Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه واشنگتن پست گزارش داده رئیس دفتر منطقه‌ای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در اتریش در ارتباط با موارد مرموز «سندروم هاوانا» برکنار شده است.

واشنگتن پست: رئیس دفتر سیا در وین 'به دلیل بی‌توجهی به سندروم مرموز هاوانا برکنار شد'بی‌بی‌سی: روزنامه واشنگتن پست گزارش داده رئیس دفتر منطقه‌ای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در اتریش در ارتباط با موارد مرموز «سندروم هاوانا» برکنار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه چاپ واشنگتن به نقل از منابع اطلاعاتی نوشته سازمان سی‌آی‌ای یا سیا، این مقام مسئول را برکنار کرده چون به گزارش‌ها درباره افزایش موارد ابتلا به سندروم هاوانا در میان دیپلمات‌های آمریکایی به اندازه کافی توجه نشان نداده است.

مجله نیویورکر حدود سه ماه پیش خبر داد بیش از ۲۰ نفر از دیپلمات‌ها و کارمندان آمریکایی در وین، پایتخت اتریش دچار بیماری مرموز سندروم هاوانا شدند. سندروم هاوانا به این نام خوانده می‌شود چون اولین بار چند سال پیش در میان دیپلمات‌های آمریکایی در هاوانا پایتخت کوبا مشاهده و ثبت شد.

علایم این سندروم‌، خونریزی بینی، سرگیجه، از دست دادن تعادل، سردرد و مشکلات شنوایی و اضطراب است.

واشنگتن پست می‌نویسند با اینکه این علایم در میان کارمندان سفارت آمریکا در وین و همچنین شماری از کارمندان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گزارش شده بود، مسئول دفتر سازمان سیا در وین به این موارد توجه نشان نداده و درباره آنها ابراز تردید کرده است.

سخنگوی سازمان سیا حاضر نشده این گزارش را تایید یا تکذیب کند. اما تاکید کرده که سیا موارد گزارش شده درباره سندروم هاوانا را بسیار جدی تلقی می‌کند.

دیوید کوهن، معاون سازمان سیا هفته پیش اعلام کرد دلیل بروز این سندروم همچنان ناشناخته است اما کارشناسان به شناسایی عوامل آن نزدیک‌تر شده‌اند.

بعد از وقوع این علایم در میان کارمندان آمریکایی در هاوانا، دانشمندان آمریکایی حدس زدند که این سندروم احتمالا در اثر تابش پرتو هدایت شده مایکروویو ایجاد می‌شود.

برخی از افراد مبتلا گزارش کرده‌اند صداهایی تیز و متمرکز با فرکانس بالا شنیده‌اند که باعث حالت تهوع در آنها شده است. این باعث طرح نظریه‌هایی شده که مبتنی بر استفاده از سلاح‌های مجهز به امواج فشرده مایکروویو، ماورای صوت یا حتی سم است.

برای چند سال مقام‌های ارشد آمریکایی به این گزارش‌ها بی‌توجه بودند و آن را ناشی از فشار زیاد اضطراب یا واکنش عصبی به یک محرک ناشناخته قلمداد می‌کردند. اما دولت جو بایدن ظاهرا این موضوع را جدی‌تر گرفته است.

مواردی از این بیماری در جاهای دیگر جهان گزارش شده، اما مقامات آمریکایی می‌گویند که موارد ابتلا در وین به جز هاوانا بیشتر از هر شهر دیگری است./ فارس

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سندروم هاوانا واشنگتن پست رئیس دفتر سازمان سی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۳۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار صنعا نسبت به طرح و نقشه‌های واشنگتن علیه یمن

معاون وزیر خارجه یمن ضمن دادن هشدار به واشنگتن گفت که یمنی‌ها از طرح‌های متجاوزانه آمریکا مطلع هستند.

به گزارش ایسنا، حسین العزی، معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در صفحه کاربری خود در شبکه ایکس نوشت که یمن از طرح‌های متجاوزانه آمریکا علیه این کشور مطلع است و مسؤولیت پیامدهای حماقت احتمالی برعهده واشنگتن خواهد بود.

این مقام یمنی به آمریکا هشدار داد: اگر اقدامات متجاوزانه علیه ما انجام دهید حتی یک راه امن در منطقه پیدا نخواهید کرد و منافع شما هدف دائمی تمام آزادی‌خواهان خواهد بود.

وی نوشت: من به عنوان یک صلح طلب، آمریکا را نصیحت می‌کنم که به رویکردهای خصمانه خود پایان دهد قبل از اینکه افکار و ایده‌های شکست‌خورده این کشور را به سمت جهنم طولانی‌مدت بکشاند.

پیشتر سخنگوی نیروهای مسلح یمن اخیرا اعلام کرد پدافند هوایی این کشور یک فروند پهپاد آمریکایی ام‌کیو-۹ را که در حال انجام فعالیت خصمانه در آسمان استان صعده بود، با موشک مناسب سرنگون کرده است.

«یحیی سریع» افزود نیروی دریایی یمن‌ همچنین یک نفتکش انگلیسی با نام Andromeda Star را با موشک در دریای سرخ هدف قرار داده است.

وی تاکید کرد که هدف گیری با تعدادی موشک مناسب دریایی انجام شده که منجر به اصابت مستقیم شده است.

سریع تاکید کرد عملیات‌های نظامی ارتش یمن تا زمان پایان محاصره و جنگ علیه غزه ادامه خواهد یافت.

پیش از این یک مقام آمریکایی گفته بود یک پهپاد «ام‌کیو-۹ در سواحل یمن ساقط شده و تحقیقاتی در این‌باره درحال انجام است.

طبق گزارش شبکه آمریکایی ای‌بی‌سی، سه پهپاد از این نوع، از ماه نوامبر ۲۰۲۳ تاکنون در یمن ساقط شده‌اند که ارزش هر کدام از این پهپادها حدود ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است.

سریع حدود ۲ هفته پیش اعلام کرد که نیروی دریایی ارتش به عنوان یاری به مردم فلسطین و در پاسخ به تجاوزات آمریکا و انگلیس چهار عملیات نظامی در خلیج عدن با پهپادها و موشک‌های مناسب انجام داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش ماسک به وعده «پیروزی» اوکراین
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • هشدار صنعا نسبت به طرح و نقشه‌های واشنگتن علیه یمن
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • معاون رئیس جمهور: پرورش در مدارس مورد کم توجهی قرار گرفته است
  • سندروم ژاوی همه‌گیر شد: تمدید 3ساله کونسیسائو
  • واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری قم به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
  • واشنگتن و لندن ناتوان از مقابله با حملات ارتش یمن
  • ناتوانی واشنگتن و لندن از مقابله با حملات ارتش یمن