Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@13:33:23 GMT

سفیر ایران: روابط تهران و باکو مستحکم است

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۵۴۰۴

سفیر ایران: روابط تهران و باکو مستحکم است

به گزارش امروز (شنبه) ایرنا ، سید "عباس موسوی" در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان همواره از مناسبات بسیار خوب و نزدیک و صمیمانه به عنوان دو همسایه برخوردار هستند و هم ما و هم مقامات جمهوری آذربایجان می دانیم که این روابط دوستی، دشمنان و بدخواهانی دارد.

وی با اشاره به تلاش های اخیر برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی برای ایجاد سردی در مناسبات فیمابین اظهار داشت: آنها که از بیرون تغذیه می شوند نمی توانند خللی به روابط دوستانه دو کشور وارد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسوی گفت: ما و دولت جمهوری آذربایجان می دانیم که این بازی را یک عده ای طراحی کردند که خیرخواه دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان نیستند. 

وی با اشاره به برگزاری نشست اخیر سه جانبه مراکز مطالعاتی جمهوری آذربایجان، ایران و ترکیه در باکو نیز گفت: ما در این نشست همه این مسایل را بررسی کردیم و همه ما متوجه شدیم که پای اشخاص ثالثی در میان است. مردم ایران و جمهوری آذربایجان نزدیک و بردار، خویشاوند هم دیگر هستند و در دو طرف رود "ارس" فامیل های زیادی زندگی می کنند و حرف های ناشایستی که از زبان دیگران علیه دو ملت زده می شود به زودی خاتمه پیدا خواهد کرد.

 سفیر کشورمان در باکو همچنین با اشاره به دو دور دیدار و گفت وگوی اخیر خود با "حکمت حاجی اف" دستیار رییس جمهوری و مسوول بخش سیاست خارجی دفتر ریاست جمهوری آذربایجان در  مسایل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دوجانبه افزود: در دیدار دوم، وی پیام های خوبی از " الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان برای دکتر سید "ابراهیم  رئیسی" رییس جمهوری اسلامی ایران آورد که پیام های بسیار دوستانه، محبت آمیز و بسیار استراتژیک می باشد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره ورود کامیون های ایرانی حامل  سوخت به قره باغ نیز گفت: این مساله بررسی و مشخص شد که برخی از شرکت های حمل و نقل به صورت خودسرانه در این زمینه اقدام کردند و بنا بر این به آنها هشدار داده شد که بایستی به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان احترام گذارده شود.

سفیر کشورمان در باکو همچنین با اشاره به مخالفت جمهوری اسلامی ایران با هرگونه موارد اشغالگری گفت: ما به اصول و ارزش هایی پایبند هستیم که بر اساس آن هرگونه اشغالگری و تجزیه طلبی از دید ما محکوم است.

موسوی با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال گذشته به صراحت اعلام کردند که تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بایستی حفظ و محترم شمرده شود و تمامی سرزمین های اشغالی توسط ارمنستان بایستی به جمهوری آذربایجان بازگردد.

 وی همچنین یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که از ابتکارات رییس جمهوری آذربایجان برای همکاری های منطقه ای شش جانبه استقبال کرد و آن را به نفع همه کشورهای منطقه و جهان دانست.

موسوی در خاتمه با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در ایران افزود: با توجه به آغاز فعالیت دولت جدید ایران و سیاست جدیدی که دولت آقای رییسی در پیش گرفته و آن گسترش همکاری با همسایگان است، حد اعلای روابط ایران و جمهوری آذربایجان را شاهد باشیم.   

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران جمهوری آذربایجان الهام علی‌ اف باکو ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران جمهوری آذربایجان الهام علی اف جمهوری اسلامی ایران جمهوری آذربایجان الهام علی اف باکو ایران ایران و جمهوری آذربایجان جمهوری اسلامی ایران رییس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۵۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «محمد مخبر» در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تأکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه‌مند است مناسبات خود را به صورت همه‌جانبه با کشورهای آفریقایی و به‌ویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال ۲۰۲۳ و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی برای ارتقاء مناسبات فی‌مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تأکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت‌های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می‌اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار می‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری‌های بانکی از مهم‌ترین ملزومات در این زمینه است.

نخست‌وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندی‌ها و تجربیات ایران در عرصه‌های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران در زمینه‌های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تبلیغات منفی رسانه‌های غرب درباره فتح فاو توسط ایران
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو