Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@23:51:01 GMT

آمريکا در معرض تهديدي مشابه 11 سپتامبر

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۶۰۸۵

خبرگزاری آریا- جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت، خطر حمله‌ای مشابه 11 سپتامبر آمریکا را تهدید می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در گفتگو با شبکه ویون تاکید کرد خطر یک حمله 11 سپتامبر دیگر آمریکا را تهدید می‌کند.
مجری شبکه ویون در این گفتگو پرسید ما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت می‌کنیم و یکی از داستان‌هایی که توجه چندانی را به خود جلب نکرده این است که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه معافیت تحریم سفر علیه بیش از 12 عضو طالبان را برای سفر به خارج از این کشور و گفتگو درباره ثبات افغانستان تمدید کرد؛ چرا که مهلت ضرب الاجل قبلی درباره این افراد پایان یافته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تمدید معافیت به درخواست آمریکا بود و اکنون این معافیت تا 22 دسامبر تمدید شده است، آیا شما فکر می‌کنید راه تعامل و به رسمیت شناختن، درحال باریکتر شدن است؟
بولتون در پاسخ گفت: بله من فکر می‌کنیم این مسیر درحال محدودتر شدن است و من فکر می‌کنم این یک اشتباه خواهد بود، من فکر می‌کنم از نقطه نظر آمریکا، حمایت بسیار گسترده‌ای از آنچه برای اجازه خروج آمریکایی‌های باقی مانده در افغانستان و دیگر شهروندان خارجی و بسیاری از افغان‌ها و خانواده شان ضروری است وجود دارد، افغان‌هایی که در طول 20 سال گذشته برای ما کار کرده اند. حمایت بسیار بسیار گسترده‌ای در آمریکا از این مسئله وجود دارد. من فکر می‌کنم چیزی که حمایت نمی‌شود این برداشت است که ما آماده ایم تا کنترل طالبان را بر افغانستان بپذیریم. آن‌ها یک گروه تروریستی هستند، شاید آن‌ها در براندازی دولت افغانستان موفق بودند، اما در دهه 90، موضع آمریکا بسیار روشن بود مبنی بر اینکه ما آن‌ها را یک دولت مشروع نمی‌دانستیم و این موضوع بعد از حملات 11 سپتامبر موضوعی توام با تبعات بود. من فکر می‌کنم صحبت درباره حل و فصل پیامد‌های این مناقشه کاری درست است، اما نباید به گونه‌ای انجام شود و این برداشت تلقی شود که ما آن‌ها را بعنوان یک توافق انجام شده پذیرفته ایم.
بولتون در پاسخ این سئوال که من حدس می‌زنم این نگرانی از اینجا نشات می‌گیرد که افرادی در دولت بایدن مثل جنیفر ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه، طالبان را افرادی حرفه‌ای و شبیه تاجران معرفی می‌کند و زمانی که این دولت امنیت نظامیان ما را در افغانستان به طالبان واگذار می‌کند گفت: قطعا همینطور است. این مسئله من را نیز اندکی نگران می‌کند، منظورم این است که من هم خیلی درباره مسیری که بایدن می‌تواند طی کند نگرانم، اما من فقط می‌خواهم مطمئن شوم که ما بصورت ناخواسته توانمندی مان را برای کمک به کسانی که قصد خروج از افغانستان را دارند، محدود نمی‌کنیم و من فکر می‌کنم این یک آزمون خواهد بود و این مسئله در آمریکا مورد بحث قرار می‌گیرد. من فکر می‌کنم حمایت کافی در شورای امنیت وجود دارد و ما نمی‌خواهیم در موقعیتی باشیم که سر روال کار مجادله کنیم. از این رو من با این تمدید معافیت تحریمی سفر مقامات طالبان مشکلی ندارم، چون فکر می‌کنم دلائل مشروعی در کوتاه مدت برای انجام آن وجود دارد، اما من فکر می‌کنم اشتباه بزرگی است که آمریکا مشروعیت را به دولت طالبان بدهد.
بولتون در پاسخ این سئوال که در خلال جلسه استماع نمایندگان مجلس آمریکا با کریس ری مدیر پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) و کریستین آویزید مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم، هر دوی این افراد نسبت به حضور داعش خراسان در افغانستان و تهدید‌های آن‌ها برای آمریکا ابراز نگرانی کرده و گفتند این گروه می‌تواند حتی به گروهی بزرگتر از القاعده تبدیل شود گفت: من فکر می‌کنم این نگرانی بسیار معقولی است و من فکر می‌کنم کریس ری مدیر اف بی‌ ای مدتی بر این مسئله متمرکز بوده است. شما نام القاعده، طالبان و داعش خراسان را می‌شنوید، اینطور نیست که این‌ها گروه‌هایی باشند که کارت عضویت دارند و خیلی روشن و مشخص هستند. افراد بین داعش خراسان و طالبان در رفت و آمد هستند. درست همین الان آن‌ها درحال کشمکش برای کنترل بر افغانستان هستند و باهم دشمن هستند و هر لحظه این شرایط می‌تواند تغییر کند. من فکر می‌کنم خطر القاعده، داعش خراسان و گروه‌های دیگری که ما هنوز درباره پناه گرفتن آن‌ها در افغانستان اطلاعی نداریم و قصد حملاتی را علیه آمریکا، دوستان دیگر و متحدانمان دارند، بسیار بسیار واقعی و جدی است.
جان بولتون در پاسخ این سئوال که نگاه شما درباره سیاست‌های فرای افق مبارزه با تروریسم جو بایدن چیست؟ نیز گفت: بنظر من، ما هرگز نباید عقب نشینی می‌کردیم، چون توانمندی‌های فراتر از افق هرگز کافی نیست. وقتی شما در این کشور حضور ندارید نمی‌توانید به شکلی موثر به جمع آوری اطلاعات مبادرت کنید. شما نمی‌توانید شبکه‌ها را اداره کنید شما نمی‌توانید مخبر‌هایی داشته باشید که با آن‌ها صحبت کنید و در زمان واقعی مسائل را ارزیابی کنید، شما نمی‌توانید درقبال اتفاقاتی که در همسایگی افغانستان و در پاکستان یا ایران رخ می‌دهد، موثر واقع شوید؛ بنابراین روش‌های فرای افق که ما از آن‌ها استفاده خواهیم کرد و خدمات اطلاعات و نظامی که من اطمینان دارم همه توانشان را می‌گذارند، کافی نخواهد بود و این مسئله که آمریکا با خطر 11 سپتامبر دیگری مواجه خواهد بود بسیار واقعی است.
جان بولتون در پاسخ این سئوال که این خطر چه اندازه است؟ گفت: من فکر می‌کنم دلیل جذابیت افغانستان برای داعش، القاعده و گروه‌های دیگر این است که این کشور بسیار دورافتاده است، این کشور مملو از مکان‌هایی است که شما نمی‌توانید نظارت کافی روی آن‌ها داشته باشید به همین دلیل حضور در این کشور خیلی اهمیت دارد و اگر طالبان در قدرت است، آن‌ها یک دولت نوپایی هستند که در عمل درحال توانمند کردن این تروریست‌های خارجی هستند. افغانستان مکانی به مراتب بهتر برای تروریست هاست و ما پیش از این گزارش‌هایی درباره بازگشت هزاران جنگجوی خارجی به افغانستان داشتیم. من نمی‌گویم این تهدید تروریستی، فردا رخ می‌دهد، بازسازی توانمندی‌های آن‌ها زمان می‌برد، اما من می‌دانم احتمال وقوع آن بسیار بسیار بالاست.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آمریکا 11 سپتامبر شما نمی توانید من فکر می کنم داعش خراسان جان بولتون 11 سپتامبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۶۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان

تیم ملی فوتسال افغانستان پس از تاریخ سازی در جام ملت های آسیا و نخستین صعود به جام جهانی فوتسال پس از بازگشت به کابل مورد استقبال گرم مردم این کشور قرار گرفت.

 جمعیت زیادی از شهروندان کابل به ویژه جوانان ساعت ها در فرودگاه کابل و فدراسیون فوتبال در انتظار بازگشت قهرمانان فوتسال بودند تا آنها را به گرمی در آغوش بگیرند و تاریخ سازی آنان را در عرصه ورزش تبریک بگویند.

بیشتر اعضای تیم ملی فوتسال افغانستان جوانان مهاجر هستند که در ایران به دنیا آمده و فوتسال بازی کرده اند و در همانجا به تیم ملی افغانستان پیوسته اند.

 اعضای تیم ملی فوتسال افغانستان با سر مربی ایرانی خود چند روز است باعث خوشحالی مردم این کشور در شهرهای مختلف شده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • وقوع انفجار در کابل
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان