Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با حضور محمد زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمد فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در سالن جباری دانشگاه شریف برگزار شد.

 فتوحی در این برنامه اظهار کرد: سال تحصیلی جدید را به فال نیک گرفته و امیدوارم که این شروع، سرآغاز موفقیت‌های بزرگ در سال تحصیلی پیش رو برای نظام تحقیقات و آموزش عالی کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در آستانه شروع سال تحصیلی که همزمان با هفته دفاع مقدس و مقارن با ایام اربعین سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است، یاد و خاطره شهدای گرانقدر ۸ سال دفاع مقدس به ویژه شهدای دانشجو و دانشگاهی و ۱۶۰ شهید دانشگاه صنعتی شریف که با تاثیر بر مرام حسینی، جان خود را در راه اعتلای دین کشور ایثار کردند، گرامی میدارم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: آغاز سال تحصیلی جدید باعث شده تا بار دیگر درباره جایگاه دانشگاه شریف در مسیر استقلال و توسعه کشور و دستیابی به رفاه و سرافرازی برای مردم تعمق کنیم. برای دانشگاه صنعتی شریف مایه افتخار است که امروز همزمان با پنجاه و پنجمین سال تاسیس این دانشگاه، میزبان این همایش باشد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند «دانشگاه ویژگی‌های ممتاز علمی خود را همراه و همگام با ویژگی‌های انقلابی و دینی حفظ کرده است.» نگاه به نیم قرن گذشته نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها و دانشگاهیان کشورمان هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم شکوفایی بعد از آن و هم در دوران دفاع مقدس نقش موثری داشته اند.

به گفته فتوحی، پس از آن نیز در ۴ دهه اخیر نقش محوری دانشگاه‌ها در پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشور از احداث سدها و نیروگاه‌ها و بنادر تا توسعه صنایع بزرگ و از توسعه نظام بهداشت تا ایجاد زیر ساخت‌های الکترونیکی مخابراتی و اینترنت و نظایر آن قابل انکار نیست.

 فتوحی بیان کرد: امروزه در شرایطی که بدخواهان این کشور با اعمال تحریم‌های ظالمانه قصد به زانو درآوردن مردم ایران را داشته اند، شاهدیم که نیازهای کشور در حوزه مختلف صنعتی، اجتماعی و خدمات عمومی اعم از آموزش، به دست دانشگاهیان یا کمک آن‌ها مرتفع شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشگاه‌ها و دانشگاهیان کشور توانسته اند در بسیاری از حوزه های نوین علمی نظیر فناوری نانو، سلول ها بنیادی، فناوری هسته ای، صنایع دفاعی و سرآمدی کشور را رقم زدند.

وی افزود: در شرایطی که دنیا و کشورمان در مقابل چالش های عظیمی همچون مشکلات اقتصادی، ظهور همه گیری کرونا و کمبود منابع طبیعی نظیر آب، منابع انرژی، مشکلات زیست محیطی و نظایر آن قرار دارد؛ نقش علم و دانش و پژوهش در دانشگاه‌ها بسیار کلیدی تر می‌شود.

 فتوحی بیان کرد: عبور از اقتصاد سنتی و دستیابی به اقتصاد دانش بنیان بدون نقش آفرینی محوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان که در بستر دانشگاه‌ها رشد می کنند، میسر نیست.

نقش بی بدیل دانشگاه‌ها در دستیابی به رفاه و امنیت کشور

وی گفت: در سال های اخیر دانش آموختگان جوان دانشگاه‌ها نقش پررنگی در دستیابی به دانش فنی محصولات با فرآوری بالا و ایجاد شرکت های دانش بنیان و افزایش اشتغال مبتنی بر توسعه فناوری را داشته‌اند. همه این دستاوردها نشان دهنده نقش بی بدیل دانشگاه‌ها در دستیابی به استقلال و رفاه و امنیت برای کشور است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: باید توجه داشت که موفقیت ها و ارتقای این دستاوردها و حفظ پیشتازی کشور در علم و فناوری و نیز حل مشکلات اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشور در گرو توجه ویژه به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان و فراهم آوری زمینه مناسب برای رشد و تعالی آموزش، تحقیقات و توسعه دانش های بنیادی، کاربردی و تجاری سازی دستاوردهای علمی و تولید محصولات دانش بنیان در کشور است.

