Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- نرخ بیکاری، اشتغال و مشارکت اقتصادی سه فاکتور اصلی در مباحث اقتصادی است که در جلسه امروز کارگروه اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان فارس بحث و بررسی شد‌. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، چهارمبن جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان فارس عصر امروز با 2 دستور کار برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین دستور کار بررسی شاخص‌های بازار کار استان و دستور کار دوم تحقق درآمدهای عمومی و مالیاتی استان بود؛ براساس آنچه در این جلسه مطرح شد نرخ بیکاری استان فارس در سال‌های 92 تا 99 با روند کاهشی روبه‌رو بوده که در سال گذشته به 7.7 رسیده است

نرخ اشتغال نیز در سال 99 نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته که به دلیل تعطیلی مشاغل حوزه خدمات به ویژه در زمان کرونا بوده است علاوه بر آن براساس آمار کاهش 4 درصدی نرخ مشارکت و 3 دهم درصدی کاهش نرخ بیکاری نیز در سال 99 نسبت به سال قبل از آن دیده می‌شود.

استان فارس در سال گذشته در جایگاه دهمین استان به لحاظ کمترین نرخ بیکاری قرار داشته است. نرخ مشارکت فارس در سال گذشته 38.1 درصد بوده که از میانگین کشوری که 41.3 بوده کمتر است. 

نرخ اشتغال نیز 35.2 بوده که میانگین کشور 37.3 بوده است، سهم اشتغال در استان فارس 52.5 خدمات؛ 20.6 کشاورزی؛ صنعت 26.8 بوده است. 

این شاخص‌ها در بهار 1400 با تغییراتی همراه بوده است به این شکل که نرخ مشارکت اقتصادی استان در 3 ماه ابتدایی امسال به 37.6 درصد رسیده است. همچنین نرخ بیکاری به 8 درصد و نرخ اشتغال نیز به 34‌.6 رسیده است.

بالاترین نرخ بیکاری متعلق به کدام کشورهاست؟ نرخ بیکاری آذربایجان شرقی به 7.4 درصد کاهش یافت/تحریم‌های داخلی مانع اصلی توسعه استان

حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در این جلسه درباره تغییرات آماری در 3 ماه ابتدایی سال گفت: آمار ارائه شده در فصل قابل نسبت به ارائه آمار در یک سال قابل تغییر است بنابراین مبنای خوبی برای مقایسه با سال گذشته نیست.

وی همچنین گفت: اینکه چرا نرخ مشارکت در استان فارس از کل کشور کمتر است که جای بررسی دارد که استاندار فارس نیز خواهان بررسی و مطالعه شد و این کار انجام می‌شود. 

دستور کار دوم جلسه تحقق درآمدهای عمومی و مالیاتی استان بود که بابک دایی مدیرکل اقتصاد و دارایی استان فارس درباره تحقق درآمدهای مالیاتی گفت: یکی از وظایف این است که فعالان اقتصادی را کمک کنیم اما از آن طرف درآمدها برای دولت مهم است. 

وی افزود: درآمد عمومی مصوب فارس در سال‌های 99 تا 1400؛ 5 هزار و 900 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 45 درصد رشد را نشان می‌دهد که 10 درصد نسبت به رشد مصوب کل کشور عقب‌تر هستیم.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان فارس افزود: در زمینه درآمدهای مالیاتی نیز 51 درصد رشد مصوب نسبت به سال قبل دیده می‌شود و برای سایر درآمدها هم 6 درصد بوده است.

دایی با بیان اینکه کل درآمدهای عمومی استان در 5 ماه امسال 24585 میلیارد ریال که 91 درصد تحقق را شاهد هستیم، گفت: درآمدهای مالیاتی استان 22505 میلیارد ریال بوده که 95 درصد تحقق را شاهد هستیم و سایر درآمدها نیز 2080 که درصد تحقق آنها 50 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا و بیشتر خدمات آسیب دیده در نتیجه درآمدزایی نیز دچار مشکل شده افزود: اداره کل مالیات، ثبت و اسناد، انتظامی فارس، پزشکی قانونی، میراث فرهنگی، حفاظت محیط زیست، استاندارد، استانداری، گمرک، تعاون و کار، راه  شهرسازی، جهاد کشاورزی، بهزیستی، فرهنگ و ارشاد، صنعت و معدن بیشترین سهم را در درآمدهای استان دارند که 5 دستگاه نخست بیشترین سهم را داشته‌اند و مابقی سهم کمتری دارند.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه تقسیط بدهی مالیاتی از درخواست‌های مهم واحدهای اقتصادی است، گفت: حدود 168 هزار و 480 بنگاه اقتصادی در حوزه صنعت و معدن و تجارت استان فعال هستند.

وی با تاکید بر درخواست تقسیط مالیاتی افزود: واحدها خواهان بخشش نیستند بلکه تقسیط مالیاتی را دنبال می‌کنند.

خادم حمزه، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز در این جلسه گفت: تحقق درآمد با فعالیت واحدهای اقتصادی باید بر مبنای یک هدف برد برد باشد یعنی هم مطالبات وصول شود و هم مشکلات واحدهای تولیدی رفع شود که این در کارگروه رفع موانع تولید دنبال می‌شود.

انتهای پیام/424/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان فارس فارس در سال نرخ مشارکت نرخ بیکاری دستور کار سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۹۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳ درصد داوطلبان کنکور در لرستان دختران هستند

‌به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت امروز جمعه در بازدید از کنکور سراسری در دانشگاه لرستان، اظهار داشت: ۶۳ درصد از داوطلبان کنکور استان امسال در گروه‌های آزمایشی ریاضی، علوم‌تجربی، علوم‌انسانی، هنر و زبان خارجی دختران هستند.

وی با اشاره به برگزاری دومین روز از برگزاری کنکور گفت: ۳۵ هزار و ۵۶۱ نفر در این استان برای کنکور سراسری امسال در حال رقابت هستند.

استاندار لرستان، افزود: ۶۳ درصد از این تعداد را در گروه‌های مختلف تحصیلی بانوان تشکیل می‌دهند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های دولتی استان حدود سه هزار نفر پذیرفته می‌شوند، افزود: امیدواریم نخبگان و دانشجویان بااستعداد لرستانی پس از کسب تحصیلات عالیه جذب شوند.

کد خبر 6089010

دیگر خبرها

  • معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد
  • بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال ۲۰۱۵
  • شرکت بیش از ۱۹ هزار داوطلب کهگیلویه و بویراحمد در کنکور
  • شرکت ۱۹ هزار داوطلب کهگیلویه و بویراحمد در کنکور
  • ۶۳ درصد داوطلبان کنکور در لرستان دختران هستند
  • بهار پربارش امسال با افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • رشد اقتصادی روسیه رقم خورد