Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@14:08:18 GMT

روابط کانادا و چین به حالت قبل برمی گردد؟

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۲۹۵۸

روابط کانادا و چین به حالت قبل برمی گردد؟

در حالی که چالش بر سر بازداشت مایکل کووریگ و مایکل اسپاور کانادایی توسط مقامات چینی ممکن است به پایان برسد، پیامدهای سیاسی این موضوع بین دو کشور هنوز نامشخص است.

به گزارش ایسنا به نقل از CTVNEWS، مایکل کووریگ و مایکل اسپاور صبح شنبه پس از گذراندن بیش از ۱۰۰۰ روز بازداشت در چین به اتهام جاسوسی به کانادا بازگشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازداشت آنها تا حد زیادی به عنوان یک اقدام تلافی جویانه در واکنش به دستگیری منگ وانژو، مدیر هوآوی توسط کانادا با حکم ایالات متحده در ارتباط با معاملات تجاری این شرکت در ایران تلقی می شد.
در حالی که چین همواره ارتباط این موارد با یکدیگر به هر نحوی را رد می کند، اوایل روز جمعه یک قاضی در بریتیش کلمبیا پس از توافق مقامات وزارت دادگستری ایالات متحده برای حل و فصل اتهامات جنایی علیه منگ، پرونده استرداد منگ را خاتمه داد و به منگ اجازه داد تا پس از تعلیق تعقیبش، تحت شرایط خاصی کانادا را ترک کند.  
 دستگیری منگ در فرودگاه بین المللی ونکوور در دسامبر ۲۰۱۸ باعث ایجاد یک پرونده بزرگ ژئوپلیتیک چند ساله به همراه تحریم های اقتصادی بین کانادا و چین شد. همچنین روابط بین دو کشور به شدت به سردی گرایید.  
 با این حال، اکنون که کووریگ و اسپاور آزاد شده اند و منگ به چین بازگشته است، کارشناسان معتقدند که روابط بین دو کشور ممکن است کم کم گرم شود.
 
روابط دیپلماتیک
 
جرمی کینزمن ،سفیر سابق کانادا در روسیه و بریتانیا می‌گوید که آزادی کووریگ و اسپاور و منگ با تعلیق تعقیب قانونی راهی بود که هر دو کشور به عنوان برنده به نظر برسند.
کینزمن گفت: «هر دو کشور اگر چه نه کاملا به عنوان برنده اما هیچ یک کاملا به عنوان یک بازنده ظاهر نمی شوند. من فکر می کنم این چیزی است که در اینجا به دست آمد.»
کالین روبرتسون دیپلمات سابق کانادایی، آزادی کووریگ و اسپاور را یک پیروزی در دیپلماسی خواند، اما گفت که کانادا باید اقدامات بیشتری را برای پایان دادن به اقدامات کشورهایی انجام دهد که شهروندان خارجی را به خاطر منافع سیاسی دستگیر می کنند.
روبرتسون گفت: «این اقدامات دیگر نمی تواند تکرار شود. برای من، درسی که می گیرم این است که ما باید به اعلامیه کانادا در مورد بازداشت های خودسرانه که در فوریه گذشته رونمایی شد، تضمین اضافه کنیم.»
کانادا در ماه فوریه اعلامیه‌ای علیه بازداشت‌های خودسرانه در روابط دولت‌ها با یکدیگر صادر کرد. از آن زمان تاکنون بیش از ۶۰ کشور در سراسر جهان آن را تأیید کرده‌اند.  
وی گفت: «من فکر می‌کنم که ما برای متقاعد کردن کشورهایی که می‌خواهند دیپلماسی گروگانگیری را انجام دهند به چیزی نیاز داریم. چین احتمالاً بدترین مثال است، اما برخی دیگر نیز همین کار را انجام می دهند.»
اسکات مک نایت فوق دکتری دانشکده امور جهانی مانک در دانشگاه تورنتو گفت که این تجربه سخت باید زنگ خطری برای آنچه کانادا در آینده از چین انتظار دارد باشد.
روابط تجاری
چین که دومین شریک تجاری بزرگ کانادا است، پس از دستگیری منگ در سال ۲۰۱۸، چند مورد تحریم علیه صادرات کانادا اعمال کرد. صرف نظر از هرگونه تنش در این مورد، روبرتسون گفت که چین بزرگتر از آن است که نادیده گرفته شود و تجارت باید از سر گرفته شود.  
او گفت: «شما هرگز آن را فراموش نمی کنید اما آن را پشت سر می‌گذارید و جلو می‌روید. ما باید با چین رابطه داشته باشیم. ما تعداد زیادی از شهروندان چینی تبار در کشورمان داریم. ما به آوردن مهاجران از چین ادامه می‌دهیم. بنابراین ما باید مجدداً با چین وارد رابطه شویم.»
دینا دال تحلیلگر حقوقی روز شنبه خاطرنشان کرد که هوآوی هنوز در منطقه شرقی نیویورک با ۱۶ مورد کیفرخواست مواجه است، با این حال او گفت که این به احتمال زیاد یک پرونده کاملاً شرکتی خواهد بود که شامل بازداشت شهروندان نمی شود.
دال گفت: «دیپلماسی و تجارت در چند سال گذشته در روابط ایالات متحده و چین و همچنین کانادا تحت الشعاع قرار گرفته است. اگر کیفرخواست هوآوی پیش برود و یک محکومیت وجود داشته باشد چین چگونه به آن واکنش نشان می دهد؟ این بسیار مبهم است و بنابراین جالب خواهد بود که ببینیم این امر چگونه پیش می رود.»
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كانادا چین دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۲۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرهای باران زا دوباره به خراسان جنوبی برمی گردند

هوای شهرهای خراسان جنوبی دوباره بارانی می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی و به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی، جواد نخعی اظهار کرد: بر اساس نقشه ها، داده ها و تصاویر ماهواره ای از روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت تا سه شنبه در غالب نقاط جو نسبتاً ثابت و پایدار و افزایش دمای هوا را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: از اواخر دوشنبه به تدریج افزایش ابر رخ می دهد و رگبار و رعد و برق قابل پیش بینی است.

سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از روز سه شنبه تا نج شنبه جو استان ناپایدار می شود و باد و گردوخاک و رگبار و رعد و برق نیمه شمالی استان را در بر می گیرد و در شهرهای سربیشه، درمیان و زیرکوه وقوع رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود.

کد خبر 750888

دیگر خبرها

  • بازداشت جاسوس‌های وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن
  • ابرهای باران زا دوباره به خراسان جنوبی برمی گردند
  • طالبان بازداشت دانشجویان در آمریکا محکوم کرد
  • طالبان: بازداشت دانشجویان در آمریکا سرکوب دموکراسی است
  • چین، اتهامات دخالت در امور انتخاباتی کانادا را بی‌اساس خواند
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور / موج جدید بارش‌ها کدام مناطق را در برمی‌گیرد؟
  • شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه چهل برمی‌گردد
  • پلیس کانادا سه هندی را به اتهام قتل رهبر سیک‌ها بازداشت کرد
  • تراکتور امروز به بنیان دیزل برمی‌گردد