Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس گفت: در هرجای عالم، هنگامی که یک ارتش متجاوز به محدوده سرزمینی کشوری دیگر یورش می‌برد و با مقاومت آن ملت ذلیلانه عقب‌نشینی می‌کند آن روز به عنوان سالروز پیروزی گرامی داشته می‌شود، اما در تقویم ما هفته گرامیداشت دفاع مقدس در برابر تهاجم حزب بعث مصادف با آغاز این جنگ نابرابر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  افزود: فلسفه این نام‌گذاری نامتقارن به خاطر فرمایش امام راحل است که حمله صدام را به مثابه سنگ انداختن یک دیوانه در یک چاه دانستند و همین سخن، روحیه دفاع و مقاومت را در این ملت ایجاد کرد و همگان بنا به فرمایش بنیان‌گذار کبیر انقلاب ایمان پیدا کردند که ولو با دست خالی می‌توان در برابر حمله ماشین جنگی صدام ایستادگی کرد و پیروز شد. از این جهت، در تقویم پرافتخار انقلاب اسلامی ایران، هفته آغاز جنگ تحمیلی برای گرامیداشت ایثارگری‌های آن هشت سال تکرارنشدنی نام‌گذاری شده است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه هفته دفاع مقدس، هفته تجلیل و گرامیداشت فرهنگی است که منجر به تجدید حیات انقلاب شد، ادامه داد: فرهنگ دفاع مقدس برکات و دستاورد‌هایی داشت که حیات جامعه اسلامی ما را در ۴۱ سال اخیر بیمه کرده است؛ اگر امروزه شاهد هستیم که نسل سوم و چهارم ما به آرمان‌های نسل اول و دوم اتصال پیدا کرده‌اند، به برکت خون‌های پاکی است که زمانی در اوج مظلومیت، در کانال‌های محاصره‌شده بر زمین ریخته شد.

علم‌الهدی بیان کرد: امثال شهید حججی‌ها هیچ درک مستقیمی از دفاع مقدس نداشتند و در آن ایام، بسیاری از مدافعان حرم حتی به دنیا نیامده بودند، اما اگر لحظات شهادت آنان را موردبررسی و مطالعه قرار دهیم، مشاهده می‌کنیم که دقیقاً مشابه با لحظات شهادت شهدای دفاع مقدس است و نه تنها انگیزه‌ها بلکه حتی وصیت‌نامه‌ها نیز بر محور‌های مشابه استوار است.

او تصریح کرد: اگر مدافعان حرم توانستند دشمن را تا مرز‌های مدیترانه عقب برانند، به این خاطر است که در روز‌های پرتلاطم انقلاب اسلامی، مدافعان فاو در این منطقه ماندند، شیمیایی و شهید شدند، اما به فرمان امام عمل کردند و دست از آرمان خود برنداشتند. اگر امروز در فاصله ۱۰ متری مرز سرزمین‌های اشغالی تمثال رهبر معظم انقلاب نصب شده است، به این دلیل است که در دوران دفاع مقدس، مدافعان وطن در جبهه‌های جنگ تحمیلی ایستادگی کردند.

امام جمعه مشهد ذلت استکبار جهانی را یکی از ثمرات فرهنگ دفاع مقدس دانست و تأکید کرد: فداکاری و ایثار آن سرباز و بسیجی تنها مانده و مظلوم در دفاع مقدس کار را به جایی رساند که سال‌ها بعد، خیل دلاوران مدافع حرم بر سر دشمن یورش ببرند و او را در کیلومتر‌ها دورتر تار و مار کنند.

علم‌الهدی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به ابعاد و جنبه‌های معنوی حضور رزمندگان در جبهه‌های دفاع مقدس اظهار کرد: یکی از بارزترین ویژگی‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، مسئله اخلاص و معنویات حاکم بر جبهه‌ها است. توسل و مناجات رزمندگان در برابر باران آتش دشمن بعثی، عامل اصلی پیشروی‌ها و پیروزی آنان بود؛ رزمندگان ما مسلح و آموزش‌دیده بودند، اما تنها عامل فتح و نصر آنان در برابر آتش مهیب و غیرقابل کنترل دشمنان خدا در جبهه مقابل، همان دعای توسل‌ها و زیارت عاشورا‌هایی بود که شب قبل از عملیات با حضور قلب و اخلاص قرائت می‌کردند.

او افزود: هنگامی که در عملیات، رزمندگان ابدان پاره‌ پاره همرزمان خود را مشاهده می‌کردند، اما نه تنها سست و هراسناک نمی‌شدند بلکه مصمم‌تر و معتقدتر به پیش می‌رفتند، تنها به این خاطر بود که همه آنان در شب‌های عملیات به نماز شب برخواسته و توفیق شهادت در راه دفاع از دین خدا را از پروردگار عالم مسئلت کرده بودند.

امام جمعه مشهد رهبری امام راحل را یکی دیگر از عوامل پیروزی رزمندگان در برابر تهاجم حزب بعث دانست و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب شخصاً برای من تعریف کرده بودند که در ستاد فرماندهی جنگی که در تهران تشکیل شده بود، دو اتاق وجود داشت که در یکی شخص معظم له، مرحوم آقای هاشمی و سرلشکر رضایی بودند و در اتاق دیگر، فرماندهان میدانی محور‌ها به بررسی راهبردی مناطق عملیاتی می‌پرداختند.

علم‌الهدی بیان کرد: مقام معظم رهبری نقل می‌کردند که در مقطعی از جنگ، ارزیابی فرماندهان نشان می‌داد که امکانات و تجهیزات جبهه‌های خودی تنها برای عملیات کردن در ۱۸ روز آینده توان دارد و پس از آن عملاً قوای ما کارآیی جنگی نخواهند داشت. به دنبال این برآورد، هیئت فرماندهی عالی جنگ به محضر امام شرفیاب می‌شوند و ارزیابی فرماندهان ارشد محور‌ها را به ایشان اطلاع می‌دهند، اما بنیان‌گذار کبیر انقلاب در واکنشی تاریخی خطاب به این گزارش می‌فرمایند که به این حرف‌ها توجه نکنید؛ به اراده الهی اعتماد کنید و به میدان بروید.

بیشتر بخوانید

خطبه‌های نماز جمعه شهرستان‌های خراسان رضوی

او تصریح کرد: قدرت خدا باعث شد تا رزمندگان ما درحالیکه از نظر امکانات به هیچ عنوان برابری با تجهیزات حزب بعث نداشتند، با تکیه بر قدرت پروردگار، دشمن مستکبر و پرطمطراق را به مذلت بکشانند. امداد و نصرت الهی به این خاطر شامل حال ما شد که رزمندگان ما هم برای رضای پروردگار، تمام وجود خود را خالص کرده بودند و اگر فرهنگ دفاع مقدس و اخلاص رزمندگان در میان ما هم نهادینه شود و از مردم گرفته تا مسئولان، همه ما به همان اندازه انگیزه‌هایمان را برای دین خدا خالص کنیم، استکبار جهانی در این زمانه هم به خاک مذلت کشیده خواهد شد.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: سخن رئیس‌جمهور دولت مردمی ما در مجمع جهانی سازمان ملل منطبق با یک حقیقت محض است؛ حقیقت آن است که از کاپیتال تا کابل، ذلت آمریکا در پیش چشم جهانیان به نمایش گذاشته شد.

 علم‌الهدی اظهار کرد: عذاب الهی منحصر در ایام قدیم و سرنوشت قوم عاد و ثمود نیست و سنت پروردگار عالم است که درهم شکستن هیمنه دشمنان دین خدا را به صورت تدریجی و مستمر در برابر نظاره همه عالمیان به نمایش می‌گذارد. نسل جوان ما باید با پیشکسوتان دفاع مقدس انس بگیرند و این حقایق را از زبان آنان بشنوند، زیرا روایتگری‌های صادقانه‌ای که از ایام پرافتخار دفاع مقدس مطرح می‌شود، می‌تواند راهبرد روشنی برای چشم‌انداز آینده جامعه ما باشد.

مسئله حقوق همسایه مشروط به شرط نیست

او در خطبه عبادی نماز جمعه مشهد با اشاره به تقوای عملی در تعامل با رفتار دیگران و همسایگان افزود: امام سجاد علیه السلام در دعای ۲۶ صحیفه کامله سجادیه نظام رفتار با همسایه را در قالب دعا تبیین فرمودند و ۱۷ مولفه در مقام تنظیم همسایگی در آن دعا مشخص می‌کنند و با این ۱۷ رابطه ولایت و دوستی من و همسایگان را به بهترین شکل قرار می‌دهد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: ارتباطات ما باید دارای یک محور باشد جریان همسایگی یک جریان الزامی است شما چه بخواهید چه نخواهید با افرادی همسایه هستید که رابطه عرفان و آشنایی نسبت به افراد در مقام ولایت و دشمنی با دوستان یا دشمنان ولایت باشد؛ اگر همسایه این خصوصیت را ندارد و با بینش ضد ولایت به دشمنان ولایت وابسته است این نمی‌تواند یک رابطه مستقیم باشد البته که مسئله حقوق همسایه مشروط به شرط نیست ولو اینکه همسایه مشرک یا کافر باشد و حقش را باید رعایت کرد؛ ارتباط با همسایگان یک ارتباط ساده نیست.

