Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - نماینده مردم شهرستان مریوان و سروآباد در مجلس گفت: پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان پس از وقفه دوساله در دهه سوم مهرماه سال‌جاری برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، شیوا قاسمی‌پور ظهر امروز در نشست با اعضای دبیرخانه تئاتر بین‌المللی خیابانی مریوان، تئاتر خیابانی مریوان را نماد بارز غنی بودن فرهنگ و هنر کردستان دانست و اظهار داشت: تئاتر خیابانی مریوان امروزه به‌عنوان یک برند جهانی در سطح کشور و جهان نقش‌آفرینی کرده و از این راه می‌توان پیام‌های مثبتی از فرهنگ و هنر، مردمان نجیب و شریف کردستان فرهنگی را به بهترین شکل ممکن به دنیا مخابره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر برگزاری این جشنواره پس از وقفه‌ای دو ساله به دلیل بیماری کرونا تاکید کرد و افزود: پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در حالی برگزار می‌شود که دو سال است این رویداد هنری ارزشمند به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نماینده مردم شهرستان مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که با فروکش کردن بیماری کرونا در مریوان این اتفاق فرهنگی در دهه سوم مهرماه سال جاری برگزار شود.

وی از برگزاری بخش بین‌الملل این جشنواره به صورت مجازی خبر داد و گفت: قرار است تمام بخش‌های جشنواره به غیر از بخش بین‌المللی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌صورت حضوری برگزار شود.

قاسمی‌پور بیان کرد: پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در سه نقطه شهری پارک ملت، پارک شانو، زریبار و یکی از روستاهای منطقه در نظر گرفته شده که جزئیات آن متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌شود.

خالیگران: تئاتر و نمایش بستر مناسبی برای انس گرفتن جامعه با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی استنخستین جشنواره تئاتر مونولوگ‌ در استان گیلان برگزار می‌شود

تئاتر خیابانی مریوان در حالی قرار است پس از وقفه دوساله مجدداً مهرماه امسال در مریوان برگزار شود که «فریدون احمدی، الهه پورجمشید و سعید بادینی» از هنرمندان تئاتر خیابانی کشور اخیراً درباره نحوه برگزاری جشنواره پانزدهم تئاتر خیابانی مریوان در این شرایط شیوع کرونا این‌چنین اظهار نظر کردند: 

فریدون احمدی

تئاتر خیابانی مریوان یعنی قلب و روح روان تمام بچه‌های تئاتر خیابانی، یعنی ضربان اجرا یعنی ژوانگاه تئاتر خیابانی (معیاد گاه عاشقان تئاتر خیابانی) یعنی تماشاچی فهیم مریوان و .... به نظر من برگزاری آن بصورت مجازی اصلا جایز نیست و خطاست. البته سلامتی مردم مریوان و همه هنرمندان نیز مهم است. به نظر من می‌بایست از همین الان که یک ماه به برگزاری جشنواره زمان هست در فکر برنامه‌ریزی صحیح و دقیق با هماهنگی ستاد کرونا بود.

مریوان پتانسیل خوبی برای برگزاری جشنواره به‌صورت حضوری دارد. مثلا محل اجرای پارک ملت و پارک شانو واقعا می‌شود اجرای زنده داشته باشد و به راحتی هم فاصله اجتماعی رعایت شود، در مورد محل اسکان هنرمندان اگر به صورت متمرکز باشد، کنترل و نظارت بهتری از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود؛ در کل تئاتر خیابانی نیاز به نفس کشیدن دارد نفس‌های تئاتر خیابانی به شماره افتاد است نیاز دارد که پرستاری به نام تئاتر خیابانی مریوان نفس‌های تئاتر خیابانی را دوباره تنظیم کند.

الهه پورجمشید

ماهیت تئاتر آن هم تئاتر خیابانی به حضورش در مکانی عمومی و داشتن مخاطبان عمومی است، و رسالتش ارتباط، آموزش، سرگرمی، نشاط، فرهنگ‌سازی و بیان حرفی از دل خود مردم است.

اگر قصد فقط اجرا، مسابقه، رقابت، داوری و چند جایزه و خداحافظ تا سال بعد باشد، همان بهتر که نباشد؛ در این دوره وحشتناک از تاریخ که ضربات شلاقش بر پیکر خانواده کوچک تئاتر، سهمگین‌تر از هر قشر دیگری بود و هست، بهتر است که بودجه جشنواره صرف معیشت این هنرمندان مظلوم شود. قشری که همچنان نفس نفس زنان مشعل خانه خود را با هزار زحمت روشن نگه داشته‌اند؛ لذا به نظر حقیر، بهتر است به جای برگزاری جشنواره به صورت مجازی و محروم کردن میهمان و میزبان عاشق این هنر، فکری اساسی جهت هر چه سریع‌تر برگزار شدن حضوری این جشنواره تأثیرگذار و اصیل در امنیت جانی و سلامت کامل در مریوان صورت گیرد تا بتوانیم در سال جاری شاهد پویایی و ثمره دادن مجدد این درخت ریشه‌دار باشیم.

سعید بادینی

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری کشور به حساب می‌آید که در طول سال یکی از دغدغه‌های مهم هنرمندان تئاتر خیابانی حضور در این جشنواره است. درست است که جامعه امروز ما درگیر بیماری بی‌رحمی شده که مدام در حال به روز شدن و جهش کردن است، اما از طرفی بیکاری هنرمندان و فلج شدن تئاتر ایران شاید خطرناک‌تر از کرونا باشد.بنده حقیر سه ماه پیش یک نمایش را برای مریوان شروع کردم اما یک هفته بعد جهش دلتای کورونا وارد استان‌مان شد و دو ماه همه جا تعطیل شد و نتوانستم برسم که از این بابت خیلی ناراحتم ، اما برگزاری جشنواره به صورت حضوری قطعا حال من و هنرمندان تئاتر خیابانی رو خوب می‌کند چرا که می‌شود مثل جشنواره مقاومت و فجر که حضوری برگزار شد این جشنواره هم حضوری برگزار شود، با این تفاوت که امسال قطعا 80درصد هنرمندان عزیز از طرق مختلف واکسینه شدند. به نظر بنده یکی از ارکان اصلی زنده نگه داشتن تئاتر، برگزاری جشنواره مریوان و رابطه بسیار قوی با مردم در طول سال هست. تئاتر خیابانی به صورت مجازی معنایی ندارد و حضور هنرمندان در بین مردم هست که رسالت آنها را تمام می‌کند، امیدوارم که امسال هم جشنواره‌ای پر از انرژی خوب و با کیفیت را با حضور مردم خونگرم و مهربان مریوان شاهد باشیم.

انتهای پیام/492/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تئاتر خیابانی مریوان برگزاری جشنواره جشنواره به صورت برگزار می شود صورت مجازی بین المللی برگزار شود پس از وقفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۸۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده‌مژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.

محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چاله‌میدانی قبل انقلاب را روایت می‌کند که عاشق زنی می‌شود که کفش‌دار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم می‌خورد.

وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.

رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنواره‌های موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت می‌شود زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) می‌گیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) می‌گیرد به خوبی در لایه‌های مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.

کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب می‌کند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.

وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایش‌ها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.

رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروه‌های نمایشی می‌شود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.

کد خبر 6095119 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • جشن ریواس در روستای راونج دلیجان برگزار شد
  • برگزاری جشنواره نخبگان قرآنی مدارس خوزستان
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • انتخابات کمیسیون ورزشکاران دوومیدانی مجددا برگزار شد
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • برگزاری جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین زهرا