Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@06:53:41 GMT

شهرداری تهران در مسیر کارآمدی

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۹۸۰۶۸

شهرداری تهران در مسیر کارآمدی

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، علیرضا گلریز کارشناس مسائل شهری طی یادداشتی نوشت: انتصاب یک مدیر انقلابی و جهادی به عنوان شهردار تهران پس از یک دوره رخوت و انفعال در مدیریت این کلان شهر، دلسوزان و شهروندان تهران را امیدوار کرد، و مطالبه عمومی در راستای بهبود در مدیریت، ساختار، منابع انسانی و فرآیندهای شهرداری و مؤلفه‌های مهم و موثر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرسازی و نوسازی شهر تهران ایجاد کرده است و همگان آماده تحقق وعده شهردار پس از انتصاب هستند که گفت: «ان‌شاءالله با همکاری مشترک دولت، مجلس و شهرداری، تحول به نفع مردم را رقم می‌خورد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرور موارد ذیل یادآور اقدامات مهمی است که شایسته می‌باشد در تصمیم گیری‌های آتی شهردار و مدیران منتصب مد نظر قرار گیرد.

مهم‌ترین دغدغه متخصصان مدیریت و برنامه‌ریزان شهری به خصوص کلان شهر تهران در سال‌های اخیر‌، ایجاد یک درآمد پایدار برای شهرداری بوده است تا از شهر فروشی برای درآمد بیشتر اجتناب شود؛ امید است با اتخاذ استراتژی مناسب و استفاده از نظر خبرگان و کارشناسان متخصص و متعهد، برنامه ریزی لازم برای تحقق این امر مهم در دستور کار شهردار قرار گیرد.

ارکان اساسی ایجاد درآمد پایدار در ساماندهی، اصلاح فرآیندها و توسعه فن آوری و ایجاد سامانه‌ها و شفافیت‌سازی می‌باشد لذا حضور مدیران توانمند، نوآور و مشاوران دلسوز در این عرصه  ضروری است، به عنوان مثال در مدیریت فاوای شهرداری باید مدیران متخصص آینده‌نگر و تحول‌خواه و هماهنگ با سایر مدیران بدنه شهرداری حضور یابند که قطعاً یکی از الزامات اساسی برای ساماندهی و کمک به تصمیم سازی مدیران شهری توسعه زیر ساخت‌ها، بانک‌های اطلاعاتی جامع و داشبوردهای مدیریتی خواهد بود.

همه آنچه که در عیان و زیر پوست شهر می‌گذرد باید به دقت شناسایی، ثبت و ضبط، فرآیند کاوی و ساماندهی شود؛ تا قابلیت ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری را محقق سازد. ایجاد یا تکمیل بانک اطلاعات کارگران فصلی، پیمانکاران، کسبه، دستفروشان، اجزاء حمل و نقل و عناصر اصلی و فرعی داد و ستدها، که با امکانات و تسهیلات شهری در حال انجام است و درآمد آن بیشتر در اختیار فرصت طلبان و افراد حرفه‌ای قرار می‌گیرد باید عملیاتی شود.

نکته مهم دیگر اقدامات فرهنگی و تولید محتوای فاخر انقلابی، اسلامی در بطن و سیمای شهر به صورت ملموس یا ناملموس است که نیازمند یک برنامه‌ریزی جدی می‌باشد تا شهروندان خواسته یا ناخواسته درگیر این محتوا شده و علاقمندانه آن را پیگیری کنند، مانند یک داستان یا مثنوی موزون که از ابتدای یک مسیر آغاز و در نقطه‌ای پایان یابد و طوری هنرمندانه طراحی شود که ذوق آفریننده باشد همانند دیوار نگاره میدان ولی عصر (عج) که چیزی فراتر از بیلبورد یا بنرهای تبلیغاتی است.