 فتوحی افزود: عدم توجه مناسب به جایگاه علم و دانش کشور را نه تنها از نظر اقتصادی و اجتماعی بلکه از نظر امنیتی در معرض خطر جدی قرار خواهد داد، به همین منظور نیاز است تا برای حل مشکلات و چالشهای مهمی که دانشگاه‌های کشور با آن روبه رو هستند اهتمام ویژه ای بکار ببریم. برخی از مهم ترین چالش هایی که در مقابل علم و تحقیقات قرار دارند، مشکلات دانشگاه‌ها، کمبود منابع، فرسودگی تجهیزات و کاهش تدریجی مناسب انسانی است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: بخش عمده منابع عمومی به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده است که باید صرف هزینه های جاری نظیر حقوق و مزایا با هزینه های اجتناب ناپذیر آب و برق و نگهداری خوابگاه و تغذیه شود. درخشش دانشگاه‌ها در صحنه‌های علم و فناوری به تجهیزات مناسب و بروز و بودجه های تحقیقاتی مناسب، سرمایه گذاری برای زیر ساخت ها و جذب نیروی انسانی ماهر است و گرنه علم کشور به تدریج تحلیل خواهد رفت، بنابراین برای رفع این چالش باید چاره ای اندیشید.

فتوحی بیان کرد: به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی دانشگاه محل آزاد اندیشی است و برای شکوفایی اندیشه ها و پاسخ به نیازهای علمی و فناوری کشور باید دانشمندان و محققان کشور بتوانند با آزادی و آرامش به تحقیق بپردازند و نظریات علمی خود را در معرض نقد و اندیشه ورزی قرار دهند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: کشوری رشد می کند که دانشمندان آن ارج ببیند و بر صدر نشینند. حمایت جدی از توسعه علوم بنیادی بین رشته ای و فرا رشته ای از مهم ترین باید های امروز کشور است. سرمایه گذاری در این حوزه ها علاوه بر تامین نیازهای تحقیقاتی و توسعه فناوری در کشور می تواند بسیاری از دانش آموختگان نخبه را بکار گیرد و از مهاجرت آنها جلوگیری کند.

فتوحی تاکید کرد: دانشگاه‌های کشور مجموعه ای از توانمندی های مختلف ولی مکمل هستند. ضروری است که با آمایش علمی کشور و با توجه به شرایط نیروی انسانی زیرساخت ها و موقعیت های جغرافیایی، مسیر تحول دانشگاه‌ها را به صورت جداگانه طراحی کنیم و توجه وزیر علوم و مجلس شورای اسلامی به این نکته مایه تحول در این حوزه است.

او افزود: تضعیف نقش هیئت امنا و دخالت روز افزون دستگاه‌های حسابرسی و حتی تخصصی دانشگاه‌ها از مقوله اصلی بروز خلاقیت‌ها و اجرای برنامه‌های نوین برای به ظهور رساندن توانایی‌های خود است. متاسفانه با گذشت زمان نقش هیئت امنا در تعیین سیاست‌های کلان و جهت‌گیری های دانشگاه‌ها کمرنگ و دخالت‌های نهادهای بیرونی در امور دانشگاه‌ها افزوده شده است. امید می رود که با حمایت و درایت وزیر علوم این چالش مهم از پای دانشگاه‌ها برداشته شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه شریف همواره پیشتاز حوزه علم و فناوری در کشور است و از این رهگذر اعتباری جهانی نیز یافته است. این دانشگاه همواره بر خدمت توسعه و آبادانی کشور و رفاه و آسایش جامعه بوده و خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112415 برچسب‌ها وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری رئیس دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه ها سال تحصیلی دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۵۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب سرباز امریه در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف

به گزارش صدای ایران از ایرنا، گروه پژوهشـی مهندسـی صنـایع سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در نظر دارد از میـان فارغ‌التحصیلان مقطع کارشـناسی ارشد رشته مهندســـی صنـایع، مهندسـی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات نیروی امریه جذب کند.

طبق اعلام سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، متقاضیان می‌توانند تا تاریخ اعـزام تیـرماه ۱۴۰۳ به بعد رزومـه خود را با موضوع «امریه - نام خانوادگی» به آدرس ایمیل: Tricks@jdsharif.ac.ir ارسال کرده و جهت جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۶۷۶۴۱۲۹۲ - ۶۷۶۴۱۲۹۱ تماس گیرند.

دیگر خبرها

  • المپیاد ورزشی فناورانه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه شریف با دانشگاه‌های عراق
  • زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور ساخته شد
  • جذب سرباز امریه در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه‌های عراق
  • چین، اتهامات دخالت در امور انتخاباتی کانادا را بی‌اساس خواند
  • فرجام مجاهدی که نامش بر دانشگاه صنعتی نشست
  • رقابت ۲ هزار و ۱۵۰ دانش‌آموز برای تکنولوژی‌های آینده
  • وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است