Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@22:20:14 GMT

جنگ لفظی تایوان و چین شدت گرفت

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۰۷۸۷

جنگ لفظی تایوان و چین شدت گرفت

همزمان با هشدارهای مطرح شده در خصوص آغاز جنگ سرد جدید بین چین و آمریکا، جنگ لفظی میان چین و تایوان نیز بر سر درخواست عضویت در پیمان تجاری جامع فرا-اقیانوس آرام شدت گرفت.

به گزارش برنا به نقل از ژاپن تایمز، تایوان روز چهارشنبه اعلام کرد که بطور رسمی برای پیوستن به پیمان تجاری موسوم به "توافق جامع و پیشرو برای مشارکت فرا اقیانوس آرام" (CPTPP) درخواست داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخواست تایوان یک هفته پس از آن مطرح شد که چین نیز درخواست مشابهی برای پیوستن به این پیمان تجاری ثبت کرده بود.

در این حال وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که با ورود تایوان به هرگونه پیمان یا سازمان رسمی مخالف است. در همین حال، تایوان روز پنجشنبه ادعا کرد که چین 24 هواپیمای جنگی را به منطقه دفاع هوایی این جزیره (تایوان) اعزام کرده و آن را "بخشی از الگوی آزار تقریبا هر روزه چین علیه تایوان" قلمداد کرد.

وزارت امور خارجه تایوان نیز اواخر وقت پنجشنبه با صدور یک بیانیه شدیداللحن تاکید کرد که "چین هیچ حقی برای اظهارنظر درباره درخواست عضویت تایوان (در پیمان تجاری یاد شده) ندارد".

این بیانیه می‌افزاید: دولت چین جنایتکار در افزایش خصومت‌ها در آن سوی تنگه تایوان است و  تنها می‌خواهد در جامعه بین‌المللی در برابر تایوان زورگویی کند.

به گزارش وزارت خارجه، چین عضو پیمان تجاری فرا اقیانوس آرام نیست و سیستم تجاری این کشور به علت عدم سازگاری با معیارهای این بلوک تجاری تا حد زیادی در سطح جهان مورد تردید و پرسش قرار گرفته است.

وزارت خارجه تایوان می افزاید: اندک زمانی پس از درخواست عضویت تایوان، چین نیروی هوایی خود را برای تهدید و ارعاب تایوان وارد عمل کرد و چنین الگوی رفتاری تنها از سوی چین سر می‌زند.

"دفتر امور تایوان" در کشور چین نیز با صدور بیانیه‌ای در اواخر وقت پنجشنبه گفت که ورود چین به پیمان تجاری فرا- اقیانوس آرام به نفع احیای اقتصادی جهانی در دوران پسا پاندمی (کرونا) خواهد بود.

این بیانیه می افزاید: چین با استفاده تایوان از مساله تجارت به منظور پیشبرد "فضای بین‌المللی" خود یا وارد شدن به فعالیت‌های استقلال مخالف است. امیدواریم که کشورهای مرتبط با موضوعات تایوان برخورد مناسبی با این مساله داشته باشند و سکویی برای فعالیت‌های استقلال طلبانه تایوان فراهم نسازند.

 "توافق جامع و پیشرو برای مشارکت فرا اقیانوس آرام" با نام اولیه توافق تجاری فرا-اقیانوس آرام (TPP) با 12 کشور عضو، به عنوان یک وزنه تعادلی اقتصادی مهم در برابر چین ارزیابی شده بود، اما آن توافق در اوایل سال 2017 با خروج آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ در وضعیت نامشخصی قرار گرفت. این گروه که بعدا به عنوان توافق جامع و پیشرو برای مشارکت فرا اقیانوس آرام (CPTPP) بازنامگذاری شد، کشورهای کانادا، استرالیا، برونئی، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام را شامل می‌شود. 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا اقیانوس تایوان چین وزارت امور خارجه امور خارجه دولت جامعه اقیانوس آرام جهان تجارت استقلال تایوان چین پیمان تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۰۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| درگیری لفظی صلاح و کلوپ لب خط!‏

فیلم| درگیری لفظی صلاح و کلوپ لب خط!‏

دیگر خبرها

  • دعوای لفظی محمد صلاح و کلوپ پیش از ورود ستاره به زمین | تلاش هم تیمی ها برای آرام کردن اوضاع | ویدئو
  • فیلم| درگیری لفظی صلاح و کلوپ لب خط!‏
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • تایوان: ۲۲ هواپیمای چینی حریم ما را نقض کردند
  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی + جزئیات ۳عملیات دیگر
  • واشنگتن و لندن ناتوان از مقابله با حملات ارتش یمن
  • ناتوانی واشنگتن و لندن از مقابله با حملات ارتش یمن