Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@23:11:07 GMT

پیچیدگی دیپلماتیک بحران انرژی لبنان

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۱۱۴۴

پیچیدگی دیپلماتیک بحران انرژی لبنان

  به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، مجله اکونومیست در مقاله‌ای به ‌بررسی اقدامات همسایگان و قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی لبنان برای حل بحران پرداخته، اما می‌گوید که این کشورها هم بیش از آنکه خواهان کمک به ‌لبنان باشند، به‌دنبال کمک به ‌خودشان هستند.

تصاویر مخابره‌شده از لبنان در هنگام ورود کامیون‌های سوخت ایرانی، بیشتر به‌ صحنه استقبال از بازگشت یک قهرمان به‌ خانه می‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنان گلبرگ و برنج بر سر کامیون‌ها می‌ریختند و بنرهایی که با عکس‌ سید‌حسن نصرالله به‌عنوان قهرمان «شکستن محاصره» تحمیل‌شده از سوی کشورهای خارجی متخاصم، به ‌استقبال این محموله‌ها رفتند.

شاید تصاویر شلیک آرپی‌جی و تیراندازی هوایی در جشن ورود ۴‌میلیون لیتر گازوئیل به‌این کشور، یک لحظه غیرقابل‌توصیف است که چیزهای زیادی را درباره لبنان امروز می‌گوید. این سوخت برای کاهش بحران انرژی لبنان وارد شده، اما ۴ میلیون لیتر کمتر از مصرف روزانه این کشور است و علاوه بر این، احتمالا بحران سیاسی لبنان را طولانی‌تر هم خواهد کرد‌ زیرا محموله‌های سوختی که حزب‌الله از ایران وارد کرده، طیف وسیعی از تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران، سوریه و حزب‌الله را نقض کرده است.

در سمت دیگر اما آمریکا هم برنامه خود را برای تامین برق لبنان ارائه کرده که از قضا آن برنامه هم با تحریم‌های آمریکا علیه سوریه ناسازگار است.

لبنان در حال‌حاضر از هر منبعی که ممکن باشد، به‌سوخت نیاز دارد و کشوری که در ۲ سال اخیر دچار بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای شده، نیاز به ‌واردات سوخت و مقرون‌به‌صرفه ساختن آن برای اکثریت جمعیت فقیر دارد. البته این کشور به‌دلیل بحران اقتصادی از همین کار هم عاجز است و مجبور شده به‌طور پیوسته یارانه‌ها را قطع کند و در حال‌حاضر بهای ۲۰ لیتر بنزین در این کشور برابر با ۳۰‌درصد از حداقل دستمزد ماهانه است که همین رقم هم تنها زمانی معنی دارد که سوخت در دسترس باشد، چرا‌که اغلب سوختی هم وجود ندارد.

صف‌های چند کیلومتری بنزین در شهرها، تامین تنها ۲ ساعت برق خانگی، از چرخه خارج‌شدن بسیاری از ژنراتورهای پشتیبان، قطع شبکه آب‌رسانی و مخابرات به‌دلیل کمبود برق مورد‌نیاز تنها بخشی از فاجعه انسانی است که در این کشور با چاشنی کمبود سوخت در حال رخ‌دادن است.

اکونومیست می‌گوید البته بر‌خلاف ادعای بسیاری از سیاستمداران لبنانی و حزب‌الله، این رخدادها تنها نتیجه محاصره از سوی غرب نیست؛ چرا‌که تحریم‌های آمریکا علیه لبنان بیشتر محدود به ‌این گروه شیعه است و نه دولت لبنان.

در حقیقت مشکل انرژی لبنان را باید در سیستم سیاسی فاسد این کشور جست‌وجو کرد. به‌طور مثال جبران باسیل، رهبر حزب جنبش آزاد میهنی لبنان که از مسیحیان مارونی و داماد میشل‌عون، رییس‌جمهور این کشور است، سال‌هاست که وزارت انرژی لبنان را تحت‌کنترل دارد. باسیل از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ هم در سمت وزارت قرار داشت و حزبش نیز با حزب‌الله ائتلافی سیاسی در سال‌های اخیر ایجاد کرده است. باسیل به‌دلیل طرح ساخت نیروگاه در روستای مسیحی‌نشین سلعاتا که حتی به ‌شبکه ملی برق متصل نیست، شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت.

