Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، نکوداشت زاد روز حسین منزوی پدر غزل نوین ایران ظهر از جمله برجسته‌ترین شاعران و ادیبان معاصر کشورمان که هم در سرودن قالب‌های کلاسیک همچون غزل تبحر فراوانی داشت و هم به گفتن شعر در سبک‌های مدرن نیمایی و سپید اهتمام می ورزید، برگزار شد. 

حسین منزوی شاعر برجسته ایرانی که در نخستین روز از پاییز ۱۳۲۵ خورشیدی در زنجان متولد شد، حافظ و نیما یوشیج را می‌ستود و از میان اساتیدش بیش از همه شیفتهٔ مهدی اخوان ثالث بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منزوی رشته‌ ادبیات و پس از آن جامعه‌شناسی را رها کرد و علاقه‌اش به شعر و غزل باعث شد از همان جوانی به شعر گفتن بپردازد، نخستین دفتر شعرش را با عنوان «حنجره‌ زخمی تغزل» در ۲۵ سالگی به چاپ رساند که جایزه‌ فروغ فرخزاد را دریافت کرد.

بیشترین شهرت منزوی به خاطر غزل‌هایی است که می‌سرود، وی با همکاری نادر نادرپور به فعالیت در رادیو و تلویزیون پرداخت.«کتاب روز»، «یک شعر و یک شاعر»، «آیینه و ترازو» و «آیینه آدینه» از برنامه‌هایی بود که این شاعر معاصر تهیه‌کنندگی آن‌ها را برعهده داشت و همچنین همکاری با نشریاتی مانند مجله‌ ادبی «رودکی»، «سروش» و «امید زنجان» از فعالیت‌های دیگر این شاعر بود.

منظومه‌ «حیدر بابایه سلام»، «با عشق در حوالی فاجعه»، «شوکران و شکر»، «حنجره‌ زخمی تغزل»، «با عشق تاب می‌آورم»، «به همین سادگی»، «از خاموشی‌ها و فراموشی‌ها» و «با سیاوش از آتش» از آثار منتشرشده‌ از منزوی است.

این شاعر هرگز کار دولتی نداشت و تنها با انتشار شعرهایش گذران عمر کرد، منزوی پیشنهادهایی به غزل امروز داد، او همانند نیما که تحولی شگرف در شعر به وجود آورد، تحولی در غزل معاصر به وجود آورد.

او در دوره‌ای غزل سرود که همه منتقدان فکر می‌کردند عمر شعر کلاسیک و غزل به پایان رسیده است. اما منزوی ثابت کرد که غزل از ظرفیت بالایی برخوردار است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
منزوی در شعر سپید نیز دستی داشت، شعرهای سپید او گاهی حتی با شعر بزرگترین شاعران سپید سرا پهلو می زند. وی موسیقی را خوب می‌شناخت، صدا و خط خوبی نیز داشت.

منزوی پس از انقلاب به زادگاهش زنجان برگشت و تا پایان عمر در آن‌جا ماند. او در ۱۶ اردیبهشت‌  ۱۳۸۳ خورشیدی بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت و سپس برای خاک‌سپاری به زادگاهش منتقل شد. جمله‌ حک‌شده بر روی سنگ مزار او مصرع یکی از غزل‌هایش است: «نام من عشق است، آیا می‌شناسیدم؟»

مراسم گرامیداشت زاد روز حسین منزوی ظهر امروز با حضور شماری از عاشقان ادبیات و شعرای زنجانی در مزار پایین شهر زنجان، محل آرامش ابدی این شاعر و ادیب بزرگ معاصر ایرانی برگزار شد.

در این مراسم که خانواده این شاعر نیز حضور داشتند، سید ضیاء موسوی، رضا اسمخانی، جواد چراغی، میثم علی گو، پرویز سودی، فلاح و ... و همچنین دختر وی غزل منزوی به شعرخوانی پرداختند.

انتهای پیام/2308

منبع: فارس

کلیدواژه: شعر زنجان تغزل ایران حسین منزوی نکوداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۲۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که سفر اخیر دیپلمات‌ها و هیأت‌های خارجی به کابل نشان‌دهنده‌ آن است که این گروه به سطح گسترده پذیرفته‌ شده و منزوی نیست.

مجاهد در پیامی در ایکس نوشته است که در این اواخر کابل شاهد سفر شمار زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیأت‌های خارجی است.

او افزوده است که از این میان، دیدار معاون سازمان همکاری‌های اسلامی و هیأت همراه‌اش و همچنین دیپلمات‌های کشورهای روسیه، مالزی، قزاقستان، ترکمنستان و اتحادیه اروپا با مقام‌های طالبان قابل توجه است.

سخنگوی طالبان گفته است: «برداشت بعضی‌ها که افغانستان دیگر منزوی و اقتصادش در حال خراب‌شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، این همه نادرست ثابت شد.»

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از پیش منزوی شده اند
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است
  • خالق تیک‌تاک شایعه‌ها را تکذیب کرد: برنامه‌ای برای فروش این شبکه اجتماعی نداریم
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • سپاه زنجان ۴۰۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی سیاسی برگزار می‌کند
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم