت اعمال در نقل و انتقال وجه، تامین سوخت در مرز، رفع بلوکه کردن حساب ها به منظور تعدیل مشکلات تجار و بازرگانان افغانستانی را از مصوبات این نشست و ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی برشمرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، وی گفت: رئیس جمهوری در سفرهای اخیر خود به استان‌ها بر فعال‌سازی بازارچه های مشترک مرزی تاکید کرده‌اند که باید بررسی آخرین وضعیت آن در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی استانداري معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۶۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۱۰۰۰ میلیارد پروژه عمرانی در روستاهای یزد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به افزایش اعتبارات روستاهای یزد در دولت سیزدهم از اجرای ۱۰۰۰ میلیارد پروژه عمرانی در روستاهای یزد خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدجواد ابوالحسینی بعد از ظهر امروز در نشست با اعضای شواری اسلامی شهر و روستاهای مهریز با اشاره به اینکه توجه به نقش شوراها در اداره و مدیریت شهرها و روستاها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اظهار داشت: اینکه در ایران مدیریت شهرها و روستاها به شوراهایی سپرده شده که اعضای آن به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند، نشان‌ دهنده توجه ویژه و خاص جمهوری اسلامی ایران به نقش‌آفرینی مردم در مدیریت امور خود است.

وی تصریح کرد: قطعا با توجه به شرح وظایفی که در قانون اساسی کشور در نظر گرفته شده، شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش بسیار مهم و کلیدی در فعالیت‌های عمرانی و همچنین تامین امنیت اجتماعی منطقه خود دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد یکی از اولویت‌های اصلی استان یزد را توسعه متوازن دانست و تصریح کرد: سال گذشته مجموع اعتبارات روستاهای استان یزد از محل ارزش افزوده و سایر اعتبارات، 400 میلیارد تومان بود.

ابوالحسینی عنوان کرد: این در حالی است که با اقدامات صورت گرفته از سوی مجموعه دولت در استان، در حال حاضر شاهد فعالیت‌های عمرانی با بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار در روستاهای استان هستیم.

وی با بیان اینکه همه این اقدامات و فعالیت‌های عمرانی مرهون تلاش اعضای شورا‌ها و جلب مشارکت آنهاست عنوان کرد: تکمیل این پروژه‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه نقاط روستایی استان ایفا می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد افزود: همکاری و مشارکت مردم با دهیاران و اعضای شورا‌های اسلامی و تعامل مناسب با دستگاه‌های اجرایی، مهمترین عامل در راستای تسریع در اجرا و بهره‌برداری از طرح‌ها و توسعه مناطق روستایی است.

انتهای پیام/781

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۰۰ میلیارد پروژه عمرانی در روستاهای یزد
  • جهش تولید بدون تکیه بر نیروی کار میسر نیست
  • ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در لرستان لازم است
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • استاندار: برای تحقق طرح جامع مناطق ویژه اقتصادی مازندران؛ هماهنگی های لازم انجام شده است
  • نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت و گاز است
  • کارگران عامل مهم توسعه اقتصادی کشور هستند
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها