Web Analytics Made Easy - Statcounter

حقیقت این است که مدرسه در ایران تبدیل به سیستم تثبیت نابرابری‌های اجتماعی و تخریب استعدادها و خلاقیت های هر نسل شده است وسالیان درازی ست که  نظام آموزش و پرورش، به بنگاه پولسازی و ثروت اندوزیِ مافیای کنکور در ایران تبدیل شده است.
نظامی که هم «دانش» در آن تجلی و ارزش افزوده ای برای تحصیل کنندگان ندارد و هم «پرورش» در آن اگر فرزندان را به بیراهه و آسیب وادار نکند، عموما موجب از بین رفتن استعدادها و خلاقیت های خروجی هایش بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهر ماه، گرچه بوی دلپذیر گشایش مدرسه دارد اما دغدغه های آموزش پرورش همچنان باقی ست و امروز ضرورت دارد برای تحول و توسعه، وضعیت موجود آموزشی مدارس را بی تعارف و هراس، نقد کنیم.
آموزش و پرورش، در سه دهه گذشته، به نهادی پولی- مالی تبدیل شده که تجلی گاه یک نظام نابرابر اجتماعی است. البته مساله فقط تبعیض و نابرابری نیست . در کنار این نابرابری ها، مساله دانش پروری و پروهشگری و «دانش»- «آموز»پروری در نظام آموزش و پرورش در ایران، تبدیل به نهادی برای تخریب استعدادهای نسل ها شده است.

امروز برخی از خانواده های آگاه و با اطلاع و با سواد را در اطراف مان می بینیم که از تحصیل فرزندان شان در این نظام آموزش و پرورش پرهیز کرده اند و به شیوه های آموزش آنلاین در مدارس مجازی در خارج از ایران مشغول اند.

نویسندگان و اعضاء گروه نخبگان خبرآنلاین در سالیان متمادی، دغدغه ها، نقدها و نظرهای خود را درباره این نظام آموزشی و پرورشی عقب مانده در یادداشت های گونانگونی نوشته اند:

شیرزاد عبداللهی یکی از متخصصان و پیشتازان نقد آموزش و پرورش است که در این باره بسیار نوشته است: چالش‌های آموزش و پرورش ایران چیست؟

سید یحیی یثربی، استاد تمام و دکترای فلسفه اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، سال هاست که انتقادهایش را پیدا و پنهان درباره تبعیض آموزشی گفته و فریادها زده است: تبعیض، ریشه اهداف و ارزش های ملی و دینی ما را در آموزش و پرورش از بین برد

غلامرضا فدایی، استاد تمام دانشگاه تهران و دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، یکی دیگر چهره های منتقد جدی وضعیت آموزش و پرورش بوده است که نوشته است: آموزش‌وپرورش هم قربانی می‌شود و هم قربانی می‌دهد و در یادداشتی دیگر از زوال هویت و زوال فرهنگ در نظام آموزش کنکور محور در ایران نوشته است: از کلپاچینو تا کارپاچینو

مجید ابهری، دکترای علوم رفتاری از انگلستان و از جمله منتقدان و آسیب شناسان آموزش و پرورش است که نوشته است: جایگاه خلاقیت در نظام آموزشی ایران کجاست؟

علی زمانیان، جامعه شناس نیز در یادداشتی هشت مساله در نظام ناکارآمد آموزش و پرورش را مورد نقد قرار داده است: وضعیت آموزش و پرورش ما

میرزاعلی آیت اللهی، کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعه که سال ها ریاست آموزش و پرورش شمیرانات تهران را برعهده داشته، می نویسد: «آیا در آموزش و پرورش، نسلی دانش پژوه تربیت کرده ایم یا نسلی که با اعتماد به نفس زندگی خود را اداره کند؟ اینها را باید پاسخ گفت قبل از آن که نسل های آینده ما را محاکمه کنند...: هشداری برای آینده درباره کیفیت آموزشی

فردین علیخواه، دکترای جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، در یادداشتی منتقدانه وضعیت نابرابری در مدارس را از منظر یک جامعه شناس فرانسوی بررسی کرده و می نویسد: وقتی مدرسه نابرابری را تثبیت می‌کند

چه دقیق نوشته است دکتر یثربی، استاد فلسفه و تربیت در گروه نخبگان خبرآنلاین که : « نظام آموزش و پرورشی که در آن ظاد بی انتهای مدارس خصوصی و مدارس ملی اش آزاردهنده باشد، نه آموزش در آن به سرانجامی خواهد رسید و نه پرورش. آموزش و پرورشی، امیدآفرین است که در آن فرزندان سرمایه داران و مقامات در همان مدرسه ای با همان کیفیت، درس بخوانند که عموم فرزندان مردم در مدارس دولتی درس می خوانند. تبعیض، ریشه اهداف و ارزش های ملی و دینی ما را در آموزش و پرورش از بین برده است.»

