Web Analytics Made Easy - Statcounter

منکر زحمات و خدمات جامعه نخبگانی کشور در زمینه تبیین معارف حسینی (ع) نیستم اما می‌خواهم از نگاه مناسبتی به جریان‌هایی چون عاشورا و اربعین گله کنم.

به گزارش قدس آنلاین، مشابهت زیادی بین نهضت امام‌ حسین (ع) در روز عاشورا و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) وجود دارد که شاید انقلاب از درون، تحوّل در ارزش‌ها و توجه به معارف راستین شریعت مهم‌ترین آن‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول تاریخ، اغلب انقلاب‌هایی که ماهیت اسلامی داشته‌اند، شعارشان، خون‌خواهی حسین (ع) و حرکت در مسیر روشن او بوده است. قیام توّابین، قیام مختار ثقفی، انقلاب زید بن علی بن حسین (ع) و انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) نمونه‌هایی از آن کوشش‌های فراگیر استکبارستیزانه است.

نیره قوی، پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به برخی از این فرازهای تاریخی، ضمن تأکید بر وجه معرفتی جهان‌شمول واقعه کربلا، از ضرورت بهره‌برداری از امکانات نظری و عملی نهضت امام (ع) در بازپیرایی و تقویت بنیادهای انقلاب سخن می‌گوید که در زیر می‌خوانیم:

عاشورا و احیای آرمان‌های عدالت‌خواهانه

حماسه‌آفرینی و تاریخ‌سازی بزگمردانی چون امام حسین (ع) و شیرزنانی چون حضرت زینب(س) نشان از آن دارد که اسلام با آرمان‌های عدالت‌خواهانه‌ای که دارد در طی قرون توانسته انسان‌های برجسته و بی‌نظیری را تقدیم بشریت کند که زمینه را برای ظهور حضرت حجت(عج) و بسط عدالت در زمین مهیا کنند تا آن بزرگوار در شرایط مقتضی اسلام راستین و حقیقی را پیاده کند.

در حقیقت واقعه جانسوز عاشورا از این منظر کلان تاریخی، مقدمه‌ای برای ظهور آن رخداد عظیم بشری تلقی می‌شود و حرکت اصلاح‌گرانه امام حسین(ع) هم الگویی برای بشریت به شمار می‌آید تا بر علیه ظالمانی که در هر عصر و بر هر نسلی ستم می‌کنند، بشورند. اما برای الگوگرفتن از این نهضت عالمگیر باید به زمینه‌ها و چگونگی قیام امام (ع) توجه کرد و در نظر داشت که ایشان در وهله نخست، هدف خودشان را از قیام، احیای "امر به معروف و نهی از منکر"  در امت جدشان بیان کرده‌اند.

امام حسین(ع) وقتی از بیعت با حاکم جائر زمانش سرباز زد و در همان ابتدای هجرتش از مدینه به سمت مکه، به برادر بزرگوارش محمد حنفیه فرمود که هر کسی از تو سؤال کرد چرا حسین (ع) قیام کرد؟ بگو حسین (ع) قیام نکرد در حالی که ظالم بود، مفسد بود و دنیاخواه بود بلکه جز این نیست که قیام کردم برای امر به معروف و نهی از منکر. حال باید دید منکر در آن زمان چه کسی بوده است؟ بی‌تردید انکر منکرات یزیدی بود که بر منبر رسول خدا (ص) تکیه زده بود! اما ما نباید محصور زمان باشیم بلکه باید بپرسیم امروز منکر ما کیست؟ آنکه ظلم می‌کند و می‌خواهد جهانیان را تحت استیلای خودش در بیاورد، کیست. امروز جهان تحت ستم آمریکا است و اگر بخواهیم حسین‌وار و زینبی‌گونه عمل کنیم باید خودمان و دنیا را از زیر بار این یزید دوران نجات دهیم.

نقش امام حسین (ع) در احیای سیره پیامبر (ص)

حادثه شگفتی‌ساز کربلا و نقشی که اباعبدالله (ع) در تداوم راه بعثت جدّش حضرت رسول(ص) ایفا کرد، در گستره زندگی بشر یک نقطه عطف است و این نقطه عطف از این جهت است که در آن جای منکر و معروف داشت عوض می‌شد به همین دلیل هم امام حسین(ع) فرمودند "إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی" یعنی من برای جاه طلبی و کام جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم و می‌خواهم آمر به معروف و ناهی از منکر باشم و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم. یعنی ایشان می‌خواستند یک نوع اصلاح‌گری را در امت جدشان به وجود بیاورند.

امام حسین(ع) در آن برهه از زمان توانست در کربلا یک نقطه عطفی در زندگی آحاد بشر به وجود بیاورد و با انجام تکلیفی که خداوند برعهده ایشان گذاشته بود، این مأموریت را انجام داد. همین هم هست که به رغم گذشت این همه سال هنوز خون حسین (ع) از جوشش نیفتاده و امروزه بزرگترین اجتماع بشری در قالب راهپیمایی اربعین صورت می‌گیرد که متاسفانه چند سالی است به دلیل شرایط خاص کرونایی از آن محروم مانده‌ایم.

اصلاح فردی، بدون توجه به اصلاح اجتماعی، سودی ندارد

حضرت محمد(ص) اولین مصلح بشری متصل به وحی، در دین اسلام و آغازگر اصلاح در جامعه خموده جاهلی و پایه‌گذار سنت‌های راستین الهی بود و به دنبال آن، ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت امام حسین(ع) با قیام خود، در زمانی که مسیر اسلام و اجتماع مسلمانان به انحراف کشیده شده بود، زمینه اصلاح اجتماعی بزرگی را فراهم ساخت و یاران و دوستداران حق و حقیقت را به تهذیب نفس و تقوای الهی دعوت کرد. امام حسین(ع) به این نکته واقف بود که اصلاح فردی، بدون توجه به اصلاح اجتماعی، سودی ندارد و اصلاح اجتماعی بدون اصلاح فردی، عملی عقیم و ابتر است و این‌ها درس‌هایی است که باید از ایشان بیاموزیم.

زندگی و قیام جاودانه امام حسین (ع)، حلقه اتصال جامع و معیار مبارکی برای شناخت و سنجش احیای دین و اصلاح اجتماعی است که اساساً هویت و ماهیت قیام عاشورا احیاگری و اصلاح‌گرایی بوده است و نهضت حسینی در جهت احیای اندیشه و تفکر اسلام ناب نبوی و مبارزه با همه انحراف‌ها، تحریف‌ها، کژاندیشی‌ها، تحجّر و جمودگرایی‌ها و فسادهای فردی و اجتماعی بوده است و عنصر احیاگر و اصلاح کننده "امر به معروف و نهی از منکر"، همه حوزه‌های دینی و انسانی، فردی و اجتماعی را شامل شده است.

قیام کربلا قیامی احیایی و اصلاحی در حوزه‌های علمی و عملی

قیام عاشورا از مصادیق بارز احیای دین در دو جنبه فرهنگی و اجتماعی آن بوده است، آنجا که امام حسین (ع) از زنده کردن سنت‌ها و میراندن بدعت‌ها در مقابل بدعت‌آفرینی‌های چندین ساله و از اصلاح امت اسلام و از عنصر امر به معروف و نهی از منکر و حاکم کردن حق و عدل و اقامه دین خدا، داد سخن می‌دهد؛ حکایت از جنبه‌های احیاگرانه و اصلاح‌گرایانه نهضت کربلا دارد و به جرات می‌توان گفت قیام کربلا قیامی احیایی و اصلاحی در حوزه‌های علمی و عملی، معرفتی و عینی و اجتماعی اسلام و مسلمین بوده است و نوعی فراخوانی جامعه به سوی بینش‌ها و ارزش‌های فراموش شده و حتی از دست رفته بوده است. نوعی القای بیداری و بینایی و پایداری بود و این همان احیای اصیل بود یا به عبارت دیگر، نهضت حسین (ع)، عاشورای فرهنگی و رستاخیز سیاسی و اجتماعی بود که نظریه تربیت و عدالت را در حوزه الهی و بستر دین ناب محمدی (ص) جستجو می‌کرد.

احیایی که در آن عناصری چون درد آشنایی، روشن بینی، آرمان خواهی و اصلاح طلبی، کرامت و حریّت انسان، پویایی و پایایی دین، خلوص و صداقت، ایثار و جهاد و اجتهاد، ارزش‌گرایی و اصول‌طلبی، استبداد ستیزی و مردم باوری دینی و اسلامی، نقش یگانه و بی‌جایگزین ولایت و امامت و ... کاملا مشهود و محسوس بوده است.

نهضت حسینی در حدوث و استمرار و بقای انقلاب نقشی محوری دارد

قیام عاشورا الگویی بسیار مهم و کارآمد در احیای اندیشه دینی و اصلاح اجتماعی است و با بافت و هویت دینی جامعه اسلامی و انقلابی ما نیز سازگاری و هم‌سنخی دارد و در عین حال می‌تواند آیینه زلال و صافی برای نقد جایگاه و منزلت امروز ما باشد از این رو اگر قرار است حرکت احیایی و اصلاحی در بستر انقلاب اسلامی ما شکل بگیرد، چه نیکوست که واقعه عاشورا مبداء آن باشد. همچنان که سرآغاز و الگوی آفرینش انقلاب اسلامی و نهضت خمینی (ره) هم بود و امروزه هم مقام معظم رهبری در همان منهج سیر می‌کنند.

تاکید من بر این وجه از واقعه عاشورا و اینکه باید منشا خیزش نوین و بازسازی و بازپروری دوران‌های جدید و نظام الهی و اسلامی ما در گام دوم انقلاب قرار بگیرد، هم برآمده از سابقه تاریخی و اجتماعی آن در ابتدای شکل‌گیری نهضت اسلامی است و هم ناشی از تجربه سال‌های اخیر ما در جریان محور مقاومت و به ویژه نقش سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، در آن است که حقیقتاً از فرازهای درخشان تاریخ انقلاب کشورهای اسلامی به شمار می‌آید. و این همه نشان می‌دهد که نهضت حسینی در حدوث و استمرار و بقای انقلاب نقشی محوری و بنیادین داشته و به فضل خدا خواهد داشت.

گلایه از نظام دانشگاهی و رسانه‌ای کشور

من منکر زحمات و خدمات جامعه دانشگاهی و نخبگانی کشور در زمینه تبیین معارف حسینی (ع) نیستم و به همه تلاشگران این عرصه درود می‌فرستم اما می‌خواهم از نگاه مناسبتی و تقویمی به جریان‌هایی چون عاشورا، اربعین و حتی مسأله‌ای چون عفاف و حجاب گله کنم. متأسفانه این نگاه در بخشی از بدنه فکری جامعه وجود دارد و نظام رسانه‌ای ما هم به آن دامن می‌زند که امام حسین (ع) را نه به منزله امامی همیشه حاضر و ناظر که باید پیوسته از او درس گرفت و آموخت که صرفاً به عنوان یک مناسبت در مناسک عزاداری و راهپیمایی‌ اربعین در جامعه مطرح می‌کنند. این نگاه قطعاً آسیب‌زا است و باید از آن اجتناب کرد.

عاشورا، ریشه‌ انقلاب اسلامی ما و رمز پیروزی و بقای آن است و هرچه که در تبیین، حفظ و تعمیق این فلسفه کوشش و پژوهش شود، سزاوار تقدیر است و غفلت از ظرفیت‌های معرفتی و عملی این واقعه جانسوز ما را از پرورش بزرگمردانی چون شهید حاج قاسم سلیمانی بازمی‌دارد و برای یک جامعه اسلامی خسارتی بالاتر از این متصّور نیست. بنابراین من از همه متولیان و دست‌اندرکاران دانشگاهی و رسانه‌ای می‌خواهم با تعریف و تقویت سپهر حسینی(ع) در سرلوحه فعالیت‌هایشان به نشر و ترویج معارف اسلامی بپردازند و جامعه را در مسیر ارزش‌های والایی که امام حسین (ع) جانش را بر سر آن‌ها گذاشت، هدایت کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نهضت حسینی ع استمرار انقلاب اسلامی عاشورا امر به معروف و نهی از منکر انقلاب اسلامی اصلاح اجتماعی امام حسین ع نهضت حسینی نهضت حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۲۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه هفتم اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بابیان اینکه ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر را به خانواده بزرگ کارگران، کارفرمایان، تولیدکنندگان و رزمندگان میدان تولید خدا قوت و تبریک عرض می‌کنم، بیان داشت: بیانات مفصل و چندجانبه رهبر معظم انقلاب، درباره کار و کارگر را همه شنیدید و حرف تازه‌ای در این زمینه نمی‌ماند که بخواهیم بگوییم مگر عمل کردن طبق آنچه خواسته‌شده تا نتیجه مطلوب که خودکفایی و استقلال همه‌جانبه اقتصادی است به دست بیاید.

کارگر فقط کسی که در کارخانه کار می‌کند نیست

وی در ادامه بابیان اینکه بعد از «رونق تولید» ایشان امسال «جهش تولید» را فرمودند آن‌هم با مشارکت مردم، چون با تولید مشکلات معیشت، اشتغال، ارزش پول، استقلال اقتصادی و امثال این‌ها حل می‌شود، اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم تا ارزش کار را برای جامعه روشن کنیم؛ طوری شود که کسی بی‌کار نباشد و هر کس برای خودش مشغولیتی که تأمین‌کننده زندگی یا بخشی از آن باشد را داشته باشد. باید رسانه‌ها و فضاهای تبلیغاتی طوری تبلیغ کنند که بیکاری مورد مذمت باشد و کار ارزش باشد؛ هر کاری که می‌تواند انجام دهد. حضرت آقا در بیانی فرمودند: «کارگر آن‌کسی است که دارد کار می‌کند تا ملت و کشورش به عزتِ استقلال دست پیدا کند. یا اینکه کارگر ستون فقرات اقتصاد کشور است و استقلال کشور وابسته به کار کارگر است». کارگر فقط کسی که در کارخانه کار می‌کند نیست. یک‌وقت می‌بینید کسی در خانه مشغول کاری است که در مسیر خودکفایی دارد عمل می‌کند.

نام کارگر در جامعه قداست پیدا کند

امام‌جمعه کرج در ادامه با تأکید بر اینکه روی این مطالب باید آن‌قدر کار بشود تا نام کارگر در جامعه قداست پیدا کند، عنوان کرد: اگر به آموزه‌های دینی هم توجه کنیم، اسلام به جایگاه کارگر اهمیت لازم را داده است؛ و اساساً تن‌آسایی و مصرف‌گرایی را به‌شدت مذمت کرده. همگان را به تولید و اشتغال ترغیب کرده است. لذا رسول خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام خودشان اهل کار و فعالیت برای خود و دیگران بودند؛ که موارد فراوان است اگر بخواهم وارد شوم. مثلاً معلى ‏بن خنیس مى‏گوید: «امام صادق علیه‌السلام مرا دید که دیر به بازار در محل کار خود مى‏روم. فرمود: «صبح زود به‌طرف عزت و بزرگى خود بیرون برو»» چه تعبیر بلندی امام علیه‌السلام به‌کاربرده است! درست برخلاف کسانی که کار را براى خودشان ننگ و عار مى‏دانند و به کارگر به چشم حقارت نگاه مى‏کنند، امام صادق کار را سبب عزت کارگر مى‏داند.

بخشی از رونق تولید با خریدِ تولید ایرانی محقق میشود

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه با پیروزی انقلاب و اهتمام امامین انقلاب به جایگاه کار و کارگر، این دستور اسلامی به‌عنوان یکی از گفتمان‌های اصلی نظام اسلامی مطرح است؛ به‌خصوص در این نبرد اقتصادی تنگاتنگ با سلطه‌گران جهانی، تصریح کرد: حضرت آقا راجع به امنیت شغلی عزیزان هم تأکید داشتند که به نظرم در این رابطه هم دستگاه‌ها وظایفی دارند که باید دنبال کنند و انجام دهند و هم مردم که در بُعد مردمی، مهم‌ترین کار برای امنیت شغلی این عزیزان گفتمان سازی و فرهنگ‌سازی به جهت خرید کالای ایرانی به‌عنوان حاصل کار و تلاش کارگر ایرانی است. بخشی از رونق تولید با خریدِ تولید ایرانی محقق می‌شود و باید خرید کالای ایرانی به‌عنوان وظیفه عمومی و یک امرِ معروف و خرید کالاهای خارجی که مشابه ایرانی دارند، به‌عنوان یک منکر در جامعه، گفتمان غالب باشد.

استاد مطهری معلم تراز انقلاب اسلامی است

وی در بخش دیگری با اشاره به ۱۲ اردیبهشت روز معلم و سالگشت شهادت معلم شهید حضرت ‌علامه ‌مرتضی ‌مطهری (‌ره)، گفت: مرحوم ‌شهید خصوصیات منحصربه‌فرد فراوانی داشت که از مهم‌ترین آن‌ها نظم و برنامه داشتن بود. نقش نظم در سامان دادن به مسائل مختلف زندگی و هموار کردن مسیر برای رسیدن به اهداف بزرگ بر کسی پوشیده نیست؛ و اگر بررسی کنید می‌بینید که یکی از عوامل مهم موفقیت انسان‌های بزرگ، نظم آنان بوده است. شهید مطهری هم نظم فردی داشت و هم نظم اجتماعی و از همه لحظات عمر به بهترین وجه استفاده می‌کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه از ویژگی‌های مهم استاد مطهری توجه به نیازهای فکری و اعتقادی جامعه و پاسخ به شبهات و معضلات فکری بود، گفت: به‌خصوص در دهه ۳۰ تا ۶۰ شمسی که جریانات متعددی سروصدا داشتند. غرب‌زده‌ها و مروجین فرهنگ استعماری، یا افرادی که التقاطی بودند و از اسلام و از ایسم‌های دیگر تلفیقی درست کرده بودند و با رنگ و لعاب به خورد جامعه و جوانان می‌دادند. گاهی قرآن را بر مذاق مارکسیست‌ها ترجمه می‌کردند و امثال این‌ها که اسلام را از کار بیندازند و استاد در این میدان مبارزه یکه‌تاز بود، با پاسخ‌های متقن و جامع. لذا حضرت آقا فرمودند: «اینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهری قرار دادند، یک معنای نمادین و پرمغز و پر مضمونی دارد»؛ هنوز کتاب‌های ایشان نیازهای فکری و عقیدتی و فلسفی را پاسخگوست.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه استاد مطهری معلم تراز انقلاب اسلامی است؛ و الگو برای کسانی ‌که در این مسیر حرکت می‌کنند، گفت: او هم آموزش می‌داد و هم تربیت معنوی و دعوت الهی داشت و پرورش می‌داد. مانند انبیاء الهی هم معلم بود و هم مربی؛ بعضی از معلم‌ها مربی نیستند.

فعالان جبهه انقلاب نباید بگذارند نظام آموزشی کشور در دام اسنادی مثل ۲۰۳۰ گرفتار شود

وی با تأکید بر اینکه امروز مهم‌ترین راهبرد برای انقلاب اسلامی تربیت نسلی است که هم عالم باشد و هم بافرهنگ و آموزه‌های مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام پرورش‌یافته باشد، خاطرنشان ساخت: فعالان جبهه انقلاب نباید بگذارند نظام آموزشی کشور ازاین‌جهت منحرف شود و در دامان سکولارها و تکنوکرات‌ها و امثالهم بیفتد. یا در دام اسنادی مثل ۲۰۳۰ گرفتار شود؛ معلمان عزیز بدانند که نباید به معلمى به‌عنوان شغل و حرفه نگاه کنند؛ معلمی هنر است؛ ذوق است؛ جلوه‌ای از هنر الهی است که «عَلَّمَ ٱلإِنسَنَ مَا لَم یَعلَم». اول خالق بودن است و بعد معلم بودن. لذا روز معلم روز تکریم عشق و ایثار است. روز تکریم از کسانی‌است که قدّشان در راه ساختن و تربیت انسان‌ها و نسل آینده خم شد و مویشان سپید.