علم‌الهدی بیان کرد: همسایه‌ها سه قسم هستند، همسایه‌ای که فقط یک حق دارد و نسبت به همسایه‌ها از همه پایین‌تر است و همسایه‌ای دو حق دارد و همسایه‌ای سه حق دارد؛ همسایه‌ای که یک حق بیشتر ندارد و باید یک رفتار ساده و مسالمت آمیز بین شما و او باشد و آن همسایه مشرک و کافر است و نباید آزار شما به او برسد. همسایه مسلمان که هم حق اسلام دارد و هم حق همسایگی دارد و همسایه‌ای که سه حق دارد، هم مسلمان است و هم قوم و خویش شما است.

او افزود: اگر همسایه‌ای در خط شما نیست، تفکرات شما را قبول ندارد و از دشمنان ولایت است باید رابطه‌ای مسالمت آمیز با او داشته باشید و بیش از این با وی رابطه نداشته باشید که برای شما و خانواده مضر است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: اگر همسایه شما مسلمان و قوم شما باشد باید پشتیبان یکدیگر بوده و مشکلات هم را حل کنید، حضرت سجاد در صحیفه سجادیه فرهنگ همسایه‌داری را ترویج می‌کردند و آموزش می‌دادند؛ پیش از این همسایه‌ها در زندگی هم آمیخته نبودند، اما در این زندگی آپارتمان‌نشینی افراد در زندگی با یکدیگر در آمیخته‌اند.

علم الهدی با اشاره به فرازی از صحیفه سجادیه، بیان کرد: در صحیفه سجادیه آمده است که خداوندا کمک کن این فرهنگ در زندگی مسلمانان جاری شود که مردم به همسایه‌های درمانده رسیدگی کنند و به ضعیف کمک کنند، هوای همسایه را داشته باشند که اگر این مهم صورت می‌گرفت در جامعه یک فقیر پیدا نمی‌شد.

منبع: فارس

انتهای پیام//ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هفته دفاع مقدس نمازجمعه انقلاب اسلامی صحیفه سجادیه امام جمعه مشهد دفاع مقدس همسایه ها همسایه ای علم الهدی جبهه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۱۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تشییع جانباز سرافراز، سردار ایاف در مشهد برگزار شد

مراسم تشییع پیکر مطهر جانباز سرافراز دفاع مقدس، سردار ایافت امروز صبح از مهدیه مشهد به سمت حرم مطهر رضوی برگزار شد و پس از طواف در حرم مطهر امام رضا (ع) در بهشت رضای مشهد به خاک سپرده شد.

همچنین با همکاری قرارگاه منطقه‌ای ثامن الائمه نیروی زمینی سپاه، مراسم وداع با پیکر پاک سردار سرتیپ دوم پاسدار «سید مجید ایافت» از یادگاران دوران دفاع مقدس، شب گذشته همزمان با نماز مغرب و عشا در مجتمع فرهنگی آیه‌ها برگزار شد.

سردار ایافت در دوران دفاع مقدس از هم‌رزمان سردار سرلشکر شهید «محمود کاوه» بود و معاونت اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا را بر عهده داشت؛ سردار مجید ایافت معاون شهید محمود کاوه و از فرماندهان عملیات مرصاد و یکی از قهرمانان جبهه مقاومت و همرزم سردار شهید قاسم سلیمانی بود.

وی پس از دوران دفاع مقدس نیز مسئولیت‌های متعددی را در مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عهده‌دار بود که از آن جمله می‌توان به جانشینی فرماندهی لشکر ویژه شهدا، فرماندهی قرارگاه عاشورا، جانشینی فرماندهی قرارگاه ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه و مسئولیت دبیرخانه کنگره بزرگداشت سرداران شهید و ۲۳ هزار شهید خراسان اشاره کرد.

مسئول اطلاعات عملیات لشکر ویژه شهداء، جانشین لشکر ویژه شهداء، جانشین تیپ یک ویژه شهداء، فرمانده تیپ جوادالائمه بجنورد و جانشین قرارگاه منطقه ثامن‌الائمه از جمله خدماتی است که این شهید والامقام در کارنامه خدمتی خود داشت.

تسلیت فرمانده سپاه امام رضا (ع)

سردار سرتیپ سیدهاشم غیاثی، فرمانده سپاه امام رضا علیه السلام در اطلاعیه‌ای رحلت یادگار دفاع مقدس سردار سپاه اسلام سید مجید ایافت را به خانواده و همه دوستداران و علاقمندان ایشان تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: رزمندگان دلاور لشکر ویژه شهدا در طول صحنه‌های دفاع از این مرز و بوم به ویژه در ۸ سال دفاع مقدس جان فشانی‌ها و دلاورمردی‌های سید مجید ایافت را به یاد دارند؛ او که در عملیات مرصاد به اتفاق همرزمانش، داغ پیشروی منافقین را از تنگه چهارزبر در کرمانشاه بر دل دشمنان این انقلاب گذاشت.

فرمانده سپاه امام رضا علیه السلام در پیام خود به‌مناسبت رحلت سردار ایافت ادامه می‌دهد: رضوان پروردگار بر این سردار پر افتخار و مجاهد فی سبیل الله که بعد از دفاع مقدس برای ترویج پیام انقلاب اسلامی و رفیقان شهیدش لحظه‌ای از پای ننشست و با حضور در میدان‌های فرهنگی همیشه به دنبال زنده کردن راه شهیدان بود که این تلاش‌ها در یاد و خاطره اهل فرهنگ و هنر انقلاب خواهد ماند.

در پایان این پیام آمده است: از درگاه خداوند رحمان برای همه بازماندگان صبر و شکیبایی و علو درجات و همنشینی با رفقای شهیدمان را برای این مجاهد نستوه مسالت می‌کنم.

پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دکتر محمود شبستری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز با صدور پیامی درگذشت سردار جانباز «سید مجید ایافت» را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است؛ بدون تردید حماسه ایثارگری‌ها و از خودگذشتگی‌های جانبازان سرافراز میهن اسلامی، در یاد و خاطره مردم همواره باقی خواهد ماند و آرمان‌های جانبازان و شهدای گرانقدر، چراغ راه آیندگان خواهد بود.

شبستری در این پیام آورده است: عظمت و اقتدار ایران اسلامی مرهون همت ایثارگران و دلاوری جانبازان سرافرازی است که بر سر پیمان ماندند و در اعتلای خط سرخ شهادت و میراث گرانقدر شهدا کوشیدند. آنان که دیروز پیشگامان عرصه نبرد حق علیه باطل بودند و امروز پهلوانان عرصه شکیبایی و اسوه‌های استقامت هستند.

در پایان این پیام آمده است: درگذشت سردار جانباز «سید مجید ایافت» که سال‌های طولانی آثار زیانبار مواد شیمیایی و جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس را تحمل کرد، محضر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، استاندار خراسان رضوی، فرمانده سپاه امام رضا (ع) و خانواده معظم ایشان تسلیت و تهنیت عرض کرده و از درگاه ایزد منان برای آن عزیز، علو درجات و مغفرت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر شکیبایی مسألت می‌کنم.

مراسم ختم و ترحیم سردار ایاف دوشنبه بعد از ظهر ۱۷ اردیبهشت، ساعت ۱۵:۳۰ لغایت ۱۷:۳۰ و سه شنبه صبح ۱۸ اردیبهشت، از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۱۰:۳۰ واقع در مسجد غدیر باباعلی واقع در ششصد دستگاه؛ ارشاد یک (موسسه فرهنگی شمیم اخلاص _جلسه یادمان شهدا) برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • مراسم تشییع جانباز سرافراز، سردار ایاف در مشهد برگزار شد
  • تشییع و خاکسپاری جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد برگزار شد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز؛ سردار ایاف در مشهد برگزار شد
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اجتماع صادقیون مشهد مقدس
  • تشییع پیکر چند شهید دفاع مقدس در مشهد و تهران
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اجتماع صادقیون در مشهدالرضا
  • دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند
  • وعده صادق آب به خانه مورچه ریخت/ نمایش باطن حقوق بشر آمریکایی