گرچه با همه این وضعیت، ما به آینده و تحولات آینده ایران امیدواریم. نقد حال، پایان فردا نیست. آغازی نو برای آینده است.

یادداشت های تازه اعضاء گروه نخبگان خبرآنلاین را درباره آموزش و پرورش بخوانید:
مدارس و دانشگاه آنلاین، آسیبی به رکن اساسی کشور 
پیشنهاد وزیر برای آموزش و پرورش
سخنی با سرپرست آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس

/6262

کد خبر 1311086

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نظام آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش کنکور حذف کنکور یحیی یثربی خلاقیت مدرسه مدرسه مجازی نظام آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۰۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

به گزارش پارس نیوز، حمید طریفی حسینی، درباره ثبت نام دانش آموزان ابتدایی اظهار داشت: ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش ۱۹ اردیبهشت را برای ثبت‌نام کلاس اولی‌ها مشخص کرده است که این امر به صورت الکترونیک قابل انجام است.

وی ادامه داد: تاکنون سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی حدود یک میلیون نوآموز بدو ورود به دبستان انجام شده است و برای ثبت نام پایه اول این نوآموزان، والدین آن‌ها می‌توانند از تاریخ اعلام شده به سامانه irhttp://my.medu.ir مراجعه کنند.

سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی؛ پیش شرط ثبت‌نام پایه اول

طریفی حسینی یادآور شد: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان به عنوان پیش شرط مهم ثبت‌نام پایه اول است و از خانواده‌هایی که تاکنون برای سنجش نوآموز بدو ورود به دبستان خود اقدام نکرده اند، درخواست می‌کنم، نسبت به این امر اقدام کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ثبت‌نام اتباع نیز تابع ضوابط و مقررات خاص خود است که پس از ابلاغ شیوه نامه مربوطه ثبت‌نام آن‌ها آغاز خواهد شد.

طریفی حسینی درباره محدوده بندی مدارس با توجه به موقعیت جغرافیایی منازل توضیح داد: نحوه محدوده بندی جغرافیایی مدارس در دستورالعمل ثبت‌نام به استان‌ها اعلام می‌شود.

وی با اشاره به ماده ۴۱ آیین نامه اجرایی مدارس گفت: به منظور توزیع متوازن دانش آموزان، محدوده بندی جغرافیایی با اولویت ثبت‌نام دانش آموزان در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت آنان لحاظ می‌شود و ثبت‌نام از دانش‌آموزانی که والدین آنان هر دو شاغل هستند، در مدرسه نزدیک به محل کار پدر یا مادر، منعی ندارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ثبت‌نام موردی دانش آموزان ساکن در محدوده مدارس مرزی مناطق آموزش و پرورش به ویژه در کلانشهر‌ها با هماهنگی و نظارت ستاد‌های ثبت نام مناطق آموزشی همجوار امکان پذیر است.

وی درباره زمان ثبت‌نام و طرح سنجش سلامت دانش آموزان، یادآور شد: آموزش و پرورش تقویم اجرایی مرتبط با فعالیت مدرسه از جمله سنجش، ساماندهی نیروی انسانی، ثبت و سفارش کتاب درسی و ثبت‌نام دانش آموزان را به عقب کشیده و ساماندهی این موارد باید تا مرداد انجام شود تا فرصت برنامه‌ریزی آموزشی به مدارس داده شود.

منبع : دانشجو

دیگر خبرها

  • رشد بیش از ۴ برابری آمار جذب و پذیرش نیروی انسانی در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان
  • تدارک بیش از ۲۰ برنامه مختلف به مناسبت هفت معلم
  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • چند درصد مدارس استان سمنان تخریبی است؟
  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰۱ مدرسه در استان بوشهر
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