معلمان ما باید انسان‌‌های بصیر و دشمن‌شناس پرورش دهند

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه وظیفه معلمی همیشه خطیر بوده است؛ اما امروز به خاطر رفعت جایگاه ایران در بینِ مللِ اسلامی، وظیفه سنگین‌تر شده است، افزود: معلمان ما باید روح امید را در دل دانش‌آموزان خود بدمند و آنان را انسان‌‌های بصیر و دشمن‌شناس پرورش دهند. دشمنی شناس و استکبارستیز، زیر بار ظلم نرو، اهل ایثار و مجاهده و اهل غفلت نکردن از امور دیگران بار بیاورند. معلم باید با ایجاد روحیه تفکر، انسان‌هایی متعهد و ارزش‌مدار و آرمان‌خواه و اهل معرفت و دغدغه‌مند به مسائل جامعه تربیت کند.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه اگر تحول و تغییر در نظام آموزشی لازم است این مهم محقق نمی‌شود مگر با تغییر در پرورش معلمان تراز به‌عنوان عوامل اصلی تغییر، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «قدرت، اعتبار و آبروی کشور، بیش از هر چیزی وابسته به نیروی انسانی است و معلمان هستند که سازنده نسل آینده و نیروی انسانی آن هستند». و حضرت امام فرمودند: «شما معلمین، یک شغل بسیار بزرگ دارید که همان شغل الله است، و یک مسئولیت بسیار بزرگ دارید که همان مسئولیت انبیا است… شغل شما (معلمان)، شغل انسان‌سازى است». مجدداً از همه معلمان و اساتید بزرگوار و عزیز استان تشکر و قدردانی می‌کنم و بر دست همه اساتید خودم هم بوسه می‌زنم.

لکه ننگ دیگری برای سازمان ملل متحد به‌خصوص شورای امنیت آن ثبت شد

وی در بخش دیگری با اشاره به مسائل بین‌الملل، عنوان کرد: یک لکه ننگ دیگری برای سازمان ملل متحد به‌خصوص شورای امنیت آن ثبت شد. بعدازاین همه تلاش صهیونیست‌ها برای حذف فلسطین از نقشه جهانی، کشورهای جهان پذیرفتند که کشور فلسطین ۱۹۴‌مین عضو رسمی سازمان ملل باشد، اما آمریکای صهیونیست، به‌عنوان اقدام شتاب‌زده آن را وتو کرد؛ جالب است انگلیس که رژیم صهیونیستی ساخته دست اوست، او هم مخالفت نکرد. البته کشورهای جهان با آمریکا مخالفت کردند. وتو یعنی فقط دم از صلح می‌زنیم ولی نمی‌خواهیم صلحی در جهان برقرار باشد. از صلح می‌گویند؛ اما مهمات و تسلیحات نظامی به اسرائیل می‌دهند؛ شده کوسه ریش‌پهن.

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه تصریح کرد: اما در داخل در قضیه طوفان الاقصی و وعده صادق؛ خب یک عده قلم به مزدی که اعتقاد به هیچ مرامی ندارند هر افتخاری برای ملت را نادیده می‌گیرند، کتمان می‌کنند، لوث می‌کنند یا شبهه درست می‌کنند، دل مردم را خالی می‌کنند، امید به آینده را از بین می‌برند. چه جوابی باید به این‌ها داد؟ برای پاسخ به این افراد بیان حضرت آقا کافی است که فرمودند: «موضوع اصلی در قضایای اخیر اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی است؛ نه تعداد موشک‌های شلیک‌شده و یا به هدف اصابت کرده». که البته آن تعداد و آن اصابت‌ها سرجایش محفوظ است؛ ولی آن چیزی که مهم است همین است.

امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: اگر این نکته خوب برای افراد جا بیفتد که چه اتفاق مهمی افتاده، بقیه مسائل، جانبی و حاشیه‌ای می‌شود. مهم این است که ما با این حرکت، به مردم آزاده و ستم دیده دنیا جرئت طوفان دادیم. پف اسرائیل خبیث سفاک خوابید. خواب یک عده بزدل و مرعوب استکبار را پریشان کرد. اگر برای بعضی هیبتی داشت آن هیمنه فروریخت. امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است.

وی با تأکید بر اینکه جبهه مقاومت با هوشمندی تمام و با دقت و تقسیم وظائف راه نفس کشیدن دیو خون‌آشام را بسته و به شماره انداخته است، گفت: ارباب پلیدتر از خودش هم با تنفس مصنوعی و وتو کردن و اسلحه و مهمات دادن و بعضی بیچاره‌های منطقه با کمک‌های مقطعی دیگر نمی‌توانند او را مثل قبل احیا کنند. نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است و آزادگان جهان آزادانه شعار مرگ بر آمریکا می‌دهند.

اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک میخورند و به زندان میروند یعنی غزه پیروز است

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه غزه در این نبرد پیروز شد، گفت: غزه پیروز است چون در دل دنیای غرب همه را به سمت مظلومیت خود و پلیدی استکبار متوجه کرد. اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است. اینکه در انگلیس و دیگر کشورها تظاهرات گسترده چند صدهزارنفری به نفع غزه برگزار می‌شود یعنی غزه پیروز است. اینکه در سازمان‌های بین‌المللی بر لَه او حکم می‌کنند و آمریکا وتو می‌کند یعنی غزه پیروز است. اینکه بعدازاین همه شهید و خانه‌خرابی بر روی پای خود ایستاده و مقاومت می‌کند یعنی غزه پیروز است. اینکه پول خرج کردند و همه رسانه‌ها را به نفع خود بسیج کردند که خبری از غزه پخش نشود اما همه دنیا بر ضد صهیونیست‌های پلید شده است یعنی غزه پیروز است. غزه پیروز است چون اسلام پیروز است.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به مسئله عفاف و حجاب، عنوان کرد: حضرت آقا فرمودند: «بنده معتقدم در دولت، در قوّه‌ی قضائیّه، در بخش‌های مختلف، در این زمینه مسئولیّت وجود دارد که بایستی به مسئولیّت‌های قانونی و شرعی خودشان عمل کنند». بیان ایشان حکایت از مسائلی دارد.

کمکاری و ترک فعل مشهود است / نتیجه و خروجی سی جلسه عفاف و حجاب در استان چه بوده است؟

وی در ادامه بابیان اینکه متأسفانه با گشتی که دیروز و یکی دو نوبت دیگر در شهر زدم کم‌کاری و ترک فعل مشهود است، گفت: بنده اینجا مطالبه می‌کنم عزیزان گزارش بدهند نتیجه و خروجی سی جلسه عفاف و حجاب چه بوده است؟ بالاخره جلسه سوم و چهارمش اگر خروجی نداشته باشد به سی جلسه رسیدن واقعاً محل بحث است. باید یک نمودی و یک بروزی در بیرون داشته باشد. مغازه‌ها که همان مغازه است قیافه‌ها که همان قیافه‌هاست. ۳۰ جلسه گرفتید چه کار کردید در جلسات؟!

همه دستگاه‌ها موظف به رعایت قانون هستند حتی بخش خصوصی

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز افزود: البته بنده تذکراتی به دستگاه‌های مربوطه دادم اما آنچه مهم است بعد از مسائل مربوط به دستگاه‌ها، حمایت همه‌جانبه از اجرای قانون و کمک به مجریان قانون است. همه دستگاه‌ها موظف به رعایت قانون هستند حتی بخش خصوصی. این بخش باید به قوانین ملتزم باشد ادعای اینکه من دولتی نیستم پس ملزم نیستم حرف بی‌ربطی است کسی که در این کشور زندگی می‌کند باید قوانین را رعایت کند. هرکسی در هر کشوری که زندگی می‌کند باید ملتزم به قوانینش باشد نمی‌تواند بگوید من بخش خصوصی هستم پس رعایت نمی‌کنم. باید قانون درباره آن‌ها هم اعمال شود. در بعضی از مراکز بعضی تخلفات را آزادانه انجام می‌دهند که مطلوب نیست. این را باید دستگاه مربوطه ورود داشته باشند. بعضی وقت‌ها زحمات دستگاه‌های دیگر را این‌ها خراب می‌کنند.

نقش اصلی را در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری خود بانوان دارند

آیت‌الله حسینی همدانی تصریح کرد: نکته دوم اینکه بانوان محترم توجه داشته باشند؛ اخیراً مجدداً رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که نقش اصلی را در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری خود بانوان دارند؛ یعنی محور همه کارها در این حوزه خود بانوان باید باشند و لو مسئولیت اقدام بر عهده دستگاه‌های متعدد هست؛ اما اقدام آن‌ها حمایت از عملکرد بانوان است. قسمت مهم این معضل را باید خود بانوان اقدام داشته باشند و حل کنند؛ با حضور خودشان و مطالبه گری خودشان و درخواست خودشان.

از نیروی انتظامی همه باید حمایت کنیم

وی با تأکید بر اینکه این معضل تحمیل‌شده که توسط بیگانگان و کم‌کاری بعضی مسئولین، امنیتی هم شده را در این بخش دستگاه دنبال می‌کنند و ما هم کامل حمایت می‌کنیم، گفت: از نیروی انتظامی همه باید حمایت کنیم. تمام دستگاه‌های استان -حالا در کشور سر جایش ولی در استان خودمان- همه دستگاه‌ها باید به کمک نیروی انتظامی بیایند. همه مردم باید حمایت کنند از نیروی انتظامی در مسیری که واردشده برای کار پشت‌صحنه‌ای که دشمنان راجع به این قصه دارند. باید حمایت کرد و کمک کرد.

امام‌جمعه کرج خاطرنشان ساخت: بخش دیگر که مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر است که وظیفه همگانی است و نباید کوتاهی کرد و در بخش‌های فرهنگی هم باید باحوصله و ابتکار و سلیقه وارد شویم تا قضیه حل شود. بدنه مردم باید با ابتکار و سلیقه در بخش فرهنگی وارد شوند؛ و در بخش امربه‌معروف و نهی از منکر هم مسئولیتش با دستگاه‌هاست در بخشی؛ و در بخش دیگر هم باز متوجه مردم است. آنجاهایی هم که مربوط به مسائل امنیتی است و حساس است و پشت پرده‌هایی دارد دستگاه‌های مربوطه وارد می‌شوند و کارشان را انجام می‌دهند و شما و ما و همه باید حمایت کنیم که این کار با قوه و باصلابت پیش برود.

نسبت به دور دوم انتخابات بی‌تفاوت نباشید

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه نسبت به دور دوم انتخابات بی‌تفاوت نباشید و با همان اهتمام اولیه در این دور هم شرکت کنید، گفت: بی‌توجهی و اهمیت ندادن گاهی خسارات غیرقابل‌جبران به بار می‌آورد. مواظب باشید نگویید حالا دور دوم است و مهم نیست؛ نه این‌طور نیست. یک رأی هم اثر دارد. با دقت انتخاب کنید و وارد قصه شوید.

وی در بخش پایانی بابیان اینکه طبق وعده، توجهی به حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه بدهم، گفت: «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ» خیلی عجیب است! داوود رقی آمد محضر مبارک امام صادق علیه‌السلام بعد که کارش تمام شد و داشت می‌رفت، اجازه مرخصی خواست. امام صادق درحالی‌که عمیقاً به او نگاه می‌کرد او را بدرقه کرد و بعد فرمود: اگر کسی نگاه کردن به یکی از اصحاب حضرت حجت او را شاد می‌کند به این مرد نگاه کند؛ یعنی اشاره کرد به داوود رقی. اولاً روایت دارد تذکر می‌دهد که مهم نیست در چه زمانی زندگی می‌کنیم؛ بلکه مهم این است که چگونه زندگی می‌کنیم. در هر عصری هر جوری زندگی کنیم نوع زندگی ما می‌تواند ما را جزو یاران حضرت حجت قرار بدهد. داوود رقی کسی است که در زمان رجعت برمی‌گردد؛ چون عمرش تمام‌شده. شاخصه‌های زندگی او چگونه بوده که حضرت چنین نکته‌ای را گفتند؟ در جای دیگری دارد که امام صادق فرمودند: او برای من به‌منزله مقداد برای رسول خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در خاتمه افزود: مقداد چگونه بود؟ انسان بصیری بود. انسان ولایت مداری بود. انسان صبوری بود. استقامت بر حق داشت. بر حق مستقیم بود. این ویژگی‌های مقداد بود. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید که داوود جایگاهش برای من مثل مقداد برای رسول خداست؛ یعنی ما هم اگر این صفات را در خودمان به وجود بیاوریم بصیر باشیم، دشمن‌شناس باشیم، ولایتمدار باشیم و استقامت بر حق داشته باشیم و صبور باشیم، می‌توانیم جزو یاران حضرت حجت باشیم.

دیگر خبرها

  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • چهره برتر سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان معرفی شد
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود