Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  پژمان شهابی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : تاخیر در کشت کلزا خسارت زیادی به مزارع وارد می‌کند و به همین دلیل، کشاورزان باید به نظر کارشناسان در خصوص کشت به موقع توجه جدی کنند.

او افزود: کشت کلزا از نیمه دوم شهریور در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان آغاز شده است که این روند در برخی از شهرستان‌ها تا آخر مهرماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید 

پیش‌بینی برداشت ۱۳۰ هزار تن پیاز در خراسان شمالی

او گفت: زمان مناسب کشت کلزا در مناطق سرد همچون شیروان و فاروج به پایان رسیده است، کشاورزان مناطق معتدل این استان تا نیمه مهر ماه و بهره برداران مناطق گرم از جمله مانه و سملقان تا آخر مهر ماه فرصت برای کشت دارند.

شهابی با بیان اینکه هر چه کشت کلزا زودتر انجام گیرد، عملکرد بهتر خواهد بود افزود : سهمیه ابلاغی کشت کلزا در این استان پنج هزار هکتار است که تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی استان تحت کشت کلزا قرار گرفته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی مهمترین مشکل کشت را نبود آب جهت آبیاری عنوان کرد و گفت: تمام نهاده‌های کود و بذر در سطح استان در حال توزیع است و آموزش کشاورزان به صورت گروهی و انفرادی در حال انجام است.

شهابی افزود: قیمت هر کیلوگرم بذر کلزا از ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار ریال است و امکان کشاورزی قراردادی نیز همانند سال گذشته با انعقاد قرارداد با آستان قدس رضوی فراهم شده است.

او گفت: کشاورزان این استان در سال زراعی جاری گذشته بیش از سه هزار هکتار کلزا کشت کرده بودند که سرمازدگی و خشکسالی بخش زیادی را از بین برد که در نهایت دانه روغنی کلزا از سطح دو هزار و ۲۰۰ هکتار برداشت شد، این بهره برداران یکهزار تن محصول را به مراکز خرید تحویل دادند و حدود یکهزار تن نیز خود حتی با قیمت بالاتر به فروش رساندند.

شهابی با بیان اینکه بعضا برخی از کشاورزان به دلیل اینکه در سال زراعی جاری با سرمازدگی مواجه شدند کمتر تمایل به کشت این محصول دارند افزود: از بهره برداران می‌خواهیم که در خصوص سرمازدگی نگران نباشند چرا که اگر کلزا به موقع کشت شود دچار سرمازدگی نخواهد شد.

او گفت: کلزای که به موقع کشت شده در فصل سرد اگر ۶ برگ داشته باشند سرمای زیاد را تحمل خواهد کرد، اما گیاه دارای ۲ برگ دچار سرمازدگی خواهد شد.

او با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، گفت: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف‌های هرز و بیماری‌های گندم می‌شود.

شهابی گفت : کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد و البته در کنار آن، سایر دانه‌های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می‌شود.

او بر خودکفایی روغن تاکید کرد و افزود: تلاش می‌شود تا در سال‌های آینده با کشت انواع دانه‌های روغنی به خصوص کلزا، کنجد، گلرنگ، آفابگردان، کاملینا و سایر موارد در این زمینه به تولید مناسب برسیم.

انتهای پیام/ه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشت کلزا جهاد کشاورزی خراسان شمالی خراسان شمالی کشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۳۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه جشنواره سرود بسیج در خراسان شمالی برگزار شد

اختتامیه جشنواره سرود بسیج و همایش تجلیل از منتخبین و فعالین جبهه فرهنگی بسیج سپاه خراسان شمالی در بجنورد برگزار شد.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3073946 واژه های کاربردی مرتبط بسیج هنرمندان بیشتر بخوانید... ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲ درخواست بسیج اساتید برای به روز شدن محتوای دروس معارف اسلامی ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶ آمادگی بسیج برای همکاری با دستگاه‌های متولی و مجری امر حجاب ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷ بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • فرش خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد
  • ایجاد ۳۰ هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی
  • دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود
  • اختتامیه جشنواره سرود بسیج در خراسان شمالی برگزار شد
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد