Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین برزگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد به تداوم خشکسالی و کاهش تولید محصولات کشاورزی در استان  اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی ۱۰ تا ۲۵ درصد سطح زیرکشت بهاره استان به خصوص در زمینه کشت حبوبات و سیب زمینی نسبت به سال‌های گذشته ۳۵ درصد کاهش داشت.

کاهش ۳۳درصدی محصولات زراعی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در سال زراعی جاری تولید محصولات زراعی ۱۱۴ تن بود که این میزان در مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱۷۰ هزار تن بود و کاهش ۳۳درصدی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای سال زراعی جاری ۲ هزار و ۷۰۰تن بذر تهیه شده که ۳۰ درصد بذرتهیه شده در استان بذرگواهی شده است.

برزگر با تاکید بر اینکه سال زراعی جدید حدود پنج هزار تن بذر برای کشاورزان تهیه شده که برای کشت پاییزه توزیع شود، گفت: در ۲ سال گذشته، توزیع تراکتور و ادوات کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است و در سال ۹۹ در استان ۳۱۱ دستگاه تراکتور و ۳۳۱ دستگاه ادوات کارنده و کشنده و امسال نیز ۱۹۸ دستگاه تراکتور بین کشاورزان استان توزیع شد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه تراکتور، ۲۴۳ دستگاه کمباین در استان فعال است و ظرفیت مکانیزاسیون استان ۱.۹۵ درصد است که از متوسط کشوری بالاتر است.

برزگر افزود: ۵۰ درصد سهمیه کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان تهیه شده است و تاکنون ۱۵ هزار تن سهیمه کودی کشاورزان توزیع شده است.

راه‌اندازی دومین شهرک تخصصی کشاورزی استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان از راه‌اندازی دومین شهرک تخصصی کشاورزی در استان یاد کرد و گفت: این شهرک تخصصی در حوزه نهاده کشاورزی راه‌اندازی خواهد شد تا تمام موارد مورد نیاز زیر مجموعه بخش زراعت از جمله تامین نشاء، بذر را با استفاده از توان و تکنولوژی نو تولید کنند البته شهرک تخصصی بادام در شهرستان سامان نیز هم اکنون در دست اقدام است.

وی به توسعه کشاورزی قراردادی، تغییر الگوی کشت به عنوان برنامه‌های مهم و راهبردی در حوزه زراعت اشاره کرد و گفت: تکمیل زنجیره تولید با همکاری بخش صنعت از دیگر برنامه‌های این حوزه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت کشت محصولات راهبردی در استان گفت: سطح زیرکشت محصولات راهبردی در استان به خصوص کلزار باید توسعه پیدا کند و در برنامه است در سال زراعی جدید یک‌هزار و ۳۲۵ هکتار زیر کشت کلزار قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه نیمی از فرصت کشت پاییره کلزا در استان گذشته است تنها ۲۲۰ هکتار زیر کشت کلزار قرارگرفته است که باید در راستای توسعه کشت کلزا در استان برنامه‌های حمایتی انجام شود.

وجود ۱.۲ درصدی اراضی کشور در استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه ۱.۲ درصد اراضی کشاورزی کشور در استان قرار دارد، گفت: در این استان ۶۷ بهره‌بردار در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که ۹۴۰ تن از این میزان تولیدات زراعی است.

برزگر افزود: هفت هزار میلیارد تومان کل ارزش تولیدات کشاورزی استان است که از این میزان یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه زراعت است.

تأمین ۶۴ درصد تولیدات کشاورزی از بخش زراعی 

به گفته وی، ۶۴ درصد تولیدات کشاورزی این استان از بخش زراعی است و با توجه به اینکه این تولیدات بیشترین میزان تناژ و سطح زیرکشت استان را شامل می‌شود، اما ارزش ریالی این تولیدات نسبت به سایر حوزه‌های کشاورزی از جمله باغات، دامپروری و شیلات کمتر است و این امر باعث شده که توجه کمتری برای توسعه این بخش انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش صنعت و خدمات، بخش دامپروری وابستگی فراوان به حوزه زراعت دارد، گفت: بخش دامپروری ۳۳ درصد ارزش تولیدات را در استان به خود اختصاص داده و در صورتی که علوفه‌ای توسط فعالان بخش زراعت در استان تولید نشود، صنعت دام نیز دچار مشکل خواهد شد.

برزگر افزود: هم‌اکنون مهمترین تولیدات زراعی استان شامل گندم، جو ،کلزا، چغندر قند، سیب زمینی و حبوبات است.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

منبع: فارس

کلیدواژه: حسین برزگر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری کشت بهاره معاون بهبود تولیدات گیاهی شهرک تخصصی سال زراعی هزار تن سطح زیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۵۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس و مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۹ نوزاد متولد شدند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صابر جباری در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت اظهار کرد: سال 1401 میزان موالید در سنین 20 تا 24 سال 16.54 درصد بوده که این آمار در سال 1402 به 18.97 درصد رسیده است.

وی با بیان این که پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال 1400 و اجرایی شدن آن از سال 1401 اتفاقات خوبی رقم در حوزه جمعیت خورده است، افزود: میزان موالید در سنین 20 تا 24 سال در سال‌های 1400، 1399 و 1398 به ترتیب 17.05، 17.5 و 18.06 بوده است.

مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان این که روند میزان موالید در سنین 25 تا 29 سال نیز در سال 1402 نسبت به سال 1401 از عدد 24.12 درصد به 24.39 درصد رسید، گفت: روند درصد زایمان چهارم نیز از سال 98 تا 1402 از عدد 5.1 به 6.42 درصد رسیده است.

بهترین زمان برای بارداری و فرزندآوری چه زمانی است؟

جباری اضافه کرد: روند زایمان پنجم نیز از سال 98 تا 1402 از عدد 1.59 به عدد 2.04 رسیده است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره کاهش چشمگیر روند رشد منفی تعداد ولادت در کشور طی سال گذشته، گفت: در سال 1402 نسبت به سال 1401 شاهد کاهش 1.61 درصدی موالید بودیم که این عدد در سال پیش از آن 3.67 درصد بود و نشان‌دهنده موفقیت برنامه‌ها در جلوگیری از سرعت روند کاهشی موالید در سال گذشته است.

جباری با بیان این که در سال های 1400، 1401 و 1402 به ترتیب یک میلیون و 114 هزار و 90، یک میلیون 75 هزار و 224 و یک میلیون و 57 هزار و 959 نوازد متولد شدند، یادآور شد: در سال 1402 کاهش موالید نسبت به سال 1401 بالغ بر 17 هزار و 265 نفر بود که این عدد در سال 1401 نسبت به سال 1400 بالغ بر 40 هزار و 966 نفر بوده است.

وی با اشاره به این که بیشترین کاهش موالید نسبت به سال قبل در سال 1398 رخ داد، خاطرنشان کرد: در سال 1398 کاهش موالید نسبت به سال 97 به عدد 170 هزار و 356 نفر رسید که کاهش 12.47 درصدی را نشان می داد و بیشترین نرخ کاهش از سال 93 تا سال 1402 بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