تغییرات و اصلاح در سیما و طراحی شهری و المان‌های موجود یکی از الزامات و نیازهای اساسی شهر تهران است که اغلب هیچ حسی به مخاطب یا مشاهده گر القا نمی‌کند، به خصوص در طراحی المان‌ها و میادین اصلی شهر تهران شاهد هیچ مفهومی نیستیم، این موضوع قابل تامل است، آیا این المان‌های شهری و طراحی‌ها نمی‌تواند در تراز پایتخت ام القری ‌کشورهای اسلامی باشد؟ آیا نمی‌تواند به عنوان روایت‌گری حرفه‌ای در شناساندن دستاوردها و نمادهای انقلاب اسلامی و رویدادهای مهم ۴۳ ساله اخیر برای آگاهی بخشی به عموم شهروندان طراحی شود.

در تمامی عرصه‌ها در تولید محتوای فاخر فرهنگی بدهکار انقلاب هستیم و مطالبه جدی از شهرداری تهران در دوره مدیریت جدید، اقدامات فرهنگی در تراز بیانیه گام دوم انقلاب است.

قطعاً کلیشه و تکرار مد نظر نیست و باید نوآوری چاشنی این مهم گردد، در خیلی از کشورها ایستگاه‌های مترو، موزه و محل نمایشگاه دائمی است.

پیشنهاد می‌شود در طراحی ایستگاه‌های جدید مترو تهران این روایتگری تحولات انقلاب به صورت کامل و نوآورانه با معماری اسلامی مد نظر قرار گیرد، و ارزش‌ها و قهرمانان ایران اسلامی با این کار، بیشتر به جامعه شناسانده شوند.

ساماندهی املاک و مستقلات شهرداری از اهم واجبات مدیریت فعلی است، حمایت از جوانان، کارآفرینان، زنان سرپرست خانواده، با استفاده از امکانات شهرداری کم و بیش انجام می‌شود که باید بازبینی و افزایش کمی و کیفی این اقدامات مد نظر باشد.

راه اندازی و تسهیل‌گری و سرعت بخشی به مراکز نوآوری و اشتغال‌زایی شهر تهران باید بهبود و توسعه یابد و حوزه اجتماعی شهرداری نیازمند برنامه‌ریزی جدی‌تر و نگاه عمیق‌تر است که یاری همه ارکان مدیریت شهری را می‌طلبد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بهبود در مدیریت تحول در مدیریت شهرداری تهران شهر تهران مد نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۸۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸ پروژه عمرانی در پیربازار با اعتبار ۴ میلیارد تومانی

علی اکبر پورعلی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تقویت زیرساخت‌های شهری پیربازار در اولویت قرار دارد و در این خصوص اقدامات خوبی هم صوت گرفته است.

وی با اشاره به بر خی اقدامات ۱۰ ماهه مدیریت شهری پیربازار افزود: استقرار اورژانس و آتش نشانی از اقدامات خوب مدیریت شهری پیربازار است.

شهردار پیربازار با اشاره به بلاتکلیفی یک دهه‌ای پست این شهر اضافه کرد: راه اندازی مجدد دفتر پست از مطالبات به حق شهروندان پیربازار بود.

پورعلی از اجرای ۸ پروژه عمرانی و شهری در پیربازار خبر داد و بیان کرد: این تعداد پروژه‌های شهری با اعتبار ۴ میلیارد تومان از منابع داخلی شهرداری به اجرا و بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری پیربازار در گذشته از کد بودجه‌ای برخوردار نبود، افزود: با کمک مدیران استان و شهرستان پروسه کددارشدن پیربازار به سرانجام رسید و ۱۴۰۳ نخستین سالی است که از اعتبارات دولتی برخوردار می‌شویم.

کد خبر 6087961

دیگر خبرها

  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکین‌دشت
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • اجرای ۸ پروژه عمرانی در پیربازار با اعتبار ۴ میلیارد تومانی
  • مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  • بارندگی یزد به درستی مدیریت شد