Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@13:00:25 GMT

عرضه ۵۲ هزار تنی گوشت قرمز

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۷۷۱۶

عرضه ۵۲ هزار تنی گوشت قرمز

به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه مرداد سال جاری را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ۱۴۰۰ در مجموع ۵۲٬۸۰۰ تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوشت گاو و گوساله با ۲۸٬۲۳۲ تن، ۵۳٫۵ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۲۰٬۱۸۹ تن، بز و بزغاله با ۳٬۴۴۰ تن، و سایر انواع دام با ۹۳۹ تن، به‌ترتیب ۳۸٫۲ درصد، ۶٫۵ درصد و ۱٫۸ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ۱۴۰۰ با ماه مشابه سال ۱۳۹۹ نشان‌دهنده افزایش ۴۳ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز  است.

مقدار عرضه گوشت در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ برای گوسفند و بره ۶۵ درصد، برای بز و بزغاله ۲۷ درصد، برای گاو و گوساله ۳۲ درصد، برای گاومیش و بچه‌گاومیش ۶۲ درصد، و برای شتر و بچه‌شتر ۱۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل (تیر) در حدود دو درصد کاهش داشته است.

منبع: الف

کلیدواژه: کشتارگاه های رسمی کشور مرداد ۱۴۰۰ گوشت قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۷۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسان‌های غارنشین گیاهخوار بودند

ایتنا - برنامه غذایی پرطرفدار پارینه‌سنگی یا پالئو به افراد توصیه می‌کند با اولویت دادن به گوشت، وزن کم کنند تا از سلامتی مشابه اجداد غارنشین انسان برخوردار شوند.
 پژوهشی جدید خط بطلان بر این تصور کشیده است و یافته‌ها نشان می‌دهد که انسان‌های عصر حجر در واقع بیشتر سبزیجات می‌خوردند تا گوشت.

بررسی استخوان‌ها و دندان‌های کشف‌شده در غاری در مراکش که انسان‌ها حدود ۱۵ هزار سال پیش در آن سکونت داشتند، نشان می‌دهد که برنامه غذایی عصر حجر به‌وضوح گیاهی بوده است.

به نوشته پژوهشگران، این الگوی غذایی مشخص تصور رایج در مورد اتکای انسان‌ عصر پیشاکشاورزی به پروتئین‌های حیوانی را به چالش می‌کشد.

دانشمندان موسسه انسان‌شناسی تکاملی مکس پلانک در آلمان می‌گویند بخش قابل‌ملاحظه‌ای از برنامه غذایی جامعه انسان‌های ماقبل تاریخ متشکل از بلوط، دانه کاج و حبوبات وحشی بود.

تجزیه و تحلیل ایزوتوپی بقایا به دانشمندان امکان می‌دهد مشخص کنند افراد غذایشان را از کجا تهیه می‌کردند و در طول عمرشان در معرض چه محیطی قرار داشتند.

ترکیب انواع خاصی از روی، استرانسیم، کربن، نیتروژن و گوگرد نشان می‌دهد که در زندگی این مردم غذاهای گیاهی سهم بزرگی داشته است.

بررسی سطح نیتروژن نشان می‌دهد ۸۰ درصد غذایی که ساکنان غار تافورالت می‌خوردند گیاهی بود.

زینب مبتهج، نویسنده اصلی این پژوهش، به نشریه تلگراف گفت: «من نمی‌گویم که این گروه در اصل گیاهخوار بودند، زیرا افراد گوشت هم مصرف می‌کردند. اما منبع غذایی اصلی برای دریافت پروتئین نبوده است.»

او در ادامه افزود که این پژوهش تصورهای پیشین در مورد عادت‌های غذایی انسان‌های باستان را به چالش می‌کشد.

این دانشجوی دوره دکتری گفت: «تصور رایج این است که برنامه غذایی دوره پارینه‌سنگی گوشت‌محور بوده، و شکار نقشی عمده داشته است. اما یافته‌‌ها از تافورالت شناختی دقیق‌تر به دست می‌دهد، که اتکا به میزان قابل‌ملاحظه‌ای روی منابع گیاهی خوراکی وحشی بوده است.»

یافته‌ها همچنین حاکی از آن است که غذاهای گیاهی در برنامه غذایی نوزادان نیز وجود داشته و شاید غذایی برای گرفتنشان از شیر بوده است.

این مقاله پژوهشی در نشریه بوم‌شناسی و تکامل نیچر (Nature Ecology & Evolution) منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • کشف و معدوم سازی ۹۸۷ کیلوگرم گوشت قرمز فاسد
  • انسان‌های غارنشین گیاهخوار بودند
  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی
  • خرید ۵۳۰ تن گوشت مرغ منجمد در استان قزوین
  • غذا‌های ورزشکاران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ ۶۰ درصد خوراکی‌ها بدون گوشت خواهد بود
  • قیمت جدید دام زنده اعلام شد
  • طرز پخت ۱۱۰ کیلو کابلی پلو با گوشت (فیلم)
  • تولید 90 تن گوشت مرغ در عباس آباد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول