Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در سیزدهمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راه حل که به همت گروه مردمی قرار سبز، با حمایت بیش از ۵۰ تشکل مردم نهاد در سراسر کشور و بیش از ۱۰۰ شرکت کننده با موضوع «ایمن و سالم با تحرک پایدار» به مناسبت روز جهانی بدون خودرو برگزار شد.

پیروز حناچی رئیس موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر تهران با انتقاد به مسئولان شورای جدید گفت: آنها حرکت به سمت حمل و نقل پاک را مسئله‌ای کوچک می‌دانند، و به ارائه آماری از شرایط آلودگی هوای تهران پرداخت و به فوت ۷ هزار نفر به دلیل ایست قلبی ناشی از ذرات pm2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش فوتی‌ها در روزهای آلوده اشاره کرد و گفت: با وجود روش‌های سختگیرانه تر در شاخص‌های آلودگی هوا، متاسفانه باز هم می‌بینیم در سال‌های ۹۸ و ۹۹ هیچ روز کاملاً پاکی نداشتیم.

وی ادامه داد: افزایش چشم گیر غلظت so2 و ارتباط مستقیم آن با سوخت‌های فسیلی، قابل مقایسه با بقیه آلاینده‌ها و همچنین بوی نامطلوب ناشی از آن نیست و روزهای آلوده ۱۲ درصد بیشتر شده‌اند.

حناچی راه حل این معضلات را همکاری مردم و اجتماعی دیدن مسئله دانست، افزود: زیرا به مراتب کم هزینه تر و پر بازده تر است.

وی همچنین اضافه کرد: این بحران با کنترل آلاینده‌ها، استفاده از وسایل حمل و نقل برقی و توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین ترک خودرو شخصی و توسعه مسیرهای پیاده رو و دوچرخه سواری دانست.

همچنین عنوان کرد اگر مسأله خواست مردم شود، کسی نمی‌تواند با آن مقابله کند.

وی افزایش ۵ برابری مسیرهای دوچرخه را یکی از دستاوردهای دوران مسئولیت خود دانست و گفت با برنامه‌ریزی می‌توانیم از ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری به ۱۵۰۰ کیلومتر برسیم.

حناچی با اشاره به اینکه ۱۸ دستگاه در کشور مسئول کنترل آلودگی هوا هستند گفت: با هماهنگی و برنامه‌ریزی می‌توان بحران را حل کنیم.

در پایان این گفتگو حناچی در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان مبنی بر اینکه آیا سیاست‌های شهرسازی و کنترل ترافیک یکسان است پاسخ داد: مسئله‌ای نیست که به آن تک بعدی نگاه شود و نیاز هست دپارتمان‌های مشترکی به وجود آید و همچنین از تلاش‌ها و فعالیت‌های آقای کرمانشاهی در این زمینه تشکر کرد.

پس از آن محمد درویش فعال محیط زیست و رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو، لزوم حرکت اجتماعی و مردمی از خودرو محوری به سمت انسان محوری را نیازمند استمرار، صبوری و پیگیری‌های بسیار دانست.

درویش ضمن انتقاد از گروهی که با عدم مشارکت در این طرح‌ها سعی می‌کنند دستاوردهای گذشته را از بین ببرند، اظهار داشت: برای تغییر مبلمان شهری باید از ابزارهای حقوقی و قانونی استفاده کنیم.

وی افزود: راه کاهش هدر رفت وقت شهروندان گسترش بزرگراه ها نیست و راه حل آن ترک خودرو شخصی است.

درویش تاکید کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی باید از مدارس و کودکان شروع شود و رسانه رسمی کشور هم باید نقش پر رنگ تر و فعال و مطالب گری داشته باشد.

وی در ادامه توضیح داد که در کرسی یونسکو با ایجاد تفکر بین رشته‌ای و کاهش اختلافات و افزایش همدلی‌ها به دنبال حل معضلات اجتماعی هستیم.

پس از آن با دعوت از یک مهمان ویژه … آذری و گزارش از دو طرح ارزشمند دوچرخه و اطفا حریق سبز که با مشارکت محمد درویش و حسن اجتماعی انجام شده ارائه شد.

آذری بیان کرد در طرح دوچرخه بیش از ۶۰۰ دوچرخه به علاقمندانی که در سیل و زلزله دوچرخه‌های خودشان و از دست داده بودند توسط کمپین مردمی چند هزارنفری اهدا شد.

و همچنین اضافه کرد در طرح اطفای حریق بیش از ۳۰ دستگاه دوچرخه به صورت کامل برای این امر تجهیز شدند.

در قسمت انتهایی وبینار کوروش بختیاری بنیانگذار کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو گفت این کمپین امروز وارد ششمین سال فعالیت خود شده است، و از فعالان و دلسوزان خواست با مطالعه شهرها کمک کنیم معضلات شهری را یکی پس از دیگری حل کنیم.

همچنین به جای خالی مطالبات مردمی در پیاده روها را عنوان کرد و افزود با تلاش‌های که در چندسال اخیر انجام شده، اکنون این مطالبات برای دوچرخه سواری پررنگ شده و حال نیازمند پیاده روها هستیم.

کد خبر 5313690

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد درویش پیروز حناچی آلودگی هوا دوچرخه سواری شهرداری تهران اربعین 1400 اربعین حسینی بازگشایی مدارس وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا هفته دفاع مقدس هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پرونده قضایی قوه قضاییه شورای شهر تهران علیرضا زاکانی سازمان زندان ها تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۲۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۹ صبح شنبه پانزدهم اردیبهشت با میانگین ۴۴ وضعیت پاک را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان و سپاهان‌شهر با عدد ۲۹، پارک زمزم ۴۲، دانشگاه صنعتی ۴۹، خیابان زینبیه ۴۳، خیابان فرشادی ۲۱، خیابان فیض ۲۴، بولوار کاوه ۳۷، کردآباد ۳۱، میرزا طاهر ۳۰ و ولدان ۴۱ AQI در وضعیت پاک است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه خیابان احمدآباد با عدد ۹۵، میدان انقلاب ۶۱، بزرگراه خرازی ۶۹ و رهنان ۵۴ AQI وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۲۰، شاهین‌شهر ۳۴ و مبارکه ۳۸ AQI در وضعیت پاک و در زرین شهر، قهجاورستان و سجزی با میانگین ۶۶، نجف آباد ۵۵ و کاشان ۵۸ در وضعیت قابل قبول ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6096133

دیگر خبرها

  • کوهستان «پرآو» پتانسیل برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی غارنوردی را دارد
  • لزوم بازتعریف نقش دولت در همگرایی نخبگان
  • معلق ماندن مردم در تاب پارک سیرجان در پی قطع برق
  • دوچرخه سواران قزوینی راهی مسابقات قهرمانی آسیا می‌شوند
  • امدادگران، پیرمرد دچار ایست قلبی در کوه‌های اطراف اشنویه را نجات دادند
  • پیرمردِ دچار ایست‌قلبی در کوه‌های اطراف اشنویه احیا شد
  • برداشت گیاهان بهاری در اشنویه دومین قربانی خود را گرفت
  • ۱۳۰ مورد تخلیه آب از منازل و امدادرسانی به ۱۴۰ خودرو و ۲۴۰ خانوار متاثر از شرایط جوی اخیر
  • کشف محموله های قاچاق در سمنان و میامی
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است