Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، علی آذرکار با دعوت از متخصصان حوزه‌های فناوری در فرآیند تدوین استانداردهای بین‌المللی، آخرین دستاوردهای ساختار متناظر ISO/IEC JTC۱ در نشست مشترک با سازمان ملی استاندارد ایران را تشریح کرد و گفت: ایزو یک نهاد استانداردسازی مهم در دنیا است که فعالیت خود را از سال ۱۹۴۷ آغاز کرده و تا پیش از سال ۱۹۸۷ و گسترش موج توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات در دنیا، این نهاد متولی تدوین استاندارد در تمامی حوزه‌ها به جز این حوزه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از سال ۱۹۸۷ به بعد، دو نهاد مهم استانداردگذار جهانی (یعنی ISO و IEC) ساختار مشترک JTC۱ را ایجاد و اعلام کردند که از این پس این ساختار نقطه تمرکز تدوین استانداردهای حوزه فناوری اطلاعات خواهد بود.

آذرکار با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ در ذیل این ساختار، شش کمیته فرعی تشکیل شد، افزود: هر یک از این کمیته‌ها به طور جدی و فعال در فرآیند تدوین استانداردهای بین‌المللی مشارکت دارند که شامل کمیته فرعی ۷ (با عنوان «مهندسی سامانه‌ها و نرم‌افزار») (سطح مشارکت P)، کمیته فرعی ۲۷ (با عنوان «فنون امنیت اطلاعات») (سطح مشارکت P)، کمیته‌‬ فرعی ۲۹ (با عنوان «کدینگ اطلاعات صوتی، تصویری، چندرسانه‌ای و ابررسانه‌ای») (سطح مشارکت P)، کمیته فرعی ۴۰ (با عنوان «مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و حکمرانی فناوری اطلاعات») (سطح مشارکت P)، کمیته فرعی ۳۹ (با عنوان «پایداری برای فناوری اطلاعات و از طریق آن») (سطح مشارکت P) و کمیته فرعی ۴۱ (با عنوان «اینترنت اشیا و فناوری‌های وابسته») (سطح مشارکت O) می‌شوند.

دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با تأکید بر اینکه یکی از اهداف ایزو تلاش برای مشارکت هر چه بیشتر کشورهای در حال توسعه است، ادامه داد: در تدوین استانداردها، ایزو از مشارکت همه کشورها استقبال می‏‌کند. اما شرط مشارکت در این فرایند، ایجاد ساختاری مشابه JTC۱ در هر یک از کشورهای عضو است.

وی به ساختار متناظر ISO/IEC JTC۱ در ایران اشاره کرد و ادامه داد: با همین هدف «کمیته فنی فناوری اطلاعات» به‌عنوان ساختار متناظر ISO/IEC JTC۱ در ایران با هدف مشارکت جمهوری اسلامی ایران در تدوین استانداردهای بین‌المللی حوزه فناوری اطلاعات از سال ۱۳۸۸ تشکیل شد.

به گفته آذرکار مسئولیت‌های دبیرخانه‏ کمیته فنی فناوری اطلاعات از سال ۱۳۹۵ تاکنون در اختیار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بوده و این روند تا سال ۱۴۰۱ نیز ادامه دارد. در حال حاضر، ۵ کمیته متناظر در ایران فعال‬ هستند که ۵ کمیته فرعی دارای سطح مشارکت P و یک کمیته فرعی دارای سطح مشارکت O است.

واگذاری مدیریت پروژه تدوین استاندارد فاوا به ایران

دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات با بیان گزارشی از فعالیت‌های ۱۲ ساله این کمیته تأکید کرد: بخش عمده‌ای از این فعالیت‌‏ها از سال ۱۳۹۵ به بعد، زمانی که مسئولیت‌های دبیرخانه‌ای آن به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای واگذار شد، انجام شده است.

آذرکار ارسال بیش از ۱۷۰۰ نظر، بررسی بیش از ۱۸۰۰ سند ارسالی، واگذاری مدیریت پروژه تدوین یکی از استانداردهای حوزه فناوری اطلاعات توسط ایزو به ایران برای نخستین بار، حضور در بیش از ۴۵ نشست و اجلاسیه (حضوری و غیرحضوری)، مشارکت حدود ۵۰ نفر از متخصصان داخلی در تدوین فرآیند استانداردهای بین‌المللی حوزه فناوری اطلاعات، تلاش برای رفع مشکلات و محدودیت‌های حضور ایران در نشست‌های غیرحضوری (اصلاح سند SD-۱۹) را بخشی از دستاوردهای این دوره عنوان کرد.

وی‬ از تمامی بنگاه‌های خصوصی، نهادها و سازمان‏‌هایی که به طور تخصصی در حوزه‌های مشخصی از فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، درخواست کرد برای مشارکت در کمیته‌های فعال موجود و فعال‌سازی کمیته‌های فرعی جدید مرتبط با حوزه‌‬ تخصصی خود اقدام کرده و در فرایند تدوین استانداردهای بین‌المللی نقش مؤثری ایفا کنند.

آذرکار‬ با بیان‌ اینکه‌ متخصصان می‌توانند درخواست‌های خود را در این‌باره به آدرس sec@isiri-ittc.ir ارسال کنند، تأکید کرد: از آنجا که دبیرخانه‌‬ کمیته‌های فرعی، نقش مهمی در تصویب یا عدم تصویب یک استاندارد دارند، حضور متخصصان و خبرگان حوزه‌‬ صنعت IT‬ می‌تواند باعث حفظ بیشتر منافع ملی در این راستا شود.

کد خبر 5313793 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان نظام صنفی رایانه ای استانداردسازی گواهینامه ایزو فناوری اطلاعات حاکمیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان همراه اول گوگل قانون نوآوری تراشه تولید دانش بنیان فناوری فضایی امنیت اطلاعات صنعت خودروسازی عیسی زارع پور ماهواره تدوین استانداردهای بین المللی سازمان نظام صنفی رایانه ای کمیته فنی فناوری اطلاعات حوزه فناوری اطلاعات تدوین استاندارد سطح مشارکت P کمیته فرعی کمیته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۶۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،  دوازدهمین كارگاه بین المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حضور نظریه پردازان برجسته داخلی و بین المللی و با حمایت همراه اول از امروز چهارشنبه 12 لغایت 13 اردیبهشت 1403 در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود که کاربرد اصلی آن گسترش مرزهای دانش در این حوزه است.

این رویداد که به شکل هیبرید و با ترکیبی از سخنرانان به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود، دارای سخنرانانی در سطح جهانی، گفتگوهای عمومی و جلسات فنی در زمینه طیف متنوعی از موضوعات اساسی و کاربردی در تئوری ارتباطات و اطلاعات است.

سخنرانان کلیدی این کارگاه دو روزه (IWCIT 2024) که بر مسائل بنیادین در حوزه مخابرات و تئوری اطلاعات تمركز دارد و كاربرد اصلی آن در راستای گسترش مرزهای دانش در این حوزه است، «مازیار میررحیمی از موسسه ملی تحقیقات علوم و فناوری دیجیتال فرانسه»، «سینِم کُلری از دانشگاه کوچ ترکیه»، «محمدتقی حاجی آقایی از دانشگاه مریلند» و «مروان دِبا از دانشگاه خلیفه امارات» هستند.

در روز نخست و افتتاحیه این کارگاه بین المللی، وحید شاه منصوری رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی بخش صنعت به مرور توسعه نسل های فناوری تلفن همراه پرداخت و تمرکز خود را بر نسل های پنجم و ششم ارتباطی قرار داد.

شاه منصوری با تأکید بر اینکه پیش بینی روندها بر موفقیت 70 تا 80 درصدی 5G تا چشم انداز 2027 است، اظهار کرد: این کندی پیشرفت در حالی است که اتحادیه بین المللی مخابرات در نوامبر 2023 تحت IMT-2030، چارچوبی را برای توسعه استانداردها و فناوری های رابط رادیویی 6G منتشر کرد و بنابراین برای سالجاری انتظار حرکت به سمت 5.5G را از سمت اپراتورهای تلفن همراه داریم.

رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اشاره به برخی شاخص ها نظیر سرویس بهتر، شبکه سریع تر و انعطاف پذیری بیشتر برای 6G عنوان کرد: در شرایطی که اپراتورها به کندی در توسعه 5G پیش می روند و دلایل اصلی این رفتار ناشی از هزینه های بالای سرمایه گذاری و کشش بازار (مشکلات اقتصادی سمت بازار) در این نسل است، اما سازمان توسعه استانداردهای مخابراتی 3GPP در انتشار نسخه 18 به نقش تأثیرگذار ارتباطات مبتنی بر ماهواره در 5G و 6G پرداخته است.

به گفته وی در این نسخه بر دسترسی ماهواره ای مبتنی بر باندهای فرکانسی بالای 10 گیگاهرتز برای سرویس دهی به سکوهای ثابت و متحرک اشاره شده و هدف از آن، بهینه سازی بیشتر عملکرد دسترسی ماهواره ای، پرداختن به باندهای جدید با الزامات قانونی خاص آنها و پشتیبانی از قابلیت ها و خدمات جدید با ادامه تکامل نسل های جدید ارتباطی است.

شاه منصوری در ادامه ضمن اشاره به برخی پروژه های تحقیقاتی نسل بعدی ارتباطات در مراکزی همچون Horizon Europe، SNS و NEXTG ALLIANCE، به تحلیل وضعیت پیشرفت در این عرصه و بیان برخی دیدگاه ها نسبت به فناوری نسل آینده مخصوصا در حوزه «فرکانس» که نیازمند باند تراهرتز است، پرداخت.

گفتنی است این كارگاه (Iran Workshop on Communication and Information Theory) با هدف توسعه و بسط دانش در زمینه های بنیادین تئوری اطلاعات و مخابرات و ارتقاء جایگاه علمی كشور در زمینه نظریه مخابرات و ایجاد بستر مناسب برای همكاری دانشگاه ها و مراكز پژوهشی كشور با مراكز معتبر جهانی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • توسعه روابط ایران و تانزانیا در ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری
  • الگوی حکمرانی فرهنگی و دانش بنیان صنایع و تولیدات، با مشارکت مردم تدوین و تصویب می‌شود
  • ایرانی‌ها سال گذشته چقدر صدقه دادند؟
  • اتصال جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس به سرزمین اصلی
  • بانک دی استخدام می کند (+جزئیات)
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است