Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، محمدمهدی جوادیان زاده، روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی با موضوع آب، صلح و توسعه پایدار افزود: تغییر در بهره وری از آب جز با همراهی و همکاری همه ذی نفعان اتفاق نمی افتد و همگان باید در استفاده از این کالای با ارزش در جهت توسعه باید تغییر رویه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در ادامه تصریح کرد: دولت باید اختیارهایی را به تشکل های مردمی تفویض کند تا آنها بخشی از کار را عهده دار شوند.

همچنین آیت الله سید مصطفی محقق داماد در این نشست گفت: صلح صرفاً به معنای نبود جنگ و درگیری نیست بلکه در نظام معرفتی توحیدی صلح  به این معناست که همه موجودات و مسلمانان در برابر حق تسلیم هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بر اساس دیدگاه قرآن راه رسیدن به آرامش و صلح تسلیم خداوند واحد بودن است و این جز رسیدن به صلح توحیدی ممکن نیست.

وی اضافه کرد: اینکه انسان خود را برتر از طبیعت و آن را مسخر خود بداند و آب، هوا، کوه، منابع طبیعی و دریا را آلوده و تخریب کند امر نادرستی است چراکه از دیدگاه قرآن محید همه جهان تسبیح گوی خدا هستند و انسان هم یکی از آنهاست.

محقق داماد تصریح کرد: یزد به استان قنات، قنوت و قناعت معروف است و زندگی مردم این استان الگویی برای یک انسان قانع، عابد و تسلیم خداست.

وی با بیان اینکه آب، انرژی، منابع زیرزمینی همه از انفال است، اظهارکرد: اگر ما خود را خداپرست می دانیم باید پاسدار صلح باشیم و به طبیعت احترام بگذاریم و از اسراف اجتناب کنیم.

این نشست از سری نشست های بین المللی اندیشه آبی بود که از سوی مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آب در یزد با مشارکت وزارت نیرو و دفتر منطقه ای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در تهران برگزار شد.

بیست و هشتم شهریورماه گذشته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفته بود :با توجه به سطح افت منابع آب های زیرزمینی ، مدیریت مصرف این ماده حیاتی با ارزش باید به عنوان یک ضرورت مهم اجتماعی و اقتصادی برای آینده استان بیشتر مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، جوادیان زاده در دومین شورای حفاظت آب شهرستان اشکذر که با حضور فرماندار، نماینده مدیریت بحران و دیگر مسئولان ذی ربط استان و منطقه برگزار شد ،با ابراز نگرانی از افت سطح آب های زیرزمینی به ویژه دشت چرخاب و اشکذر که بخش بزرگی از دشت مهریز - اردکان را شامل می شود بر مدیریت علمی مصرف به عنوان یک ضرورت مهم برای آینده استان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه اشکذر نقطه بسیار حساسی برای استان یزد است و مهمترین منبع آب شرب استان در آن قرار دارد ، گفت: سطح آب های زیرزمینی استان به خصوص منطقه چرخاب اشکذر مطلوب نیست و با افت ۴۵ سانتی متر در سال روبروست و اگر مدیریت نشود هرساله به این عدد افزوده ، فرونشست ها و فروچاله های زیادی را موجب می شود.

منابع آب یزد متکی به آب های زیرزمینی  و آب انتقالی است ، میزان بارش سالانه در استان یزد ۶۵ میلی متر و میزان تبخیر حدود چهار هزار میلی متر است.

استان یزد در منطقه گرم وخشک و کم باران قرار دارد و رودخانه سطحی قابل توجهی در آن جاری نیست  و حدود سه هزار رودخانه خشک که یزدی ها از آن با عنوان « مَسیل » یاد می کنند، وجود دارد و در موقع بارندگی شدید برای چند ساعتی آب در آن جاری می شود و تعدادی از مردم در کنار رودخانه حضور می‌یابند و  سیلاب جاری زمینه سرگرمی تعدادی از شهروندان را برای ساعتی فراهم می‌کند . 

ایران سرزمینی کوهستانی است که دو رشته کوه البرز و زاگرس همانند دیواره‌ای مانع رسیدن ابرهای باران‌زا از شمال و غرب کشور به بخش‌های مرکزی می‌شود و به همین دلیل نیز بخش اعظم کشور را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می‌دهد.

کمبود منابع آبی همواره به عنوان یک عامل محدود کننده فعالیت‌ها در اقلیم ایران مطرح بود، متوسط بارندگی در جهان حدود ۸۶۰ میلی‌متر است در حالی که متوسط بلند مدت این عدد در ایران ۲۵۰ میلی متر است.

توزیع بارندگی در ایران نیز ناهمگون است به نحوی که یک درصد از مساحت ایران بارشی بیش از هزار میلی متر دارد و میزان بارندگی در مناطقی همچون حوضه آبریز شرق کشور حدود ۱۴۸ میلی متر است. به‌طور کلی آب در سه بخش کشاورزی، شرب و صنعت مصرف می‌شود.

برچسب‌ها سفره آب زیرزمینی یزد یونسکو وزارت نیرو تفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سفره آب زیرزمینی یزد یونسکو سفره آب زیرزمینی یزد یونسکو وزارت نیرو تفت آب های زیرزمینی میلی متر بین المللی منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لرستان یکی از استان‌های امن در کشور به شمار می‌آید

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت امروز دوشنبه در نشست با فرماندهان فراجای استان لرستان، اظهار داشت: استان لرستان، استانی امن و فعال با مشارکت مردم است.

وی با اشاره به اینکه تعامل مردم و پلیس، عامل موفقیت پلیس است، افزود: تحقق اهداف و مأموریت‌های نیروی انتظامی در سایه تعامل مردم با پلیس محقق می‌شود و در این راستا بر اساس گزارش‌های اعلام شده در لرستان فرایند خوبی وجود دارد.

استاندار لرستان با اشاره به تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و صحنه‌هایی که از خشونت پلیس علیه دانشجویان معترض در دانشگاه‌های آمریکا منتشر شده است، افزود: رفتار پلیس آمریکا نسبت به دانشجویان، استادان و فیلسوفانشان بدترین رفتار انسانی است و این در حالی است که جامعه امنیتی ما با حضور مردم ایجاد امنیت می‌کنند.

کد خبر 6091973

دیگر خبرها

  • رهاسازی آب سد سفیدرود از صبح ۱۶ اردیبهشت ماه
  • مدیرعامل بانک سینا تغییر کرد/ ابدالی سرپرست شد
  • چین: فیلیپین اراده پکن برای حفاظت از حاکمیت خود را به جالش نکشد
  • بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از طرح آبرسانی به شهرستان بهمئی
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • پتروشیمی، نام باشگاه استقلال را تغییر داد
  • تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس
  • لرستان یکی از استان‌های امن در کشور به شمار می‌آید
  • حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود