Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی گیلان با انجام یک مطالعه تاثیر استفاده از روغن سبوس برنج را در بیماران دچار تنگی عروق کرونر بررسی کردند.

بیماری‌های قلبی عروقی طی دهه‌های اخیر به عنوان یک مشکل بهداشتی و علت عمده مرگ و میر و ناتوانی در کشورهای صنعتی و درحال توسعه مطرح هستند. از آن‌جا که ترکیب رژیم غذایی نقش مهمی را در کنترل غلظت لیپید و لیپوپروتئین در خون برعهده دارند و غلات بیش از نیمی از پروتئین موردنیاز مردم جهان را تامین می‌کنند، می‌توان با مصرف مواد غذایی شامل این گروه غذایی از چنین بیماری‌هایی پیشگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان انواع روغن‌های مورد استفاده در رژیم غذایی، روغن سبوس برنج امروزه به عنوان یک انتخاب سالم مطرح شده است. این روغن حاوی ترکیباتی دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بسیار بالا، حفاظت از رگ‌های خونی، تقویت دیواره سرخرگ‌ها، حفظ جریان خون در سرخرگ‌های کرونر و جلوگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی و ایجاد سرطان است. بنابراین سبوس برنج و روغن آن ممکن است تاثیر خوبی روی بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشد.

بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی گیلان با انجام یک طرح تحقیقاتی تاثیر مصرف روغن سبوس برنج را در بیماران دچار تنگی عروق کرونر بررسی کردند و مشخص شد که مصرف این روغن در شاخص‌های بالینی و بیوشیمیایی بیماری‌های قلبی عروقی بیماران مبتلا به تنگی عروق کرونر مؤثر است.

به گفته پژوهشگران این مطالعه، با توجه به شیوع زیاد بیماری کرونری قلبی و در دسترس بودن برنج به عنوان قوت غالب مردم گیلان، می‌توان با آگاهی از میزان تاثیر روغن سبوس برنج بر شاخص‌های مختلف قلبی عروقی و در صورت وجود نتایج مثبت و کارساز در مطالعات بیشتر، آن‌ها را جایگزین و یا مکمل روش‌های دیگر درمانی جهت ارتقاء وضعیت سلامتی بیماران کرد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی تاثیر روغن سبوس برنج بر شاخص‌های بالینی و بیوشیمیایی قلبی عروقی در بیماران دچار تنگی عروق کرونر مراجعه کننده به بیمارستان دکتر حشمت» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و مرجان مهدوی روشن، مجری اصلی این طرح بوده است.

این یافته‌ها به صورت مقاله علمی منتشر شده و از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:

Effect of rice bran oil on clinical and biochemical cardiovascular parameters in patients with coronary artery disease./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بیماری های قلبی عروقی تنگی عروق کرونر روغن سبوس برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۳۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی ضربان‌ساز قلبی که تا ۳۰۰ سال در بدن کار می‌کند!

آفتاب‌‌نیوز :

ضربان‌ساز‌ها دستگاه‌های الکترونیکی در دنیای پزشکی هستند که اطمینان حاصل می‌کنند قلب کاربر به شکل نرمال کار می‌کند. اگر ریتم قلب ضعیف شود، ضربان‌ساز با افزایش جریان الکتریکی موجب می‌شود تا قلب به ریتم اصلی خود بازگردد. هر زمان که لازم باشد، ضربان‌ساز تلاش می‌کند و در صورت لزوم پالس‌های سریع‌تری را ارائه می‌دهد تا فرد زندگی نرمالی را تجربه کند. ضربان‌ساز برای ایجاد پالس به برق نیاز داشته و این انرژی از طریق یک خازن تامین می‌شود که باید سریع شارژ و تخلیه شود. این انرژی الکتریکی باید به اندازه کافی باشد تا برای تنظیم مجدد قلب مناسب باشد.

مین دوک نگوین و همکارانش برای بهبود ذخیره‌سازی انرژی، روی طراحی جدیدی برای خازن‌ها کار می‌کنند، آن‌ها می‌خواهند میزان انرژی از دست رفته بعد از هر بار شارژ/دشارژ را کم کنند و تعداد دفعاتی که خازن با اطمینان شارژ یا تخلیه می‌شود را افزایش دهند.

مین دوک نگوین می‌گوید: «ضربان‌ساز باید با ضربان قلب شما همگام باشد، بنابراین باید بتواند تا میلیارد‌ها بار شارژ و تخلیه شود. در غیر این صورت، شما باید هر چند ماه یکبار ضربان‌ساز را تعویض کنید.»

نگوین و تیمش روی نوعی خازن کار می‌کنند که از چندین لایه نازک از مواد مختلف استفاده می‌کند. آن‌ها با افزودن لایه‌ها توانستند راندمان را به بیش از ۹۰ ٪ افزایش دهند. این بدان معنی است که کمتر از ۱۰ ٪ از بار الکتریکی مورد استفاده برای شارژ را از دست می‌رود. این طراحی جدید دو برابرکمتر از طراحی‌های قدیمی انرژی از دست می‌دهد. این دستگاه در محدوده دمایی گسترده ۲۵ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد کار می‌کند و می‌تواند تا ۱۰ میلیارد بار شارژ و تخلیه کند. در واقع این دستگاه می‌تواند تا ۳۰۰ سال عمر کند.

نتایج یافته‌های آن‌ها در قالب مقاله‌ای با عنوان “Towards Design Rules for Multilayer Ferroelectric Energy Storage Capacitors – A Study Based on Lead-Free and Relaxor-Ferroelectric/Paraelectric Multilayer Devices” در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • 56 راز سلامت مردان که حتما باید بدانید
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • طراحی ضربان‌ساز قلبی که تا ۳۰۰ سال در بدن کار می‌کند!
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!