Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیر عبداللهیان در نشست روز جمعه با روزنامه نگاران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های آمریکایی، سیاست‌های دولت جدید با تمرکز بر سیاست خارجی را تبیین کرد و گفت: اولویت اصلی دولت جدید پیگیری سیاست خارجی متوازن است. ما برای ارتباط با همه کشور‌های جهان برنامه داریم و تنها کشوری که از نظر ما مشروعیت نداشته و ارتباطی بین ما و آن کشور برقرار نخواهد شد رژیم جعلی اسرائیل است که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و نسبت به سیاست‌های غیر سازنده و اقدامات تخریب کننده آن در منطقه مواضع روشن و دقیقی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص آمریکا نیز، اظهار داشت: ملاک ما مشاهده رفتار عملی سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی است. ما بر اساس رفتار عملی بایدن تصمیم خواهیم گرفت.

امیرعبداللهیان در خصوص موضوع «برجام» با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از یکسو به بازگشت به برجام تاکید می‌کنند و از ایران می‌خواهند که به میز مذاکرات وین برگردد، اما همزمان تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنند، این نوع رفتار را پارادوکسیکال خواند که حاوی پیام سازنده‌ای نیست.

وزیر امور خارجه با یادآوری این نکته که دولت جدید از زمان شروع به کار، سیاست روشن و صریح خود در قبال برجام مبنی بر به رسمیت شناختن تداوم مذاکرات، فاصله نگرفتن از برجام و پیگیری بازگشت کامل همه طرف‌ها به برجام را اعلام کرده است، تاکید کرد: این پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.

وی سفر گروسی به تهران و دیدار با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی و توافق سازنده‌ای که با یکدیگر داشتند را علامت و اقدام مثبت دیگری از سوی ایران برشمرد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود به دریافت پیام‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک متعارض از کاخ سفید اشاره کردو خطاب به اصحاب رسانه در نیویورک، اظهار داشت: دولت جدید ایران دولتی عمل گرا است. برای ما بیش از حرف و کلمات، میزان عمل دولتمردان آمریکایی به تعهداتشان اهمیت دارد. این قابل قبول نیست که بایدن از یکسو از مذاکره، توافق و حتی درخواست برای مذاکره دوجانبه با ایران صحبت کند، اما سیاست‌های غلط رئیس جمهور قبلی آمریکا یعنی ترامپ را ادامه دهد.

وی تاکید کرد: این رفتار آمریکا است که نتیجه مذاکرات برجام را مشخص میکند. از زمانی که بایدن مسئولیت خود را به عهده گرفته است، هیچ اقدام عملی سازنده به غیر از اظهار نظر‌های متناقض از او مشاهده نشده است.

وزیر خارجه درادامه با اشاره به عدم امکان استفاده ایران از پول‌ها و دارایی‌های خود در بانک‌های ژاپن، کره جنوبی و برخی از کشور‌ها برای خرید دارو‌های مورد نیاز و واکسن، از تحریم‌های آمریکا به عنوان جنایت و تروریسم نام برد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم و به زودی مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد؛ مذاکره‌ای را سازنده می‌دانیم که دارای نتایج ملموس و عملی باشد.

وی در خصوص موضوعات منطقه‌ای نیز با اشاره به اینکه در سیاست خارجی دولت جدید ایران طراحی برخورداری از بهترین مناسبات با کشور‌های همسایه و منطقه دنبال می‌شود، در جریان بودن گفتگو‌ها در خلیج فارس، ابتکارات سازنده برای بازگشت صلح به یمن و سوریه و همچنین تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و پیشرفت و توسعه در عراق را به عنوان رئوس اولویت‌های سیاست‌های منطقه‌ای برشمرد.

وزیر امور خارجه در همین راستا اظهار داشت: اولویت دهی به همسایگان و قاره آسیا، به معنی نادیده گرفتن بقیه اولویت‌ها نیست بلکه دنبال کردن سیاست خارجی متوازن و روابط خارجی فعال با همه کشور‌ها و مبتنی بر احترام و منافع متقابل، اصول سیاست خارجی دولت جدید است.

امیرعبداللهیان خطاب به دولتمردان آمریکا، تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا نیز می‌تواند با تجدید نظر در سیاست‌های غلط و غیرسازنده خود در قبال جمهوری اسلامی ایران از این فرصت استفاده کند. ملت ایران تاریخ و تمدن بزرگی را با خود به همراه دارد و دولتمردان آمریکا باید بدانند زبان تحریم و تهدید کارآیی نخواهد داشت، کما اینکه در ۴۰ سال گذشته به آن‌ها ثابت شده است.

وی گفت انتظار ما این است که دولتمردان آمریکا واقع بینانه به وین بیایند و به جای حرف‌های زیبا اقدامات عملی، مثبت، سازنده و قابل اندازه گیری داشته باشند و تردید نکنند اگر بخواهند با تداوم ادبیات و رفتار غیرسازنده گذشته صحبت کنند، جمهوری اسلامی ایران، دست بسته نخواهد ماند. لازم به ذکر است در ادامه این جلسه، وزیرخارجه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: توافق برجام مذاکرات هسته ای امیرعبداللهیان وزیر خارجه رسانه های خارجی بایدن دولتمردان آمریکا سیاست خارجی دولت جدید کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش جام جم آنلاین، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض اعلام کرد که چندین کشور اروپایی تا پایان ماه می (ماه آتی میلادی) دولت فلسطینی را به رسمیت می شناسند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این ارتباط اعلام کرد: انتظار می رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه می کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

به گزارش العربیه، در ماه مارس، اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلوونی اعلام کردند که به طور مشترک برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تلاش خواهند کرد. این در حالیست که اشغالگران قدس مخالفت صریح خود را با با این اقدام اعلام کردند.

از سوی دیگر، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا پیشتر گفته بود که انتظار دارد مادرید تا ماه جولای به رسمیت شناختن فلسطینیان را اعمال کرده و معتقد است به زودی یک «توده بحرانی» در اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت که چندین عضو را برای اتخاذ موضع مشابه تحت فشار نیز قرار دهد.

دیگر خبرها

  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • بایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیم
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