Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گلستان یکی از قطب‎های مهم کشاورزی محسوب می‎شود که با تولید سالانه پنج و نیم میلیون تن محصولات زراعی نقش مهمی در امنیت غذایی کشور ایفا می‎کند.

در حالی که توسعه مکانیزاسیون می‎تواند کمک قابل توجهی به افزایش میزان تولیدات و درآمد کشاورزان داشته باشد اما همچنان ضریب توسعه مکانیزاسیون نه تنها در گلستان بلکه در تمام کشور فاصله معناداری با کشورهای توسعه یافته دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌هاست مکانیزاسیون به یکی از مطالبات اصلی بخش کشاورزی تبدیل شده است چرا که با وجود هزینه‎های چند برابری در این بخش دیگر ادامه کشاورزی به روش سنتی مقرون به صرفه نیست و لازم است برای تولید و بهره‎برداری بیشتر و کاهش ضایعات کشاورزی به سمت مکانیزه پیش رود.

اگر چه طی سال‎های اخیر اقدامات خوبی در راستای مکانیزاسیون کشاورزی در گلستان انجام شده است اما هنوز جای کار زیادی در این استان شمالی وجود دارد، در کنار قرار دادن تسهیلات برای خرید «ادوات دنباله‌بند» یکی از برنامه‎های مسوولان جهاد کشاورزی برای تشویق کشاورزان به مکانیزه کردن عملیات زراعی برگزاری نمایشگاه تخصصی ماشین‌آلات کشاورزی است در این نمایشگاه زمینه لازم برای حضور تولیدکنندگان ادوات کشاورزی و به نمایش گذاشتن آخرین تولیدات به روز آنها فراهم است و بازدید و مقایسه تولیدات مختلف این امکان را به کشاورز می‎دهد تا براساس ارزیابی برای خرید ادوات مورد نیاز خود اقدام کند.

هفدهمین نمایشگاه تخصصی ماشین‎های، ادوات، تجهیزات آبیاری و صنایع وابسته از ششم تا نهم مهر ماه سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی استان آغاز به کار خواهد کرد در آستانه برگزاری این نمایشگاه، حال این سؤال مطرح می‎شود با وجود هزینه‎های چند برابری بخش کشاورزی آیا امسال کشاورزان قدرت لازم برای خرید یکسری ادوات مورد نیاز خود را دارند؟ یا اینکه امسال باید تنها به عنوان یک تماشاگر از نمایشگاه بازدید کنند.

*  کشاورزان از نمایشگاه تخصصی ماشین‌آلات استقبال می‌کنند به شرط آنکه زمینه لازم برای خرید ادوات آنها فراهم باشد

یک کشاورز گلستانی با بیان اینکه طی چند سال گذشته استقبال کشاورزان در خصوص استفاده از ادوات دنباله‌بند بی‎نظیر بوده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: شرایط فعلی در کشاورزی و مشکلات موجود در این بخش به کشاورزان ثابت کرده که تنها راه ادامه فعالیت در بخش کشاورزی استفاده از تجهیزات و ادوات مناسب برای کشت و کار است.

علی خسروی تصریح کرد: سه سال پیاپی از نمایشگاه بازدید می‎کنم و ادوات خاکورزی همچون چیزل، دیسک و خرمن‌کوب را از این‌ نمایشگاه خریداری کردم و البته از خرید آن بسیار راضی بودم چرا که استفاده از این ادوات علاوه بر بالا بردن سرعت کار و کاهش هزینه‎ها در افزایش تولیدات تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: متأسفانه طی چند سال گذشته به خصوص یک‎سال اخیر هزینه‎های بخش کشاورزی به شدت افزایش یافته است و ظاهرأ با وجود میل باطنی کشاورزان امسال شاهد کاهش خرید ادوات از سوی کشاورزان باشیم  البته اگر دولت و مسوولان شرایط لازم برای خرید ادوات را در اختیار کشاورز قرار دهند بدون تردید کشاورزان از این محصولات استقبال خواهند کرد.

کشاورز گلستانی خاطرنشان کرد: توسعه مکانیزاسیون یکی از راه‌های اصلی افزایش تولیدات کشاورزی است در شرایطی که کشور با خشکسالی و تغییر اقلیم دست و پنجه نرم می‌کند باید از طریق مکانیزاسیون افزایش حداکثری بهره‎وری و تولیدات را دنبال کنیم در واقع دولت می‎تواند با قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض در توسعه مکانیزاسیون و استفاده کشاورز از ادوات و تجهیزات به روز نقش مهمی ایفا کند تا کشاورز تنها به عنوان یک تماشاگر از نمایشگاه تخصصی ماشین‌آلات بازدید نکند.

*ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای خرید ادوات کشاورزی در گلستان

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه هر ساله  تسهیلات خوبی در بخش مکانیزاسیون به کشاورزان پرداخت می‎شود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: امسال نهمین سالی است که به کشاورزان و بهره‎برداران بخش کشاورزی برای خرید ماشین‎ها و ادوات، تسهیلات مکانیزاسیون پرداخت می‎شود.

مریم برزنونی تصریح کرد: زیربنای اقتصاد استان توسط کشاورزی تأمین می‎شود بنابراین باید توجه بیشتری به توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی داشت با این وجود در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات بخش کشاورزی از اردیبهشت تا شهریور ۱۴۰۰ بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در استان پرداخت شده است و جزو استان‎های پیشرو در حوزه مکانیزاسیون هستیم و هرساله بیشترین ادوات و ماشین‌آلات توسط گلستان خریداری می‎شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر پیگیر تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید ادوات جدید هستیم با توجه به تغییرات اقلیمی در سنوات اخیر و خشکسالی‎ها لارم است تغییری در کشاورزی مرسوم ایجاد کنیم در واقع بسیاری از استان‎ها به دنبال مکانیزاسیون کشاورزی هستند اما بحث ما در حال حاضر کیفیت مکانیزاسیون است.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهادکشاورزی گلستان اضافه کرد: عملیات کاشت تا برداشت محصولات استراتژیک و عمده استان همچون گندم،کلزا و جو توسط ماشین انجام می‎شود و در این حوزه پیگیر تسهیلات ارزان‌قیمت هستیم.

*لزوم استفاده کشاورزان از ادوات کشاورزی حفاظتی در شرایط تغییر اقلیم استان

برزنونی گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی تا پایان آبان و اوایل آذر ماه با کاهش بارندگی در استان مواجه هستیم از این رو لازم است از کشت کارنده‎های کشاورزی حفاظتی استفاده شود، کشاورزان می‎توانند از این ادوات در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی که از ششم مهر ماه در استان آغاز به کار می‎کند بازدید به عمل آورند، نمایشگاه جایی است که کشاورز و تولیدکننده می‎توانند در خصوص ادوات جدید تبادل‌نظر داشته باشند و با ادوات موجود و جدید در بازار برای تغییر کشت خود برنامه‌ریزی کنند و کارنده‎هایی که حداقل خاک‌ورزی را دارند استفاده کنند.

*وجود ۳۸ هزار تراکتور و ۲ هزار و ۷۰۰ کمباین در گلستان

برزنونی یکی از شاخصه های اصلی توسعه یافتگی در بخش کشاورزی را توسعه مکانیزاسیون عنوان کرد و گفت: حدود ۳۸ هزار دستگاه تراکتور در استان داریم سال گذشته بیشترین تعداد فروش شرکت تراکتورسازی برای گلستان بود و هر ساله در زمینه خرید تراکتور جزو رتبه‎های برتر هستیم.

وی در رابطه با وضعیت فرسودگی ادوات کشاورزی در استان گفت: حدود ۷۰ درصد تراکتورهای استان در سن نرمال کاری هستند و کمتر از ۳۰ درصد از تراکتورهای استان بالای ۱۳ سال عمر دارند با این وجود برای کشاورزی که زمین حداقلی دارد و به موقع سرویس تراکتور انجام می‎شود ۱۳ سال عمر فرسوده تراکتور نیست.

وی بیان کرد: بخش بزرگی از تراکتورهای استان در سنوات اخیر نوسازی شده است و در حال حاضر تمرکز ما بر ماشین‌آلات برداشت همچون‌کمباین است حدود ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه کمباین در گلستان وجود دارد از آنجایی که ظرفیت تولید کمباین در کشور زیاد نیست برنامه ما این است هر ساله تسهیلاتی ارزان‌قیمت برای کمباین‌داران فراهم کنیم تا کمباین‎های خود را بازسازی یا نوسازی کنند چرا که بحث نوسازی و بازسازی کمباین فقط در گلستان که حدود ۱۵ هزار خانوار از قبل آن امرار معاش می‎‎کنند، تأثیرگذار نیست.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: کمباین‎های گلستان بعد از برداشت یا قبل برداشت غلات استان به ۱۱ استان دیگر می‎روند و بخش زیادی از اراضی کشور توسط کمباین‎داران گلستانی برداشت می‎شود در واقع کاهش ضایعات غلات در فصل برداشت در استان ما تأثیرگذار است و در کل کشور نیز در بحث امنیت غذایی تأثیرگذار خواهد بود.

براساس این گزارش هفدهمین نمایشگاه تخصصی ماشین‎های کشاورزی، ادوات و تجهیزات آبیاری از ششم مهر تا نهم مهر در محل نمایشگاه بین‎المللی گلستان برگزار خواهد شد، در حالی که شرایط اقتصادی نامناسب کشاورزان بیانگر قدرت پایین خرید کشاورز در رابطه با خرید ادوات به روز کشاورزی است اما امید آن می‎رود با فراهم کردن شرایط مناسب برای در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان‌قیمت و کمک‎های بلاعوض، کشاورزی گلستان هر چه زودتر به سمت توسعه کامل مکانیزاسیون پیش رود چرا که اثر مکانیزاسیون تنها به گلستان باز نخواهد گشت و تمام کشور از اثرات آن بهره‎مند خواهند شد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

منبع: فارس

کلیدواژه: مکانیزاسیون گلستان پایداری تولید نمایشگاه تخصصی کشاورزی حفاظتی مدیر مکانیزاسیون بخش مکانیزاسیون گلستان نمایشگاه تخصصی ماشین تسهیلات ارزان قیمت توسعه مکانیزاسیون هفدهمین نمایشگاه برای خرید ادوات کشاورزی گلستان ادوات کشاورزی بخش کشاورزی ماشین آلات هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۱۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان با بررسی آخرین وضعیت بارندگی در شهرستان‌های زیرکوه و بشرویه، درخصوص مدیریت شرایط تصمیماتی اتخاذ شد.

معاون مدیریت بحران استانداری درخصوص مصوبات این جلسه گفت: بر اثر سیلاب روز گذشته تا امروز ۶۰ خانوار از اهالی روستای نوده و ۲۵۰ خانوار روستای بمرود زیرکوه، هفت نفر در بشرویه و چهار نفر در سرایان به مکان امن منتقل و اسکان اضطراری داده شدند.

محمودرضا تیمورپور افزود: بسته غذایی ۷۲ ساعته از طریق جمعیت هلال احمر بین مردم آسیب دیده که در مناطق امن اسکان داده شده اند توزیع می‌شود و ارتش هم برای اعزام ماشین آلات سنگین در آماده باش است.

وی گفت: بارش‌های شدید روز گذشته تاکنون در شهرستان زیرکوه به ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستا‌های نوده، بمرود و شاهرخت خسارت وارد کرده، ۶ رشته قنات تخریب و ۳۰۰ راس دأم نیز تلف شده اند.

معاون مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه زیرساخت‌های جاده‌ای خسارت جدی دیده، افزود: در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان، نیازمندی‌های شهرستان‌های زیرکوه و بشرویه اعلام و مقرر شد ماشین آلات سنگین از طریق راهداری و برخی شرکت‌های خصوصی به منطقه اعزام شوند لذا بیشترین مشکل در حال حاضر مربوط به شهرستان زیرکوه است که برخی آبنما‌ها تخریب شده و راه‌های روستایی مسدود است.

به گفته وی مسیر‌های اصلی و روستایی توسط نیرو‌های راهداری در حال بازگشایی است.

تیمورپور با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده برای آبرسانی سیار از سوی شرکت آب و فاضلاب استان گفت: از طریق بنیاد مسکن هم ماشین آلات کمرشکن برای حمل خودرو‌های سنگین هماهنگ شده است.

وی با بیان اینکه در سایر شهرستان‌ها بارندگی بوده، اما خسارتی گزارش نشده است، افزود: بیشترین بارندگی را برای عصر امروز شاهد خواهیم بود که هسته اصلی آن در بیرجند است.

به گفته وی علیرغم سیلاب شدید در زیرکوه و نبود دسترسی روستا‌ها به مرکز شهرستان، طبق گفته فرماندار، کنکور سراسری طبق برنامه امروز برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • خسارت ۵۲۰ میلیاردی سیل به اردستان
  • راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور
  • ضرورت تقویت ماشین‌آلات و تجهیزات اطفای حریق در ایلام
  • احداث آشیانه اداره ماشین آلات راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان
  • آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم
  • تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان