Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@11:40:16 GMT

افزایش معضل اعتیاد در مناطق حاشیه نشین

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۹۹۰۱۹

افزایش معضل اعتیاد در مناطق حاشیه نشین

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص مشکلات و معضلات اعتیاد در خانواده در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اعتیاد بنیان خانواده را از هم می پاشد و علاوه بر اینکه خانواده را به اصطلاح منفجر می کند، فرزندان ناصالحی را نیز به و جود می آورد که امکان اینکه این فرزندان به اعتیاد روی آورند چندین برابر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جامعه شناس افزود: معضلات اعتیاد تنها به خود فرد محدود نمی شود و فردی که به اعتیاد روی می آورد اقتصاد جامعه را متزلزل می کند و انواع آسیب های اجتماعی دیگر از جمله فحشا، روابط نامشروع و غیره را به وجود می آورد به بیان دیگر اعتیاد زیر بنای انواع آسیب های اجتماعی است.

وی در خصوص عوامل روی آوردن افراد به معضل اعتیاد بیان کرد: بیکاری، فقر از جمله اصلی ترین عواملی است که سبب بروز اعتیاد می شود اما در کنار آن محیط زندگی، دوستان ناباب نیز از دیگر عوامل هستند اما توجه به این نکته ضروری است یکی از مسائل مهمی که در بروز اعتیاد نقش دارد حاشیه نشینی است.

قرایی مقدم عنوان کرد: مناطق حاشیه نشین هم به دلیل ضعف کنترل و عدم وجود ترس از شناخته شدن در این مناطق به دلیل بالا بودن تراکم جمعیتی یکی از عللی است که سبب افزایش اعتیاد می شود اما مشکل اصلی همان مسئله بیکاری و فقر است که همچنان درصد بسیار بالایی را برخوردار است.

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که چرا مواد مخدر از قیمت بسیار پایینی برخوردار است و چرا به راحتی در دسترس است اظهار کرد: باید گفت یکی از دلایل این پدیده شیوه کار دلالان، خریداران و فروشندگان مواد مخدر است که افراد را به دام این بلای خانمان سوز بیاندازند چراکه خود این افراد به عنوان یک پل ارتباطی نقش دارند و به نوعی بذر می پاشند تا در آینده درو کنند.

وی تصریح کرد: فضای زندگی مردم ایران؛ حاشیه نشینی شهرک های اقماری، عدم تجانس فرهنگی، عدم ترس از شناخته شدن و مهاجرت پذیری همگی از عوامل بروز انواع جرایم از جمله اعتیاد است و متاسفانه بر عوامل بازدارنده برتری دارد به همین دلیل نمی توان با وضعیت موجود و فضای زندگی که افراد در آن قرار دارند مبارزه کرد در نتیجه مشکلاتی مثل اعتیاد رو به افزایش است.

قرایی مقدم تاکید کرد: در حال حاضر نگرانی بزرگ جامعه شناسان جوانان و نوجوانان هستند؛ فرزندانی که در خانواده هایی که با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند تربیت می شوند و اعتیادشان افزایش پیدا می کند؛ در حال حاضر در شهرهای بزرگ مثل تهران محیط زندگی با افراد رابطه مستقیمی دارد به بیان دیگر محیط زندگی در حال حاضر مناسب افراد است اما به محض تغییر درآمد با تغییر محیط زندگی مواجهه خواهید شد و در این زمان است که مشکلات بزرگ تر و بیشتر می شود.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: متاسفانه مناطق حاشیه نشین در تهران، شهرک های اقماری و مناطقی که از امکانات رفاهی و اجتماعی کمتری برخوردار اند همچنین در شهرهای بزرگ معضل اعتیاد بسیار زیاد است و تبدیل به مشکلی حل نشدنی شده است.

کد خبر 5310134

منبع: مهر

کلیدواژه: اعتیاد حاشیه نشینی فقر بیکاری آسیبهای اجتماعی اربعین 1400 شورای شهر تهران بازگشایی مدارس شهرداری تهران اربعین حسینی وزارت آموزش و پرورش هفته دفاع مقدس ویروس کرونا عزت الله ضرغامی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران صندوق بازنشستگی کشوری پرونده قضایی قوه قضاییه کیفیت هوای تهران معضل اعتیاد جامعه شناس محیط زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۹۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین

در مراسمی از ۲۹ نفر از زوجین شهرستان قزوین و ۴ نفر از بانوان دهه شصتی دارای فرزند تجلیل به عمل آمد.

علیخانی مدیر کل امور بانوان استانداری در این مراسم گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده دهه شصتی‌ها جزو سرمایه‌های این کشور هستند و مسائل و مشکلات خودشان را هم دارند و امیدواریم با توجه به مهارت‌هایی که دارند زندگی آرام و پر مهری را تجربه کنند.

علیخانی افزود: مرکز خدمات ازدواج در حال راه اندازی است و خدماتی در حوزه مشاوره و تسهیلات و مسائل ازدواج به افراد تعلق می‌گیرد که به زودی انجام خواهد شد. افرادی که وارد مرحله زندگی مشترک شده اند می‌توانند از خدمات این مرکز استفاده کنند. چون افراد از دو خانواده متفاوت هستند نیاز به گذشت و مهارت زیادی هست تا زندگی‌ها دوام پیدا بکند و شرایط آرامش برای تربیت خودمان و فرزندانمان فراهم شود.

حجت الاسلام محمد حسینی کارشناس امور خانواده هم در این مراسم گفت: مادران امانت داران فرزندانشان هستند و به گفته شهید مطهری هیچ مقامی بالاتر از مادری برای یک زن نیست.

وی بهترین زمان برای فرزند آوری بعد از ازدواج را شناخت قابلیت‌های لازم برای والد شدن، پذیرش روانی برای بچه دار شدن هر دو زوج، پشتیبانی از همسر عنوان کرد.

خیری فر مشاور امور بانوان اداره کل ثبت اسناد استان گفت: با توجه به کاهش آمار ازدواج جوانان دهه شصت تصمیم شد برای ترغیب به ازدواج از زوجینی که در سال ۱۴۰۲ ازدواج کرده اند تجلیل به عمل آید و برای حمایت از فرزند آوری این افراد هدیه‌ای به مبلغ دو میلیون و پانصد هزارتومان به صورت بن خرید سیسمونی به افراد اهدا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • دشمن در حال ترویج معضل بی هویتی در جامعه است
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟
  • پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت
  • در چه سنی می‌توان یک فرد را «پیر» دانست؟
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین