Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-05@00:25:02 GMT

کشف یک کیک 79 ساله در آلمان (+عکس)

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۵۴۹۵

کشف یک کیک 79 ساله در آلمان (+عکس)

باستان‌شناسان در شهر لوبک آلمان یک کیک مومیایی پیدا کردند که از بمباران شهر در سال ۱۹۴۲ و آتش‌سوزی که پس از آن رخ داد، جان سالم به در برده است. انتشار خبر یافتن این کیک مومیایی با واکنش زیادی در رسانه‌های کشورهای مختلف همراه بوده است و حتی تقاضایی هم از سوی یک موزه دریافت کرده‌اند.

تازه‌ترین یافته باستان‌شناسان در شهر لوبک از جنس سنگ و فلز یا چوب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یافته جدید که در حفاری‌های بخش قدیمی شهر لوبک پیدا شده، کیکی است با ۷۹ سال قدمت.

این کیک را باستان‌شناسان در خیابانی به نام "آلف‌‌اشتراسه" در زیرزمین یک خانه پیدا کردند.

این خانه در ماه مارس سال ۱۹۴۲ در یکی از بمباران‌های متفقین ویران شد. مانفرد اشنایدر سرپرست باستان‌شناسی لوبک می‌گوید: «ظاهرا زیر آوارها یک فضایی ایجاد شده بود که کیک را از گزند گرما و فشار در امان نگه داشت.»

یک باستان‌شناس دیگر گروه می‌گوید که این "هیجان‌انگیزترین یافته‌ای" است که تاکنون روی آن کار کرده است. سیلویا مورگن‌اشترن ادامه می‌دهد که منتظر جواب تجزیه و تحلیل آزمایشگاه هستند و تازه پس از این بررسی‌هاست که می‌توانند در مورد ماده‌ای که با آن می‌توان کیک را تمیز کرد، تصمیم بگیرند.

اما مساله دیگری که به اندازه چگونگی نگهداری کیک "عتیقه" از حالا به بعد برای باستان‌شناسان مهم است، کشف داستانی است که در پس این کیک نهفته است.

در کنار این کیک یک سرویس قهوه‌خوری و چندین صفحه گرامافون نیز پیدا شده‌اند. اشنایدر می‌گوید، این کیک احتمالا برای جشن و یکی از مناسک مذهبی مسیحی تدارک دیده شده بوده که در آن روزگار اغلب در روز یکشنبه نخل (عید شعانین) برگزار می‌شده است. این باستان‌شناس امیدوار است که با کمک بایگانی اسناد و مدارک شهر بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد این کیک به دست بیاورند.

مانفرد اشنایدر ادامه می‌دهد که انتشار خبر یافتن این "کیک مومیایی" با واکنش زیادی در رسانه‌های کشورهای مختلف همراه بوده است و حتی تقاضایی هم از سوی یک موزه دریافت کرده‌اند.

یافتن بقایای مواد خوراکی در حین حفاری‌ها مساله تازه‌ای نیست. برای مثال در سال ۲۰۱۹ در شهر هامبورگ در یک حفاری چندین سطل حاوی صدف پیدا شد یا در موزه‌ای در هامبورگ بقایای نانی نگهداری می‌شود که قدمت آن به عصر آهن، بین ۸۰۰ تا ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

به گفته یکی از اعضای هیات تحریریه مجله باستان‌شناسی شهر لوبک، اهمیت این "کیک مومیایی" به این دلیل است که به رخدادی بازمی‌گردد که هنوز در حافظه شهر زنده است؛ بمباران لوبک.

در بمباران هوایی شهر لوبک در تاریخ ۲۹ مارس سال ۱۹۴۲ از ساعت حدود ۱۱ شب تا حدود سه نیمه‌شب ۴۰۰ تن بمب بر سر شهر خالی شد.

منبع: تابناک باتو

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: باستان شناسان شهر لوبک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۵۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: پیدا شدن دختر ایران زمین را تبریک می‌گویم

وزیر کشور با قدردانی از تلاش پنج روزه نیروهای هلال احمر و تیم‌های امدادی محلی برای یافتن «یسنا»، پیدا شدن این دختربچه کلاله‌ای را به خانواده او و ملت ایران تبریک گفت.

به گزارش مشرق، «احمد وحیدی» در پیامی با تأکید بر اینکه پیدا شدن یسنا دل همه مردم ایران را شاد کرد، ابراز امیدواری کرد همه دختران، پسران، زنان و مردان ایران عزیزمان، همواره در امنیت و آسودگی خاطر و به دور از بلایا به سر برند.

وزیر کشور «یسنا» را «دختر ایران زمین» لقب داد و در ادامه از امدادگران و نیروهای انتظامی جهادگر و دلسوز ایران اسلامی که همواره دغدغه آسودگی مردم عزیز کشورمان را دارند، قدردانی کرد.

«یسنا» دختر بچه چهار ساله اهل کلاله از عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در زمین‌های کشاورزی روستای «یلی بدراق» کلاله استان گلستان مفقود شده بود. از همان لحظات اولیه دریافت گزارش مفقود شدن یسنا، تیم‌های متعدد امدادی و انتظامی با حضور فوری در منطقه، عملیات جست و جو را آغاز کردند و نهایتاً مدیرعامل جمعیت هلال احمر از زنده پیدا شدن این کودک ۴ ساله توسط تیم پاراگلایدرسوار با رصد مزارع از آسمان خبر داد.

دیگر خبرها

  • تقویت جست وجو‌ها برای پیدا کردن پیکر کودک غرق شده لردگانی
  • فوت نوجوان ۱۶ ساله کاشانی براثر سقوط درکوه
  • انتشار اولین ویدئوی کامل و دیده نشده از لحظه پیدا شدن یسنا
  • وزیر کشور: پیدا شدن دختر ایران زمین را تبریک می‌گویم
  • پشت پرده ماجرای یسنا دختر گمشده
  • دو مفقودی ارتفاعات کوه «شاه‌حسن» بام و صفی‌آباد نجات پیدا کردند
  • ماجرای گم شدن یسنا کوچولو چه بود؟
  • «یسنا» زنده پیدا شد + فیلم
  • یسنا ۴ ساله بعد از ۵ روز زنده پیدا شد | او کجا مانده بود؟ +فیلم لحظه پیدا شدن
  • توضیحات پیرامون پیدا شدن یسنا ۴ ساله