او همچنین با طرح‌های نیروگاهی عجیبی که اجرا کرد، نه‌تنها به ‌نتیجه‌ای نرسید؛ بلکه هزینه‌های مالی و زیست‌محیطی بسیار زیادی را به ‌این کشور تحمیل کرد.

 برنامه آمریکایی علیه تحریم‌های آمریکایی

در شرایطی که حزب‌الله به‌عنوان یک ناجی عمل می‌کند، آمریکا و متحدانش برنامه خود را برای تامین انرژی لبنان ارائه کرده‌اند که متکی به ‌خط لوله گاز عرب و انتقال گاز مصر به‌لبنان است. مصر پس از بهار عربی با مشکل کمبود گاز روبه‌رو شد، اما تصویر امروز شرق‌مدیترانه کاملا متفاوت است. مصر در سال ۲۰۱۸ تولید از میادین عظیم گازی مدیترانه را آغاز کرد و اسرائیل هم بهره‌برداری از منابع عظیمی را کلید زد که بخشی از آن با خط لوله به ‌مصر و سپس به‌اروپا ارسال می‌شود. برخی از گروه‌های لبنانی حالا می‌گویند که در صورت واردات گاز از مصر، باید اطمینان حاصل شود که هیچ گازی از اسرائیل به‌لبنان نیامده است‌ اما همین طرح آمریکایی هم با موانع آمریکایی روبه‌رو است، چرا‌که این خط لوله از سوریه عبور می‌کند و هزینه ترانزیت گاز را دولت بشار اسد به‌صورت نقدی یا غیر‌نقدی دریافت خواهد کرد.

برنامه دیگر آمریکا هم واردات برق برای لبنان از اردن است که این طرح هم از طریق سوریه قابل اجرا است و می‌تواند به ‌حل چالش خاموشی در سوریه هم کمک کند. اما هر دو این طرح‌ها، قانون تحریمی سزار علیه دولت اسد را نقض می‌کند. ضمن آنکه باید یادآور شد که تمام این سناریوها مفروضات هستند، چرا‌که سوریه در ابتدا باید تمام زیرساخت‌های تخریب‌شده و فرسوده خود را بازسازی کند. اما به‌هر حال آمریکا در حال‌حاضر برای اجرای هر‌کدام از طرح‌هایش به‌سوریه نیاز دارد و از سوی دیگر کماکان به ‌استفاده از تحریم‌ها به‌عنوان سلاحی علیه سوریه و برای منزوی نگه‌داشتن آنها متمایل است. با این حال شرکای منطقه‌ای آمریکا در حال احیای روابط خود با سوریه هستند و می‌خواهند این کشور را به ‌کارگزار انرژی لبنان تبدیل کنند.

 تحریم‌های بی‌اثر

در طرف مقابل هم محموله‌های سوخت ایران بسیاری از تحریم‌های آمریکا را نادیده  گرفته‌اند و آمریکا با وجود توقیف چند نفتکش ایرانی در گذشته، هیچ اراده و توانی برای توقف محموله‌های سوخت ارسالی به‌لبنان را نداشت. این واردات سوخت از ایران می‌تواند لبنان را با تحریم‌های جدیدی روبه‌رو کند، هر‌چند دولت این کشور می‌گوید که معامله با ایران، یک معامله خصوصی بوده است.

اکونومیست می‌گوید واقعیت اما اینجاست که تحریم‌های آمریکا علیه لبنان تنها به ‌بدبختی این کشور می‌افزاید. تحریم‌ها در حال‌حاضر نتوانسته‌اند باعث تغییر رفتار مدنظر آمریکا توسط ایران و سوریه شود و اجرای آنها هر روز دشوارتر از گذشته می‌شود.

در پایان می‌توان گفت که لبنان مدت‌هاست به‌ صحنه مبارزات ژئوپلیتیکی بزرگی تبدیل شده است. اکونومیست می‌گوید چند نفتکش سوخت از ایران و چند قطره گاز مصر نمی‌توانند صنعت انرژی تحت سوءمدیریت طولانی‌مدت لبنان را ترمیم کنند و به‌نظر می‌رسد در این میان رفع مشکل انرژی لبنان برای بازیگران منطقه‌ای و جهانی هدف اصلی کشورهای درگیر در این مناسبات نیست.

پربیننده ترین جنجال این چند میلیون بشکه / صادرات پنهانی نفت آشکار شد؟ ۱۰میلیارد دلار برای میدان نفتی آذر مهران سرمایه‌ گذاری شد نزدیک شدن به توافق هسته ای قیمت نفت را متاثر کرد چتر خشکسالی بر سر ایران در فصل سرما وضعیت بدمعیشتی کارون را دوباره شور کرد! / مشکل آب خوزستان، یکی دوماهه حل می‌ شود؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۱۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز

مدیرعامل «توتال انرژی» هشدار داد تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه، باعث افزایش شدید قیمت گاز و سود بردن فروشندگان جهانی گاز از جمله خود «توتال انرژی» می‌شود.

به گزارش ایسنا، پاتریک پویانه در پاسخ به سوال تحلیلگری که درباره تاثیر تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا پرسیده بود، گفت: اگر اتحادیه اروپا، پروژه «یامال ال‌ان‌جی» را تحریم‌ کند، قیمت ال‌ان‌جی به سرعت بالا خواهد رفت و در سطح جهانی، به نفع ما خواهد بود. اگر تحریم‌هایی در کار باشند، مثبت است و منفی نیست زیرا درآمد توتال از پروژه «یامال ال‌ان‌جی»، کاملا محدود است.

مدیرعامل «توتال انرژی» گفت: سران اروپا بر این موضوع واقف هستند که امنیت تامین کنونی آنها، بر ال‌ان‌جی متکی است و نمی‌خواهند دوباره افزایش قیمت را مشاهده کنند. آنچه من درک می‌کنم این است که آنها ممکن است ایده‌هایی داشته باشند اما این ایده‌ها برای سال ۲۰۲۷ به بعد خواهد بود نه قبل از آن.

شرکت فرانسوی «توتال انرژی»، سهم ۲۰ درصدی در پروژه «یامال ال‌ان‌جی» واقع در شرق روسیه دارد و سهم عمده این پروژه در اختیار شرکت روسی نواتک است. توتال همچنین ۱۹.۴ درصد سهم در نواتک دارد.

پویانه اظهار کرد: توتال، سود نقدی از پروژه «یامال ال‌ان‌جی» از سال ۲۰۲۳ دریافت نکرده است زیرا تحریم‌ها علیه مبادلات مالی با روسیه، خارج کردن پول از این کشور را دشوار کرده است. این شرکت حدود ۴۵۰ میلیون دلار سود نقدی نیم سالانه را در اواخر سال ۲۰۲۲ از نواتک دریافت کرد.

قیمت گاز طبیعی اروپا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و کاهش شدید واردات گاز از روسیه در سال ۲۰۲۲، به شدت افزایش یافت.

ظرفیت جهانی جدید ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۲۷ که قرار است پروژه‌های بیشتری راه اندازی شوند، محدود خواهد بود و به معنای آن است که اروپا با آسیا و خریداران دیگر برای محموله‌های ال‌ان‌جی، در رقابت خواهد بود و این موضوع، قیمت‌ها را بالا می‌برد.

چندین کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار وضع تحریم‌هایی علیه ال‌ان‌جی روسیه شده اند اما برای تصویب چنین اقدامی، موافقت همه اعضای این بلوک، ضروری است.

روسیه در سال میلادی گذشته، ۱۴.۸ درصد از گاز اتحادیه اروپا را تامین کرد و محموله‌های ال‌ان‌جی تخفیف‌دار روسیه، تا حدودی جایگزین واردات گاز اروپا از این کشور از طریق خط لوله شد.

بر اساس گزارش رویترز، پس از افزایش شدید قیمت گاز که باعث شد مصرف کنندگان و کسب و کارهای اروپایی مجبور شوند در طول زمستان، مصرف خود را کاهش دهند، سیاستمداران اروپایی برای کنترل قیمت انرژی و تضمین امنیت تامین آن، تحت فشار قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند